במשך שנים אמרו לרבים מיהודי ארצות הברית שהם לא יכולים להיות גם בעד ישראל וגם להשתייך לחוגים ליברליים פרוגרסיביים. מרבית החוגים האלה החזיקו בתפיסות אנטי-ישראליות עמוקות, ויהודים רבים הרגישו לכודים בין הזהויות השונות שלהם.
הימים האחרונים שינו את התמונה. אירועי הטבח בעוטף עזה ובמסיבת הטבע ליד רעים היו כל כך טראומתיים וקשים שהם פרטו על נימים של טרגדיות יהודיות בנות מאות שנים – מתקופת הפוגרומים וכמובן השואה.
3 צפייה בגלריה
ציוץ של השחקנית איימי שומר
ציוץ של השחקנית איימי שומר
ציוץ של השחקנית והקומיקאית איימי שומר
לדברי עו"ד דור לסקר, סמנכ"ל בארגון המחקר אתחלתא (ארגון ציוני א-פוליטי שעוסק בחוסן לאומי וחיזוק הלכידות בישראל), ישראלים רבים מחזיקים בתפיסות שגויות לגבי יהודי ארה"ב: "לאורך השנים נתנו יותר מדי משקל לגופים יהודיים קיצוניים וחוגים אנטי-ציוניים. זה לא שהם לא קיימים, אבל המיינסטרים היהודי-אמריקני הוא תמיד בעד ישראל. ברבים מאוד מבתי הכנסת, גם הקונסרבטיביים וגם הרפורמיים, יש דגלי ישראל והם מתפללים בכל שבת תפילה לשלום ישראל. ברור שיש להם ביקורת, והם לא תמיד מסכימים עם המדיניות הישראלית, אבל בתפיסה הבסיסית והתודעתית הם לצד ישראל".
מצד שני, אין ספק שהשנה האחרונה הייתה קשה במונחי ישראל-תפוצות. "השנה האחרונה הייתה ללא ספק מורכבת ביחסי ישראל ויהדות התפוצות, אבל גם במהלכה לא נתנו מספיק קרדיט לאהבה ולדאגה של יהודי ארה"ב כלפי ישראל. מה שבלט בשנה האחרונה הוא תהליך גם בישראל וגם בארה"ב של חלוקה של יהודים לא לפי זרמים או מוצא, אלא לפי תפיסות – שמרנים מול ליברלים. זה היה עיקר הוויכוח וממנו נגזרו העמדות השונות".
3 צפייה בגלריה
ציוץ שמגנה את חמאס מטעם ארגון השמאל If not now
ציוץ שמגנה את חמאס מטעם ארגון השמאל If not now
ציוץ שמגנה את חמאס מטעם ארגון השמאל If Not Now
איזו טעות עושים הישראלים ביחס ליהודי ארה"ב? "הטעות הבסיסית היא לבקש מהם לתמוך בנו ולשתוק. הם לא רוצים להיות רק משהו חיצוני או כספומט, הם רוצים להיות מעורבים ברמה הערכית במה שקורה פה. הטענה הנגדית של ישראלים היא – 'רוצים להיות מעורבים, אז תבואו לגור פה', אבל גם מהבחינה הזאת דברים השתנו. כמעט כל מה שקורה בישראל משפיע ישירות על הרחוב היהודי בארה"ב, ומרגישים את זה עוד יותר בימים אלה כאשר בתי כנסת ומוסדות יהודיים הפכו למטרה ונזקקים לאבטחה. יהודי ארה"ב לא חיים בחלל וישראל היא לא פלנטה אחרת. המהלכים של ישראל משפיעים עליהם ישירות, גם אם הם לא רוצים בכך".
בימים האחרונים נערך סקר של המכון למדיניות העם היהודי שבו עלה כי יהודי ארה"ב, מכל הזרמים, מביעים תמיכה גורפת בישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל. מהסקר עולה כי כ-80% מהנשאלים ביטאו תמיכה אקטיבית בישראל בדרכים שונות, כמו תרומות והבעת תמיכה פומבית.
מה קרה לחוגים הפרוגרסיביים היהודים שגינו לאורך שנים את ישראל? "יש מין הבנה של חלק מהגופים הליברליים-פרוגרסיביים שהמתקפה על אזרחי ישראל רחוקה מאוד מהפעילות שהם ניסו לקדם של זכויות אדם, ושחייבים לגנות את חמאס. לדעתי, מה שיקרה הוא שהגופים הפרוגרסיביים יוציאו מתוכם את האנשים שתומכים בישראל, או שהיהודים הללו יעזבו בעצמם, כי הם לא ירצו להיות חלק מגופים שתומכים בחמאס ובפעולות הרצח שלו. גם האופי של ההפגנות בעד חמאס בניו יורק, למשל, שבהן הונפו תמונות נרצחים וחטופים, הוא משהו שיהיה קשה מאוד גם לגופים ליברליים לקבל".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בעד ישראל ניו יורק
הפגנה בעד ישראל ניו יורק
הפגנה בעד ישראל ניו יורק
(צילום: EPA / Peter Foley)
אז מה יקרה ליהודים בחוגים הפרוגרסיביים הקיצוניים יותר – הם "יחזרו בתשובה" לחיק המיינסטרים היהודי? "אני רואה ציוצים של 'חזרה בתשובה', של התנצלות בפני חברים יהודים ואנשים בקהילה, שבהם יש סוג של הכאה על חטא. לדעתי, הם יהיו יותר בררנים לגבי הפעולות שלהם בהמשך וחלק גדול מהם לא יצטרף לכל הפגנה או פעילות בשטח, ובטח לא להפגנות בעד חמאס. חלק מהם אומרים שמי שלא מגנה את המעשים של חמאס ולא מבין שזה פוגע במטרה הפלסטינית הוא צבוע ואנטישמי".
צייצנית שכתבה פוסט שבו היא מתחרטת על הפעילות האנטי ישראלית שלה בעבר

לסקר נותן לדוגמה את הארגון If Not Now אשר ממוקם בעמדה שישראלים היו מגדירים אותו "שמאל קיצוני", ששיתף ציוצים של עדויות מעוטף עזה וגינה את מתקפת חמאס. "אולי ההסבר הכי טוב למה שמתרחש בימים אלה בקרב יהודי ארה"ב, היה באחת הדרשות המעניינות ששמעתי באחד מבתי הכנסת בניו יורק. הרבנית אמרה לציבור המתפללים שהיא תמיד מבקשת להסתכל על ישראל בצורה 'מורכבת', אבל שעכשיו יש לה בקשה אחרת – 'להסתכל על הדברים בלי שום מורכבות'. זאת התחושה כרגע: אין פה שום מורכבות וכמעט כולם בעד ישראל".
אולי זה נבע מכך שבניגוד לעבר, יהודי ארה"ב הרגישו שיש פה איום קיומי על ישראל. "אני חושב שהתחושה של איום קיומי לגמרי בלטה בשיח של הרחוב היהודי. אנחנו השלכנו בצד את כל הביקורת וגם הם עשו את זה – הם תומכים בישראל כי יש פה תחושה של איום קיומי. זה נגע בלבבות ובעומק הזהות היהודית שלהם. הטראומה הייתה כל כך עמוקה שהיא הציתה משהו שלא הוצת כבר שנים רבות או אולי מעולם לא".