מאז 7 באוקטובר – ירידה חדה בביקוש להוראת השואה ביד ושם בקרב מורים בינלאומיים. למעשה, השבוע יתקיים לראשונה מאז מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס כנס של המרכז הבינלאומי לחינוך והוראת השואה של יד ושם, שבדרך כלל מתקיים בתדירות גבוהה לאורך כל השנה. בכנס צפויים להשתתף כ-150 מורים ואנשי חינוך ממדינות שונות, אף על פי שבשגרה הוא נחשב למבוקש מאוד בקרב הקהילה החינוכית ומושך אליו מאות משתתפים מרחבי העולם. בשנים כתיקונן נערכים ביד ושם כ-70 סמינרים בשנה, שבהם משתפים יותר מ-2,000 מורים מרחבי העולם, שברובם אינם יהודים.
3 צפייה בגלריה
yk13981094
yk13981094
(צילום: יד ושם)
"האווירה רעילה ויש תחושה שאף אחד לא רוצה לגעת בחומר הנפץ הזה. שואה זה ישראל וישראל זה מלחמה בעזה אז כולם מעדיפים להתרחק ולא לגעת", תיארה אחת מעובדות המרכז, שמעבירה הרצאות בנושא שואה ואנטישמיות למורים. "באחת ההרצאות הסברתי עד כמה מילים יכולות להצביע על אנטישמיות מתפתחת. נתתי כדוגמה את המונח 'רצח עם' שמשתמשים בו בצורה לא אחראית. בתגובה אחת המורות מארה"ב אמרה, 'זה מה שאתם בישראל עושים בעזה – רצח עם'. נדהמתי לשמוע את זה ממורה שמעבירה בעצמה שיעורים על שואה. המצב מטריד".
כך, סמינרים בינלאומיים רבים שתוכננו להיערך ביד ושם נדחו או הועברו לחו"ל. כמו כן, כנס גדול שתוכנן להתקיים באוסטרליה – בוטל. "הבנו שעל ידי העמקת הלמידה על אודות האנטישמיות ושיח על ההיסטוריה של ישראל והציונות קל לנו יותר להסביר מדוע מדינת ישראל היא לא שריד של הקולוניאליזם הלא-לגיטימי, או ביטוי של אפרטהייד, וכך נושא השואה מתקבל באופן מיטבי", הסבירה ד"ר יעל ריצ'לר-פרידמן, המנהלת הפדגוגית של המרכז ביד ושם.
3 צפייה בגלריה
yk13980878
yk13980878
(צילום: באדיבות יד ושם)
כנס המורים שייפתח השבוע צפוי לארח מורים מ-42 מדינות, וביניהן כאלה שמפלס האנטישמיות עלה בהן באופן משמעותי בחודשים האחרונים, כמו דרום אפריקה, בריטניה, צרפת וארה"ב. "בחלק מבתי הספר בעולם הפסיקו ללמד את נושא השואה בכיתות מאז החלה המלחמה", סיפרה ריצ'לר-פרידמן.
מאז 7 באוקטובר היו בתי ספר שהורו למורים שלהם להפסיק ללמד על השואה וכל דבר שקשור לישראל, משום שזה נושא נפיץ מדי. באוסטרליה אף קמה קבוצה סודית של מורים שמטרתה לגרום לעוד ועוד מורים להפסיק ללמד על השואה בבית הספר. יתרה מזאת, ישנם מורים ששולחים מכתבים קשים מאוד נגד יד ושם, ומאשימים אותו בלימודי תעמולה שמהווה הלבנה ל"רצח העם" שישראל מבצעת כביכול ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
מורים מהעולם שהגיעו ליד ושם
מורים מהעולם שהגיעו ליד ושם
מורים מהעולם שהגיעו ליד ושם
(צילום: באדיבות יד ושם)
"במקרים רבים העוינות וההתנגדות שמקבלים אותם מורים לא מתקיימות רק בכיתה, אלא מורגשות גם בחדר המורים", הוסיפה ד"ר ריצ'לר-פרידמן. "שם, קולגות בעלי רקע אנטישמי חשים עכשיו בנוח לבטאה כלפי חוץ".
לצד זאת, דוח של אונסקו, שפורסם שבוע שעבר, התריע כי שימוש בבינה מלאכותית עשוי לתרום לעיוות השואה ולהכחשתה. זאת משום שבינה מלאכותית מאפשרת לבצע מניפולציות ולעוות מידע היסטורי לגבי השואה במספר אופנים, ובהם יצירת תוכן מטעה או שקרי, זיוף עדויות ופישוט במידע עד עיוותו.
אולם ביד ושם טוענים כי יש סיבה לאופטימיות זהירה. "היו מורים שממש היו פעילים וחתמו על עצומות לטובת ישראל", שיתפה ריצ'לר-פרידמן. "אחרים בצ'כיה אף פנו בכתב לשגרירות הפלסטינית וציינו שהם רואים ברשות הפלסטינית אחראית ישירה לגורלו של אלכס דנציג, מרצה בכיר בנושא השואה שפגשו ביד ושם, ונחטף לרצועת עזה מניר עוז".
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24