כבר כמה שנים שהרב הרפורמי עמיאל הירש מזהיר מפני מגמות אנטי-ציוניות שצוברות תאוצה בתוך הקהילה היהודית הרפורמית בארצות הברית, שהוא משתייך אליה. לאחר פרוץ המלחמה בישראל, התברר שמדובר באזעקת אמת. בימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר אירח הירש בבית הכנסת החופשי על שם סטיבן וייז בניו יורק ועידה של מנהיגים רפורמים, בהשתתפות מאות רבנים ומחנכים, כדי לדון בדרכים לחזק את הזיקה לציונות ולישראל בקרב חברי הקהילות הרפורמיות בצפון אמריקה.
הרב עמיאל הירש מסביר איפה מנהיגי היהדות הרפורמית בארה"ב טעו

הוועידה אורגנה על רקע התפתחויות מטרידות בנוגע לבני הדור הצעיר, והקולות האנטי-ציוניים שהתגברו מאז 7 באוקטובר. כבר בדצמבר 2023, יותר מ-1,200 חברים ובוגרים של האיחוד ליהדות רפורמית (URJ), ארגון הגג של קהילות היהדות הרפורמית בצפון אמריקה, רובם צעירים, חתמו על מכתב להנהגת התנועה בדרישה לתמוך בהפסקת אש מיידית. במכתב הם טענו שהאיחוד למעשה שותף ב"רצח עם", ב"טיהור אתני", ב"דיכוי העם הפלסטיני" וכן ב"אפרטהייד" וב"קולוניאליזם" הישראליים. הם האשימו את ראשי התנועה הרפורמית שהם מפירים בכך את עקרון תיקון העולם שהם מחנכים אליו.
בנאום נוקב שנשא בוועידה לפני מספר ימים, הגן הירש על זכותה של ישראל להגן על עצמה ואמר על אותם צעירים: "הם לא הביעו חום יהודי, אפילו מילה של אהדה לישראלים או חמלה כלפי אלה שנרצחו, עונו, הותקפו מינית ונחטפו מבני עמנו. לא הייתה הכרת תודה או צער על חיילים ישראלים בני גילם, שמסרו את נפשם בהגנה על עם ישראל. כאילו כל הסולידריות היהודית, האמפתיה, האחריות וההדדיות נשללו מהצעירים היהודים הללו".
בריאיון ל-ynet, מעריך הרב הירש שחלק מבני דור ה-Z שגדלו במוסדות התנועה כבר אבודים, ואי אפשר להשפיע עליהם לראות את ישראל בצורה חיובית יותר. "אני חושש שהביקורת שלהם חריפה כל כך לא רק כלפי ישראל, אלא גם כלפי הממסד היהודי-אמריקני שמזדהה עם ישראל, ולפחות בטווח הקצר, חמש עד עשר השנים הבאות, הם אבודים ולא יחזרו אלינו – לבתי הכנסת ולקהילה היהודית", הוא אומר בצער. "אני מקווה שאני טועה. מה יקרה בעוד 20 שנה, אני לא יודע. מבחינה אישית אני פתוח לכל יהודי. גם אם הם אנטי-ציוניים, אארח אותם בבית הכנסת, ואולי תהיה לי הזדמנות לשכנע אותם. אבל אני חושש שרוב הצעירים האנטי-ציוניים מדור ה-Z אבודים לנו, והם לא יחזרו לקהילה היהודית הממוסדת. את עיקר המשאבים אנחנו צריכים להשקיע בדורות שבאים אחריהם".
6 צפייה בגלריה
הרב עמיאל הירש
הרב עמיאל הירש
הרב עמיאל הירש. עכשיו ברור שזו אזעקת אמת
(צילום: שחר עזרן)
הוא מוסיף כי "מרתק להתבונן בדור ה-Z האמריקני לעומת דור ה-Z הישראלי. היו חששות גדולים לגבי דור ה-Z בישראל, והדור הזה הוכיח שהוא הדור הגדול בכל הדורות שהיו במדינה. 7 באוקטובר הוציא איכויות מחלק מבני דור ה-Z באמריקה, אבל בכל הקשור להקרבה ולאמונה בציונות – יש לכם, הצעירים בישראל, הרבה מה ללמד את הדורות המקבילים בחו"ל. הדור הצעיר בישראל יכול ללמד אותם מהי ציונות".
הרב הירש מצהיר שלדעתו התנועה לא צריכה להסמיך רבנים אנטי-ציוניים: "אנחנו צריכים לעמוד על העקרונות שלנו. אני רואה את ההפגנות האנטי-ישראליות גם כהתקפה על היהדות עצמה. התנועה שלנו היא תנועה ציונית כבר עשרות שנים, איך ייתכן שאנחנו מסמיכים רבנים לא ציוניים?"
יצא לך לחשוב, איפה טעינו? איפה נכשלנו בחינוך? "זה ניתוח ארוך מאוד, והתחלנו לעשות אותו ביומיים של הכינוס. אני חושב שהיהדות היא שילוב פנטסטי, ניסי, בין דחף אוניברסלי לדחף פרטיקולרי, ייחודי. 'ונברכו בך כל משפחות האדמה', וגם 'צדק צדק תרדוף'. יש לנו התחייבויות כלפי האנושות והתחייבויות כלפי יהודים, והיהדות היא בעיניי שילוב של השניים. אם אתה ממעיט בהתחייבויות האוניברסליות שלנו כלפי האנושות, אתה ממעיט ביהדות, ואותו דבר מהצד השני: אם אתה ממעיט בהתחייבויות שלנו כלפי אחינו, 'כל ישראל ערבים זה בזה', אתה ממעיט ומחליש את היהדות. צריך לשמור את האיזון בין שניהם. שמנו דגש על ההתחייבויות האוניברסליות שלנו, ואולי טעינו בכך שלא שמנו מספיק דגש על ההתחייבויות כלפי יהודים".

