כשאיש העסקים דוד הגר ראה את התיעוד שבו נוסעת באוטובוס מקניטה את ישראל יונתן הירש החרדי רק מפני שהוא חרדי, הוא לא ידע את נפשו. "אני מאמין שאנחנו עלולים לעמוד בפני חורבן הבית", הוא אומר בכאב. "בשבועות האחרונים זה מה שיושב לי בראש. בהיסטוריה שלנו כבר הייתה בעבר שנאת חינם. תשכח מהעובדה שהוא שירת יותר ממנה, בתור סרן בסיירת חרוב. נגיד שהוא לא שירת. האם הוא 'סוטה מין' רק כי יש לו כיפה ופאות? אם זה היה בארצות הברית, הוא מיד היה תובע אותה בבית משפט. זו אנטישמיות במלוא הכיעור שלה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כבר יותר מ-20 שנה שהגר פעיל ותורם סכומים גבוהים, שמצטברים לכדי עשרות מיליונים, לטובת מטרת העל של גיוס חרדים – ובפרט לעמותת נצח יהודה, שהוא חבר בוועד המנהל שלה. החודש הוא זכה להכרה רשמית בפועלו, כשהוענק לו אות הנשיא להתנדבות. הגר, חרדי מודרני שמחלק את זמנו בין לוס אנג'לס לירושלים, מציע מתווה משלו לחוק הגיוס – אחת הסוגיות שמאיימות על יציבות הקואליציה ומסעירות את החברה הישראלית. הוא מתנגד לדרישה של משרד האוצר להוריד את גיל הפטור מגיוס ל-21, אבל סבור שמשרד הביטחון צריך לפקח באופן הדוק על הישיבות ולוודא שאלה שמקבלים פטור באמת לומדים ברצינות.
8 צפייה בגלריה
דוד הגר עם אות הנשיא להתנדבות
דוד הגר עם אות הנשיא להתנדבות
דוד הגר עם קבלת אות הנשיא להתנדבות. צאצא למשפחת אדמו"רים
(צילום: חיים טויטו)
"השאלה המרכזית היא באיזה גיל מקבלים פטור מלא ויכולים ללכת ללימודים אקדמיים ולעבוד. משרד האוצר רוצה שילכו כמה שיותר מוקדם לעבוד, ואומר שזה יעזור למשק. משרד הביטחון מוכן להוריד את גיל הפטור ל-23 ולא מעבר לכך, מהסיבה הפשוטה שאם תוריד ל-21, כאלף חרדים שמתגייסים כל שנה כבר לא יתגייסו", הוא מסביר. "אני טוען שמשרד הביטחון צודק, אבל מסיבה אחרת לגמרי: לפני שחרדי מתחתן, לא סביר שהוא ילך לעבוד, כי אם הוא כבר עובד הוא נחשב סוג ב'. אם הגיל הממוצע שבו מתחתנים הוא 22, בכל מקרה הם יתחילו לעבוד רק בגיל 24-23. מעבר לכך שזה יפגע בגיוס לוחמים חרדים, ויוצר חוסר שוויון טוטאלי, אין סיבה להיכנס למחלוקת אם זה לא באמת יוציא אף אחד לעבודה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
אז אין לך שאיפה לגייס את כל החרדים. "אי אפשר לגייס יותר מעוד שני גדודים חרדיים, מעבר למה שקיים, מסיבה פשוטה: זה דורש יצירת מחנה בתוך מחנה, וזה כרוך בכאבי ראש. כל גדוד צריך לשלוח חיילים לקורסים, ובקורסים יש מלא בנות. איך מתגברים על הבעיה הזאת? אגב, ביום הגיוס שלהם מוציאים את כל הבנות משרשרת החיול. עם שניים-שלושה גדודים עוד יהיה אפשר לתמרן, אבל יותר מזה – זה בלתי אפשרי".
לאן אתה בכל זאת שואף לצמוח? "צריך שעוד 900 חרדים יתגייסו בשנה. זה הכול. להכפיל בערך את המספר שיש היום. צריך להבין, אי אפשר לגייס חרדים בתנאים שלך. זה מה שמפחדים ממנו בציבור החרדי, שרוצים לשנות אותם. בנצח יהודה אנחנו מצליחים לגייס חרדים ולהוציא אותם אותו דבר מבחינה דתית, חלקם אפילו מתחזקים. יש לנו רבנים שמלווים אותם במהלך השירות. אבל אי אפשר לגייס את כל החרדים, הצבא יקרוס. בואו נהיה תכליתיים".
