חמש שנים עברו מאז נכנס מפגע לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג ורצח בדם קר 11 בני אדם במהלך תפילות השבת – רק בשל יהדותם. הקהילה היהודית בפיטסבורג עדיין בטראומה. היום, בצל המלחמה בישראל, מפחיד עוד יותר להזדהות כיהודי בארצות הברית. מאז 7 באוקטובר, מקרי האנטישמיות והשנאה כלפי יהודים בארה"ב עלו ב-360%, וישנו חשש שהאירוע המסוכן הבא בדרכו אלינו.
חמש שנים לטבח בפיטסבורג
(קרן משפחת רודרמן)

סרטון מיוחד חוזר אל היום הנורא ההוא. הסרטון נוצר כחלק מעבודתה של קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר שבין יהדות ארצות הברית לישראל ומייסדת "מיזם הזיכרון". "מיזם הזיכרון" הוא תוצאה של החלטת הממשלה המבקשת להנציח את זכרם של יהודים שנרצחו בתפוצות בשל יהדותם כנפגעי פעולות איבה, ולהעלות את המודעות לנושא בקרב ישראלים והקהילה היהודית. אנשי הקרן נפגשו עם הניצולים וקרובי המשפחה של הקורבנות מאותו טבח, ושאלו אותם את השאלות הקשות על החששות, התחושות ביום שאחרי הפיגוע, החיבור לישראל, והאפשרות שאסון כזה עלול לקרות שוב.
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, המקדמת את מיזם הזיכרון: "מאורע מסוג זה שאירע בבית הכנסת 'עץ החיים' בפיטסבורג מהווה עדות לאנטישמיות שעדיין נוכחת בחברה. התקופה הזו מוכיחה כי התהום הלכה והעמיקה ויהודים עדיין נמצאים בסכנה במקומות רבים בעולם. למרות האתגרים והאנטישמיות שנפוצה יותר ויותר בחמש השנים האחרונות, נמשיך להילחם בה בכל הכוח ולהיעזר בקהילה התומכת מסביבנו ובמה שמחבר בינינו, כדי להאיר את הפינות האפלות של החברה. וכמובן, נמשיך להנציח גם את אלו שאיבדו את חייהם מחוץ לישראל, רק בשל יהדותם, כי הרי כולנו עם אחד".
1 צפייה בגלריה
תמונות השנה של EPA
תמונות השנה של EPA
מתחבקים וזוכרים על רקע בית הכנסת בפיטסבורג
(צילום: EPA)
את הפרויקט צילמה קרן משפחת רודרמן ימים אחדים לאחר אירועי 7 באוקטובר במרכז הקהילתי היהודי של פיטסבורג (JCC), שבכניסה אליו נתקלו באבטחה ובבידוק קפדני. בית הכנסת "עץ החיים" עדיין סגור אך החל בבנייה מחודשת.
בראיונות שקיימו עם הניצולים אפשר לראות שהכאב שחוו כמעט חמש שנים קודם לכן הוצף מחדש לנוכח הידיעות על הזוועות שהתחוללו בישראל. רבים מהניצולים זכרו במיוחד את התמיכה שקיבלו מממשלת ישראל ומהחברה הישראלית לאחר הטבח הנורא שהתרחש בתפילת השבת. כעת, הם מביעים את תמיכתם באזרחי ישראל, מה שמנכיח פעם אחר פעם את הגורל המשותף.