הכוכב העולה של הפוליטיקה הצרפתית סימן השבוע שיא חדש: ראש הממשלה הצעיר בתולדות הרפובליקה. בגיל 34 בלבד נכנס גבריאל אטל לתפקיד היוקרתי כשהוא מסומן לא רק כיד ימינו של הנשיא מקרון, אלא גם אולי כיורש עתידי בסוף הקדנציה שלו. הבחירות הבאות בצרפת אומנם ייערכו רק בעוד שלוש שנים, אך בהתאם לחוק הצרפתי של מגבלת שתי קדנציות, ברור שמקרון לא יתמודד והמרכז הפוליטי יחפש מועמד שימשוך את הקולות המתונים שלא מעוניינים בימין קיצוני או בשמאל קיצוני.
3 צפייה בגלריה
הנשיא מקרון וגבריאל אטל, ראש ממשלת צרפת
הנשיא מקרון וגבריאל אטל, ראש ממשלת צרפת
הנשיא מקרון וגבריאל אטל, ראש ממשלת צרפת
(צילום: Ludovic Marin / AP)
אטל הוא בן לאב יהודי שחציו ממוצא תוניסאי וחציו מאלזס בצרפת. אביו המנוח היה עורך דין ומפיק סרטים, ואימו, שאינה יהודייה, היא במקור ממוצא רוסי נוצרי-אורתודוקסי.
לאורך הקריירה הוא מיעט להתבטא לגבי המורשת היהודית שלו והוא אינו מזדהה כיהודי באופן פומבי. עם זאת, הוא התייחס בעקיפין להתקפות עליו שבאות על הרקע הזה, בעיקר ברשתות החברתיות, ונגעו לא רק ליהדותו אלא גם לעובדה שהוא הומוסקסואל מוצהר. אטל אמר כי קיבל הודעות "מזעזעות", ולאורך הקדנציה שלו כשר חינוך חרט על דגלו את המאבק בבריונות בבתי הספר, בין השאר נגד מיעוטים כמו יהודים אבל גם נגד תלמידים באופן כללי.
בהתבטאות נדירה בנושא הוא אמר למגזין "גאלה": "אבי אמר לי פעם – 'אתה אולי לא יהודי, אבל תמיד תרגיש סולידריות עם העם היהודי כי אתה תמיד תתמודד מול אנטישמיות בגלל שם המשפחה שלך'. ואכן, התמודדתי עם אנטישמיות לאורך השנים".
3 צפייה בגלריה
 רוססו מגן דוד על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז, צרפת
 רוססו מגן דוד על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז, צרפת
גרפיטי של מגן דוד שרוסס על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז
בחודש אוקטובר, לאחר מתקפת חמאס בישראל, ביקר אטל בבית הספר היהודי "אוצר התורה" בפרבר הצרפתי סרסל, ואמר כי "בתור ממשלה, לא נתעלם משום התקפה או אמירות אנטישמיות. העדיפות העליונה של מערכת החינוך הצרפתית היא להבטיח את ביטחונם של התלמידים ולשמור על השלווה והסדר בבתי הספר".
דבריו של אטל באו על רקע גל אנטישמיות קשה ביותר ששטף את צרפת לא רק בדמות הפגנות פרו-פלסטיניות סוערות, אלא גם בתקיפות נגד יהודים, איומים על מוסדות ובתי כנסת וסימון בתי יהודים בגרפיטי של מגן דוד.

"לא מזדהה כיהודי"

אטל כאמור אינו מדבר על המוצא היהודי שלו לעיתים קרובות, ואינו חבר כמובן בקהילה היהודית, אך הוא נמצא בקשרים טובים עימה. בריאיון ל-ynet אמר בעבר נשיא הקריף (ארגון הגג של יהודי צרפת), יונתן ארפי, כי "הוא לא מזדהה כיהודי, אך הוא בקשרים טובים עם הקהילה, כמו רבים אחרים במערכת הפוליטית. אני יודע שהוא הותקף על רקע אנטישמי בעבר, וכמו אחרים בהנהגה הצרפתית היום הוא מודע היטב לנושא ופועל להגברת המודעות והאכיפה במקרים שבהם זה נדרש.
"באופן כללי, הרגשת חוסר האונים של יהודי צרפת מול סוגיית האנטישמיות היא פחות דרמטית מאשר בעבר. אם אחרי הפיגוע בטולוז או בהיפר כשר, הרגשנו שאנחנו בודדים במערכה ושאין מספיק התייחסות במערכת הפוליטית לנושא, בימים אלה המודעות עלתה, ההבנה של הפוליטיקאים שמדובר בנושא קריטי התגברה ויש לנו יותר מענה ויותר הרגשת ביטחון. מנגד, הצבת הזאת של אנטישמיות מימין ומשמאל ממשיכה להעיק על היהודים בצרפת".

