בדקות שלפני פרסום הדיווח של ארגון הטרור חמאס על שחרורן של החטופות יהודית רענן ובתה נטלי, הטלפון הסלולרי של הרב מאיר הכט, רב הקהילה היהודית באוונסטון – עיר במדינת אילינוי, ארצות הברית – צלצל ללא הפוגה. על הקו היו עיתונאים מרשתות התקשורת הגדולות בעולם. הם ביקשו לברר עם הרב הכט, שהחטופות היו בנות-בית בבית חב"ד שהקים יחד עם רעייתו, אם הן אכן עומדות להשתחרר.
מאז שנחטפו השתיים לעזה בידי חמאס, קהילתו של הרב הכט הפכה למוקד תקשורת מרכזי בארה"ב. העובדה שהשתיים הן לא רק אזרחיות ארה"ב, אלא גם תושבות, הפנתה אליהן את הזרקור התקשורתי האמריקני באופן מיוחד. הרב הכט, מצידו, המשיך להפיץ בתקשורת מסרים של תקווה ועידוד.
3 צפייה בגלריה
נטלי רענן יהודית רענן שוחררו מ שבי חמאס
נטלי רענן יהודית רענן שוחררו מ שבי חמאס
יהודית ונטלי רענן משוחררות משבי החמאס
"יהודית רענן מגיעה לבית חב"ד בכל שבת ובכל חג ומועד", סיפר הרב הכט, "היא אחת הדמויות היותר מוכרות בקהילה שלנו, וחלק בלתי נפרד מכל הפעילויות שרעייתי ואני מקיימים. רענן מתייצבת בתפילות, בשיעורי תורה ובכלל בפעילויות שבית חב"ד מקיים במעגל השנה היהודי. כך גם בתה נטלי, שנחטפה ושוחררה – יהדותה קרובה מאוד לליבה.
"המעורבות של יהודית בפעילות של בית חב"ד באה לידי ביטוי בשיחות שלה עם נשות הקהילה. היא מעורבת מאוד בשיעורים שאשתי מוסרת, ובכלל, בכל מה שקורה בקהילה. היא מחוברת לילדים שלנו, ומרגישה חלק מהמשפחה שלנו. בכל הזדמנות היא קונה לילדים שלנו מתנות ומשחקת איתם".

החיים השתנו ברגע אחד

במוצאי שמחת תורה קיבל הרב הכט עדכון שיהודית ונטלי רענן נחטפו לעזה – ומאז חייו שלו, של משפחתו ושל קהילתו השתנו באחת. "הדבר הראשון שעשיתי הוא לדבר עם בני משפחתה ועם בני משפחתי", תיאר הרב הכט בריאיון למנחם כהן בעיתון "כפר חב"ד". "החלטנו שמוכרחים לעשות משהו, לבצע פעולות רוחניות, כדי לפעול לשחרור – שלהן וכמובן של יתר החטופים".
הפעולה הראשונה שעשה הרב הכט היא פרסום מכתב לבני קהילתו, שבו דיווח להם לראשונה, באופן מסודר, ששתיים מבנות הקהילה נחטפו. "ביקשנו מכלל חברי הקהילה לשאת תפילה דחופה לזכותן של יהודית בת תמר ונטלי בת יהודית", הוא הוסיף. "המכתב הזה התגלגל לכלי התקשורת, ומאז אין לנו רגע של מנוחה. עוד ועוד עיתונאים מבקשים לראיין אותנו. השתדלנו כל העת להיענות בחיוב, ולהפיץ מסרים של אמונה וביטחון בה', לצד תיאור של הקשר החם של החטופות לקהילה שלנו".
3 צפייה בגלריה
נטלי ויהודית רענן
נטלי ויהודית רענן
נטלי ויהודית רענן. פעילות בקהילה היהודית באילינוי
הרב הכט סיפר על התחושות האישיות: "עברנו אלה היו שבועיים לא קלים בכלל. היה לנו קשה מאוד והיה כאב לב על עצם הטבח הנורא שקרה בארץ ישראל, ובאופן פרטי על חטיפתן של אם ובתה שהן חברות הקהילה שלנו. הרגשנו כולנו כאילו בן משפחה ביולוגי נחטף. זה כאב עמוק ופנימי. פעלנו כל העת לעורר את הקהילה, לחזק בקיום מצוות, ולעשות פעולות לזכותן ולזכות כלל החטופים".

