אלפי חסידי ברסלב מתכננים להגיע בשבוע הבא לעיר אומן באוקראינה, לציון ראש השנה בקברו של רבי נחמן, מייסד חסידות ברסלב, שנטמן באזור זה לפני יותר מ-200 שנה.
מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, אין טיסות מישראל לאוקראינה. החסידים, שתכננו לנחות במדינות שכנות ולהגיע מהן לאומן ברכבת או במונית, הבינו שהמסלול הזה כבר מורכב אף הוא, ורבים הודיעו שבכוונתם לחצות נהרות בשחייה, לצעוד ביערות ואף להסתכן במעבר לא חוקי בין מדינות, כדי להגיע לצדיק הייחודי שהבטיח שמי שיבוא אליו לראש השנה יזכה לתיקון גדול ולא יצטרך לקבל על עצמו תעניות וסיגופים, כי עצם ההגעה אליו היא התיקון.
3 צפייה בגלריה
yk14094007
yk14094007
מושך המונים. קבר רבי נחמן באומן
(צילום: נחמן רבני)
בשנים האחרונות עושה ממשלת ישראל מאמץ מדיני משמעותי כדי לאפשר לטסים לציין את החג במקום החשוב עבורם. בשנות הקורונה שלחה ישראל נציגות משטרתית שדאגה לאכוף במקום את כללי הזהירות מהנגיף, ובשנתיים האחרונות, כששמי אוקראינה סגורים, פועלת ממשלת ישראל מול המדינות השכנות לאוקראינה כדי שיפתחו מעברי גבול מתוגברים. השנה מאמצים אלה לא צלחו.
אלא שהחסידים דווקא רואים בקשיים בדרך לקבר רבם חלק מהאתגר שיש לעמוד בו, שככל שהוא קשה יותר כך הזכויות והמצוות שיהיו – רבות יותר. הספרות החסידית מלאה בסיפורים על חסידים שבדרך לרבם נתקעו עם עגלה בבוץ או נתקלו בשודדים, מה שהאריך את הדרך והקשה עליה. המסר בסיפורים אלה דרך קבע הוא שה"מניעות" – העיכובים בדרך ל"חסד גדול" – נועדו להגדיל את תחושת החסד והזכות בצידה. על כן עושים החסידים מאמץ כספי אך גם מעשי להגיע לרבי נחמן, וככל שיש הגבלות וקשיים – גדל רצונם להתאמץ ולהגיע.
בשנות ה-90 היו באומן עשרות חסידים בלבד, אך לאורך השנים הפך המנהג לטרנד סוחף שמשך למקום, במיוחד בראש השנה, עשרות אלפים – חלקם כאלה שרחוקים מעולם החסידות ולעיתים אף לא דתיים כלל, שביקשו לטעום מהחוויה הרוחנית. חסידי ברסלב, בוואנים המנגנים שלהם, השרישו את שירי "אומן ראש השנה" בתודעה הציבורית.
ראש השנה באומן ב-2021
(משטרת אוקראינה)