לא לאפשר לאנטי-ציוניים להנהיג

הרב עמיאל (עמי) הירש נולד בשנת 1959 בארצות הברית לאביו, הרב הרפורמי ריצ'רד הירש, ולאימו בלה. אביו היה גם הוא מבכירי הרבנים בתנועה הרפורמית, ידיד טוב של מרטין לותר קינג ושותף למאבק למען זכויות אדם ושוויון. מעבר לזה, הרב ריצ'רד הירש היה ציוני נלהב, וממבשרי ההתקרבות של התנועה הרפורמית בארה"ב לציונות. הציונות הובילה את המשפחה לעלות לישראל, שלושה חודשים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים. עמיאל למד בתיכון בירושלים, התגייס לצה"ל והיה קצין בשריון. בהמשך הוא למד משפטים בלונדון, ולימים חזר לארה"ב. עד היום העברית שלו טובה מאוד.
(נאומו של הרב הירש בוועידה שאירח בבית הכנסת החופשי ע"ש סטיבן וייז)

היהודים האורתודוקסים הם מיעוט קטן יחסית מתוך כלל יהודי ארצות הברית, בעוד היהדות הרפורמית היא התנועה הדתית הגדולה ביותר בקרב הקהילה היהודית הגדולה ביותר בתפוצות – כך שלתנועה הרפורמית יכולה להיות השפעה על עמדותיהם של יהודים רבים ביחס לישראל. הרב הירש מצהיר שלדעתו התנועה לא צריכה להסמיך רבנים אנטי-ציוניים, וקורא להוקיע את העמדות האנטי-ציוניות מהקהילות.
"אנחנו צריכים לעמוד על העקרונות שלנו, אחרת הם מתחילים להיחלש", הוא מסביר. "הרעיון הציוני, ואיתו גם היהדות עצמה, נמצאים תחת לחץ עצום מבחוץ. אני רואה את ההפגנות האנטי-ישראליות גם כהתקפה על היהדות עצמה. התנועה שלנו היא תנועה ציונית כבר עשרות שנים, איך ייתכן שאנחנו מסמיכים רבנים לא ציוניים? לדעתי זה יקשה עלינו לנהל תנועה בעתיד. בתי הכנסת לא יקבלו רבנים אנטי-ציוניים. ההמשכיות היהודית באמריקה תלויה ביכולת שלנו לפעול בהצלחה".
6 צפייה בגלריה
מפגינים יהודים בפלורידה קוראים להפסקת אש ומתנגדים למה שהם מכנים "רצח עם" בעזה, ימים ספורים אחרי טבח 7 באוקטובר
מפגינים יהודים בפלורידה קוראים להפסקת אש ומתנגדים למה שהם מכנים "רצח עם" בעזה, ימים ספורים אחרי טבח 7 באוקטובר
מפגינים יהודים בפלורידה קוראים להפסקת אש ומתנגדים למה שהם מכנים "רצח עם" בעזה, ימים ספורים אחרי טבח 7 באוקטובר
(צילום: AP Photo / Rebecca Blackwell)
הירש מרגיש שהשמאל האמריקני התרחק מדרכו של מרטין לותר קינג, ששאף לחברה שבה אדם לא נשפט לפי צבע עורו. המצב הידרדר עד כדי כך, שיש קולות בשמאל הפרוגרסיבי שמצדיקים את פשעי חמאס – שכללו לצד טבח וחטיפה של אזרחים גם אלימות מינית מזעזעת כלפי נשים וגברים – היות שהפלסטינים נתפסים כמדוכאים. "למה צעירים אמריקנים רבים כל כך תומכים בחמאס, שמתנגד לכל מה שאנו מאמינים בו במערב?" תהה הרב בנאומו בשבוע שעבר.