"אוהבת ישראל בכל ליבה"

ביום שישי שעבר, בשעות הצהריים (שעון ניו יורק), התחיל לזלוג מידע על שחרורן הצפוי של יהודית ונטלי רענן. "פתאום התקשרו אליי מכל העולם כדי לברר, ואני בעצמי לא ידעתי משהו מסודר. כשהתחלתי לברר מה קורה, הן כבר שוחררו על ידי חמאס. התמלאנו בשמחה גדולה ובהתרגשות עצומה. עם זאת, הלב עדיין מלא בצער גדול על עוד למעלה ממאתיים חטופים, גברים, נשים וילדים, שנמצאים בשבי החמאס בעזה".
הרב הכט משחזר את התחושות, לאחר שראה תיעוד מרגעי השחרור: "הרגשנו בקהילה שזה כמו תחיית המתים, זה משהו שאי-אפשר בכלל להסביר במילים. כשרעייתי ואני דיברנו עם יהודית רענן בפעם הראשונה לאחר השחרור, התקשינו להאמין שזה באמת קורה. ממש מחיה המתים. קשה לבטא במילים את התחושות, כשמדברים עם אדם שהיה לפני רגע בשבי של מרצחים שפלים. באופן אישי, הרגשתי סוג של התרוממות רוח, שנס כזה יכול לקרות".
את השיחה עם יהודית רענן, הרב הכט לא ישכח לעולם. "היא אמרה לנו שלאורך כל זמן השהות בשבי החמאס, היא הייתה חזקה מאוד עם האמונה והביטחון בה', וידעה באופן ודאי שהיא תצא מזה ומידיהם של המחבלים. היא גם סיפרה שתחושת הביטחון הזו לא עזבה אותה לרגע אחד, ושלא היה לה שום חשש מהחמאס. 'ידעתי שאלוקים יוציא אותי מהמקום הזה', אמרה לנו".
3 צפייה בגלריה
הרב מאיר הכט
הרב מאיר הכט
הרב מאיר הכט
(צילום: באדיבות קהילת חב"ד באוונסטון)
במהלך השיחה של הזוג הכט עם יהודית רענן, שאת רוב פרטיה לא ניתן לחשוף, היא ביקשה ממנו להעביר מסר לכל חברי הקהילה היהודית: "אני מלאה בתודות על התפילות שלכם, ושכולכם חשבתם עליי. אני מודה לקדוש ברוך הוא, ולכל אחד ואחת שהתפללו עבורנו ודאגו לנו. אני מחכה להתראות עם כולכם בקרוב מאוד". בהמשך קיימה הרבנית הכט שיחה ממושכת עם יהודית.
"התקשינו להאמין שזה באמת קורה. ממש מחיה המתים. קשה לבטא במילים את התחושות, כשמדברים עם אדם שהיה לפני רגע בשבי של מרצחים שפלים. באופן אישי, הרגשתי סוג של התרוממות רוח, שנס כזה יכול לקרות"
לאחר שחרורן של רענן ובתה הופצו טענות שכביכול הסיבה לשחרור נעוצה בכך שלאם החטופה יש דעות שלא אוהדות את ישראל, וכי הופעל לחץ בשל כך לשחררן. "אלה טענות שבינן למציאות אין קשר", אמר הרב הכט בטון נחרץ. "זה פשוט שקר וכזב. יהודית רענן היא אישה שומרת תורה ומצוות, אוהבת ישראל בכל נימי ליבה, וחס וחלילה לומר עליה או על בתה שיש להן קשר או שייכות כזו או אחרת עם שונאי ישראל".
גם לאחר שחרורן, המשיך הרב הכט להפיץ מסרים של אור בתקשורת האמריקנית. "חזרנו פעמים רבות על המסרים של הרבי מלובביץ' בעת מלחמה ובזמן של 'עת צרה היא ליעקב'", לדבריו. "עוררנו יהודים להוסיף בתורה ובתפילה, בהנחת תפילין ובהדלקת נרות שבת. כן עודדנו יהודים, דרך הראיונות, לחזק את אמונתנו בבורא העולם, ואיחלנו שכמו שנעשה נס גדול ומופלא ליהודית רענן ולבתה נטלי – כך בעזרת ה' יקרה נס לכלל החטופים, הנתונים בצרה ובשביה, ותהיה ישועה והצלה לכל עם ישראל".