8 צפייה בגלריה
סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם מעניק שי לדוד הגר
סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם מעניק שי לדוד הגר
סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, מעניק שי לדוד הגר
(צילום: חיים טויטו)
אז המונח "צבא העם" הוא לא יותר מאשר סיסמה ריקה? "לא ריקה, אבל זה לא תמיד נכון. כמה ג'ובניקים יש בצבא? עשרות אלפים. אין מה להשוות בין לוחמים בסיירות לחיילים שהולכים בחמש הביתה. גם לגבי ערביי ישראל מבינים שהם לא יכולים להתגייס, מסיבה פשוטה. כך גם עם ספורטאים מצטיינים. יש כאן שוויון בנטל? לא, אבל היות שיש להם סיטואציה מיוחדת, יש להם תנאים שונים".
"צריך להכפיל בערך את מספר המתגייסים החרדים שיש היום. בנצח יהודה אנחנו מצליחים לגייס חרדים ולהוציא אותם אותו דבר מבחינה דתית, חלקם אפילו מתחזקים. אבל אי אפשר לגייס את כל החרדים, הצבא יקרוס"
עם זאת, הוא טוען שיש צורך בתוספת חשובה לחוק הגיוס: "צריך להגדיר מה זה 'תורתו אומנותו', כמה שעות צריך לשבת ללמוד. כמו שיש פיקוח של משרד החינוך, צריך שיהיה פיקוח של משרד הביטחון. שיבואו מפקחים ממשרד הביטחון ויבדקו נוכחות. שמי שלא היה נוכח פעמיים-שלוש מקבל אזהרה, ומי שלא נוכח בפעם הרביעית מפסיד את הפטור של 'תורתו אומנותו' וחייב להתגייס. אפשר להזהיר גם את הישיבות, שאם ישיבה לא תעמוד במכסת הנוכחות שתיקבע, היא תפסיד את הפטור. זה יעלה את רמת הלימוד בישיבות, ויתפוס לצבא את אלה שהלימוד לא מעניין אותם ועובדים בשחור".
8 צפייה בגלריה
Yonatan Elon Hirsch
Yonatan Elon Hirsch
ישראל יונתן הירש. "אם זה היה קורה בארצות הברית, הוא מיד היה תובע אותה"
(צילום: אלי דסה)
אגב, מתברר שגם אותו הירש, מהסרטון שהפך ויראלי וזעזע רבים, התגייס בין השאר בזכות הגר. "אמא שלו, נורית, התייעצה איתי כשהוא רצה להתגייס", הוא נזכר, "היא חששה שזה יגרום לסערה בישיבה ויפגע לו בשידוך. שאלתי אותה: האם את חושבת שזה יפגע בבן שלך מבחינה דתית? היא אמרה: חד וחלק לא. שאלתי אם היא חושבת שזה טוב לילד, והיא אמרה: כן, אבל אני דואגת שזה יפגע בשידוכים שלו. שאלתי: את מאמינה שיש בורא לעולם? היא ענתה 'כמובן', ואמרתי לה: אז תני לו לדאוג. הוא התגייס, גמר קורס קצינים בהצטיינות, והיום הוא פרקליט מוכשר ביותר – וגם נשוי ואב לילדים".

החיזוק מהרב עובדיה יוסף

אנחנו נפגשים בקומה ה-22 של מלון לאונרדו פלאזה בבירה, שם הוא מעביר את זמנו כשהוא בישראל. בסלון מונחות לראווה תמונות של הגר עם שמעון פרס ועם בנימין נתניהו, לצד תמונות שלו נפגש עם הרב שטיינמן ועם הרב עובדיה יוסף. "לרב עובדיה יוסף הייתי נכנס כמעט כל שנה פעמיים, והוא היה מעודד אותי: 'תמשיך, תמשיך בעבודת הקודש'. ביקשתי ממנו כמה פעמים לומר את זה בפומבי, אבל הוא לא רצה שכל הרבנים יקפצו עליו", הוא מגלה.