בעיניים דתיות מדובר בתעלומה: "הביאנו לציון עירך ברינה, ולירושלים בית מקדשך בשמחת עולם", מתפללים בבתי הכנסת בימי ראש השנה; אם כך, מדוע להגיע דווקא ביום זה לתפילה באוקראינה?
הסחף הרוחני הוליד גם מודל עסקי, ובמקום קמו בתי עסק כמו מלונות וחברת מוניות עבור יהודים. בראש השנה רבים גם שוכרים דירות מהמקומיים.
על פי המנהג, בראש השנה רק גברים מגיעים לאומן, ואילו הנשים מגיעות בהזדמנויות שונות לאורך השנה. בחסידות אומרים שראשי התיבות של "אלול" – החודש שלפני החג – הם: "אני לאומן ואשתי להורים".
3 צפייה בגלריה
מבקרים באומן, ארכיון
מבקרים באומן, ארכיון
מבקרים באומן, ארכיון
(צילום: Sean Gallup / Getty Images)
תנועת החסידות קמה במטרה לחבר את המון העם לתורה ולמצוות: מי שלא יודע לפתוח ספר וללמוד תורה יתחבר אליה דרך האדמו"ר, הרב שאליו יקושר. רבי נחמן תמיד היה מסתורי בדרכיו. הוא נהג לספר סיפורים עממיים שהיו מוכרים באירופה, והפך אותם ללימוד תורה דרך המסרים היחודיים שהעביר בהם.
בשנת 2017 נעשה ניסיון, אחד מני רבים, מצד משרד החוץ הישראלי, להעלות את קבר רבי נחמן לישראל. סגנית שר החוץ דאז, ציפי חוטובלי, הורתה לשגרירות ישראל באוקראינה לבחון את הנושא. הציפייה הייתה שבחירתו של נשיא יהודי, וולודימיר זלנסקי, בעל יחס אוהד לישראל, תביא איתה משב רוח מרענן בנושא המדובר, אך לשווא. באוקראינה הבהירו כי מדובר בנכס תרבותי והיסטורי, עדות לדמות בעלת השפעה שחיה במקום בעבר, וגם מוקד עלייה לרגל שמהווה מקור הכנסה כלכלי משמעותי.
מי שמתנגדים במפתיע להעלאת עצמות הרב הם רבים מחסידי ברסלב שמאמינים שרבי נחמן ביקש להיקבר באומן. על פי החסידים רבי נחמן הגיע לבית עלמין בעיר אומן, שבו נטמנו עשרות אלפי יהודים שנרצחו בפוגרום. הוא עמד בין שני קברי אחים שבהם נטמנו עצמות לא מזוהות של יהודים שנרצחו לאחר שלא הסכימו לעבור בשער שמעליו נתלה צלב. "רבי נחמן עמד בנקודה הזו ואמר: 'מה טוב להיקבר בין שני ההרים האלו, במקום שבו יש ריח גן עדן, המקום שיועד לי מימי בראשית'", מספרים החסידים.
3 צפייה בגלריה
תפילת שחרית בבית כנסת באומן
תפילת שחרית בבית כנסת באומן
תפילת שחרית בבית כנסת באומן
רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, סיפר בעבר בשיעור שהעביר שישנן עדויות שלפיהן עצמות רבי נחמן הועלו לארץ ישראל ונטמנו בעיר צפת. לדברי הרב אליהו, בין אם העדויות מאומתות ובין אם לא – אין לצאת מארץ ישראל להתפלל, כי נשמות הצדיקים מגיעות לארץ גם אם גופם נשאר בקבר המרוחק.
היציאה מהארץ כדי להתפלל נראית תמוהה בעיני רבים. הרב עובדיה יוסף אמר באחד משיעוריו בעבר: "כאן בארץ קבורים גדולי עולם, תנאים קדושים, שהקטן שבהם היה מחיה מתים. הולכים עוזבים את הגאונים האלה והולכים לאומן".
כדי להתגבר על שאלת הריחוק מארץ ישראל דווקא בחג שכולו תפילות הקשורות לארץ, יש חסידים שמאמינים שהיכן שקבור רבי נחמן ישנה קדושת ארץ ישראל.
בחסידות אומרים שראשי התיבות של "אלול" – החודש שלפני החג – הם: "אני לאומן ואשתי להורים"

מה היה לנו

> רבי נחמן, מייסד חסידות ברסלב, קבור בעיר אומן שבאוקראינה
> על פי חסידיו, הגעה לקברו בראש השנה מהווה תיקון שחוסך תעניות וסיגופים
> כמדי שנה, גם בשבוע הבא ינסו אלפים רבים להגיע להתפלל בימי החג בקבר הרבי
> בעקבות המלחמה באוקראינה ההגעה קשה ומסוכנת מאוד, וגם מאמצי ממשלת ישראל לסייע נכשלו
פורסם לראשונה: 00:00, 26.09.24