הרב וורן (זאב) גולדשטיין, הרב הראשי של דרום אפריקה, בדרך כלל אדם רגוע ונעים הליכות, ממש רותח על הממשלה שלו. עד כדי כך שהוא הורה לשנות את התפילה לשלום הממשלה שהייתה נפוצה בכל תפילות השבת בבתי הכנסת במדינה עד 7 באוקטובר.
"הממשלה הזאת בצד הלא הנכון של ההיסטוריה. התמיכה שלה באיראן ובשלוחותיה – חמאס וחיזבאללה, מעודדות ג'יהאד עולמי ופגיעה ביהודים ובאנשים חפים מפשע בכל העולם. אי-אפשר להתפלל בעד ממשלה כזאת", מסביר גולדשטיין.
3 צפייה בגלריה
הרב וורן גולדשטיין. "הממשלה מספרת שקרים על מדינת ישראל"
הרב וורן גולדשטיין. "הממשלה מספרת שקרים על מדינת ישראל"
הרב וורן גולדשטיין. "הממשלה מספרת שקרים על מדינת ישראל"
הקהילה היהודית במדינה, שמונה כ-70 אלף יהודים, נמצאת במצב מאוד לא נוח מאז מתקפת חמאס. הם בעצם חיים במדינה שמובילה את המאבק הבינלאומי נגד ישראל, כאשר מחר (חמישי) הדברים יגיעו לשיא חדש: דיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בטענה שהיא מבצעת "רצח עם".
גולדשטיין טוען כי דרום אפריקה היא "אידיוטית שימושית" בידיה של איראן וכי לכל מה שקורה בעולם מאז 7 באוקטובר אין קשר לפלסטינים ולמדינה פלסטינית, אלא לשאיפות איראניות להשמיד את מדינת ישראל. לדבריו, "דרום אפריקה היא כלי של איראן או שותפה בתוכניות הזדוניות האלה. לאפשר למשל למשרדי חמאס לפעול בחופשיות בקייפטאון, זה לא רק בגידה בישראל ובדמוקרטיה, אלא גם בגידה בנוצרים באפריקה. חלק ממה שאיראן עושה הוא הפצה של ג'יהאד עולמי אשר מתפשט באפריקה וגורם ליותר רצח וסבל מאשר בכל מקום אחר בעולם. אפריקאים נוצרים נרצחים בכלל האמונה הדתית שלהם, וזה סיפור שלא מדובר בתקשורת. ישראל נמצאת בקו הראשון של ההגנה של כוחות הטוב, ואם ננטוש אותה זה יהפוך לתקופה אפלה של ברבריות וחוסר רציונליות. הממשלה הדרום-אפריקאית הזאת שתומכת באיראן היא חלק מדפוס התנהגות שהפנה עורף לערכי התנ"ך".

הנשיא לא גינה את הטבח

הרב מאשים בעיקר את הנשיא סיריל רמפוזה והמפלגה שלו, אשר מאז מתקפת חמאס לא אמר מילה אחת של גינוי למעשי הטבח, האונס וההתקפה נגד אזרחי ישראל. בנאום שנשא בעצרת תמיכה בישראל פנה גולדשטיין ישירות לרמפוזה ואמר: "אדוני הנשיא – אתה לא דרום אפריקה, היא לא שייכת לך. היא שייכת לאזרחי המדינה, 60 מיליון אנשי אמונה, צדק ומוסריות, ואנחנו דוחים את הפעולות של הממשלה. זה לא בשמנו או בשמם של אזרחי המדינה. האנשים האלה יישפטו על ידי ההיסטוריה ועל ידי אלוהים על התמיכה ברוע. הם תומכים ברוע פראי שכל העולם ראה. לא להגיד אפילו מילה אחת על הטבח והאונס? הם פשוט איבדו את הנשמה שלהם.
3 צפייה בגלריה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה. קשרים קרובים עם איראן
(צילום: AP)
"אנחנו חיים בדמוקרטיה חופשית, לא בגלל הרצון הטוב של הממשלה, אלא כי זה אופי המדינה. אנחנו מוגנים על ידי החוקה, והתקשורת החופשית, ויכולים להניף את דגל ישראל ביוהנסבורג בגאווה כי אנחנו ציונים. אנחנו לא צריכים אישור שלהם. אנחנו תומכים בישראל לא מפני שאנחנו יהודים אלא בגלל הצדק של המעשים שלה, מפני שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מפני שהיא עושה טוב, בגלל הזכות להגנה העצמית ומפני שהיא צודקת. זה אינטרס של האנושות – שהטוב וכוחות האור ינצחו".