הוא גדל בתל אביב. אביו משה היה איש עסקים ידוע, שהקים את מפעל "ארטיק-קרטיב". "הייתי ילד מפונק שקיבל הרבה גלידה. הייתי משחד את המורים עם שלגונים כדי לא לחזור מההפסקות", הוא צוחק. לקליפורניה הגיע בעקבות אשתו, ג'ודי. היום הוא אב לשלושה ילדים וסב ל-18 נכדים; שתי בנותיו עלו לארץ ובנו חי בלוס אנג'לס. "אני בא ממשפחה של אדמו"רים, מחסידות ויז'ניץ. ברוך ה' זכיתי שיש לי חברים טובים מכל המגזרים", הוא מספר.
8 צפייה בגלריה
תמונותיו של הגר במפגשים עם הרב שטיינמן ועם הרב עובדיה יוסף
תמונותיו של הגר במפגשים עם הרב שטיינמן ועם הרב עובדיה יוסף
תמונותיו של הגר במפגשים עם הרב עובדיה יוסף ועם הרב אהרן לייב שטיינמן
(צילום: שמואל מוניץ)
הגר, שיהיה בן 70 בחודש הקרוב, הוא מייסד ושותף-מנהל של חברת "הגר פסיפיק" (Hager Pacific Properties), חברת נדל"ן אמריקנית המתמחה ברכישה ובשיקום של מבני תעשייה, קמעונאות, משרדים ונכסים פרטיים. "כל השותפים שלי למדו ממני שמשמעות בחיים מקבלים לא מכסף, אלא מנתינה. אדם מילשטיין הוא שותף שלי, והוא אחד מהכוחות המרכזיים בארה"ב שנלחמים באנטישמיות וב-BDS", הוא מציין.
הוא עצמו למד בישיבה תיכונית חרדית, ישיבת היישוב החדש, ולאחר מכן החליט לפנות לישיבת הסדר ולהתגייס לצבא. "שירתי בצבא במסגרת ישיבת ההסדר כרם ביבנה. החלטתי שאני לא יכול לחיות בשקר, לא ראיתי את עצמי יושב ולומד עד מעבר לגיל 30", הוא משחזר. "רבנים צלצלו לאבי כדי לשכנע אותו שלא ירשה לי ללכת לצבא, וכמו תמיד הטענה העיקרית הייתה הפגיעה בשידוכים.
"כשאשתי הגיעה לארץ, הציעו לה כל מיני בחורי ישיבה והיא לא רצתה, כי היא ידעה שהם לא יכולים לעבור ללוס אנג'לס (הסדר 'תורתו אומנותו' חייב אותם להישאר בארץ וללמוד בישיבה, ש"מ). לי לא הייתה בעיה כזו, אז בסוף דווקא בזכות העובדה שסיימתי שירות בצבא, מצאתי את אהבת חיי".

הטעות הגורלית של המדינה

יש כאלה שמחשיבים אותו כאחד ממייסדי נצח יהודה – הגדוד שהחליף את הנח"ל החרדי – אבל הגר מבהיר שהוא הצטרף לפרויקט רק כשנתיים אחרי שיצא לדרך. "הרב יצחק בר חיים והרב דוד פוקס, יחד עם תת אלוף יהודה דובדבני, הקימו את נצח יהודה. הסיכום היה שהצבא נותן לחבר'ה החרדים אוכל כשר למהדרין, שעת לימוד כל יום וליווי של רבנים, מציב אותם ללא נשים בבסיס, ובשנה השלישית נותן להם אפשרות להשלים בגרויות או לרכוש מקצוע", הוא מסביר.
8 צפייה בגלריה
אירוע ממלכתי-חרדי ליום הזיכרון, ארכיון
אירוע ממלכתי-חרדי ליום הזיכרון, ארכיון
אירוע ממלכתי-חרדי ליום הזיכרון, ארכיון
(צילום: איציק בלניצקי, משרד הביטחון)
איך הרחוב החרדי קיבל את זה? לדבריו, עם השנים חלו שינויים מתחת לפני השטח: "בשנים הראשונות, 1999 עד 2005, הרבנים שלנו הותקפו – זפת על הדלתות, צלצולים באמצע הלילה, הפגנות מתחת לבתים. עם ההסברה הנכונה והתוצאות הטובות, רוב הרבנים התחילו לומר בשקט להורים של בחורים שלא לומדים שכדאי להם להתגייס. הצבא הופך את הבחור לבן אדם, אחד שמקבל אחריות, עצמאי. הצבא טוב לנוער, נקודה. במיוחד לנוער שמרגיש סוג ב', ופתאום הוא יכול להרגיש שיש משמעות לחייו". במהלך השנים נוספו עוד מסלולים ייעודיים ללוחמים חרדים – פלוגת מגיני הנגב בחיל האוויר, פלוגת תומר בגבעתי ופלוגת ח"ץ בצנחנים.
