בימים אלה לרב חיים וולפסון, מראשי ישיבת ההסדר ירוחם, אין רגע מנוחה. הוא עובר מהלוויה לשבעה, מהספד לניחום אבלים, ממשפחה למשפחה ומבית לבית. שבעה מתלמידיה ובוגריה של הישיבה נפלו במלחמת חרבות ברזל. "זה באמת מצב לא נורמלי", הוא אומר בשיחה עם ynet. "אנחנו מוצאים את עצמנו נוסעים כל היום לניחומי אבלים ולהלוויות. זו רק הפגיעה הקטנה בשגרה שלנו. אנחנו מנסים גם להיות עם משפחות הנופלים, גם להגיע להלוויות וגם להיות עם תלמידים שחווים את זה ולחזק את הישיבה".
וולפסון עומד בראשות הישיבה הציונית-דתית לצד הרב אוריאל עיטם. הם ירשו את התפקיד מהרב אליהו בלומנצויג, שייסד את הישיבה בשנת 1993 ועמד בראשה שנים ארוכות. "יש תלמידים שכרגע משרתים בצבא, יש כאלה שהיו אמורים לסיים את השירות אבל בגלל המלחמה חזרו והצטרפו ליחידות, ויש בוגרים שנמצאים בשלבים שונים של שירות מילואים", מפרט הרב וולפסון. "כמובן תלמידים שנמצאים עכשיו בפרק השירות הצבאי שלהם הם המעגל הקרוב אלינו מבחינה חינוכית, אז איתם יש לנו קשר רציף יותר – איתם ועם המפקדים שלהם. עם הבוגרים יש ערוץ של קשר, אבל הם פחות במגע יומיומי איתנו. ועדיין, יש קשר אישי גם עם בוגרים ויש המון פניות שלהם אלינו".
5 צפייה בגלריה
למעלה, מימין: אריאל אליהו, ינון פליישמן ואיתן רוזנצוויג. למטה, מימין: איתן פיש, יקיר ידידיה שנקולבסקי, גדעון אילני ואלישע לוינשטרן
למעלה, מימין: אריאל אליהו, ינון פליישמן ואיתן רוזנצוויג. למטה, מימין: איתן פיש, יקיר ידידיה שנקולבסקי, גדעון אילני ואלישע לוינשטרן
למעלה, מימין: אריאל אליהו, ינון פליישמן ואיתן רוזנצוויג. למטה, מימין: איתן פיש, יקיר ידידיה שנקולבסקי, גדעון אילני ואלישע לוינשטרן
(צילומים: דובר צה"ל, נעמה פז)
מיום ליום האובדן של הישיבה הלך וגדל. סמל אריאל אליהו (19) ממצפה יריחו, לוחם שריון בגדוד 77 בעוצבת סער מגולן (חטיבה 7), נפל ביום פרוץ המלחמה. רס"ל (במיל') ינון פליישמן (31) מירושלים, לוחם שריון בגדוד 71 בעוצבת ברק (חטיבה 188), נהרג בהתהפכות טנק בצפון הארץ. סמ"ר איתן רוזנצוויג (21) מאלון שבות, לוחם בגדוד שקד בחטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. סרן איתן פיש (23) מהיישוב פדואל וסמל יקיר ידידיה שנקולבסקי (21) ממגדל עוז, לוחמים בגדוד 53 בעוצבת ברק (חטיבה 188) בשריון, נהרגו מפגיעת טיל נ"ט בפאתי שג'אעיה. רס"ם (במיל') גדעון אילני (35) מעשהאל, לוחם בגדוד 2855 בעוצבת חוד החנית (חטיבה 55) בצנחנים, נפל בקרב ברצועת עזה. רס"ר (במיל') אלישע לוינשטרן (38) מחריש, לוחם שריון בגדוד 8104 בעוצבת ראם (חטיבה 179), נהרג מפגיעת טיל נ"ט בטנק שבו שהה בדרום רצועת עזה.

ישיבה שמאמינה בחיבורים

סיפורה של ישיבת ירוחם במערכה הנוכחית מזכיר את סיפורה של ישיבת הר עציון במלחמת יום הכיפורים, לפני 50 שנה, אז נפלו שמונה תלמידים מישיבת ההסדר בגוש עציון. הישיבה בירוחם מונה כיום יותר מ-300 תלמידים.
אוהד טיברגר, מנכ"ל הישיבה, משרת בימים אלה במילואים בגוש עציון, כמפקד מחלקה בדרגת סרן בגדוד המילואים 8132. אנחנו משוחחים בזמן נסיעתו להלוויה של אלישע לוינשטרן, שהיה חבר טוב שלו. "שנינו למדנו באותו מחזור. הוא הקפיד להגיע כל שנה עם משפחתו לישיבה, לראש השנה ולפורים – 'להיטען', הוא קרא לזה", הוא מספר. "הוא היה תלמיד חכם רציני, מעבר לעיסוק שלו במחשבים. הוא השקיע כל זמן פנוי שהיה לו בלימוד, והחיה קבוצות לימוד כשהעלה שאלות אמוניות הנוגעות לעולם הרוחני שלנו, גם ביחס לסיפורים אקטואליים שעלו בתקשורת. הוא היה אדם שעושה כל דבר בשמחה, בלי תלונות ובלי מניירות. גם אלישע וגם גדעון אילני, שנפל מוקדם יותר השבוע, היו נשואים ולכל אחד מהם היו שישה ילדים. הם התנדבו להמשיך ולשרת במילואים, הם כבר לא היו חייבים".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ההסדר ירוחם
ישיבת ההסדר ירוחם
ישיבת ההסדר ירוחם. תודעה של שליחות ושותפות
"בגלל העובדה שאנחנו ישיבת הסדר, בשנה השלישית ללימודים החבר'ה מתגייסים", מסביר וולפסון. "כרגע כ-150 תלמידים מהישיבה מגויסים, מהשנה השלישית והלאה. מי שנמצא כרגע בישיבה הם התלמידים הצעירים יותר, תלמידי שנה א' ושנה ב'. האווירה מורכבת מאוד. מצב שבו ישיבה חווה שבוע אחר שבוע הלוויות הוא מאוד לא פשוט, יש הרבה כאב וצער. מצד שני אנחנו רוצים להמשיך בתפקיד שלנו, ללמוד ולהפיץ את הרוח של הישיבה. לשמור על שגרת לימוד, אבל גם למצוא את הזמן לדבר על הדברים האלה".
