האהבה שלהם למדינת ישראל אמיתית. אותנטית. זו אהבה שלא תלויה בדבר. הם לא מקבלים כסף – ומשלמים מחיר יקר על האהבה הזאת. הם מקבלים איומי מוות על בסיס יומי. חלקם מאבדים עוקבים. אבל הם לא מוותרים ומשיבים מלחמה.
תכירו את רשת המשפיענים החדשה שהקימו משרד החוץ והתנועה למאבק באנטישמיות. יותר מ-300 משפיעני רשת ומובילי דעה, שלהם 130 מיליון עוקבים במצטבר, התכנסו השבוע לכנס ראשון מסוגו בניו יורק בשם "קולות למען האמת", שמטרתו מאבק באנטישמיות ושיפור הדימוי הישראלי ברשתות החברתיות.
דברי השר ישראל כ"ץ על כנס המשפיענים

"הם כיפת הברזל של מדינת ישראל ברשתות החברתיות, שמיירטת את הפייק ניוז", אומר שר החוץ ישראל כ"ץ, מי שהורה על הקמת רשת המשפיענים. "ההסברה היא חלק מהביטחון הלאומי של ישראל".

20 שנה של שטיפת מוח

אחת ממשתתפות הכנס היא אריאל רבקה מרטין, המוכרת בכינוי "בייבי אריאל". כוכבת טיקטוק ענקית, עם עמוד שמונה 37 מיליון עוקבים, ויש לה עוד 11 מיליון עוקבים באינסטגרם. היא נבחרה לרשימת האנשים המשפיעים ביותר באינטרנט שהתפרסמה במגזין Time בשנת 2017, והופיעה ברשימת Forbes של המשפיעים בתחום הבידור בשנת 2017.
@babyariel Rachel, thank you for being the strongest voice through this nightmare. The next time we speak, i know Hersh will be sitting right next to you telling his story 💙@Bring Hersh Home ♬ original sound - BabyAriel
ריאיון של בייבי אריאל עם רחל גולדברג-פולין

מאז פרוץ המלחמה שיתפה בייבי אריאל תוכן הסברתי בעמוד שלה, כולל ריאיון עם רחל גולדברג-פולין, אימו של הרש שנחטף ממסיבת נובה.
"אחרי 7 באוקטובר הכול השתנה עבורי, הבנתי שאחרי 20 שנה של שטיפת מוח ברשתות ובקמפוסים – אנחנו חייבים לעשות משהו", היא מספרת. "גדלתי עם הנרטיב שציונות ויהדות הם דברים גדולים, ואחרי 7 באוקטובר ראיתי שנאה איומה ואמרו לי שציונות זה דבר רע. הבנתי שאני חייבת להילחם למען ישראל. רוב העוקבים שלי הם בגילי 14 עד 19 וזו קבוצת מפתח שחייבים לדבר אליה, לפני שנאבד גם אותם".
בייבי אריאל משלמת מחיר על התמיכה שלה בישראל. "איבדתי עוקבים שאהבו אותי רק בגלל סיבות שטחיות – ולכן לא אכפת לי מהם. אבל הרווחתי עוקבים יהודים, ישראלים ובני ברית של ישראל והעולם היהודי. קיבלתי הרבה איומים ודיבורי שנאה אנטישמיות. מאז 7 באוקטובר זה שילש את עצמו. עכשיו זה מטורף אבל אני יודעת להתמודד עם זה. אני צריכה להתלונן במשטרה. מה שמפחיד אותי הוא שילדים יהודים מקבלים איומים כאלה ולא יודעים מה לעשות. אני יודעת להתעלם מהשנאה".
בייבי אריאל אומרת שמצבה של ישראל ברשתות החברתיות רע מאוד. "הנרטיב של ישראל ברשתות החברתיות – גרוע. אנשים עברו שטיפת מוח במשך 20 שנה ואי-אפשר לשנות דעה בסרטון של 20 שניות, אבל זה חשוב כל כך שיהיו עוד ועוד סרטונים כאלה".
6 צפייה בגלריה
הכנס "קולות למען האמת" שנערך בניו יורק
הכנס "קולות למען האמת" שנערך בניו יורק
הכנס "קולות למען האמת" שנערך בניו יורק
(צילום: ניר אריאלי)
6 צפייה בגלריה
סרנגה, השר כ"ץ ורויכמן
סרנגה, השר כ"ץ ורויכמן
סרנגה, השר כ"ץ ורויטמן-דרטווה
מה העצה שלך לאנשים שרוצים להתבטא בעד ישראל ברשתות החברתיות? "למרות שאנחנו כועסים, אל תעשו סרטונים שצועקים על הצד השני. זה משיג תוצאה הפוכה. יש לנו זכות לכעוס, אבל אם נעשה סרטונים כועסים יגידו: 'אנחנו לא אוהבים אתכם'. מעבר לזה, תהיו כנים. דברו למצלמה ותנו מידע. חשוב מאוד להראות את השקר של הצד השני, ואז להראות את האמת. צריכים לדעת איך לתפוס את תשומת הלב של העוקבים, לעשות את זה בדרך חכמה. סרטונים של 15 שניות שמעבירים את המסר באמצעות ריקוד, קומדיה, שירה".

