מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הפכה הנסיעה המסורתית של רבבות חסידי ברסלב, הנוהגים לציין את ראש השנה באומן, ליעד מסוכן. בעקבות המתיחות באזור – לא ניתן לטוס ולנחות במדינה האירופית, ובשנה שעברה נדרשו החסידים ועוד אלפי ישראלים שנסעו לטעום מחוויית החגים על קברו של רבי נחמן, לעזרה ממשלתית כדי לצלוח את המסע.
1 צפייה בגלריה
yk14049873
yk14049873
שר החוץ הקודם אלי כהן והרב זלצמן במולדובה, 2023
אלא שבימים האחרונים פירסם מרדכי הלפרין ברדיו קול חי, כי השנה אף משרד ממשלתי לא מוכן לקחת עליו את ניהול הפרויקט, שבמסגרתו טסו החסידים בשנה שעברה לשכנותיה של אוקראינה – מולדובה, פולין, הונגריה ורומניה. מדובר במדינות עם מעבר גבול קטן שבימי שגרה לא מספיק לעשרות אלפי אנשים. בשנה שעברה, לקח משרדו של השר מאיר פרוש, משרד ירושלים ומסורת ישראל, את הפיקוד על המשימה, יחד עם המל"ל ושגרירי ישראל במדינות אלו, והביא לתיאום מול אותן המדינות לתגבור כוח האדם בגבולות, כדי שהישראלים יספיקו להגיע לקבר רבם לפני כניסת החג.
התוכנית, בעלות של ארבעה מיליון שקל, כללה, בין היתר: הקמת מתחמי ויסות קהל בגבולות, נוכחות של נציגים דוברי עברית לניהול המתחמים, סיוע לקידום הליכים בתיאום עם הממשל ואנשי הביטחון המקומיים, פעולות הסברה לקהל הנוסעים, הקמת חדר מצב ושליטה בישראל, סיוע בהכוונת קהל לגבולות ולמתחמים שיוגדרו לצורך ויסות ובידוק ועוד.
השנה, כאמור, עלולים החסידים להישאר ללא מענה ועקב כך לשהות ימים ארוכים במעברי גבול לא מותאמים. בשבועות האחרונים ערך רבה של מולדובה, הרב פנחס זלצמן, שאמון על הגישור בין ממשלת ישראל לממשלת מולדובה, מרתון פגישות עם גורמים שונים במשרד הפנים המולדובני (האחראי על מעברי הגבול), וכן עם המשטרה וגופי ביטחון נוספים, ובמקביל נערכו פגישות בישראל שכללו נציגים ממשרדי החוץ והאוצר, גורמי ביון ועוד, כדי לגשר על הפערים בין הצדדים ולקיים היערכות רצינית לקראת הנסיעות לאומן. כפי שנראה כעת, אין התקדמות בעניין.
אומן, בראש השנה אשתקד
(קרדיט: פאייכלה)

הרב זלצמן מזהיר כי דווקא השנה, עולה הצורך במתאם ממשלתי, עקב העלייה באנטישמיות מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה. "שיתוף הפעולה בשנה שעברה, שתופעל על ידי הקהילה היהודית במולדובה, מנע כמעט לחלוטין את החיכוכים והבעיות במעברי הגבול", אומר הרב.
לדבריו, "במיוחד השנה, כאשר מצד אחד צפויה עלייה דרמטית במספר המתפללים הצפויים להגיע לאומן ולעבור במולדובה, ומצד שני זאת תקופה מתוחה ומאתגרת לישראלים וליהודים מבחינה ביטחונית, למדינת ישראל יש מחויבות לדאוג לשלומם של אזרחיה. ההתמקדות הטבעית במלחמה בישראל מונעת ממקבלי ההחלטות לעסוק בסוגיית אומן, שעלולה להתפתח לכאב ראש רציני ללא היערכות ותכנון מוקדם מראש".
פורסם לראשונה: 00:03, 25.08.24