המסר למפלגה הדמוקרטית

בחודש אפריל עלה הרב הירש לכותרות כששלח איתות למפלגה הדמוקרטית ולממשל ביידן, לקראת הבחירות לנשיאות. "אל תיקחו את היהודים האמריקנים כמובנים מאליהם", אמר. "דיברתי עם יהודים רבים בחודשים האחרונים, שהפתיעו אותי בחרדה שלהם מהתפתחויות במפלגה הדמוקרטית. התפיסה שלהם היא שהמפלגה הופכת עוינת יותר ויותר כלפי ישראל, וסובלנית לאנטי-ציונות ולאנטישמיות. תיזהרו. התוצאות של הבחירות הקרובות לא תלויות רק במישיגן".

"אני לא חושב שבריא לאף מפלגה לקחת אותנו כדבר מובן מאליו, ולחשוב שאנחנו בכיס שלה", הוא מסביר כעת. "אני מדבר עם אלפי אנשים ובעצמי הופתעתי מהתגובה של יהודים אמריקנים, אנשים ליברליים, שמוטרדים ונראה להם שהמפלגה הדמוקרטית שמה יותר דגש על הבוחרים במישיגן מאשר עליהם. זה הגיע עד כדי כך שהצהירו על עיכוב משלוח נשק לישראל. ברגע שזה מגיע למשהו כזה, לצעד מעשי, זה מדאיג מאוד יהודים באמריקה".
בסוף השבוע פורסמו ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet תוצאות סקר של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA) בקרב יהודי ארצות הברית, המציג תמונה מדאיגה: כ-30% מהנשאלים חושבים שישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה, ורוב הנשאלים מסכימים עם העמדה שיש לעכב משלוחי נשק לישראל בעקבות המבצע ברפיח.
6 צפייה בגלריה
דגלי ישראל לצד דגלי ארצות הברית
דגלי ישראל לצד דגלי ארצות הברית
דגלי ישראל לצד דגלי ארצות הברית במפגן תמיכה בוושינגטון. הרוב עדיין תומך בישראל
(צילום: Stefani Reynolds / AFP)
6 צפייה בגלריה
"יהודים למען הפסקת אש": שלט בהפגנה באוניברסיטת אמורי בג'ורג'יה
"יהודים למען הפסקת אש": שלט בהפגנה באוניברסיטת אמורי בג'ורג'יה
"יהודים למען הפסקת אש": שלט בהפגנה באוניברסיטת אמורי בג'ורג'יה
(צילום: Elijah Nouvelage / AFP)
"זה מפתיע אותי", אומר הירש, "זה לא מה שאני פוגש ביום-יום. מצד שני, גם בלי להתייחס למספרים עצמם, אני חושב שבישראל כן צריכים לקחת בחשבון שככל שהמלחמה מתמשכת, ובמיוחד בתקופה של בחירות באמריקה, התנאים של ישראל נהיים קשים יותר בניהול המלחמה, וזה כולל כמובן משלוחי נשק".