להראות למשפיענים שהם לא לבד

אורח הכבוד בכנס היה ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, שאמר: "אל תזלזלו בשנאה האדירה ברשתות לישראל וליהודים. אתם צריכים להילחם בזה לא ביריות אלא באמצעות העברת המסר למיליוני העוקבים שלכם. צריך להילחם בפייק ניוז ובשנאה האדירה לא רק ליהודים, אלא לאמריקה. מצחיקים אותי אנשים שמציגים את עצמם כ'גייז למען החמאס'. יש לעצור את השנאה הנוראה בקמפוסים ואת הרדיקליזציה שעוברים הצעירים באמריקה".
6 צפייה בגלריה
רויכמן
רויכמן
סשה רויטמן-דרטווה. "גל האנטישמיות ששוטף את העולם מחייב פעילות יצירתית"
הקונסול הכללי בניו יורק, אופיר אקוניס, אמר: "למה אנחנו כאן? כי אנחנו נלחמים על העובדות הבסיסיות בעולם הפוך שבו השקר הופך לאמת, הקורבן לתוקפן והמגן לאשם. אנחנו ניאבק על האמת ולא נפחד".
סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות, הוסיף: "זו הפסגה הבינלאומית הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם של משפיענים בעד ישראל ונגד אנטישמיות. היא מספקת פלטפורמה לקולות שתומכים בעם היהודי להתאחד, לחלוק חוויות ולתכנן אסטרטגיה לשימוש יעיל בכוח שלהם ברשתות החברתיות כדי להתמודד עם אנטישמיות. גל האנטישמיות ששוטף את העולם מחייב פעילות יצירתית. אחת המטרות המרכזיות בכנס היא להעצים את משפיעני הרשת שתומכים בישראל ולהראות שהם לא לבד. חשוב לנו לצייד את המשפיענים, חלקם אינם יהודים שמשמיעים קול אמיץ ועומדים כנגד מתקפות, ב'ארגז כלים' הסברתי שיסייע להם להתמודד עם גלי השנאה".
6 צפייה בגלריה
ליזי סבטסקי
ליזי סבטסקי
ליזי סבטסקי. "ככל שאני מקבלת יותר איומים המוטיבציה שלי לדבר בעד ישראל עולה"
(צילום: ניר אריאלי)
דוד סרנגה, ראש החטיבה הדיגיטלית ומארגן הכנס, הסביר את ההיגיון מאחוריו: "כל אחד מהאנשים פה הוא מעין סלבריטאי שיש לו קהילה שרואה בו מנהיג בתחומים שונים. לכל אחד מהאנשים פה יש מסר – וכמו ברשתות החברתיות, ככל שהמסר קיצוני יותר, ככה הוא מהדהד יותר. בדיוק כמו הקבוצה כאן שנלחמת באנטישמיות ומביאה את המסר של ישראל, צריך לזכור שבצד השני יש כאלה שמבקרים אותנו. יש לא פחות כאלה ואולי אפילו הרבה יותר. חשוב לנו לבנות את הקהילה ולשמור על הקשר לאורך זמן. הם לא זקוקים למסר הישראלי, הלב שלהם במקום הנכון. הם מכירים את הקהילה שלהם ויודעים מה צריך לעשות".
300 המשפיענים נבחרו מתוך יותר מ-500 מועמדים. מבין המשתתפים, כ-90 אחוז יהודים. רובם לא עשו הסברה למען ישראל לפני 7 באוקטובר. בקרוב יתקיים כנס נוסף בחוף המערבי של ארצות הברית, שבו ישתתפו משפיענים מהוליווד, וכנס נוסף ייערך באירופה.

