המשלחת הישראלית לפריז 2024 יוצאת לאולימפיאדה עם ציפיות גבוהות להישגים יפים וכמובן כמה מדליות, אבל אם חלילה היא לא תעמוד במשימה, יש לנו גם נציגים במשפחה המורחבת שיגיעו לאולימפיאדה – יהודים מהתפוצות שמייצגים מדינות אחרות באירוע הספורט הגדול בעולם.
אחת המסקרנות שבהן היא עמית אלור, רק בת 20, אבל כבר נחשבת לסנסציה של ממש בעולם ההיאבקות ואחרי שלא הפסידה בקרב כבר שלוש שנים, היא ללא ספק אחת המועמדות לזכות במדליית זהב בפריז.
7 צפייה בגלריה
עמית אלור, מתאבקת אמריקנית-יהודיה
עמית אלור, מתאבקת אמריקנית-יהודיה
עמית אלור, מתאבקת אמריקנית-יהודייה. דוברת גם עברית
(Andrej Cukic / EPA)
7 צפייה בגלריה
עמית אלור, מתאבקת אמריקנית-יהודיה
עמית אלור, מתאבקת אמריקנית-יהודיה
אלור בפעולה. המשפחה באשקלון תומכת ועוקבת
(צילום: Tamas Kovacs / EPA)
אלור, בתם של זוג ישראלים שמתגוררים בוולנט קריק, קליפורניה, התחילה להתאבק כבר בגיל 4: "אחי הבכור אורי ואחותי הגדולה רוני היו הראשונים במשפחתי שנכנסו לענף. הצפייה באימונים שלהם נתנה לי השראה גם להתאבק, וזמן קצר אחרי זה התחלתי לחלום על האולימפיאדה. זה לקח הרבה זמן, וזה היה נראה כמו חלום רחוק, אבל עכשיו זאת המציאות ואני כבר לא יכולה לחכות", היא אומרת בריאיון ל-ynet.
אלור, אלופת עולם מכהנת, מכוונת הכי גבוה שאפשר: "המטרה והחלום היא מדליית זהב. לא הפסדתי בקרב כבר שלוש שנים, זכיתי בשמונה אליפויות עולם בזמן הזה ולרבים יש ציפיות גבוהות מאוד ממני. עם זאת, אני מתחרה מול הטובות ביותר בעולם והכול יכול לקרות בתחרות. אני מאמינה שאם הכול ילך לפי התכנון, יש לי את היכולת לזכות בזהב".
עד כמה את קרובה לקהילה היהודית והישראלית בקליפורניה? "הם תומכים בי מאוד. לאחרונה, קהילת 'בני שלום' בוולנט קריק ערכה בשבילי אירוע גיוס כספים כדי לעזור לצוות שלי לבוא איתי לפריז. יש לי חברים רבים בקהילה והם כולם איחלו לי בהצלחה ויתמכו בי מקרוב ומרחוק. חברים אחרים בקהילה היהודית עוזרים לי, ובעיקר אני רוצה לציין את איש העסקים אלן מלצר מתאגיד NFP במרילנד". אלור מציינת שהיא דוברת עברית ברמה טובה ומבינה היטב את השפה, ולאחרונה גם למדה לקרוא ולכתוב.
7 צפייה בגלריה
עמית אלור באולם האימונים באשקלון
עמית אלור באולם האימונים באשקלון
עמית אלור בילדותה באולם האימונים באשקלון
(צילום: באדיבות המשפחה)
הוריה של אלור הם במקור מאשקלון, ומשפחתה המורחבת מתגוררת בעיר. לדבריה, "מגיל צעיר הייתי מרבה לבלות בקיץ באשקלון ואפילו הייתי מתאמנת בחוג ההיאבקות בעיר, למרות שהייתי הילדה היחידה שהשתתפה. הטיול האחרון שלי לישראל היה בפברואר 2023, התארחתי אצל ליאוניד שולמן במרכז ההדרכה בבאר שבע. התאמנתי ועזרתי לאמן במשך כמה ימים. כל כך התרשמתי כשראיתי את צמיחת ענף היאבקות בנות בישראל – גם באשקלון וגם בבאר שבע. תמיד הרגשתי חום ותמיכה מקהילת ההיאבקות בישראל, הם גרמו לי להרגיש בבית".
עד כמה את קשורה למסורת היהודית ולישראל? "כל משפחתי המורחבת גרה בישראל. סבי וגם סבתא רבתא שלי הם ניצולי שואה. אני יהודייה אמריקאית מבחינה תרבותית, ואני נהנית לחגוג את החגים היהודיים, במיוחד האוכל המדהים. הדבר שאני הכי אוהבת להכין הוא חלה בימי שישי. הייתי המומה ממתקפת חמאס האכזרית ב-7 באוקטובר ועצובה מאוד. דאגתי מכל מה שקרה ועדיין קורה. הכאב, הסבל והאובדן העצומים הם בלתי נסבלים. אם ההיאבקות שלי באולימפיאדה יכולה להביא ולו רק קצת שמחה בישראל, זה יהפוך את כל העבודה הקשה וההקרבה לשווה ומיוחדת במיוחד. אני אמריקאית שמתאבקת בגאווה עבור ארצות הברית, אבל בליבי, אני גם נאבקת עבור ישראל".

