ערב הבחירות לרשויות המקומיות, בבית כנסת במרכז, רב בית הכנסת דפק על הבמה והורה למתפללים לתמוך באחד המועמדים, יריבו של המועמד שזכה לתמיכת ראשי הישיבות הנחשבים.
"בנושא זה אין לשמוע לגדולי הדור", אמר הרב המקומי.
"אצל הרב קנייבסקי לא היו דברים כאלה, שרב מקומי חולק על הגדוילים", אמר אחד האברכים לחברו.
"היום אין רב חיים ואין הרב שך", לחש לו חברו.
"יהיה הרב שך חדש", השיב הראשון, "כשנצטרך להיאבק על משהו ביחד".
ריקודים במהלך מסע גיוס כספים של רבנים חרדים בארה"ב

המאבק המדובר הגיע. סוגיית הגיוס מלכדת את הציבור החרדי סביב דמויות שמובילות את הטון, אלא שהפעם יש הרבה יותר רבנים בכירים ואין אחד או שניים שמוגדרים כ"גדולי הדור" ועל פיהם יישק דבר, כפי שהיה בעבר.
בשנת 2001 נפרד הציבור החרדי-ליטאי מהמנהיג שבמידה רבה עיצב את דמותו: הרב אלעזר מנחם שך, ראש ישיבת פוניבז' ומייסד מפלגת "דגל התורה" והעיתון "יתד נאמן". את מקומו תפסו הרב יוסף שלום אלישיב והרב אהרן לייב שטיינמן. עם פטירתו של הרב שטיינמן בשנת 2017 תפס את מקומו הציבורי הרב חיים קנייבסקי. מי שהנהיג לצידו ונותר בהנהגה אחרי פטירתו היה הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה.
אלה היו מנהיגים שקיימו דיאלוג עם הנהגת המדינה, לפעמים גם עם צה"ל, ובהלוויותיהם השתתפו גם דתיים ומסורתיים ולא רק חרדים. הם גם היו שמות מוכרים לרבים מאזרחי המדינה, כולל חילונים.
מי עומד במקומם? יש לא מעטים. וגם אם שמותיהם פחות מוכרים, מאות אלפי חרדים מנהלים את חייהם – מהפרטים הקטנים ועד להצבעה לכנסת – לפי מוצא פיהם. אלה האנשים שעל פיהם יישק דבר, כמו בימי הקורונה, גם בסוגיות הגיוס, ובהחלטתם יכולות ליפול ממשלות בישראל.
ראש ישיבת סלבודקה, הרב דוב לנדו (94), נחשב כיום לקול הבולט של הציבור הליטאי בנושאי הגיוס. בנאומים שונים שנשא בחודשים האחרונים הוא קבע ש"בחורי ישיבות לא יתגייסו".
לצידו של הרב לנדו, בהנהגת הישיבה ובמעמד הציבורי, נמצא הרב משה הלל הירש (87), יליד ארצות הברית ובוגר ישיבת לייקווד האמריקנית. הרב הירש יצא גם הוא נגד הגיוס, אך בחודש מאי האחרון, כשראש אכ"א האלוף יניב עשור חיפש בן שיח בחברה החרדית, הוא שם פעמיו לביתו של הרב הירש בבני ברק והציג בפניו את הצורך בהרחבת מעגל הגיוס. בציבור החרדי אומרים כי לא פעם הרב הירש הוא מעצב הדעה, והרב לנדו הוא זה שמציג אותה כלפי חוץ.
אלה הם שני הרבנים המובילים ביותר במגזר החרדי-ליטאי, אך לצידם יש מנהיגים חשובים נוספים ובהם הרב ברוך פוברסקי, חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת פוניבז' – החשובה ביותר בבני ברק. זקן המועצה הוא הרב מאיר צבי ברגמן, ראש ישיבת "הרשב"י" בבני ברק, חתנו של הרב שך, שנוקט במספר סוגיות ציבוריות קו לוחמני יותר מהרב לנדו. בנושא הגיוס הוא פרסם מכתב חריף, שבחלק מהעיתונים סירבו לפרסמו, ובו כתב בין היתר כי גיוס בני ישיבות "הוא גזירת שמד".
2 צפייה בגלריה
אחד מאירועי גיוס הכספים בארה"ב
אחד מאירועי גיוס הכספים בארה"ב
אחד מאירועי גיוס הכספים בארה"ב בחודש שעבר
מי שתופס את מקומו של הרב קנייבסקי בתחום הסגולות והברכות המיסטיות הוא הרב דן סגל (86) מירושלים. הוא אינו נושא תפקיד רשמי באף ישיבה, אך מהווה מוקד עלייה לרגל עבור רבים מרחבי העולם, מחבר לעולם הישיבות אנשים עשירים רבים המבקשים את עצתו, ובדרך זו מגייס תרומות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה עבור ישיבות.
עד כאן הצד הליטאי. בצד החסידי – מפלגת יהדות התורה מורכבת מחסידים וליטאים המאוגדים ברשימה אחת לכנסת – מי שנחשב לרב המשפיע ביותר הוא הרב יעקב אריה אלתר, האדמו"ר מגור, חצר החסידים הגדולה ביותר בישראל. קרוב ל-15,000 משפחות סרות למרותו והוא האיש החזק באגודת ישראל.
גם אצל החרדים הספרדים, עשר שנים אחרי פטירת הרב עובדיה יוסף קשה להצביע על מנהיג בסדר גודל דומה, עם השפעה על ציבורים נרחבים כל כך, כולל מסורתיים וחילונים. בציבור הספרדי סבורים כי את החלל ימלא בנו, הרב יצחק יוסף, שנפרד לאחרונה מתפקידו כרב הראשי לישראל. הוא חתן פרס ישראל, שיעוריו וחיבוריו נגישים לכל קורא, גם למי שאינו חרדי, אך הקו הברור שלו נגד גיוס לצבא עלול להקשות עליו לזכות במעמד שהיה לאביו בקהל המסורתי.
הרב יצחק יוסף על גיוס חרדים
(צילום: דר וסוחרת)

שמות בולטים נוספים בציבור הספרדי הם חברי מועצת חכמי התורה הרב משה מאיה והרב שלמה מחפוד, שגם הם מרבים להתבטא נגד הכוונה לגייס צעירים חרדים – גם כאלה שאינם לומדים.
לפני כ-12 שנים נולד מושג חדש בחברה החרדית: "הפלג הירושלמי". זהו זרם קיצוני שסבור כי אסור אפילו ללכת ללשכת הגיוס ולקבל פטור משירות צבאי, מה שהביא למעצרים על עריקות ואיתם הפגנות סוערות וטענות מצידם כי הפוליטיקאים החרדים "משתפים פעולה עם גזירות שמד". הרב שמואל אוירבך הוביל את הפלג הלוחמני עד שהלך לעולמו ב-2018. כיום מלכד את מרבית תלמידיו הרב אשר דויטש, ראש ישיבת פוניבז' גם הוא, אך זה שאחראי על הקבוצה הקיצונית יותר בתוך הישיבה.
"בסופו של דבר", אומר ישראל כהן, איש תקשורת ועיתונאי קול ברמה, "אין דבר כזה שאין גדול הדור. תמיד שומעים טענות שמה שיש היום זה פחות מפעם. הרבנים של היום אולי פחות מוכרים, אבל בסוף אין ואקום בציבור החרדי. תמיד יש מי שמוביל את הטון ועל פיו יישק דבר. ובנושא הגיוס, הם אלה שיקבעו".