כל נורות האזהרה

אחד המשפיענים הבולטים הוא אולי לונדון, בן 34 מבריטניה, שלו 470 אלף עוקבים ברשת X והציוצים שלו, במיוחד על ישראל, זוכים לחשיפה יוצאת דופן. סיפור החיים של אולי לא שגרתי. הוא התחיל את חייו כגבר, עבר עשרות ניתוחים כדי להיראות כמו כוכבת פופ קוריאנית, ואז חזר להיות גבר. "נבהלתי מאוד ממה שקורה מאז 7 באוקטובר עם עליית האנטישמיות. ואתה יודע, ההיסטוריה חוזרת על עצמה", הוא אומר. "אנחנו רואים בתי כנסת מותקפים. אנחנו רואים אלימות אנטישמית בניו יורק. אם מישהו חובש כיפה – תוקפים אותו. אנשים ברכבת התחתית צועקים: 'ציונים, רדו מהרכבת'. באמת מדאיג לראות את כל נורות האזהרה האלה ואנחנו צריכים אנשים שידברו".
אולי לונדון: "תינוק פלסטיני לומד מגיל צעיר איך להיות טרוריסט"

בין המשתתפים בכנס גם המשפיענית מונטנה טאקר, זמרת ורקדנית שמתגוררת בלוס אנג'לס ונחשבת תומכת נלהבת של ישראל; מגיש הטלוויזיה האמריקני אנדי כהן; הבלוגר הערבי-ישראלי המצליח נוסייר יאסין, המוכר יותר למיליוני עוקבים ברחבי העולם כסנסציית האינטרנט נאס דיילי; והזמר מתיסיהו ששוחח על חוויותיו כיהודי מאז 7 באוקטובר וגם הופיע בפני המשפיענים.
משתתפת בולטת היא ליזי סבטסקי, משפיענית יהודית מובילה ופעילה פרו-ישראלית. היא בכלל התחילה כבלוגרית אופנה, אבל עם הזמן החלה לשתף יותר על חייה המשפחתיים והמסורת היהודית שלה. 7 באוקטובר תפס אותה בחופשה בירושלים עם משפחתה. כבר מהמקלט העלתה סרטונים והתראיינה לרשתות האמריקניות.
ב-9 באוקטובר, מהרגע שבו נחתה חזרה בארה"ב, היא לא הפסיקה לעשות הסברה למען ישראל. "הרגשתי שאני חייבת לדבר בעד ישראל. ככל שדיברתי יותר כך קיבלתי שיחות איום, מכתבי איום ומסרי שנאה. ככל שאני מקבלת יותר איומים המוטיבציה שלי לדבר בעד ישראל עולה. הנשק שלי הוא הפלטפורמה שלי. זה מה שיש לי". סבטסקי השתמשה בפלטפורמות שלה לראיונות עם משפחות חטופים וניצולי הטבח, לתמיכה בסטודנטים יהודים ולהגברת המודעות לעלייה באנטישמיות.
6 צפייה בגלריה
ברנדון פארבסטין
ברנדון פארבסטין
ברנדון פארבסטין. "החלטתי שאני חייב להפיץ את האמת"
(צילום: ניר אריאלי)
משפיען בולט אחר הוא ברנדון פארבסטין, בן 24 מלוס אנג'לס, יהודי גיי שמתפרנס מהרצאות על השראה ומוטיבציה. ברנדון נולד עם צורה נדירה של ננסות. הוא מדבר על צלקות פנימיות וחיצוניות, ואיך אנחנו יכולים להשתמש בהן. יש לו 300 אלף עוקבים, רובם באינסטגרם, פייסבוק ולינקדאין. הוא לא אוהב את טיקטוק כי לדבריו הרשת לא מונעת בריונות ואנשים לועגים לו שם.
אהבתו לישראל נולדה בעקבות ביקור ראשון בארץ לפני שנה – במסגרת פרויקט תגלית: "זה שינה לי את החיים. פשוט התאהבתי בישראל. ב-7 באוקטובר, כמו רבים מאיתנו, התעוררתי בהלם. אחד החטופים, הרש גולדברג-פולין, למד איתי בבית ספר בריצ'מונד, וירג'יניה. עוד קודם הלכנו יחד לגן ילדים של חב"ד. ההורים חברים טובים".
ברנדון מלווה משפחות חטופים ומחבר אותם לידוענים. הוא מעלה סרטונים למען ישראל והחטופים. בחודש שעבר ביקר בארץ, הלך לאתר הנובה וביקר בקיבוץ ניר עוז. הוא לא ישכח את החוויה הזו. "ביקרתי בבתים השרופים. המוח לא יכול לתפוס שזה היה בית של משפחה. זו היתה חוויה מטלטלת ומאז החלטתי שאני חייב להפיץ את האמת".
הנאום המלא של חבר הקונגרס ריצ'י טורס

