אחרי שנים של דיונים, התלבטויות ומינוי ועדות: ממשלת הולנד החליטה בתיאום עם הקהילה היהודית להחזיר לידיים יהודיות מאות ואף אלפי יצירות אמנות, שנשדדו על ידי הנאצים מיהודי הולנד לפני שגורשו לאושוויץ ולסוביבור.
מדובר בכ-3,000 חפצי אמנות, חלקם נדירים מאוד. ביניהם ייתכן שגם ציורים של רמברנדט ורובנס, אשר נשדדו בעיקר מיהודים, וממתינים עדיין במחסנים ובכספות מאז תום המלחמה; בעוד יצירות אחרות מוצגות במוזיאונים.
2 צפייה בגלריה
yk14079593
yk14079593
ואן יאן גוין, "נוף של ריינן"
(צילום: משרד התרבות של הולנד)
שר התרבות, החינוך והמדע של הולנד, אפו ברוינס, אירח בשבוע שעבר כנס מיוחד ראשון מסוגו שעסק בשאלות הרגישות של השבת יצירות האמנות לבעליהן. בין השאלות שנדונו: כיצד בודקים למי היו יצירות אמנות שייכות? איך מתגברים על מחסומים של התיישנות ושל חיסיון? למי בדיוק מחזירים אותן, ומה עושים עם יצירות אמנות שבעליהן נרצחו ולא נשאר ולו אדם אחד במשפחה שיכול לתבוע אותן?
"כשמחזירים ציור, פרוכת או פמוט לקהילה היהודית, לא עושים לה טובה – אלא עושים צדק", קבע ברוינס.
לכנס הוזמנו גם שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים, ושליח משרד החוץ להשבת רכוש יהודי, יוסי לוי. לוי שיבח את ממשלת הולנד על שיתוף הפעולה המצוין עם הקהילה היהודית בראשות חנן הרצברגר, אברהם רות ואחרים, ועל היוזמה המבורכת להשיב את היצירות הביתה, לידיים יהודיות. "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. המפגש החשוב הזה צריך להוות דוגמה למדינות אירופיות אחרות, שעדיין לא עושות את הצעד האמיץ הזה", קבע לוי.
2 צפייה בגלריה
הרצוג ליד חלק מהמוצגים במוזיאון
הרצוג ליד חלק מהמוצגים במוזיאון
מוזיאון השואה באמסטרדם
(צילום: חיים צח, לע"מ)
יש לציין כי החלטה זו התקבלה כבר לפני מספר שנים בלחץ ישראל, הקהילה היהודית וארגונים בינלאומיים יהודיים וללא קשר לממשל הנוכחי. אולם כעת מתחיל החלק הביצועי ושלב היישום. "אפשר לדבר על פריצת דרך לאחר שנים של מאבק על גורלה של האמנות היהודית הגדולה, בשיתוף פעולה חשוב עם הממשל ההולנדי והקהילה היהודית", אמר שגריר ישראל בהולנד.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.09.24