רחבת ריקודים בחתונה אי שם במרכז הארץ. רגע אחרי שכולם רקדו לצלילי "אין מה לעשות איתה היא רק רוצה לרקוד" ו"כולי נוסעת כמו צ'אחלה" הגיע השיר שהלהיט ברגע את הרחבה. מאות הרוקדים שאגו בקול בהתלהבות "השם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב". מדובר בקהל שרחוק מלהיות חרדי או דתי, ועדיין, כולם קפצו באקסטזה וידעו בעל פה אפילו את המילים של הבתים. השיר הזה, שכבר חודשים כובש כל אירוע במדינה – ממשחק כדורגל, דרך טיול של בית הספר ועד לבסיסי צה"ל, נולד למעשה רחוק מאוד מכל אלה.
"אמונה בהשם יתברך, זה אומר שהשם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב, ועוד יותר טוב, ועוד יותר טוב". המשפט ששגור עכשיו בפה של כמעט כל ישראלי הוא משפט דגל שחוזר על עצמו שוב ושוב בשיעוריו ובספריו של הרב שלום ארוש, רב בולט בקרב העוסקים בתורת חסידות ברסלב וראש מוסדות שמיועדים לחוזרים בתשובה. את הציטוט הזה שמעו תלמידיו אינספור פעמים, ובהכוונתו יצא השיר הקליט שהפך את המסר הרוחני לחלק מהפסקול הישראלי.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתבות נוספות רק למנויים:
הרב שלום ארוש נחשב לאחד ממובילי זרם החזרה בתשובה, ולא ממש לרב חרדי שגרתי. הוא נולד בעיר בני-מלאל שבמרוקו, ולמד בבית ספר שהפעילו שם שליחי חב"ד המקומיים. בגיל 13 עלה עם משפחתו לישראל וגר בפתח-תקווה. למרות החינוך בבית, הרב ארוש למד בתיכון חילוני, בהמשך התגייס לשירות צבאי כחובש ביחידה 669 ואחרי השחרור למד ראיית חשבון באוניברסיטת תל-אביב. אורח החיים שניהל בצעירותו רחוק מאוד מזה שהוא מנהל כיום.
נקודת המפנה בחייו הייתה התרסקות מטוס ההרקולס של חיל האוויר בג'בל חלאל שבסיני בנובמבר 1975. תשעת אנשי הצוות ו-11 הלוחמים שהיו על המטוס נהרגו באסון, בהם גם חבריו של הרב ארוש. בחיפוש אחר מענה רוחני הוא הגיע לרב יצחק גינזבורג, כיום ראש ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, שהיה גם מי שחיבר אותו לרבו המובהק – אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים". ברלנד היה גם מי שהוביל אותו להיענות לפניות של חוזרים בתשובה רבים ולהקים ישיבה עבורם – "חוט של חסד" סמוך לשכונת שמעון הצדיק בירושלים. בין התלמידים שעברו בישיבה גם השחקן והזמר שולי רנד.
מי שמנהלת איתו ביד רמה את המוסדות שהקים עבור חוזרים בתשובה היא רעייתו, הרבנית מרים. אליה פונים כדי לקבל שיחה עם הרב או כדי לבקש שיעביר שיעור במקום מסוים, ולא פעם היא מסרבת לדברים שבני הבית היו רוצים לאשר. את המסרים שהרב מעביר לתלמידיו, הרבנית מעבירה גם בשיעורים מיוחדים לחוזרות בתשובה.
הקשר בין הרב ארוש לברלנד, שהורשע בעבירות של מעשים מגונים ותקיפה, היה הדוק מאוד וארוך שנים, ונכון לעכשיו אין קשר פומבי בין השניים או בין המוסדות שלהם. בהתחלה הרב ארוש שמר על שתיקה, ואפילו פירסם פסק הלכה שלפיו אסור לרבנים לקבל נשים לשיחות פרטיות. “איך רב יכול לקבל נשים? הוא לא מהרהר? הוא לא מתאווה? לרב יש יצר הרע הרבה יותר מבן אדם רגיל”.