"יש חלקים בקואליציה שהם בושה"

לצד הדאגה, הרב הירש מבקש להבהיר: "יש חלק אנטי-ציוני בתוך יהדות ארצות הברית, הם עושים הרבה רעש, אבל הם עדיין מיעוט קטן. כל השאר הם תומכי ישראל, כולל הרוב הגדול של היהודים האמריקנים הליברליים בתנועה שלנו. אבל ככל שיורדים בדורות, ככל שאנשים צעירים יותר, כך ההתרחקות מישראל גדלה".
"אני לא חושב שבריא לאף מפלגה לקחת אותנו כדבר מובן מאליו. אני מדבר עם אלפי אנשים ובעצמי הופתעתי מהתגובה של יהודים אמריקנים, אנשים ליברליים, שמוטרדים ונראה להם שהמפלגה הדמוקרטית שמה יותר דגש על הבוחרים במישיגן מאשר עליהם"
לדבריו, "בתוך הרוב שתומך במדינת ישראל ורואה בישראל חלק גדול מהזהות שלו, יש חלק ניכר שמוטרד יותר ויותר מניהול המלחמה. מבחינה מוסרית, הם רואים בכל יום את הסבל של הצד השני, של הפלסטינים, וזה מטריד אותם. אבל הם עדיין תומכים בישראל וברעיון הציוני".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. היהודים לא בהכרח בכיס שלו
(צילום: AP Photo / Evan Vucci)
יש מתחים בין הורים לילדים, על רקע היחס לישראל? "פגשנו הרבה מאוד הורים שמספרים לנו שקשה להם מאוד לנהל קשרים עם הילדים שלהם עכשיו, כי הילדים כל כך נוקשים ואנטי-ציוניים. זה מיעוט, אבל זו תופעה אמיתית. ראינו את זה לפני פסח, לקראת ליל הסדר. אני מציע להורים: בכל מקרה, גם אם אתם לא מסכימים לגבי ישראל ואתם מאוכזבים, קשרי משפחה הם קדושים וצריך לעשות מאמץ עילאי לשמור על קשר עם הילדים".
באופן אישי אתה לא מחובבי ממשלת ישראל והעומד בראשה, ולא פעם יש לך ביקורת על המדיניות של הממשלה. בעיניך, יכול להיות שלממשלה הייתה תרומה לתחושת הניכור של חלקים מהיהדות הרפורמית כלפי ישראל – למשל בקבירת מתווה הכותל, בדיון על האפשרות שיבוטל סעיף הנכד בחוק השבות או בקידום המהפכה המשפטית? "כן. יש חלקים בקואליציה הנוכחית שהם בושה למדינת ישראל וליהדות. צריך להוקיע אותם. קשה להאמין שקירבו אותם כל כך לכוח פוליטי ממשי. ברגע שראש הממשלה הכניס אותם לקואליציה, ברור מהיום הראשון שבהרבה מובנים הוא תלוי בהם, וזה משפיע על ההחלטות. זה לבטח השפיע על היוזמות לגבי מערכת המשפט, שקרעו את החברה הישראלית לגזרים ואיתה את יהודי התפוצות. אני חושש, ככל שהמלחמה מתמשכת, שההשפעה של המפלגות הקיצוניות היא ממשית לגבי ניהול המלחמה. זה מטריד. בכל מקרה, עם כל מה שאמרתי, יהודים באמריקה מפרידים בין ממשלת ישראל של היום למדינת ישראל וההתחייבויות שלנו כלפי העם שלנו. אבל לשכנע את יהודי אמריקה לתמוך בקבוצות האלה – חבל על הזמן, זה אף פעם לא יקרה, והן מקשות על ישראל ועלינו פה".