"הביקור בישראל היה חשוב מאוד לאבא שלי"

ספורטאי יהודי אחר במשלחת האמריקנית ששם חצי עין על ישראל הוא הסייף ניק איטקין, שאומנם מייצג כמובן את ארה"ב אבל המורשת היהודית-אוקראינית שלו גורמת לו להביט מעבר לים. "למשפחה שלי יש הרבה חברים ומכרים באוקראינה, וקורים שם המון דברים נוראים. אני מקווה שבקרוב יהיה שלום. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לעזור להם", הוא אמר לאתר The Sporting Tribune.
7 צפייה בגלריה
ניק איטקין, סייף אמריקני יהודי
ניק איטקין, סייף אמריקני יהודי
ניק איטקין, סייף אמריקני יהודי. "לייצג את המורשת"
(צילום: Balazs Czagany / EPA)
לגבי ישראל הוא אמר כי הוא ביקר במדינה בשנת 2022 עם משפחתו: "אני לא יכול לומר שאני קשור מאוד לדת, אבל עבור אבי ומשפחתי זה חלק חשוב מאוד בזהות ולכן גדלתי תחת מורשת ותרבות יהודית. הביקור בישראל היה אחת המטרות של אבי, הוא רצה מאוד שהמשפחה תהיה כאן וזה היה חשוב לו מאוד". לדבריו, "הקשרים שלי עם אוקראינה וישראל נותנים לי מוטיבציה לייצג כמה שיותר את המורשת שלי".
מבחינה ספורטיבית איטקין (שמאומן בין השאר על ידי אביו) זכה במדליית ארד בטוקיו, והוא ינסה כעת לעלות מדרגה נוספת ולכוון לזהב: "האולימפיאדה זה הטופ, כל העולם צופה ואני מקווה לנצל את הבמה כדי לעשות טוב".
בנבחרת האמריקנית הוא ימצא לצידו את הסייפת היהודייה מאיה ויינטרוב ואת הסייף הוותיק אלי דרשוויץ שזאת תהיה האולימפיאדה השלישית שלו. דרשוויץ גם השתתף בעבר במשחקי המכביה והוא אחד המועמדים גם הפעם למדליה. דרשוויץ הוא נכד לזוג ניצולי שואה מפולין, ששרדו את המלחמה אחרי שהוסתרו וברחו לכיוון אוזבקיסטן. בעבר סיפר: "באחת התחרויות שלי הגעתי לאוזבקיסטן, ועליתי לקברו של אבי-סבי במדינה. גדלתי בקהילה יהודית קונסרבטיבית במסצ'וסטס, וחגגתי שם בר מצווה. אני חוגג את החגים ומחשיב את עצמי כחבר גאה בקהילה היהודית".

עוד נציגה יהודייה היא מענף יוקרתי למדי – השחיינית קלייר ויינשטיין. ויינשטיין היא ממשיכת דרכם של שחיינים יהודים רבים, ובגיל 17 בלבד היא כבר רושמת הופעת בכורה במשחקים האולימפיים באחד הענפים התחרותיים ביותר. את הדרך למשחקים האולימפיים בפריז התחילה ויינשטיין בהחלטה אישית משמעותית. בגיל 14, היא עזבה את בית הוריה ונדדה מערבה ללאס וגאס כדי להתאמן בקבוצת השחייה הוותיקה "סנדפייפרס אוף נבאדה", שהצמיחה תחתיה מספר מדליסטים אולימפיים ואלופי עולם. משם היא רק המריאה ורשמה תוצאות מצוינות, והיא אמורה להיות בצמרת השחייניות בפריז, גם במקצה אישי וגם במשחה השליחים.

