ד"ר פליקס קליין, נציב הממשלה הפדרלית הגרמנית לחיים יהודיים ולמאבק באנטישמיות, השמיע פעמוני אזהרה חמורים בקשר לאנטישמיות בגרמניה. בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, הוא גינה את האנטישמיות הנוכחית בגרמניה: "אנחנו חוזים בצונאמי של אנטישמיות מאז 7 באוקטובר. קיימת שנאת פתוחה ואגרסיבית כלפי יהודים בכל צורה אפשרית".
2 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בפלסטינים בגרמניה
הפגנות תמיכה בפלסטינים בגרמניה
הפגנות תמיכה בפלסטינים בגרמניה
(צילום: Annegret Hilse / רויטרס)
קליין טען כי טבח 7 באוקטובר שבר עוד יותר את המחסומים והסכרים הסדוקים ממילא בחברה הגרמנית בכל הנוגע לאנטישמיות, וגיבה את דבריו ב-5,000 פשעים בעלי רקע אנטישמי שהתרחשו בגרמניה ב-2023, יותר ממחציתם לאחר 7 באוקטובר. המצב האבסורדי שנוצר בעקבות אירועי טבח 7 באוקטובר מדאיג אותו. "חמאס רצח יותר יהודים מבכל אירוע מאז השואה", אמר קליין, "ובכל זאת הציבור הגרמני לא גילה סולידריות עם היהודים כפי שהייתי מצפה ממנו. אנחנו עדים עכשיו לאנטישמיות בגרמניה בצורה החריפה ביותר שלה מאז 1945".
האנטישמיות עלתה עוד לפני התגובה הישראלית והמלחמה ברצועת עזה בעקבות טבח 7 באוקטובר, אך לדברי קליין, "לאנטישמיות אין שום קשר להתנהגות ולמדיניות של ישראל או ליהודים בגרמניה. לאור זאת, לאזרחי גרמניה אסור להוסיף ללחץ האנטישמי הקיים בכל מקרה, ולהאשים את יהודי גרמניה במה שקורה במזרח התיכון. אנטישמיות, כמו כל סוג של אפליה, היא רעל עבור האחדות החברתית שלנו".
סטודנטים פרו-פלסטינים בברלין
(צילום: רויטרס)

אף על פי שאין עלייה במספר היהודים שעוזבים את גרמניה, ויהודים רבים עדיין בוטחים ביכולת של גרמניה להגן עליהם, הרי שלנוכח הפשיעה העולה נגדם, רבים מהם מצניעים את זהותם ומעדיפים שלא להתלונן לאחר שהותקפו. הפשיעה נגד יהודים, בעיקר של גברים ממדינות מוסלמיות, עלתה מאז פתיחת השערים לפליטים ב-2015. לאחר 7 באוקטובר היא הפכה לצונאמי המתבטא בהפגנות שמחה וזעם של האוכלוסייה המוסלמית בערים מרכזיות רבות בגרמניה.
לפי קליין, "לאחר 7 באוקטובר נשברו כל הטאבואים בכל מה שקשור לאנטישמיות וחלקים באוכלוסייה הפכו אותה למקובלת לחלוטין. הנחישות, הטבע והממדים של האנטישמיות ממש דרמטיים. בגלל התפתחויות פוליטיות, אנשים מוצאים קרקע פורייה ומרשים לעצמם להגיד בצורה פתוחה את מה שהם פעם שמרו לעצמם".
קליין מזהיר שמלבד התפשטות האנטישמיות מהימין הקיצוני לשמאל הקיצוני ולאיסלאם הקיצוני, האנטישמיות נמצאת עכשיו גם במרכז החברה הגרמנית: "אנחנו עוצמים עין לכך שהקונפליקט הישראלי הוא נגד ארגון טרור שלא אכפת לו מדמוקרטיה או מחוק בינלאומי".
גם גרמנים שתומכים בישראל סופגים ביקורת, לפעמים אלימה. כשהם עטופים בכאפיות, התפרצו כ-50 מפגינים לנאומו של ג'ו צ'יאלו, סנאטור התרבות של ברלין, במהלך טקס פתיחה מחדש של מרכז אמנות בעיר שנערך לפני כשבועיים. הם הסתערו לעבר דלת הכניסה של האולם שבו נאם, ירו פירוטכניקה לאוויר, זרקו את סטנד המיקרופון לעברו, פגעו באישה שעמדה מלפניו ושרו "מהנהר ועד הים, פלסטין תשוחרר" ו"יש רק פתרון אחד, מהפכת האינתיפאדה". כוח משטרתי נאלץ להדוף את התוקפים, ולחלץ את צ'יאלו.
2 צפייה בגלריה
yk14090251
yk14090251
“רוצח עם”. פתח ביתו של ג'ו צ'יאלו
(צילום: מתוך X)
באירוע אחר, שהתרחש בלילה שבין ראשון לשני, קירות ביתו ושער הכניסה אליו בשכונת מיטה בברלין נצבעו ורוססו באדום, ונכתב עליהם "צ'יאלו רוצח עם". המחאות האלימות הללו באות על רקע ההחלטה של סנאטור התרבות של ברלין בסוף 2023 להפסיק את התקצוב ל-Oyoun, מרכז תרבות בשכונת המהגרים נויקלן, בשל תכנים אנטישמיים שהוצגו במקום על ידי הקבוצה האנטי-ציונית ותומכת ה-BDS "הקול היהודי לשלום צודק במזרח התיכון", חודש אחד לאחר 7 באוקטובר.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.09.24