במלאת 85 שנה לליל הבדולח, ועל רקע הזינוק באנטישמיות בעולם, הכריזה ועידת התביעות בשיתוף Meta (חברת האם של פייסבוק), אונסקו ו-USC Shoa והקונגרס היהודי העולמי על השקת תוכן VR אינטראקטיבי לתלמידי בתי הספר באירופה ובארצות הברית שממחיש את האירועים האלימים ואת מה שהוביל אליהם דרך עיניה של ילדה בת 6 ממינכן, גרמניה.
"האנטישמיות נמצאת היום במגמת עלייה ברחבי העולם. ככל שמספר שורדי השואה הולך ופוחת, דווקא הטכנולוגיה מאפשרת לנו לשמור את הקול והעדויות שלנו עבור הדורות הבאים", מסבירה שרלוטה קנובלוך שתרמה את סיפורה האישי כילדה בת 6 במינכן בערב ליל הבדולח לפני 85 שנה, לטובת הפרויקט הייחודי.
3 צפייה בגלריה
שורדת השואה שרלוט קנובלוך
שורדת השואה שרלוט קנובלוך
שורדת השואה שרלוטה קנובלוך. מציגה את סיפורה כילדה במינכן לפני 85 שנה
(צילום: ועידת התביעות)
הפרויקט כולל צילומים ותמונות מליל הבדולח, בשילוב קולה וסיפורה של קנובלוך, שחולקת עם המשתתפים את הרגעים שחוו היא ומשפחתה בעת ליל הבדולח שאירע בערב שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938, ושבמהלכו הועלו באש בגרמניה ובאוסטריה כ־1,400 בתי כנסת, עשרות יהודים נרצחו ובתי העסק שלהם נהרסו ונבזזו. בשלב הראשון התוכן יהיה זמין בשפות אנגלית וגרמנית, ובמהלך השנה הקרובה (2024) יהיה זמין בשפות נוספות.
הפרויקט מאפשר לתלמידים לחוות בכלים של מציאות מדומה את חוויותיה של קנובלוך מהרגעים שבהם השנאה כלפי היהודים הגיעה לשיאה, להרגיש חלק ולשאול שאלות על אותו ערב טראגי בהיסטוריה היהודית והאנושית בכלל, שבו אנשים רגילים הפכו לאלימים כלפי שכניהם היהודים
לאחר אירועי 7 באוקטובר בישראל נרשמה עלייה של מאות אחוזים במקרים של גילויי אנטישמיות באירופה ובארה"ב, כולל ריסוס צלבי קרס על בתי עסק ומגורים של יהודים ואף אלימות קשה כלפי אזרחים יהודים במדינות שונות. האירועים היוו תזכורת כואבת למגמות של שנאת יהודים, אנטישמיות והכחשת שואה בעולם.
העלייה במקרי האלימות מגיעה עתה לשיאה אך המגמה מתרחשת כבר מספר שנים ונרשמה עלייה מדאיגה עוד לפני המלחמה בישראל. בפילוח הקהלים התומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה ניכר שבני גיל 25+ מביעים תמיכה רחבה ודווקא בגילים הצעירים, 24-18, התמיכה בזכות של ישראל להגן על עצמה יורדת משמעותית.
3 צפייה בגלריה
פרויקט מציאות מדומה להמחשת לילה הבדולח
פרויקט מציאות מדומה להמחשת לילה הבדולח
פרויקט מציאות מדומה להמחשת ליל הבדולח. להגיע לאוכלוסיית היעד
(צילום: ועידת התביעות)
בסקר של ועידת התביעות שבוצע ב-2022 בהולנד נמצא כי רבע מבני דור ה-Z חושבים שהשואה היא מיתוס. זהו אותו פלח שאינו תומך בזכות של ישראל להגן על עצמה היום מול ארגון טרור. הקשר בין הכחשת השואה לאנטישמיות הוא קשר הדוק ובלתי ניתן להפרדה. הגעה אפקטיבית לשכבות הגיל הצעירות דורשת שיטות חינוך אחרות, כאלה המאמצות את הטכנולוגיות שנמצאות בשימוש של אותה אוכלוסיית יעד.
הפרויקט מאפשר לתלמידים לחוות בכלים של מציאות מדומה את חוויותיה של קנובלוך מאותם רגעים שבהם השנאה כלפי היהודים הגיעה לשיאה, להרגיש חלק ולשאול שאלות על אותו ערב טראגי בהיסטוריה היהודית והאנושית בכלל, שבו אנשים רגילים הפכו לאלימים כלפי שכניהם היהודים, לאחר שנים של שכנות טובה, בעקבות הפצת תעמולה שקרית והסתה מכוונת.
הפרויקט והחומרים הלימודיים ישוחרר לבתי ספר בארה"ב לטובת למידה על השואה והשפעות האנטישמיות. גדעון טיילור, נשיא ועידת התביעות, מסביר: "ליל הבדולח היה רגע קריטי בהיסטוריה, שבו התעמולה והאנטישמיות הנאצית הפכו ממילות שנאה לאלימות פיזית נגד יהודים. שיתוף הפעולה עם מטא והטכנולוגיה שהעמידה לרשותנו אפשרו לנו לייצר חוויה המותאמת לשפתם ועולמם של תלמידי מערכות החינוך, ולשמר את הזיכרונות והלקחים מליל הבדולח, בצורה שלא הייתה אפשרית לנו קודם לכן".
3 צפייה בגלריה
פרויקט מציאות מדומה להמחשת לילה הבדולח
פרויקט מציאות מדומה להמחשת לילה הבדולח
פרויקט המציאות המדומה להמחשת ליל הבדולח
(צילום: ועידת התביעות)
רונלד לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, אמר כי "ליל הבדולח הוא אחד האירועים הטראגיים שהוביל לפרק האפל ביותר בתולדות העם היהודי. על רקע אירועי הטרור של 7 באוקטובר בישראל, הפרויקט הזה הוא קריטי היום יותר מתמיד. דרך החוויה האישית של שרלוטה קנובלוך לילדי בתי הספר, אנו מדגישים את החשיבות של אותה נקודה בעברנו כלקח ומסר למלחמה בשנאה".
סגן נשיא ועידת התביעות, גרג שניידר: "שנאה היא מחלה המופצת באמצעות שפה זולה, חוסר רגישות וסובלנות לבורות. אנו חיים כעת במגפה של שנאה. אנחנו מכירים את השנאה הזו. ראינו מה זה יכול לעשות. אנחנו יודעים מה מזין אותה וכיצד היא מתפשטת".