תשע שנים אחרי מותו של הרב זלמן אבלסקי, יהודי מולדובה עדיין מתגעגעים. גם במונחים של רבנים כריזמטיים ומיוחדים, דמותו של הרב אבלסקי נותרה אגדית והברכות שנתן, הן ליהודים והן ללא יהודים, נשארו חקוקות בלב הקהילה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוא הגיע לקישינב בשנת 1989 כשליח הראשון של הרבי מלובביץ' לאזור ושירת את הקהילה במשך 25 שנה. שמחה ויינברג, חבר ותיק בקהילה היהודית של קישינב, מספר: "הפגישה עם הרב זלמן בשנת 1989 השפיעה עליי מאוד. היא שינתה הרבה בתפיסת העולם שלי, גם מבחינת החיים וגם מבחינה דתית. בהדרגה התחלתי לבקר בבית הכנסת והחיים הדתיים הפכו לחלק מהחיים שלי. אני חייב להודות שלא פגשתי אנשים כמו רב זלמן. כבר עם הגעתו הוא פיתח פעילות סוערת מאוד בבית הכנסת הכבוי שלנו. הייתה לו השפעה גדולה מאוד על הזהות היהודית בקרב יהודי מולדובה".
3 צפייה בגלריה
הרב אבלסקי
הרב אבלסקי
הרב זלמן אבלסקי תוקע בשופר. השפעה גדולה על יהדות מולדובה
(צילום: מעיינות הרז"א)
הוא ממשיך ומספר כי "מהר מאוד הוא הקים כאן את גן הילדים ואת בתי הספר היהודיים, פתח מטבח כשר והתחיל לעבוד. כך החלה להיוולד מחדש הקהילה היהודית במולדובה. תמיד ארגנו שיחות שדיברנו בהם על הבעיות של עולם התורה והבעיות של החיים. זה היה מעניין מאוד. הוא דיבר מעט ובנה את השיחה בצורה כזו שבן שיחו ידבר יותר. הוא היה אדם פיקח מאוד ולא טעה בדרך כלל באנשים".
איך היה הקשר שלו עם אנשי הקהילה? "בין תפילת מנחה לערבית הוא נהג להזמין אותי למשרדו, שם ניהלנו שיחות. בזמן הזה תמיד צלצל הטלפון והתקשרו אליו המוני אנשים שביקשו ממנו ברכות. יצוין שטילפנו אליו לא רק יהודים והשמועות שהברכות שלו מתקיימות פרסו כנפיים.
"יש המון דוגמאות, אבל אני יכול לספר רק על עצמי. ביקשתי ממנו ברכות רק פעמיים בחיי. הייתי סבור שהברכות שלו הן משהו אישי מאוד ולא רציתי להטריד אותו ללא צורך. פעם הייתה משפחה צעירה של חברים טובים שלי שלא היו להם ילדים. הרב זלמן הציע שיבואו אליו, אבל לא היה להם נעים. 'הם ביקשו ממני שאבקש ממך', אמרתי לו. אז הוא שאל מה השמות ואמר: 'אל תדאג, הכול יהיה בסדר'. הוא תמיד היה אומר, שהם ימלאו את חייהם בטוב לב ובאחריות לפני קדוש ברוך הוא. בדיוק כעבור תשעה חודשים נולדה להם ילדה. את זה אני יודע בוודאות. הייתה לי עוד בקשה שהייתה אישית ולא אוכל לפרט לגביה, וברכתו של הרב זלמן התקיימה בצורה הנפלאה ביותר. זה היה נושא מתחום העסקים, מקרה שהייתי יכול להפסיד בו סכום גדול מאוד של כסף".
לדבריו "גם אנשים רמי דרג הגיעו אליו, כולל נשיאים, ראשי ממשלות ושרים. פעם הייתי עד לביקור של מדען בכיר, חבר האקדמיה למדעים. אני שמח מאוד שזכיתי להכיר את האיש הדגול הזה ולעבוד לצידו".

