הדרמה בחסידות חב"ד נמשכת. בהחלטה תקדימית וחריגה הוחלט כי מעתה "770", בית הכנסת של הרבי מלובביץ' בברוקלין, יהיה סגור בשעות הלילה. נוסף על כך, גבאי בית הכנסת בניו יורק פרסם בגיבוי רבני השכונה הודעה חריגה שמבהירה כי הכניסה למקום אסורה מעתה על מספר בחורי ישיבה שהיו מעורבים בחפירת המנהרה שנועדה להרחיב את אולם התפילה. המשטרה המקומית חילקה לשוטרים המאבטחים את המקום צילומים של הצעירים המעורבים בפרשה, תחת הכותרת "Not Allowed In 770" (אינם מורשים לשהות ב-770).
הפרשה החלה בתקופת הקורונה. בכל העולם נסגרו בתי כנסת, במטרה לצמצם את התפשטות הנגיף. אלא שבשכונת קראון הייטס בניו יורק, משכנה של חסידות חב"ד, היו מספר בחורי ישיבה, מרביתם ישראלים, אשר סירבו להשלים עם רוע הגזרה. הם טענו כי לא יעלה על הדעת שדווקא בזמן שבו צריך לעצור את המגפה, לא יתקיימו תפילות בבית מדרשו של הרבי מלובביץ', המכונה "770" בשל העובדה שהוא שוכן בבניין מספר 770 ברחוב איסטרן פארקוויי בברוקלין. אותם בחורים שכרו פועלים שהחלו לחפור מנהרה, ממרתף בניין סמוך, לכיוון בית המדרש.
3 צפייה בגלריה
חסידי חב"ד בבית הכנסת "770" בברוקלין, ניו יורק. ארכיון
חסידי חב"ד בבית הכנסת "770" בברוקלין, ניו יורק. ארכיון
חסידי חב"ד בבית הכנסת "770" בברוקלין, ניו יורק. ארכיון
(צילום: שימי קוטנר)
מגפת הקורונה דעכה לפני שעבודות החפירה הושלמו, אבל לאחרונה מספר בחורי ישיבה החליטו על חידוש היוזמה. הסיבה לכך נעוצה באירוע משמעותי שהתרחש אי אז בסוף שנת תשמ"ח (1988). הרבי מלובביץ', רבי מנחם מנדל שניאורסון, הכריז אז על צורך לבנות בתים – לא רק בנייני מגורים חדשים, אלא גם בתי כנסת. הוא אפילו הבטיח לתרום 100 דולר לכל מי שיודיעו לו על הקמת מבנה חדש.
האדמו"ר גם נכח בטקס חגיגי של "הנחת אבן פינה" בכניסה ל-770. המטרה הייתה להרחיב את אולם התפילה שהיה צר מלהכיל את כל המתפללים. אבל העבודות התעכבו, למורת רוחו של הרבי שאף מחה על כך בחריפות. הסתלקותו של האדמו"ר ב-1994 רק סיבכה את העניינים, מכיוון שמאז יש מחלוקת שגם הגיעה לבית המשפט האמריקני. היות שלמנהיג החסידות לא היו ילדים, קיים ויכוח בין החסידים מי מוסמך לקבל החלטות בנוגע לבית המדרש המיתולוגי.
אף על פי שהמאבקים נמשכים שלושה עשורים, מבחינת בחורי הישיבה המדוברים, לא יעלה על הדעת להמשיך ולהתעלם מבקשתו המפורשת של הרבי להרחיב את "770" – ולכן עבודות החפירה התחדשו בחשאי.
לפני שבועות אחדים נחשפה המנהרה באקראי, לאחר ששכנים התלוננו על רעש חפירות ששמעו. היו מי שהתייחסו לנושא בעוקצנות או בהומור והשוו בין התנהגות הצעירים לחפירת המנהרות של חמאס ברצועת עזה. הרבנים וגבאי בית הכנסת התייחסו לנושא הרבה יותר ברצינות. הם זעמו לא רק על ההתעלמות ממעמדם, אלא גם הביעו חשש שהמנהרה עלולה להביא לקריסת המבנה ההיסטורי.
תיעוד מהעימותים בברוקלין בין הצעירים הקיצונים לכוחות המשטרה

ביום שני בעבר הובא למתחם מערבל בטון במטרה לאטום את המנהרה. הצעירים הבינו כי כל העבודה והכסף שהושקעו עלולים לרדת לטמיון, ולכן הם פרצו את הקיר המוביל אל המנהרה מתוך בית המדרש. למקום הוזעקו שוטרים והם נאלצו להשתמש בכוח ובגז מדמיע. לפי דיווחים בניו יורק, נעצרו עשרה בחורים. במקביל, הוזרם בטון רב אל החלל הענק, שעל פי התוכנית אמור היה להוסיף 600 מקומות ישיבה לבית המדרש.