אבל בערך שנה לאחר שהפרשיות התפוצצו הוא תקף בפומבי את מתנגדי ברלנד: "אוי לו למי שיהרהר אחרי הרב שלי, אוי ואבוי לו. אני לא מקנא בו – לא בעולם הזה ולא בעולם הבא". בשיחה אחרת הוסיף: "בן אדם צריך להיות מטומטם בשביל להרהר על יהודי שפתח את הדלת לאומן, יהודי שממש הקים עולה של ברסלב. בלי הרב לא היה כלום בברסלב". בכתבה שפורסמה לפני כמעט עשור ב"ידיעות ירושלים" נטען עוד שהרב ארוש, בעזרת תלמידיו, דאג לברלנד לאירוח וללינה במדינות השונות שאליהן הגיע בזמן שברח מהעמדה לדין בישראל. לאחר שהוסגר, נכתב, הוא אף סייע לקמפיין גיוס כספים עבור מימון ההליך המשפטי של ברלנד.
בריק שנוצר בקהילת ברסלב, הרב ארוש נמנע מלהכריז על עצמו כ"יורש" של ברלנד, אך הוא לא נמנע מלהתערב בנושאים שדורשים גם עבודה פוליטית. "הוא נהיה רב שמזוהה עם המחנה האמוני", אומר ישראל כהן, איש תקשורת ופרשן חרדי. "לפני הבחירות אפשר לראות את חברי הכנסת של ש"ס ויהדות התורה בקשר איתו. הוא דמות רוחנית עבור הרבה אנשים, וגם מנהיג עם השפעה. במשבר האחרון של חסידי ברסלב, שנתקעו בשדה התעופה ברומניה אחרי שהיו באומן בראש השנה, הוא הפעיל פה הרבה שרים כדי שינסו לפתור את המשבר מול ממשלת רומניה".
אבל עוד לפני החסידים והפוליטיקאים, הרב ארוש פונה בעיקר לחוזרים בתשובה ולאנשים הפשוטים. "הרב ארוש הוא רב חרדי מאוד לא שגרתי", מסביר כהן. "אתה תראה סביבו קהל מגוון של אנשים שמתחברים אליו. מי שנמצא איתו הרבה יראה אותו יותר נפגש עם זמרים כמו קובי פרץ ואיתי לוי, או עם השחקן אביב אלוש – אנשים מהסוג הזה. לא עם בכירי הרבנים החרדים. הוא לא יחפש להיות באזורים שלהם, אלא יותר עממי".
השיעורים של הרב ארוש, שחלקם גם משודרים ברדיו, מבוססים בעיקר על ספרות ברסלב ומתובלים בהומור, סיפורים מהחיים ושירים חסידיים, לצד אמירות עמוקות מתורת רבי נחמן מברסלב. המנטרה המרכזית של הרב היא אמונה בבורא, עוד לפני שלב התורה והמצוות. "מי אמר לך שהקב"ה אוהב את מחלל השבת פחות מאת רבי שמעון בר יוחאי?" שאל באחד השיעורים. "אנחנו בנים של אברהם, יצחק ויעקב, אנחנו כמותם. הקב"ה אוהב אותנו לא פחות ממה שהוא אוהב את האבות".
הקהל שמגיע לשמוע אותו מגוון מאוד - עם מכנה משותף. "כולם מחפשים משהו קצת שונה מרב קלאסי", מסביר כהן. "הוא מחבר אליו הרבה מסורתיים, חוזרים בתשובה, וגם חרדים שחיפשו לצאת מהקופסה ורצו משהו שונה. הוא לא רב קונבנציונלי. הוא ממלא משבצת שפעם היו בה הרבה רבנים – הדרך של ברסלב, השמחה המקרבת, עם הרבה שירים וריקודים. הוא לא רב של עולם הישיבות, אלא רב שדווקא מגיע מחוץ לו. פעם היו הרבה שמות מהסוג הזה, היום הוא תפס את הנישה הזאת באופן די בלעדי".
לצד השיעורים, הרב ארוש פירסם לא מעט ספרים, רובם במסגרת סדרת "בגן האמונה", שהוא מכנה "מדריך מעשי לחיים של אמונה ודבקות בהשם יתברך" – ספרים שנמצאים כמעט בכל בית מדרש חסידי, ספרדי או דתי-לאומי. "הספרים שלו הם כאלה בסגנון ספרי המעשיות של רבי נחמן, גישה חיובית על החיים", הוסיף כהן. "החרדים קוראים לו שר החיוך. אתה רואה אותו תמיד שמח. בניגוד למקובל שאנשי תורה צריכים להיות כבדים ורציניים – הוא מביא גישה שונה".