רוב התגובות שהוא מקבל חיוביות, אך יש גם תגובות שליליות ואיומים. "אנשים מתקיפים אותי אישית – התייחסו למראה שלי. כתבו, 'אתה גמד מגעיל'. אנשים קוראים לי 'מעוות', 'מפגר', 'פריק'. הגובה שלי לא אומר כלום כשמדובר על העמדות שלי. האכזריות של ההתקפות ב-7 באוקטובר פשוט מזעזעת", הוא אומר. "זה לא קרב אבוד. צריך להמשיך להילחם הכי חזק שאפשר. בביקור שלי בארץ נדהמתי מהעוצמה של הישראלים, מהיכולת שלהם להמשיך לחיות. יצאנו לתל אביב והברים היו מלאים לגמרי. זה סמל של מחאה. לא ניתן לחמאס לעצור אותנו".
בכנס השתתפה גם משלחת של חיילי צה"ל להט"בים שנלחמו ברצועת עזה והובאו על ידי משרד החוץ למסע הרצאות בשבוע הגאווה האמריקני – זאת במסגרת המאמץ להתמודד עם הביקורת החריפה של הקהילה הלהט"בית בארצות הברית נגד ישראל וההזדהות האבסורדית שלה עם חמאס.
על אחד מרגעי השיא של הכנס היה אחראי חבר הקונגרס האפרו-אמריקני מהברונקס, ריצ'י טורס, שנחשב לאחד מגדולי התומכים בישראל בקונגרס. טורס, הומו מוצהר, התקבל בתשואות רמות ככוכב רוק והכניס מוטיבציה למשפיענים: "אני לא יהודי אבל אני גאה להיות ציוני. אף אחד לא יהיה בארון לגבי הציונות שלו. לא נתבייש בציונות. אנחנו מאמצים אותה, מהדהדים אותה ואני גאה להיות בחדר של לוחמים".


עוד הוא אמר כי "אין גבול לשקרים שאויבי ישראל מוכנים לספר. אין לנו ברירה אלא להגיב ולחשוף את הצביעות והטיפשות של הצד השני. אני אישית אובססיבי למען ישראל, ואני חושב שצריך לקום ולדבר. אסור לשתוק. צריך לקחת את הקרב לצד של היריב".
קול בולט נוסף בכנס היה של קולמן יוז בן ה-28, שהשתתף לאחר 7 באוקטובר בפודקאסט הפופולרי של ג'ו רוגן והגן על ישראל מהזווית הליברלית. הריאיון שלו זכה ל-20 מיליון צפיות. "אני רואה את עצמי כמגן ישראל. ישראל תחת ביקורת גלובלית עמוקה – וחייבים לעמוד לצד עקרונות בסיסיים כמו הזכות להגן על עצמך ולנצח במלחמה נגד אויב. להגן על העיקרון הזה הופך אותך למסבירן של ישראל", הוא אומר. "יש לחץ חברתי אדיר בקרב דמוקרטים מתחת לגיל 35 להיות נגד ישראל, להגיד שמה שקורה הוא ג'נוסייד, ואם אתה לא מסכים – אתה תתמודד עם קושי חברתי".
6 צפייה בגלריה
זאק סייג'. "אני ממליץ לישראל להשתמש בהומור בהסברה"
זאק סייג'. "אני ממליץ לישראל להשתמש בהומור בהסברה"
זאק סייג'. "אני ממליץ לישראל להשתמש בהומור בהסברה"
(צילום: ניר אריאלי)
מי שעושה עבודה טובה מאוד למען ישראל הוא זאק סייג', בן 30, שלו מעל למיליון עוקבים ברשת X. סייג' מעלה סרטונים הומוריסטיים שבעיקר חושפים בורות על ישראל ברחובות ארה"ב. "המצב של ישראל איום ונורא אבל אנחנו מנסים לשנות. אנחנו מראים שהמידע על ישראל הוא פייק", לדבריו. "אנחנו מספרים ש-20 אחוז מתושבי ישראל הם ערבים – אז אי אפשר לטעון נגדה שהיא מדינת אפרטהייד. אנחנו צוחקים על זה. אני בכלל ממליץ לישראל להשתמש בהרבה הומור וסאטירה בהסברה. זה כלי חזק להגיע לאנשים".