הוא מספר כי "הישיבה היא ישיבת הסדר שמאמינה מאוד בחיבורים. קודם כול אנחנו מאמינים בחיבור בין בית המדרש לעם ישראל בציר הצבאי, בגישת 'הסדר לכתחילה'. ההרגשה שלנו הוא שהקשר בין לימוד התורה לעם ישראל הוא מאבני היסוד של בית המדרש. כשאנחנו לומדים תורה אנחנו מרגישים שיש לנו תפקיד כלפי עם ישראל, להצמיח תלמידי חכמים שמרגישים קשר עמוק לכל החלקים בעם. התודעה של שליחות, שותפות וחיבור, בין התורה לצבא ובין התורה לקהילה, מאפיינת את הישיבה".
"הישיבה הוקמה בכוונה בירוחם, מתוך תפיסה של המייסדים שהם רוצים להיות במקום שזקוק להם, ולהיות מעורבים יותר", הוא מציין. "הם הרגישו שיש מקומות שצריך להתחבר אליהם, מקומות שהציבור הדתי-לאומי פחות היה בהם לפני 30 שנה. הישיבה מחוברת ומעורבת עם היישוב. אנחנו מחנכים את ילדינו באותם מוסדות בירוחם, לא הקמנו מוסדות נפרדים, והישיבה מקיימת פעילות שבועית בבתי הספר ובגנים בירוחם. מתוך ישיבת ההסדר קמה גם ישיבה חינוכית, שמקבלת את כל מי שרוצה ללמוד בה מירוחם בלי סלקציה. אנחנו עומדים לרשות הקהילה והיא עומדת לרשותנו, זה הדדי".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של גדעון אילני
הלוויתו של גדעון אילני
נשיאת הארון בהלווייתו של גדעון אילני
(צילום: עמית שאבי)
על הנייר תלמידי ישיבות ההסדר משרתים שירות מקוצר של שנה וארבעה חודשים, אבל בפועל רבים מהם ממשיכים לקצונה ורבים משרתים במספר רב של ימי מילואים. "אנחנו באים ממקום של שותפות, שבאה לידי ביטוי במוטיבציה החזקה מאוד להתגייס לשירות קרבי וגם בעובדה שהתלמידים ממשיכים לשרת במילואים גם שנים רבות אחרי השירות הסדיר", אומר ראש הישיבה. "אני חושב שהחברה בישראל מרוויחה הרבה מאוד מהמפעל הזה, ומתקשה לדמיין את החברה בישראל בלעדיו".
איזה מסר אתה מעביר לתלמידים ששואלים שאלות באמונה, ותוהים "למה זה קורה לנו"? "זו שאלה קשה. הדבר הראשון שאני אומר לתלמידיי הוא שאין לי תשובות מוכנות מראש לשאלות כאלה. אנחנו צריכים קודם כול להקשיב. אנחנו שותקים ומנסים להבין מה אנחנו שומעים בתוכנו שיכול לעזור לנו לצלוח את המצב הזה. התשובה הפשוטה ביותר היא שאנחנו שותפים עם עם ישראל במערכה מורכבת וקשה מאוד. ברוך ה' אנחנו זוכים להיות אלה שמזנקים פנימה ולא עומדים מהצד, גם כשהמחיר כבד. ככל שהמחיר כבד יותר, אני הולך עם מועקה רצינית בלב, אומר לעצמי – רגע, אולי אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש, שאין לי מושג מהו. אני לא יודע למה זה קורה, אבל אני יודע בשביל מה: בשביל תושבי העוטף שצריך להילחם כדי שיוכלו לחזור ולהצמיח האזור היפהפה שלהם, בשביל החטופים שצריך להילחם כדי להכניע את הרשעים שמחזיקים אותם ולהחזיר אותם הביתה, ובשביל היחד שלנו בעם ישראל".
  • בתאריך 27.12.2023 נפל בצפון רצועת עזה חלל נוסף מישיבת ירוחם: סמ"ר אפרים יכמן, בן 21 מנווה דניאל, לוחם בגדוד שקד בחטיבת גבעתי, נהרג בהיתקלות עם מחבלים. בתאריך 12.2.2024 נפל בדרום רצועת עזה החלל התשיעי מישיבת ההסדר: רס"ל (במיל') זיו חן, בן 27 מכפר סבא, לוחם מילואים בגדוד 630 בחטיבה הדרומית, נהרג מפיצוץ מטען במבנה ממולכד.
5 צפייה בגלריה
סמ"ר אפרים יכמן ז"ל
סמ"ר אפרים יכמן ז"ל
סמ"ר אפרים יכמן ז"ל. הנופל השמיני מהישיבה
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
רס"ל (במיל') זיו חן ז"ל
רס"ל (במיל') זיו חן ז"ל
רס"ל (במיל') זיו חן ז"ל. החלל התשיעי מישיבת ירוחם
(צילום: דובר צה"ל)