"משך אנשים במודרניות שלו ולא בחרדיות"

מירוסלאבה מיטליאבה, עורכת עיתון הקהילה, מספרת: "הייתי מרוחקת מהדת, אבל המליצו לי מאוד לעבוד עם הרב זלמן. ראיתי אדם מרשים מאוד עם מבט נוקב. הוא הדהים אותי כאשר אמר שהעיתון יפנה לכולם ולא לדתיים בלבד. כעבור כמה שנים עמד אליו תור ארוך של אנשים שהגיעו לקבל את ברכתו מערים אחרות ומהכפרים. יצוין שאלה היו לא רק יהודים, אלא גם מולדובנים מקומיים וגם רוסים. למעשה, כל הנשיאים הראשונים של מולדובה הגיעו לרב זלמן לבית הכנסת וביקשו את ברכותיו".
היא מסבירה כי "הוא ידע למשוך אליו אנשים רבים, דיבר רוסית מצוין והיה לו חוש הומור מיוחד. הוא משך אליו אנשים במודרניות שלו ולא בחרדיות שלו. אני מכירה סיפור על אחד הפוליטיקאים המקומיים שהגיע עם בקשה חשובה לרב זלמן. הרב זלמן ביקש ממנו לסדר את הכניסה ברחוב הסמוך לבית הכנסת ולמחרת הכול היה מוכן. כמובן הוא גם זכה בברכתו".
איך התנהלו הפגישות שלו עם האנשים? "רוב הפגישות התקיימו בדלתיים סגורות. אבל לפעמים הייתי נוכחת בפגישות שהיו עם אנשי ציבור ורבנים בכירים מרחבי תבל. לעיתים קרובות פנו אליו אנשים עם בעיות במשפחה, בעיות בעבודה או הורים שניסו להביא לילדים לעולם. אני יכולה להעיד שבמקרים רבים אחרי הברכות נולדו תינוקות.
3 צפייה בגלריה
הרב אבלסקי
הרב אבלסקי
הרב אבלסקי. "תמיד עזר לאנשים"
(צילום: מעיינות הרז"א)
"לי אישית היה מקרה שבו היו לי בעיות עם הבן שהיה בישראל, ואבד לי הקשר איתו. הרב זלמן שאל מה שמו, סיפרתי את כל הפרטים עליו וכבר לקראת ערב הוא אמר לי: 'הכול בסדר עם הבן שלך. אל תדאגי, מצאנו אותו'. הפעם זאת לא הייתה ברכה, זאת הייתה פשוט עזרה. הוא תמיד עזר לאנשים".
יש עוד מקרה שזכור לך במיוחד? "פעם שאלתי אישה שהגיעה לרב זלמן מכפר נידח מה הביא אותה אליו. היא הייתה אישה פשוטה מאוד, לבושה בסגנון כפרי, והיא ענתה לי: 'הוא כול יכול! אני מעוניינת שהוא יסלק את המתחרה שלי שגונבת את בעלי, לא משנה לי מה הוא יעשה. העיקר שאני לא אראה אותה'. במקרים כאלה הרב זלמן פעל כמו פסיכולוג. אני יודעת שלאישה אחרת שבאה עם בקשה דומה הוא אמר שתיתן יותר תשומת לב לעצמה, ושהיא משדרת משהו שלילי. האנשים רחשו לו כבוד רב והתייחסו אליו כאל קדוש".
3 צפייה בגלריה
הרב אבלסקי ונכדו מנחם
הרב אבלסקי ונכדו מנחם
הרב אבלסקי ונכדו מנחם
(צילום: מעיינות הרז"א)
מי שמתפקד היום כשליח חב"ד בבית הכנסת שהרב זלמן השתייך אליו בקישינב הוא הרב מנחם מנדל אקסלרוד, שסייע בהכנת הכתבה יחד עם נכדו של אבלסקי, מנחם זלמנוב. יהודים רבים פוקדים את קברו של אבלסקי בהר הזיתים בירושלים, חלקם מספרים על ניסים ונפלאות שקרו להם אחרי תפילה במקום, ורואים בזה את המשך דאגתו של אביהם הרוחני להם. מבחינתם, גם בימים אלו הרב זלמן ממשיך את שליחותו של הרבי מלובביץ'.