"תמיד אוהב אותי" או בשמו המוכר יותר "יהיה לי עוד יותר טוב, עוד יותר טוב", נולד מתוך המסרים הקבועים שמעביר הרב ארוש לתלמידיו בשיעורים השונים. "הרב ארוש אומר שמי שמאמין בזה ואומר את זה – באמת יהיה לו רק טוב", מספרים תלמידיו, שמנתחים את השיר כמו סוגיה בבית המדרש. "כמו שילד מאמין שאבא תמיד אוהב אותו, ולכן גם אם אבא שלו יראה אותו רץ לכביש הוא יתפוס אותו חזק – ברור לכולם שזה בגלל שהוא אוהב אותו ורוצה שיהיה לו רק טוב. ככה גם צריך להאמין שכל מה שהקב"ה עושה זה כי הוא אוהב אותנו ורוצה שיהיה לנו טוב, והוא לא מאכזב אותנו".
מי שכתב את מילות הבתים והלחין את השיר הוא הראפר יאיר אליצור, "אלייצור", מוזיקאי חוזר בתשובה ששיריו עמדו בעבר בראש טבלת ההשמעות ברדיו, לפני שחזר בתשובה ולאחר מכן. לדמותו של הרב ארוש נחשף אלייצור במהלך הצבא, כשאביו הביא לו ספר מסדרת "בגן האמונה" של הרב. הוא הגיע לשיעורים של הרב, חזר בתשובה והפך לתלמיד קרוב מאוד שלו. "הוא נהיה שופר של המסרים של הרב ארוש", אומר אחד התלמידים הקבועים של הרב. "מסרים מהשיעורים של הרב היו יוצאים בשירים של אלייצור והרב מעורב בכל שיר וקליפ שלו, בחלקם גם מופיע בעצמו. היצירה היא ממש משותפת לשניהם, ויאיר רואה בעשייה שלו עבודה רוחנית וחלק חשוב בחיבור של אנשים לעולם של הרב ארוש והמסרים שלו".
על הלהיט שסחף את המדינה אלייצור עבד תקופה ארוכה. "הוא לקח את המשימה, הלך לאולפנים והקליט כמה גרסאות עד שהגיע למוצר הסופי, שלמעשה היה מוכן לפני כשנתיים ורק חיכה לפרוץ", סיפר התלמיד של הרב ארוש. "בתחילת המלחמה כל מהלך ההפצה הוקפא, לא היה זמן לשיר קצבי שמספר על כמה טוב לכולם. אז בהוראת הרב הוא הוציא בתחילת המלחמה שיר על נחמה, תפילה וגעגוע. בחודשים האחרונים, כשכבר ראינו תמונות ניצחון והאווירה הייתה עדיין של מלחמה, אבל אחרת, הגיע הזמן לשחרר את השיר".
זמן לא רב אחרי שאלייצור הוציא את הגרסה הראשונה של השיר, החלו לצאת גרסאות נוספות – בין היתר של קובי פרץ וששון איפרם שאולוב – ומשם זה כבש את כל המדינה. "יש משהו במנטרה הזאת, כמו המון מנטרות ברסלביות אחרות, שפשוט מאוד תפס אנשים דווקא בזמן מלחמה", מספר ישראל גוטמן, עורך מוזיקה ושדרן בגלגלצ, ומי שבעצמו קרוב לחסידות ברסלב. "זה נשמע מאוד ביזארי, אבל להאמין דווקא מתוך המצב הזה שיהיה טוב זה משהו שתופס הרבה מאוד אנשים. ואחרי העבודה של אלייצור עם ההלחנה של השיר והביצוע – נכנס לשיר הזה גם שאולוב, שהוא 'טיפוס' שגם מדביק אנשים.