"לישראל אין סיכוי למשפט הוגן"

כעת, רגע לפני הדיון המשפטי הבינלאומי, אומר הרב גולדשטיין (שהוא משפטן בהשכלתו) כי "הדיון הוא הזדמנות לחשוף לעולם שהאו"ם ומוסדותיו הפכו להיות איום על העולם החופשי והדמוקרטיה. המוסדות שלו 'נחטפו' על ידי מדינות לא דמוקרטיות שמקדמות אג'נדות נגד חופש ושגשוג. מתוך 193 מדינות, רק 84 מוגדרות כ'חברות חופשיות'. איך יכול להיות שחברות במועצת זכויות האדם מדינות שאין בהן זכויות אדם? ההטיה של האו"ם נגד ישראל היא ברורה ומשתקפת לאורך השנים בשלל החלטות. בקרב השופטים שיהיו בהאג יש שופטים מסין ומלבנון, המדינה שבה חיזבאללה היא חלק משמעותי מהממשלה. זה ממש תיאטרון האבסורד. לישראל אין סיכוי למשפט הוגן והיא לא צריכה להשתתף באירוע הזה, מלבד הצגה של הנתונים שציינתי לגבי הרכב האו"ם שמראה שאין לבית הדין סמכות מוסרית אמיתית".
3 צפייה בגלריה
אולם בית הדין הבינלאומי לצדק ב האג
אולם בית הדין הבינלאומי לצדק ב האג
אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. מינו שופטים ממדינות לא דמוקרטיות
(צילום: Ankor Light / Shutterstock.com)
לגופן של הטענות על רצח עם, אומר גולדשטיין כי "מדובר בשקרים על מדינת ישראל והם גורמים גם לנזק לקהילות יהודיות ברחבי העולם. יש בצה"ל מאות עורכי דין שאחראים על יישום חוקי המלחמה בכל פעולות הצבא. המטרות הצבאיות מאושרות על ידי המחלקה המשפטית, ואם זה לא עומד בחוקי המלחמה, הפעולה מבוטלת. ההאשמות נגד ישראל על פשעי מלחמה ורצח העם הן אבסורדיות. לפי אופי ההאשמות האלה אסור לישראל להגן על עצמה, וזה לא מתקבל על הדעת. ישראל לא יכולה להפקיר את הביטחון הלאומי שלה בידי בית דין כזה. לכל אחד ברור שחמאס הוא זה שאשם בפשעי מלחמה רבים".
איך דיון כזה משפיע עליכם בקהילה? "המסר שאנחנו מקבלים מהנשיא של דרום אפריקה הוא שאם אנחנו בעד ישראל אז גם אנחנו רעים ותומכים ברצח עם. אנחנו ציונים גאים, ותומכים במדינת ישראל ובחיילי צה"ל, אז כאשר הממשלה אומרת שישראל מבצעת רצח עם, היא משליכה עלינו ומסמנת גם אותנו. בכך שאתה רומז שאנחנו תומכים באפרטהייד וברצח עם, אתה מסמן לכל אנשי דרום אפריקה שדמנו מותר ומגביר את האנטישמיות".
עד כמה הדיון הזה מעסיק את התקשורת בדרום אפריקה? "הוא מעסיק מאוד. זה נושא שנמצא בכותרות, ולמרות שיש כמובן הרבה בעיות פנימיות ונושאים אחרים, יש לו בולטות בתקשורת, בייחוד כשהדיון הולך ומתקרב".
"המסר שאנחנו מקבלים מהנשיא של דרום אפריקה הוא שאם אנחנו בעד ישראל אז גם אנחנו רעים ותומכים ברצח עם. אנחנו ציונים גאים, ותומכים במדינת ישראל ובחיילי צה"ל, אז כאשר הממשלה אומרת שישראל מבצעת רצח עם, היא משליכה עלינו ומסמנת גם אותנו"
מהן התחושות בקרב הקהילה היהודית במדינה? "הקהילה היהודית מודאגת, כמובן, ממה שקורה בישראל והיא מאוחדת ברובה נגד הממשלה העוינת הזאת בדרום אפריקה שתומכת בחמאס. לא מרגישים כל כך אנטישמיות ברחובות, ואני מאמין ומרגיש שרוב האוכלוסייה תומכת בקהילה היהודית ובישראל. עם זאת, היו לנו מספר תקריות אנטישמיות והצבנו אבטחה מוגברת על בית הספר היהודי בגלל איומים שהתקבלו אחרי שתמכו בישראל. נוסף על כך, בוצע חרם על בתי עסק בבעלות של יהודים, והקפטן של נבחרת הקריקט עד גיל 19 נחקר על ידי התאחדות הקריקט אחרי ש'העז' להגיד מילים לטובת ישראל וצה"ל באירוע פרטי".
האם יש חברים בקהילה ששוקלים לעזוב את דרום אפריקה? "מה שחשוב לישראלים לדעת הוא שדרום אפריקה היא דמוקרטיה חופשית, אנחנו מבקרים את הנשיא והממשלה כי זה מקום חופשי, ויהודים יכולים לחיות עם היהדות והציונות ללא הגבלות. כמובן יש בעיות מקומיות חמורות בדרום אפריקה, אבל בכל המדינות יש בעיות לא פשוטות ואני לא חושב שיש מקום כרגע שיש בו שקט. בכל מקום שאנחנו חיים בו, אנחנו צריכים להיות יהודים גאים ולחיות חיים יהודיים מלאים".