"קבעו שאם בחור רוצה לא להתגייס במסגרת 'תורתו אומנותו', הוא חייב להישאר בישיבה עד גיל מתקדם. כך נוצרה תרבות שבה האידיאל זה לשבת וללמוד כל החיים. במקביל גם חינכו את הבנות שזה מה שהן צריכות לחפש – חתן שרק ילמד תורה"
כדי להבין את הרתיעה החרדית מהשירות בצבא, צריך לדבריו ללכת אחורה בזמן: "בשנות ה-50 האווירה בצבא הייתה אנטי דתית. בתחילת ימי המדינה, חסידי גור וחסידי ויז'ניץ התגייסו. אבל הצבא לא היה בנוי לדתיים בכלל, היה זלזול עצום. כך למשל היו משחררים אותך הביתה שעתיים לפני שבת, כשכבר אין תחבורה ציבורית, והיית נאלץ לנסוע בטרמפים ולחלל את השבת. גם מבחינת כשרות, לא הייתה שום התחשבות. אז הורים חרדים לא היו מעוניינים לשלוח את ילדיהם לצבא, וככה מ-400 פטורים זה הלך וגדל, עד שהיה הסכם קואליציוני שלפיו כל מי שרוצה מקבל פטור".
"אז מדינת ישראל עשתה את הפשלה שכולנו בוכים עליה: קבעו שאם בחור רוצה לא להתגייס במסגרת 'תורתו אומנותו', הוא חייב להישאר בישיבה עד גיל מתקדם", הוא אומר. "קבעו אז את גיל 32, היום זה 26. כך נוצרה תרבות שבה האידיאל זה לשבת וללמוד כל החיים. הגולם קם על יוצרו. במקביל גם חינכו את הבנות שזה מה שהן צריכות לחפש – חתן שרק ילמד תורה. זה קיים רק בארץ, בהיקפים האלה".
8 צפייה בגלריה
"לשכת גיוס" בבני ברק
"לשכת גיוס" בבני ברק
מחאה בבני ברק נגד חוק הגיוס
(צילום: אמנון חורש)
את שנת 2013 הוא מסמן כשנת מפנה, ולא לטובה, בתחום גיוס החרדים. בהקשר הזה יש לו ביקורת על מפלגת יש עתיד ועל העומד בראשה, יאיר לפיד, אבל הוא נמנע מלנקוב בשמם. "עד 2013 גיוס החרדים היה במגמת עלייה. מפלגה מסוימת התעקשה שיהיו סנקציות פליליות אם לא מגיעים למכסות שנקבעו, דבר שלא היה פרקטי – כי אם יעצרו 200 בחורי ישיבות, המחאה שיש נגד הרפורמה בימים אלה תחוויר לעומת מה שיהיה. הלכתי לבית של אותו יו"ר מפלגה ושאלתי אותו למה הוא מתעקש, אמרתי לו שזה יפגע בגיוס. מאז לא הייתה עלייה בגיוס, למרות העובדה שמספר המלש"בים (מועמדים לשירות הביטחון, ש"מ) עולה כל שנה. מבחינת אחוזים, שיעור המתגייסים החרדים מקרב המלש"בים ירד".

"החרדים הם הזהב השחור"

בין שלל עיסוקיו ותרומותיו, הגר מעורב גם בישיבה החרדית הטכנולוגית "דרך החיים" ובעמותת "עתידה", שמסייעת לחרדיות להשתלב כאזרחיות עובדות צה"ל בתפקידים משמעותיים בצבא. למרות פעולותיו למען גיוס חרדים, הוא נמנע מלקרוא לאלה שאינם מתגייסים "משתמטים", אם הם אכן משקיעים בלימוד. "בעיניי משתמט הוא מי שרוצה להפוך את החיים שלו לקלים. בחור שבאמת יושב ולומד כל היום – הוא לא משתמט בעיניי", הוא מעיר. "אתה יודע כמה קשה לשבת וללמוד גמרא כל היום? לא קל להיות בחור ישיבה. אולי התלמיד לא ימות באוהלה של תורה, אבל אלה לא חיים קלים".
