בדיחה יהודית עתיקה למדי מספרת על יהודי שספינתו טבעה, הוא נסחף לאי בודד והקים שני בתי כנסת. אחרי שחולץ בשלום, הסביר: "בבית הכנסת הראשון התפללתי. השני – זה בית כנסת שבחיים לא אכנס אליו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"השאיפה להקמת בתי כנסת מעוגנת במסורת ובהלכה היהודית", אומר הרב הראשי לישראל, דוד לאו, בשיחה עם ynet. "ההלכה אף מתירה לכפות על הציבור גביית מס לצורך מטרה חשובה זו. הרמב"ם כתב כבר לפני 1,000 שנים: 'כל מקום שיש בו עשרה מישראל צריך להכין לו בית שייכנסו בו לתפילה בכל עת תפילה, ומקום זה נקרא בית הכנסת, וכופין בני העיר זה את זה לבנות להם בבית הכנסת ולקנות להם ספר תורה נביאים וכתובים'".
6 צפייה בגלריה
תפילה בבית הכנסת אבוהב בצפת
תפילה בבית הכנסת אבוהב בצפת
תפילה בבית הכנסת אבוהב בצפת. כ-20 אלף בתי כנסת פועלים ברחבי הארץ
(צילום: RnDmS / Shutterstock.com)
מתברר שבישראל יש כ-20 אלף בתי כנסת, אבל אף אחד לא מנהל רישום מדויק. מנהל הארגון העולמי של בתי הכנסת, הרב שמואל סלוטקי, אומר כי "באתר משרד הבינוי והשיכון יש כתובות ותמונות של 12 אלף בתי כנסת, במבנים ייעודיים. לכך יש להוסיף בתי כנסת במלונות, במחנות צה"ל, באולמות ספורט של בתי ספר, בגני ילדים וכו', כך שבישראל יש כיום קרוב ל-20 אלף בתי כנסת, ובשל הגידול באוכלוסייה והבנייה הנרחבת, מתווספים עוד בתי כנסת חדשים מדי שנה".

מי אחראי? כולם ואף אחד

התשובה לשאלה מי אחראי על הקמת בתי כנסת חדשים בישראל היא מעט מורכבת, ובתמצות – כולם ואף אחד. ברבנות הראשית טוענים שהדבר לא בסמכותם. במשרד הבינוי והשיכון אמנם הכינו מדריך איך לבנות בית כנסת ולעצב אותו (ראו בהמשך הכתבה), אבל התעקשו שהם לא אחראים להקמה בפועל. גם במשרד לשירותי דת אמרו שהם לא אחראים על הקמת בתי כנסת, אבל מעניקים במקרים חריגים סיוע כספי לפי קריטריונים שנקבעו.
אחת האפשרויות היא למצוא בית כנסת ותיק שבו יש מניין שבקושי מחזיק מעמד ולעבור לשם כקהילה, אבל הדבר מצריך רגישות מול המתפללים הוותיקים שעלולים לחוש שמפקיעים מהם את השליטה
במשרד הפנים טענו בתחילה שהקמת מוסדות דת היא באחריות הרשויות המקומיות, לכן פנינו למרכז השלטון המקומי, שם טענו כי "במדריך ההקצאות לצורכי ציבור יש המלצות בנוגע להפרשות מקרקעין לתכנון כל מוסדות הציבור ובכללן גם הקצאות לבתי כנסת. הרשות המקומית מקבלת החלטות על הקמת מוסדות ציבור בהתאם לאופי ולצרכים של האוכלוסייה והקהילה".
6 צפייה בגלריה
בית הכנסת "אם הבנים" בטירת הכרמל
בית הכנסת "אם הבנים" בטירת הכרמל
בית הכנסת "אם הבנים" בטירת כרמל. מי שרוצים בית כנסת חדש, תלויים בראשי העירייה והמועצה הדתית
(צילום: מיכה בריקמן)
אז חזרנו למשרד הפנים, ושם מסרו: "בנוגע להקמת מוסדות דת – ככלל, לרשות המקומית נתון שיקול דעת רחב בהחלטות שעניינן הקצאת משאבים ציבוריים כגון לצורכי דת, וכרשות נבחרת המייצגת את הציבור וצרכיו, היא הקובעת מהם סדרי העדיפויות המקדמים את טובת הכלל".
בשורה התחתונה, למקרה שלא הבנתם – אם אתם רוצים בית כנסת חדש, אתם תלויים בחסדיהם של ראש העירייה וראש המועצה הדתית, ובעיקר ביכולת שלכם לגייס תרומות.