יעמוד מול מארין לה פן?

בעוד שלוש שנים יסיים הנשיא עמנואל מקרון את הקדנציה, ובהתאם לחוקה הצרפתית הוא יפרוש מתפקידו. על פי הערכות, נציגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, תעלה שוב לסיבוב השני בבחירות לנשיאות, והשאלה הגדולה היא מי יעמוד מולה.
"הקול המוסלמי יהווה שוב כנראה שובר שוויון, ועד כה הם הצביעו תמיד למועמד שנגד לה פן. זה ברור שמקרון ניצח בבחירות אחרי שקיבל את התמיכה שלהם", מסביר אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת קעליטה המתמקדת בקליטה ובסיוע לעולים מצרפת. "יש למוסלמים חשיבות עצומה בקלפי, אבל בכל מקרה יש עוד שלוש שנים עד לבחירות והרבה דברים יכולים לקרות עד אז".
3 צפייה בגלריה
גבריאל אטל, ראש ממשלת צרפת
גבריאל אטל, ראש ממשלת צרפת
גבריאל אטל, ראש ממשלת צרפת, בביקור בתחנת משטרה
(צילום: Ludovic Marin / AP)
האם הרקע היהודי והנטייה המינית שלו יכולים להיות מקובלים על כלל הבוחרים בצרפת? "קשה לדעת. גם על מקרון אף אחד לא הימר בהתחלה. צרפת דווקא קידשה לאורך השנים את הפוליטיקאים הוותיקים, ועד מקרון לא חשבו שמישהו צעיר כל כך יכול לנצח. עכשיו הקלפים יותר התערבבו בין ימין לשמאל. יש לאטל סיכוי טוב והוא יודע את זה, יש עוד שלוש שנים עד הבחירות ויש לו זמן לעבוד. הרבה מאוד יהיה תלוי במומנטום לקראת הבחירות ומי יהיה המועמד המוביל מול לה פן. רוב הזמן בוחרים את ברירת המחדל ולא בהכרח את מה שרוצים באמת. גם אם הוא חצי יהודי והומו, אם רוב הצרפתים לא ירצו את לה פן, הם יצביעו לו".
מנגד, יש גם יהודים שמצביעים לה, או אפילו למועמד הקיצוני יותר אריק זמור. "הקהילה היהודית באופן מוצהר לא תתמוך בהם. יש במפלגה שלה סממנים אנטישמיים, ובוודאי בקרב התומכים שלה, ואת זה אי-אפשר להכחיש. מצד שני, יש יהודים שנמצאים בלחץ ומפחדים ומותקפים יום-יום ברחוב, ומבחינתם אולי לה פן או אפילו המועמד הקיצוני עוד יותר זמור יכולים לעזור לטפל בבעיה המוסלמית שהיא בחלקה אנטי-יהודית. אני מבין למה הם עושים את זה, ולמה הם מצביעים לה, אבל אי-אפשר להתעלם מהקולות האנטישמיים שעולים מהשטח בקרב התומכים שלה".
והמורשת היהודית של אטל תשחק תפקיד? "לא כל כך מדברים על זה בשיח התקשורתי, אבל קוראים לו גבריאל אטל, ואם ירצה או לא ירצה יזהו אותו כיהודי. גם אם הוא לא מחובר לקהילה היהודית, תמיד יזכרו לו את זה. הרקע היהודי שלו יכול לשחק בעדו וגם נגדו. נצטרך לראות לאן הגלגל מתגלגל. על פי הערכות יש בצרפת אלפי מקרי אנטישמיות מאז 7 באוקטובר, חלקם מדווחים וחלקם לא, ועכשיו יהיה מעניין לראות אם הוא יתייחס לזה ויתקרב לקהילה היהודית. זה המבחן שלו בקרב הקהילה".