"אין להפחיד או לאיים"

ביום שישי, זמן קצר לפני כניסת השבת, גבאי בית הכנסת פרסמו הודעה רשמית על פתיחה מחדש של המקום, תחת הגבלות שונות. בין השאר נכתב: "כדי לשפר את האבטחה, בית הכנסת יהיה סגור בליל שבת מהשעה 21:30 עד 6:00 בבוקר, ובכל יום חול מהשעה 1:00 ועד 5:00 בבוקר. הכניסה לבית הכנסת מותנית בהסכמה לכללים הבאים: אין לפגוע ברכוש של בית הכנסת או כל חלק מהבניין. אסור להרים יד, להכות או לדחוף בכוונה אף אדם בבית הכנסת. אין להפחיד או לאיים על איש בבית הכנסת... אותם הנזכרים בעמוד הבא ואחרים שפגעו בקירות בית הכנסת, אינם רשאים להיכנס לבית הכנסת בשום תנאי".
האדמו"ר נכח בטקס חגיגי של "הנחת אבן פינה" בכניסה ל-770. המטרה הייתה להרחיב את אולם התפילה שהיה צר מלהכיל את כל המתפללים. אבל העבודות התעכבו, למורת רוחו של הרבי שאף מחה על כך בחריפות. מבחינת בחורי הישיבה המדוברים, לא יעלה על הדעת להמשיך ולהתעלם מבקשתו המפורשת של הרבי
בשבוע האחרון נערך מבצע זריז ומאות שליחי חב"ד מרחבי העולם חתמו על מכתב מחאה שבו נאמר בין השאר: "אנו החתומים מטה מביעים בזאת מחאה גדולה וזעזוע עמוק ממעשי ההרס והחורבן". סגן מזכיר בית דין רבני חב"ד בישראל, הרב מנחם מנדל גלוכובסקי, אמר: "הפורעים הללו לא צמחו לבד, הם גדלו במוסדות שחינכו לכך. צריך לדרוש מאלו שחינכו את התלמידים האלו שיגנו את המעשה, שהוא בניגוד גמור לכל מה שהרבי רוצה. הם הראשונים שחייבים לגנות ולהוקיע".
3 צפייה בגלריה
שבירת הקיר בין המנהרה לבית המדרש בברוקלין
שבירת הקיר בין המנהרה לבית המדרש בברוקלין
שבירת הקיר בין המנהרה לבית המדרש בברוקלין. הצעירים הסוררים הורחקו מהמקום
(צילום מסך)
לאחר שהתפילות בשבת האחרונה עברו בשקט יחסי, שלושת הגבאים של "770", אברהם הולצברג, זלמן ליפסקר ויוסף לוש, הוציאו ביום ראשון מכתב אזהרה נוסף שבו נכתב כי "אין לעשות שביל או כל היוצא בזה בשום שלב במהלך השהות בבית הכנסת 770".
לטובת מי שלא מבינים את לשון ההנחיה, זה המקום להבהיר: מאחר שרבים מהצעירים בחסידות חב"ד אינם מאמינים שהרבי נפטר, בכל תפילה שנערכת בבית המדרש הם יוצרים שביל שבו האדמו"ר יוכל כביכול לעבור כדי להגיע למקום שבו הוא התפלל מדי יום במשך עשרות שנים. הגבאים, שמבינים שהם איבדו את השליטה על הדור הצעיר, הוסיפו וציינו במכתב שפורסם השבוע כי הם מבקשים שכל ישיבה תשלח שני נציגים כדי לאכוף על התלמידים את כללי ההתנהגות המבוקשים.