למה שלא תשתמשו במבנה קיים?

הדרך הפשוטה ביותר להקים בית כנסת היא להשתמש במבנה קיים. אפשר לפנות לרשות המקומית ולבקש מקלט ציבורי שאינו בשימוש, להתארח בגן ילדים או בית ספר ועוד. כדאי ורצוי להיעזר לשם כך בחברי מועצה או בפעילי ציבור מהמגזר, שמכירים את הדרגים המקצועיים שמחליטים על כך. אם תבחרו במסלול הזה, בית הכנסת יהיה פחות מפואר ומרשים מכפי שתכננתם, אבל הפתיחה תהיה בדרך כלל הרבה יותר מהירה וכמובן תעלה הרבה פחות.
6 צפייה בגלריה
מתפללים בבית כנסת בירושלים, ארכיון
מתפללים בבית כנסת בירושלים, ארכיון
מתפללים בבית כנסת בירושלים, ארכיון
(צילום: אוהד צויגנברג)
אפשרות נוספת שקיימת בערים גדולות כמו ירושלים, תל אביב וחיפה, היא למצוא בית כנסת ותיק שבו יש מניין שבקושי מחזיק מעמד ולעבור לשם כקהילה, אבל הדבר מצריך רגישות מול המתפללים הוותיקים שעלולים לחוש שמפקיעים מהם את השליטה.

איך בונים בית כנסת מאפס?

ביישוב אפרת נחנך בחודש מרץ בית כנסת חדש בשם "הזורעים ברינה". לאביתר קלין, שהיה אחד ממקימיו, יש טיפ משמעותי: "הדבר הכי חשוב הוא קהילה מגובשת. אם יש קבוצה של יותר מ-30 משפחות, שמאוחדות סביב הרצון להתפלל ולייצר חיי קהילה, כל אחד מהחברים יעשה את המאמצים להשיג תקציבים. מה שהפתיע אותי בתהליך זה שהדינמיקה הקהילתית היא מצד אחד מנוע מחזק מאוד ומצד שני המכשול הכי גדול. המכשולים הכספיים והבירוקרטיים נפתרו בקלות כשהקהילה התגבשה, אבל לפני זה אותם מכשולים פשוט לא היו ניתנים למעבר.
6 צפייה בגלריה
בית הכנסת הזורעים
בית הכנסת הזורעים
בית הכנסת "הזורעים ברינה" באפרת. "הכי חשוב לגבש מאחוריו קהילה"
(צילום: אביתר קלין)
"השלבים הבירוקרטיים נעשו במקביל ולעיתים אפילו סייעו לגיבוש הקהילה. בהתחלה נדרשנו לאתר שטח שעל פי תוכנית 'בניין עיר' מיועד להקמת מוסדות דת. במקרה שלנו ידענו שיש שטח כזה, ולכן השלב הבא היה לגשת למכרז ולפנות למועצה ולגופים ציבוריים נוספים כדי לקבל את התמיכה, שיחד עם התרומות של חברי הקהילה, אפשרה את הקמת בית הכנסת".

כמה מסובך להקים בית כנסת חדש?

דוגמה מעודכנת לקהילה שהתקשתה להקים בית כנסת ראוי היא של המתפללים בגבעת צבי שבעפרה. בית הכנסת במקום היה פעיל כ-25 שנה במבנה זמני, קרוואן שהלך וגדל. באוגוסט 2019 נהרג בן הקהילה, דביר שורק ז"ל, בפיגוע בגוש עציון, ולדברי אביו, ד"ר יואב שורק, הקהילה החליטה לזרז הקמה של מבנה קבע ובמרכזו "היכל דביר".
"אם יש קבוצה של יותר מ-30 משפחות, שמאוחדות סביב הרצון להתפלל ולייצר חיי קהילה, כל אחד מהחברים יעשה את המאמצים להשיג תקציבים"
תוכניות נשלפו, ובשנים האחרונות, בעזרת תרומות של בני היישוב והמועצה וגם גיוס המונים, הוקם בית כנסת גדול וראוי – אך הוא לא הושלם. "לשם השלמת 'היכל דביר' נחוצה עוד תרומה גדולה", אומר שורק. "גיוס ההמונים הניב סכום נאה, אבל פחות משציפינו. בסופו של דבר אני מאמין שהמבנה יושלם, אבל היינו כנראה אופטימיים מדי. אם אתם אולי התורם שמחכים לו, הכתובת היא כאן".