משפחת הסייפים, מקנדה ומישראל

צפונה משם, עדיין באולם הסיוף, נמצא בנבחרת קנדה שאול גורדון. גורדון בן ה-29 נולד בתל אביב אך עבר לגור בקנדה בגיל צעיר. לפני אולימפיאדת טוקיו הוא התייחס למורשת המשפחתית שלו: "אני מרגיש ישראלי, אך גם קנדי באותו זמן. מרגיש מחויבות לייצג את קנדה. המאמנים שלי קנדים, הפסיכולוגים הספורטיביים והמומחים לתזונה – כולם מכאן. אני רוצה להמשיך לייצג אותם ולהסב להם גאווה". אחותו, תמר גורדון, גם היא סייפת, והיא מייצגת בתחרויות בינלאומיות את ישראל.
7 צפייה בגלריה
שאול גורדון
שאול גורדון
שאול גורדון. "מרגיש ישראלי וקנדי באותו הזמן"
(צילום: באדיבות המשפחה)
חבר יהודי נוסף בנבחרת הקנדית הוא שחקן כדורעף החופים סם שכטר. שכטר, שחקן ותיק בסבב, ייצג את קנדה בריו 2016 עם פרטנר יהודי בשם ג'וש בינסטוק, והוא גם היה במכביה בשנת 2013. כעת הוא כנראה יסיים את הקריירה על הבמה הגדולה של פריז עם שותף חדש.

הטובה בכל הזמנים רוצה עוד פסגה

הרחק מאוד משם, באוסטרליה, יש למשלחת המקומית כמה יהודים בסגל. הבכירה שבהן היא ג'סיקה פוקס, שהיא כבר במעמד של אגדה אולימפית בענף הקאנו. פוקס היא ספורטאית על שזכתה כבר במדליית הכסף בלונדון 2012, בארד בריו 2016 ובזהב בטוקיו 2020. הוריה, ריצ'ארד פוקס ומרים ירושלמי, היו אף הם שייטי קאנו אולימפיים – מרים, יהודייה שנולדה בצרפת, זכתה במדליית ארד במשחקי אטלנטה ב-1996. כעת, האם מאמנת את בתה. אם תזכה במדליית הזהב בפריז, היא תבסס את מעמדה ללא ספק כטובה ביותר בכל הזמנים בענף.
7 צפייה בגלריה
ג'סיקה פוקס
ג'סיקה פוקס
ג'סיקה פוקס. גם אימה זכתה במדליה בענף הקאנו
(צילום: Getty Images)
במשלחת האוסטרלית אפשר למצוא גם את אלכסנדרה קירוי-בוגטרבה, שתתחרה בהתעמלות אומנותית. המתעמלת, שגם השתתפה במשחקי המכביה ב-2022, התאמנה רוב השנה באזרבייג'ן, אך כאמור היא אוסטרלית והצליחה לזכות בכרטיס לפריז לאחר שניצחה בתחרות באוקיאניה. מלבד האימונים הקשים באחד הענפים התובעניים ביותר, היא גם סטודנטית למשפטים באוניברסיטה במלבורן. לאחר שקיבלה את האישור שתתחרה בפריז היא אמרה: "עבדתי קשה מאוד כדי להשיג את המטרה הזאת. זאת הייתה דרך ארוכה וקשה ואני מודה לכל מי שתמך בי".
7 צפייה בגלריה
אלכסנדרה קירוי-בוגטרבה, מתעמלת אוסטרלית יהודיה
אלכסנדרה קירוי-בוגטרבה, מתעמלת אוסטרלית יהודיה
אלכסנדרה קירוי-בוגטרבה, מתעמלת אוסטרלית יהודייה
(צילום: Darren England)
לצידה תתחרה גם ג'סיקה וינטראוב, שהיא חלק מנבחרת אוסטרליה בהתעמלות אומנותית קבוצתית. וינטרוב, רק בת 17, ממתגוררת בבריסביין, והיא תתחרה בין השאר ישירות מול נבחרת ישראל, אחת המובילות בענף ומועמדת למדליה בפריז.
אוסטרלית נוספת שכבר הייתה באולימפיאדה הקודמת בטוקיו היא ג'מימה מונטאג שמתחרה בענף ההליכה ל-20 ק"מ. "היהדות היא חלק חשוב מהזהות שלי. אבא שלי הוא בן של ניצולי שואה מאושוויץ, והוא פגש את אמא שלי במהלך משחקי המכביה בישראל. הם גם היו על הגשר שקרס באסון שבו נהרגו ארבעה אוסטרלים, אבל הם ניצלו ולא נפגעו. כל אלה הם אירועים שמהווים חלק מהסיפור שלי", אמרה האתלטית בעבר ל-ynet.