בבוקר 7 באוקטובר נפל רב-סמל אוראל (שלום) אלון (23 וחצי) ז"ל, בקרבות בקיבוץ בארי. רס"ל אלון, שאת שירותו הצבאי עשה כלוחם בחטיבת גבעתי, התגייס לאחר שחרורו למשטרה ושירת ביחידה לתיאום פעולות אכיפה. כשהתקבלו הדיווחים הראשונים על חדירת המחבלים ליישובי העוטף, הוקפץ רס"ל אלון מבית משפחתו בקריית-אתא וזינק לדרום כדי להציל חיים.
"ביום שישי, בערך שבועיים אחרי שקמנו מהשבעה על אוראל, עליתי לבית העלמין", סיפרה טלי, אמו של רס"ל אלון. "כשחזרתי הביתה, עוד לא הספקתי אפילו לסגור את הדלת, ופתאום ניצב בפתח בחור חרדי, שהגיע עם עוגה לכבוד שבת, וסיפר לי שהוא בא להגיד לי שבת שלום ושהוא מתנדב לקרוא קדיש על אוראל. כל כך שמחתי על ההצעה שלו, מיד ביקשתי ממנו שייכנס אלינו הביתה והתיישבנו לשוחח".
3 צפייה בגלריה
yk14035409
yk14035409
"אני מרגישה הכי קרובה אליהם". טלי אלון עם שמואל ושרה ניסן
(צילום: אלעד גרשגורן)
אותו בחור חרדי הוא שמואל ניסן מהיישוב רכסים, שהגיע לביתה של אלון כחלק מהפעילות ההתנדבותית של "חסד חיים ואמת" וארגון "אחים לעורף", שמבוסס על מתנדבים חרדים ומלווה יותר מ-1,100 משפחות של נופלים, תוך מתן מעטפת דתית, ציוד לשבעה ולאזכרה ואמירת קדיש ותפילות.
סביר להניח שעל אף מרחק הנסיעה הקצר – דקות ספורות – שבין בית משפחת אלון בקריית-אתא, לבין בית משפחת ניסן ברכסים, בשל אורח החיים השונה של המשפחות ייתכן והן לא היו נפגשות לעולם. אלא שהמפגש ביניהן, אחרי נפילתו של רס"ל אלון, הפך את הקשר ביניהן לחם וקרוב במיוחד.
3 צפייה בגלריה
yk14035453
yk14035453
רס"ל אוראל אלון ז"ל
"אמנם שמואל הגיע לפה מטעם עמותה", אמרה אלון, "אבל אני לא מרגישה עמותה, אני מרגישה משפחה. הוא חלק מאיתנו. בחגים למשל, לא רציתי לחגוג. זה קשה לי. אבל בכל חג שמואל בא לפה, הביא את כל מה שצריך עבור החג, וככה אנחנו עוברים את כל השנה הזאת. שרה, אשתו, גם היא מגיעה איתו וגם היא מלווה אותנו, מדברת איתנו ומחזקת אותנו. יש לי עוד חברה שהיא אם שכולה, וכששמואל בא לפה להעביר שיעור תורה ולפגוש אותנו, אני מזמינה אותה ואנחנו נאחזים במה שאפשר להיאחז".
"אפילו הילדים שלנו, כשהם עוברים בקריית-אתא תמיד יעצרו אצל טלי להגיד שלום", סיפרה שרה, אשתו של שמואל. "אנחנו מרגישים משפחה. לילדים שלי יש בבית פסוקי תהלים ומדבקות עם תמונות של אוראל. התחברנו בלי לראות בכלל את הפערים מהמקומות שאנחנו מגיעים מהם". "אוראלי שלח לי אותם", הוסיפה אלון בהתרגשות. "הוא ידע מה יעשה לי טוב, מה יחזק אותי. אני לא מרגישה שהם רחוקים ממני כי הם דתיים. אני מרגישה הכי קרובה אליהם. אני מרגישה שאוראלי מחזק אותי עם האנשים שהוא שולח, וזה המסר שלי מהמקום הכואב הזה: הלוואי שכולם יבינו שכולם אותו דבר, אין טוב ואין רע, ואין הבדל בין עדה לעדה, בין מגזר למגזר. לא משנה מי אתה ומה אתה. דתי או חילוני". "עברנו עם העמותה אצל הרבה משפחות", סיפר שמואל ניסן, "בין היתר גם אצל המשפחה של המפקד של אוראל, בלי שידעתי בהתחלה שזה המפקד שלו. הלוואי שנדע לצאת מהכל מחוזקים, להרבות באהבה, בחיבור ואחדות. אלה דברים שאנחנו כל כך זקוקים להם".
על פי חז"ל, בית המקדש השני חרב בשל שנאת חינם. הערב יחל צום תשעה באב, שייפתח בקריאת מגילת איכה בבתי הכנסת ברחבי הארץ והעולם, וברחבת הכותל המערבי. הצום מציין את תאריך חורבן בתי המקדש הראשון והשני ועימם את חורבן הריבונות היהודית בארץ ישראל והיציאה לגלות.
בבוקר הצום קוראים בבית הכנסת קינות, פיוטים נוגים שמתארים את תחושת האבל והכאב על החורבן. במרוצת השנים צורפו לנוסחים השונים קינות על אירועים אנטישמיים כמו פרעות, שריפת התלמוד, והשואה. השנה בחלק מהקהילות יצורפו גם קינות על אירועי 7 באוקטובר. כחלק מהוראות הרבנות הצבאית ברקע מלחמת חרבות ברזל, נקבע שחל איסור על לוחמים בפעילות מבצעית לצום בתשעה באב. הרבנות הצבאית הסבירה הוראה זו בכך שצום במהלך פעילות מבצעית זהו דבר מסכן חיים. לוחמים שעשויים להיות מוקפצים לפעילות מבצעית וכן חיילים שנמצאים בשמירה צריכים לאכול ולשתות, על מנת שיוכלו לתפקד בצורה מיטבית.
פורסם לראשונה: 00:00, 12.08.24