לנוכח הסחף האנטי-ישראלי במהלך המלחמה, היו חברים שניתקת קשר איתם? או כאלה שאכזבו אותך? "כבר שנים אני נוהג להיפגש פעם בחודש עם קבוצה של כמרים ואימאמים, אנשי רוח נוצרים ומוסלמים. אנחנו נאבקים ביחד על זכויות מיעוטים וזכויות אדם באמריקה. הם הזדעזעו מהטבח האנטישמי בבית הכנסת בפיטסבורג ב-2018, והגיעו אליי בזמנו לבית הכנסת כי רצו להזדהות עם הקהילה היהודית. אחרי 7 באוקטובר לא שמענו מהם. זה מפתיע, זה מעניין, וזה אכזב אותנו מאוד-מאוד. זה מקשה מאוד על קיום דיאלוג איתם. לא איבדתי את החברים האלה, אבל הופתענו והתאכזבנו. הם באמת בני אדם טובים, ואכפת להם מיהודים. אי אפשר להבין את זה לגמרי, אבל רצח המוני פי מאה יותר מזעזע בישראל לא יצר אצלם את אותה תגובה כמו בפיטסבורג. רובם לא מסרו השתתפות בצער עד היום. היום זה כבר הסתבך עם הסבל הפלסטיני".
6 צפייה בגלריה
כיפת אבטיח – הפרי שהפך סמל פרו-פלסטיני – נצפית במסגרת אירוע מחאה בניו יורק
כיפת אבטיח – הפרי שהפך סמל פרו-פלסטיני – נצפית במסגרת אירוע מחאה בניו יורק
כיפת אבטיח – הפרי שהפך סמל פרו-פלסטיני – נצפית במסגרת אירוע מחאה בניו יורק
(צילום: Spencer Platt / Getty Images North America / AFP)
בניגוד לרבים אחרים בתנועה הרפורמית, הרב הירש מסרב לחתן זוגות מעורבים של יהודים ולא-יהודים. בעיניו, טקס יהודי יכול להתקיים רק בין שני יהודים. עם זאת, הוא עדיין מקבל זוגות מעורבים לבית הכנסת ולחיק הקהילה.
כמה כסף אתם משקיעים באבטחה מאז 7 באוקטובר, לעומת מה שהיה לפני כן? "הרבה מאוד-מאוד. בלי לנקוב במספרים, קשה להאמין כמה אנחנו משקיעים באבטחה".
אתה מזהה בתקופה הזו גם מגמה של התקרבות ליהדות? "כן. אני לא חושב שהקבוצה האנטי-ישראלית גדלה משמעותית מאז 7 באוקטובר, אבל היא נהייתה קשוחה יותר ומאמינה יותר בעמדותיה. לעומת זאת, אנחנו רואים גם זרימה של אנשים שחוזרים ליהדות, בכל המובנים. כמובן גם לבתי הכנסת, שמלאים עכשיו, אבל גם לכל מיני ארגונים יהודיים וללימודי יהדות. מאז 7 באוקטובר רואים פה עלייה דרמטית בשנאה כלפי ישראל ובאנטישמיות, וזה גורם לאנשים רבים מאוד להזדהות מחדש עם היהדות שלהם".