כשהם עטופים בכאפיות, התפרצו כ-50 מפגינים לנאומו של ג'ו צ'יאלו, סנאטור התרבות של ברלין, במהלך טקס פתיחה מחדש של מרכז אמנות בעיר שנערך לפני כשבוע וחצי. הם הסתערו לכיוון דלת הכניסה לאולם שבו נאם, ירו פירוטכניקה לאוויר, זרקו את סטנד המיקרופון לעברו, פגעו באישה שעמדה מלפניו ושרו "מהנהר ועד הים, פלסטין תשוחרר" ו"יש רק פתרון אחד, מהפכת האינתיפאדה". כוח משטרתי נאלץ להדוף את התוקפים, ולחלץ את צ'יאלו.
2 צפייה בגלריה
yk14090251
yk14090251
“רוצח עם”. פתח ביתו של צ’יאלו
(צילום: מתוך X)
המפגינים, גרמנים לבנים ברובם, המשיכו לצעוק לעברו של צ'יאלו, שחור ובן להורים מהגרים מטנזניה, "גזען, גזען, גזען". מאז התקרית, צ'יאלו נמצא תחת פיקוח משטרתי באירועים ציבוריים ותחת אבטחה משטרתית צמודה.
באירוע אחר, שהתרחש בלילה שבין ראשון לשני, קירות ביתו ושער הכניסה בשכונת מיטה בברלין נצבעו ורוססו באדום, ונכתב עליהם "צ'יאלו רוצח עם".
המחאות האלימות הללו באות על רקע ההחלטה של סנאטור התרבות של ברלין בסוף 2023 להפסיק את התקצוב ל-Oyoun, מרכז תרבות בשכונת המהגרים נויקלן, בשל תכנים אנטישמיים שהוצגו במקום על ידי הקבוצה האנטי-ציונית ותומכת ה-BDS "הקול היהודי לשלום צודק במזרח התיכון", חודש אחד לאחר 7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
yk14090249
yk14090249
יעד למתקפות. ג’ו צ’יאלו
(צילום: Sandro Halank, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0)
"אין פה יותר דיאלוג אלא ויכוח ברוטלי", אמר צ'יאלו בריאיון למגזין שפיגל, "מדובר ברדיקלים שמאלנים ותומכי חמאס. אין לי מילים להביע את דעתי על החוצפה הזו, בעיקר כשהיא קשורה לאנשים שמנסים לסחוט סובסידיות עבור הפרויקטים שלהם. לקרוא לי גזען, אחרי שאני והמשפחות של הוריי סבלו מקולוניאליזם וגזענות, מראה על חוסר מודעות היסטורית חמורה".
צ'יאלו עלה על הרדאר הפרו-פלסטיני כשניסה לשים סוף לאירועי תרבות שבהם השתמשו האמנים כדי להביע ולהציג עמדות ועבודות אנטישמיות. הניסיון שלו להכניס סעיף שלפיו ברלין תממן פרויקטים של תרבות ואמנות רק תחת הבטחה של מקבל הכספים כי לא יהיה מעורב בנושאים אנטישמיים גרמה לסערה גדולה וסולקה מהשולחן, אבל צ'יאלו נחוש בדעתו להילחם בתופעה, והתגובה אליו, ההתקפה האישית נגדו והאשמתו בגזענות, רק מוכיחות את טענתו כי השמאל הרדיקלי והאנטישמי אכן שולט בשיח על הנושא: סלידה מכל מה שמריח כמו ממשלה, עד שהם אמורים לקבל ממנה מענקים.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.09.24