8 צפייה בגלריה
הגר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג
הגר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג
הגר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. "עסקן חרדי אמר לי פעם שחרדים הם כמו רהיטים ישנים: אפשר להזיז אותם, אבל לאט"
(צילום: חיים טויטו)
הגר מאמין שלמאמץ לשלב את הגברים החרדים בשוק התעסוקה יש חשיבות עליונה. "החרדים הם הזהב השחור. הפוטנציאל של ילד חרדי להרים את תעשיית ההייטק גדול פי כמה מילד לא חרדי, מהסיבה הפשוטה שיש לו כוח ריכוז שאין לאף אחד אחר", הוא טוען. "התלמוד יוצר חריפות וממקד אותו. אין לו סמארטפון שיעסיק אותו, כשהיום כמעט לכל ילד שני יש הפרעת קשב וריכוז. החריפות הזו היא מה שצריך בתעשיית ההייטק. ברגע שנתגבר על הקשיים במתמטיקה ובאנגלית, נקבל את העלייה מרוסיה. אפשר לעודד לימודי ליבה בלי כפייה".
"יש בחור אחד, חסיד בעלז, שאבא שלו אמר לו לעזוב את הבית אחרי שהחליט להתגייס. הבחור הזה ישן כמה לילות בחוף הים. מה שיפה הוא שמאז הוא התחתן עם חרדית, נשאר עם הפאות המסולסלות שלו, וגם הוריו בסוף השלימו איתו וקיבלו אותו בחיבוק"
באופן כללי, הוא לא מאמין בכפייה. "עסקן חרדי אחד אמר לי פעם שחרדים הם כמו רהיטים ישנים: אפשר להזיז אותם, אבל לאט. אם תזיז מהר, זה יישבר", הוא מספר. "יש שינויים, זה יקרה, אבל לאט. בכל מקרה חייבים לחבק את החרדים. אם יצעקו עליהם, הם יסתגרו. חוץ מזה, צריך לראות את הדברים החיוביים בציבור החרדי – את המשפחתיות, כיבוד האב והאם, החסד. גם לי יש ביקורת על החברה החרדית, אבל אני מתמקד בדברים הטובים שאפשר ללמוד ממנה".
איך הרגשת כשקיבלת את אות הנשיא? "הרגשתי שמבינים את העבודה שהשקעתי, ואני לא מדבר על השקעה כספית. להשקיע כספים זה קל מאוד, אתה כותב צ'ק ואחר כך שוכח את זה. אני משקיע לטובת הנושא של גיוס חרדים כמה שעות ביום, מכיר באופן אישי את אלופי צה"ל שקשורים לפרויקט. כולם יודעים שאחרי 22 שנה אני מבין בנושא יותר מהם".
8 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים על חוק הגיוס בכביש גהה בכניסה לעיר בני ברק, סמוך לקוקה קולה
הפגנת החרדים על חוק הגיוס בכביש גהה בכניסה לעיר בני ברק, סמוך לקוקה קולה
הפגנת חרדים על חוק הגיוס בכניסה לבני ברק. "אם יצעקו על החרדים, הם יסתגרו"
(צילום: רועי רובינשטיין)
איך מתמודדים עם מקרים של חיילים שהוריהם סילקו אותם מהבית? "יש הרבה שהתגייסו ומתמודדים עם נתק מההורים. לעמותת נצח יהודה יש דירות לחיילים, ואנחנו מלווים אותם. הרבנים שלנו מגשרים בין ההורים לילדים, בהצלחה עצומה. ברוך ה', הורים חרדים מתחילים להבין שהצבא עושה רק טוב לילד שלא לומד.
"יש בוגר אחד של נצח יהודה, חסיד בעלז, שאבא שלו אמר לו לקחת את הבגדים ולעזוב את הבית אחרי שהחליט להתגייס. הבחור הזה ישן כמה לילות בחוף הים, אחר כך השיג עבודה והיה ישן שם על השולחן. מה שיפה הוא שמאז הוא התחתן עם בחורה חרדית, נשאר עם הפאות המסולסלות שלו, וגם הוריו בסוף השלימו איתו וקיבלו אותו בחיבוק. זה קורה לרבים מההורים. לזכותם ייאמר שברגע שהם מבינים שזה הצעד הנכון מבחינת הילד, הם מחבקים אותו".