"אם אני מצליח לזקק מבחינתי את הייחודיות של השיר הזה – זה משהו אמוני, רוחני, דתי, חסידי – אבל לא כזה שמבקש ממך להניח תפילין, אלא דבר ראשון שהשם כבר רואה את הנקודה הטובה שיש בכל בן אדם, את ההשתדלות שלי בתור בן אדם ותמיד יהיה לי רק טוב עוד לפני שעשיתי מעשה מסוים. בלי לבקש ממני לחזור בתשובה ולעשות מצוות כדי שיהיה לי טוב. יש בזה משהו מאוד לא מאיים, שמאפשר גם לחילונים לשמוע ולהתרגש בלי לחשוב שמנסים להפוך אותם לדתיים. יש פה משהו שעושה לאנשים טוב, להרגיש שיש מישהו שאוהב אותנו ודואג לנו שיהיה לנו טוב"
השיר של הרב ארוש הצליח גם לעשות מהפך בצריכת התרבות החרדית. "בעבר היו שירים של אמנים חרדים שהצליחו מאוד בקהל הדתי ומשם גלשו לציבור החרדי, שירים כמו 'אנחנו מאמינים' ועוד", מסביר כהן. "פה זה הפוך. הבן שלי חוזר מהחיידר ושר 'השם יתברך תמיד אוהב אותי' כשהוא לא יודע בכלל שהשיר הזה קודם כל תפס חזק בתחנות הרדיו החילוניות ומשם הגיע לציבור החרדי".
עבור הרב ארוש, הלהיט הנוכחי הוא השלמת המהפכה השקטה שהחל – להביא את מסרי האמונה מהשיעורים ומהספרים לכל בית בישראל. "הייתה שנה של ניסים ונפלאות, ראינו ניסים יותר גדולים מיציאת מצרים", אמר לתלמידיו בשיחה לסיכום שנת המלחמה החולפת. "זרקו עלינו אלפי טילים וראינו ניסים עין בעין, איך הקב"ה שומר עלינו. אבל הנס הכי גדול שהיה לנו בסוף השנה שעברה – כל עם ישראל מאמינים בהשם. כולם שרים 'השם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב'. כולם-כולם, מהילדים הקטנים. כל החיים עבדתי קשה ללמד אמונה את עם ישראל – נסעתי, העברתי שיעורים, עבדתי קשה. כבר כמה שנים אני שר את השיר הזה, השם הפתיע אותי. השיר הזה תפס, וכל עם ישראל מאמינים. זה הפך להמנון של כולם".
"מי שמאמין בזה – ככה יהיה לו בחיים. זאת אמונה. אתה לא יותר טוב מהקב"ה. אתה אוהב את הילדים שלך? אתה רוצה שיהיה להם רק טוב? הקב"ה הוא טוב לפחות כמוך", הסביר הרב לתלמידים את העיתוי של פרסום השיר כשהמלחמה עדיין מתחוללת. "הייתי באוהל אבלים של משפחה של אישה צעירה שהלכה, ביקשו שאבוא לנחם ושנשיר יחד 'השם יתברך תמיד אוהב אותי'. באתי לאוהל אבלים גדול, כולם שרו את זה ביחד. זה שיעור גדול באמונה.
"תלמיד שלי ראה בצומת יהודי עומד, צועק, מקלל ומתעצבן. התלמיד אמר לו, 'חבר, מה קרה לך?' הוא סיפר שקנה אופנוע חדש ובאמצע הנסיעה האופנוע הפסיק לעבוד, כשהתקשר לחברה אמרו לו להזמין גרר. התלמיד אמר לו 'בוא תשיר איתי', הם עמדו בצומת ושרו יחד 'השם יתברך תמיד אוהב אותי' במשך שתיים-שלוש דקות. אחרי זה הוא ניסה שוב להתניע, והאופנוע נסע. אישה לפני לידה, אמרתי לה לשיר את זה והייתה לה לידה קלה. אני אומר לאנשים שמחפשים זיווג, פרנסה, כל דבר – תשירו את השיר הזה, הוא פועל ישועות".
את ההשפעה הגדולה של השיר מסכם אחד התלמידים: "הרב אמר לי באופן אישי 'אני מתפלל 50 שנה על השיר הזה שיהפוך להמנון', והוא באמת נהיה כזה. הוא כבר בכל אוזן ישראלית, ולא רק ישראלית – הוא תורגם גם לשפות זרות. יש קהילה אפריקאית שדרך הרב התחברה לשבע מצוות בני נח, וגם שם השיר הזה תפס מאוד".