הרב לורד יונתן זקס הלך לעולמו: "לפני הכל הוא היה איש תורה"
(צילום: אבי חי)

"איש עדין וישר": הרב ישראל מאיר לאו סופד היום (א') לרב - הלורד - והפרופסור, יונתן זקס שנפטר אמש בגיל 72 שנים. בראיון ל-ynet הרב לשעבר הראשי לישראל, הרב לאו מצהיר כי "לפני הכל, זקס היה קודם כל רב. המילים 'הוגה' ו'ליברל' הוסיפו קצת עוול לטעמי". <<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>> הרב זקס זצ"ל נחשב לאחד התיאולוגים המרתקים בעולם; איש רוח ומדע, מרצה מבוקש וסופר פורה שכיהן 12 שנים כרבה הראשי של בריטניה והיה לאחת מהדמויות המרתקות בזירת האורתודוכסיה המודרנית שעודדה לגשר בין-דתי. לאו מתאר כי הרב זקס ז"ל נמשך לעולם הפילוסופיה היהודית אך גם לעולם הרבנות - והתחבט רבות בין שניהם. אלא שלאחר פגישה עם לא אחר מהרבי מלובביץ' בעצמו, נפל הפור וההחלטה נקבעה.
3 צפייה בגלריה
הרב מבריטניה, לורד יונתן זקס
הרב מבריטניה, לורד יונתן זקס
הרב לורד יונתן זקס
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
"הרבי סיפר בכינוס של שליחי חב"ד בניו יורק שהאיץ בו ודחק לפי כישוריו שהוא ילך לרבנות", הוא משחזר. קראו עוד בערוץ היהדות: "רוחב דעתו ועומק ליבו חיברו לבבות": הלך לעולמו הרב לורד יונתן זקס שתי נשים וגבר עוקד: חטא המשפחה העברית הראשונה/ פרופ' רוחמה וייס הסבתא הצילה יהודים - הנכד הפך לשגריר בישראל הרב ז"ל היה בוגר "Jewish college" ושימש כרב הראשי של בריטניה בין השנים 1991-2013. בשנת 2005 הוענק לו תואר אבירות ובשנת 2009 צורף לבית הלורדים בתואר "הברון זקס מאולדגייט". בשנים האחרונות שימש הרב כמרצה בקינגס קולג' לונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

אישיות מכובדת ואיש צנוע

הרב (והלורד) זקס ז"ל שמר על קשרים קרובים עם בית המלוכה הבריטי וסיפר כי הם מעורבים באתגרי הקהילה היהודית.
3 צפייה בגלריה
הרב מאיר לאו
הרב מאיר לאו
הרב ישראל מאיר לאו
"כשאני הכרתי אותו, הוא היה רב שנים רבות בבית הכנסת היוקרתי, Marble Arch בשכונה מרכזית בליבה של לונדון, כך עד שנפטר הלורד הרב הראשי, הרב יעקובוביץ' זצ"ל", אומר לאו, "ה-United synagogue בחרו ברב זקס בחירה נפלאה להיות הצ'יף רביי (הרב ראשי), של הקהילה היהודית הבריטית.
"הוא היה כל כך עדין וצנוע, שלאחר שהוא נבחר, הוא אמר שאת העולם המעשי של הרבנות הוא לא מכיר מספיק - ולכן הוא מבקש שנה ארכה עד שייכנס לתפקידו ממש".

כשלאו התארח אצל זקס

לאו מספר כי במסגרת היכרותו עם הרב זקס, הוזמן על ידו להתארח בשבת בלונדון עם הקהילה היהודית. מאוחר יותר, הגיע זקס לישראל ולאו אירח אותו בביתו.
3 צפייה בגלריה
 הרב לורד יונתן זקס זצ"ל
 הרב לורד יונתן זקס זצ"ל
הרב לורד יונתן זקס זצ"ל
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
"הוא בא לתל אביב לדבר על רבנות וזכיתי להכיר בן אדם. איש אשכולות שמחד היה תלמיד חכם, כישרון גדול, נואם מזהיר, ומנגד, היה הוגה דעות ופילוסוף גדול. המילה 'ליברל', אינני יודע איפה להציבה היום, כי הוא שמר על תרי"ג מצוות ככל יכולתו, קלה כחמורה. והמילה ליברל, יכול להיות שהיא בקונטקסט מסוים פוגעת בזכרו".
אנו יודעים שהרב היה נגד הקצנה דתית, הוא שאף לגשר, זה היה מרכיב חזק באישיות שלו?
"הוא היה גשר ליהדות בין היהדות לבין דתות אחרות, מונותאיסטיות, בשביל זה לא צריך להיות ליברל. בשביל זה צריך להיות חכם עם עיניים בראש. זקס הכיר את המציאות שבה הוא חי. הוא נולד באנגליה, הכיר טוב את המנטליות הבריטית. בבית הלורדים הוא נחשב לאישיות מכובדת מאוד; כושר הדיבור שלו היה מזהיר לעניות דעתי, ולכן התפרש יפה מאוד גשר בין העולם היהודי ובין שומרי מצוות לאלו שאינם שומרי מצוות. מחוץ לעולם היהודי הוא הצליח למצוא קשר לליבותיהם של מנהיגים דתיים ולעיתים גם פוליטיים ברחבי העולם. כך הוא ייזכר".