קודם כול תפתחו עמותה

הקמת בית כנסת כרוכה בבירוקרטיה לא מעטה, כולל הקמת עמותה ופתיחת תיק ברשות המיסים, אבל זה ישתלם למי שיתרמו לכם כסף.
6 צפייה בגלריה
בית הכנסת "משכן בניה"
בית הכנסת "משכן בניה"
בית הכנסת "משכן בניה" בשדרות. מדי שנה נבנים בתי כנסת חדשים
(צילום: באדיבות משפחת שראל)
דוברת רשות המיסים, עידית לב-זרחיה, מפרטת: "הקמת בית כנסת וקבלת הכנסות מתרומות של אנשים פרטיים וחברות לפי סעיף 46א לפקודת מס הכנסה, וגם תמיכות לפי סעיף 3א ותקציבים מגופים ציבוריים, מחייבות פתיחת תיק ברשות המיסים: במע"מ כמלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) ובמס הכנסה כמוסד ציבורי. הדרך לעשות את זה מתחילה בפתיחת תיק עמותה אצל רשם העמותות וקבלת אישור ניהול תקין מרשם העמותות. יצוין כי עמותות חדשות יכולות כיום לקבל גם אישור זמני מרשם העמותות של 'הגשת מסמכים'.
"לאחר מכן תוכלו לבקש לקבל אישור לפי סעיף 46 א' – מידע לעניין בקשת האישור מצוי באתר רשות המיסים. האישור לפי סעיף 46 יאפשר לתורם יחיד לקבל זיכוי ממס בשיעור של 35% ולחברה זיכוי ממס בשיעור שנקבע לפי מדרגות מס חברות, על כל תרומה מעל 190 שקלים ועד לכ-9.5 מיליון שקל בשנה".

רוצים לבנות בית כנסת? לפחות 56 מ"ר ושירותים

אז נניח שכבר יש לכם שטח וכסף. על השאלה איך בונים בפועל בית כנסת, משיב שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף: "אחרי שנים של חוסר בהירות, לשמחתי ישנו כיום נוהל מסודר והמלצות הכוללות הנחיות ברורות לכל סוגיית הבטיחות הנדרשת למבנה ציבורי בכלל ולבתי כנסת בפרט, שבהם נמצאים מבוגרים וילדים שעות רבות, בין השאר בחגים ובימים הנוראים".
6 צפייה בגלריה
בית הכנסת "עזרת ישראל" בירושלים
בית הכנסת "עזרת ישראל" בירושלים
בית הכנסת "עזרת ישראל" בירושלים
במשרד הבינוי והשיכון ממליצים לתכנן את גודל בית הכנסת, בהתאם למספר המתפללים שאמורים להתפלל במקום דרך קבע, בחלוקה לפי קבוצות: החל ממבנה קטן מאוד שמיועד ל-40 מתפללים ועד בית כנסת דו-קומתי שיכול להכיל 200 מתפללים.
בדגם הקטן ביותר שמיועד ל-40 איש, ההמלצה היא שהשטח הכולל של המבנה יהיה 168 מ"ר, כולל אולם תפילה מרכזי של 56 מ"ר. אגב, השטח המיועד לעזרת הנשים הוא 17 מ"ר ואמור להכיל עד 12 נשים בלבד, בשל העובדה שבניגוד לחגים או טקסי בר מצווה, במשך רוב השנה, כולל בשבתות, יש מעט מאוד נשים שמגיעות לתפילה. בנוסף, במשרד הממשלתי לקחו בחשבון גם כמה חדרי שירותים צריך ומה עוצמת האור הדרושה (4,000K).
בכתבה הבאה בסדרה: מי מנהל בפועל את בית הכנסת, ואיך מגדילים את ההכנסות מתרומות?