לא סתם בניין, אלא בית מקדש

"מבחינת בחורי הישיבה שיזמו את חפירת המנהרה בתקופת הקורונה, לא מדובר בבית כנסת אלא בבית מקדש", אומר חוקר החסידות הרב פרופ' יצחק קראוס, המלמד באוניברסיטת בר-אילן, ומי שחיבר בין השאר את הספר "השביעי", על דמותו של הרבי מלובביץ', מנחם מנדל שניאורסון, השביעי והאחרון בשושלת אדמו"רי חב"ד.
הרב פרופ' יצחק קראוסהרב פרופ' יצחק קראוסצילום: אליהו ינאי
פרופ' קראוס מסביר כי הסערה האחרונה בחב"ד היא חלק מהשבר שפקד את החסידות עם "הסתלקותו" של הרבי מלובביץ', כפי שמכונה הפטירה בידי החסידים. לדבריו, יש נושאים שבהם לתנועת חב"ד חסר המנהיג שיכריע בסוגיה, כמו לדוגמה אירוע חפירת המנהרה בזמן מגפת הקורונה.
"כדרכם של צעירים שיש להם ראייה רדיקלית של שחור ולבן, הם חדורי מטרה לקיים את דברי הרבי כלשונם, וכל סטייה מדבריו, עקב אילוצים, היא לא דרכו של הרבי מבחינתם. כך נראה שאפשר להסביר את הצעד הבא – הרחבת 770, שלדבריהם זהו רצונו של הרבי"
"כזכור, באותה תקופה, בבני ברק ובירושלים היו רבנים בכירים שקבעו כי אין לסגור את הישיבות ואת תלמודי התורה. יוזמי המנהרה בניו יורק היו תלמידים צעירים מהפלג המשיחיסטי, אשר עשו זאת הואיל והם רואים את בית המדרש של הרבי בניו יורק, שכתובתו 770, לא כבניין בלבד, שבו מתקיימים לימודי תורה ותפילות, אלא כבית מקדש מעט – באופן מילולי", מנתח קראוס. "מבחינתם, כשם שיהודים בתקופת המקדש לא העלו בדעתם שיכולה להיפסק עבודת הקורבנות בבית המקדש, המשיחיסטים לא העלו בדעתם שבגלל קורונה בית המדרש לא יהיה פעיל ולא יתקיימו בו לימודי תורה ותפילות".
מה הניע את הצעירים לחפור מנהרה ולפרוץ קיר בבית המדרש של הרבי? "הם הסתמכו על קונטרס (חוברת, י"ט) שכתב הרבי מספר חודשים לפני שלקה בשבץ, בשנת 1992. בקונטרס הזה, שנקרא 'בית רבינו שבבבל', הרבי מכנה את בית המדרש 'בית רבינו נשיא הדור'. עוד נכתב שם: 'הוא מקום המקדש גופיה (עצמו) דלעתיד (שלעתיד), ועד שבו יתגלה מקדש העתיד ומשם יחזור לירושלים'. כדרכם של צעירים שיש להם ראייה רדיקלית של שחור ולבן, הם חדורי מטרה לקיים את דברי הרבי כלשונם, וכל סטייה מדבריו, עקב אילוצים, היא לא דרכו של הרבי מבחינתם. כך נראה שאפשר להסביר את הצעד הבא – הרחבת 770 - שלדבריהם זהו רצונו של הרבי".
3 צפייה בגלריה
הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ'. מה הוא היה אומר?
(צילום: ישראל-זאב גולדשמיד)
הוא מוסיף כי "צריך להסתכל על כל מאבק השליטה סביב 770 בעיניים מיסטיות, אבל שלא יהיה ספק, פרשת המנהרה היא לא יותר מאשר 'מכה קלה בכנף' לתנועת חב"ד".
איזה השלכות יהיו לפרשה על המעמד של חב"ד? "לאחר הסתלקות הרבי היו מי שהספידו את חסידות ליובאוויטש (לובביץ'), אבל כמו שטענתי בעבר, פרויקט 'שליחי חב"ד' שמפיצים יהדות בכל מקום בעולם לא רק שלא נעצר, אלא אף צמח והתרחב לאורך השנים בממדים עצומים. כיום כבר יש צעירים וצעירות שנולדו לאחר הפטירה, ולמרות זאת יוצאים בשליחותו של הרבי שאותו הם מעולם לא פגשו. שני הפלגים ימשיכו להתווכח ולחלוק מדי פעם, ויהיו ניואנסים שונים בחסידות. זה קיים כבר שלושים שנה, ואף על פי כן חב"ד ממשיכה – ולכן גם פרשת המנהרה לא תשפיע על כלל החסידות".