עושים דאבל. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (מימין) וטום קרוז

טובות השתיים מהאחת? האם כדאי לעטות מסכות כפולות, ואיך למקסם את יעילות המסכה

לא רק בהשבעה של הנשיא ג'ו ביידן. יותר ויותר מומחי בריאות בעולם ממליצים על עטיית שתי מסכות במקביל כדי לקבל הגנה טובה יותר מפני המוטציות החדשות. האם זה יעיל?

נגה שביט-רז
פורסם:
ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי של ארצות־הברית לאלרגיות ולמחלות זיהומיות, המשמש יועץ הבית הלבן למאבק בקורונה, המליץ לאחרונה לחבוש שתי מסכות לשם הגנה טובה יותר מפני הידבקות במוטציות החדשות של הנגיף. הנשיא ג'ו ביידן, סגניתו קמאלה האריס, דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי והמועמד לשר התחבורה פיט בוטיג'ג כבר נצפו מיישמים את ההמלצה באירועים ציבוריים, ובהם טקס ההשבעה.
ומה אצלנו? תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל", ציין לא מזמן כי הנושא נידון בצוותים המקצועיים, אולם נכון לעכשיו טרם יצאה המלצה בנידון, וגם ממשרד הבריאות לא התקבלה כל תגובה בנושא.
4 צפייה בגלריה
קמאלה האריס
קמאלה האריס
גם קמאלה האריס, סגנית הנשיא, לקחה את הצד המחמיר
(צילום: GettyImages/Stefani Reynolds)

איכות המסכה

תחילה כדאי להבין איך המסכה עובדת. ד"ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של עמותת "מדעת", מסביר: "מטרת המסכה לא לעצור את האוויר שנכנס אלא לייצר מסלול מורכב שבו האוויר עובר דרך שכבות וסיבים. אם שמים שתי מסכות, תיאורטית אנחנו שמים עוד מכשולים ומעלים את היעילות הכוללת", אומר לרנר. "בהנחה ששתי המסכות טובות ואיכותיות, זה יותר יעיל ממסכה אחת. אבל, וזה אבל גדול, ההנחה הזו לא תמיד עומדת במבחן המציאות".
כלומר שימוש בשתי מסכות באיכות נמוכה לא יפתור את הבעיה.
"נכון. וכאן עיקר הבעיה לטעמי. חייבים להדגיש לציבור את חשיבות איכות המסכה. המסכות הרפואיות: מסכת N95 האמריקאית, KN95 הסינית ו־2FFP האירופית הן כמובן הטובות ביותר ועומדות בתקנים מקצועיים. גם רוב המסכות הכירורגיות עושות כנראה את העבודה. מסכות הבד, לעומת זאת, בעיקר אם הן אלסטיות, לא תמיד נותנות הגנה מספקת".
מחקר חדש, שפורסם בכתב העת Physics of Fluids, מחזק את חשיבות בחירת המסכה הנכונה בהגנה מפני נגיף הקורונה. החוקרים, מאוניברסיטת מסצ'וסטס והאוניברסיטה הבפטיסטית של קליפורניה, פיתחו מודל ממוחשב לבחינה של הגנת המסכות, אשר בחן לעומק את הדרכים השונות של מעברי האוויר. הממצאים הראו שהמסכה מאיטה את כניסת האוויר, מכיוון שעליו לחדור דרך משטח רחב יותר ולא ישירות דרך האף והפה. החוקרים מצאו גם שהקפלים במסכה הכירורגית מעכבים את זרימת האוויר ומגבירים את יעילות המסכה. לדבריהם, יעילות הפילטריזציה של המסכה התלת־שכבתית (הכירורגית) נעה בין 65 אחוז אם היא חדשה ל־25 אחוז כשהיא משומשת. "אנחנו מקווים שרשויות הבריאות הציבוריות יחזקו את ההנחיות הנוכחיות להתמודדות עם המגפה, כמו בחירה במסכה אפקטיבית יותר, חבישה נכונה שלה להגנה גבוהה יותר והימנעות משימוש יתר במסכות, עד כדי שימוש במסכות שפג תוקפן", סיכמו החוקרים.

4 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועץ הבית הלבן לקורונה
(צילום: GettyImages/Tasos Katopodis)

תקן למסכות

נכון לכתיבת שורות אלה יש בארץ בעיה של אכיפת התקן. מכון התקנים הישראלי אמנם בודק את המסכות שמגיעות אליו בהתבסס על התקינה האירופית, אולם אין חובה להעביר את המוצרים לבדיקה במכון או לסמן שהם נבדקו. כך מגיעות לשוק מסכות מסוגים שונים בלי שהצרכן יודע מה רמת הבטיחות והיעילות שלהן. גם מסכות הבד הרב־פעמיות, שמוצבו כאפשרות טובה מבחינה אופנתית, סביבתית וכספית, לא מיוצרות באיכות שווה, וחלק מהבדים אינם יעילים מספיק בהגנה.
"השוק פרוץ", אומר ד"ר לרנר. "עד שהנושא לא יוסדר, כל אחד מהציבור חייב להיות זהיר יותר ולבדוק את המסכה שלו ברצינות: לשים לב לעובי, למרקם, לצמידות לפנים, להרגיש התנגדות מסוימת לזרימת האוויר".
גם בעולם נדרשו לנושא התקינה והאכיפה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). בארצות־הברית צפוי לפרסם בהקדם הנחיות בנוגע לאיכות המסכות הנדרשות, ובאירופה הכריזו כמה מדינות על תקנות מיוחדות בתחום זה. "גרמניה, צרפת ואוסטריה, לדוגמה, הוציאו לאחרונה תקנה שרק מי שיעטה מסכה כירורגית תקינה יוכל להיכנס למקומות סגורים, כולל שימוש בתחבורה הציבורית", אומר ד"ר לרנר. "מסכות הבד נאסרו לחלוטין בשלב זה. אני משער שעם התגברות הווריאנטים של הקורונה ילכו וירבו תקנות כאלה במדינות נוספות".
אז המסכה הכפולה באה בעצם לענות על הצורך להתמגן טוב יותר בשוק שאין עליו פיקוח?
"מי שיש לו מחלות רקע או נמצא בסביבה מסוכנת במיוחד יכול לשקול עטיית שתי מסכות, להחליף מסכה כירורגית במסכת N95 או מסכת בד במסכה כירורגית. אבל באופן כללי, אם את יודעת שהמסכה שלך תקנית, לא צריך להחמיר. במקום זה כדאי להשקיע יותר בשימוש נכון במסכה כדי להבטיח את יעילותה".

4 צפייה בגלריה
השבעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
השבעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מסיכות כפולות, בהשבעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: GettyImages/Pool)

כך תמקסמו את יעילות המסכה

  • אל תיגעו בה. גם אם אנו לא נוגעים בפה ובאף כי המסכה מכסה, הנגיעות במסכה עצמה מהוות סכנה, מכיוון שהידיים עלולות להעביר חלקיקי נגיפים.
  • אל תתייחסו אל המסכה כאל אביזר שאפשר להוריד ולהחזיר: לשים על הסנטר או על המצח, להכניס לכיס, לשמור בתיק בצורה לא מוגנת - כל הפעולות האלה מפחיתות את רמת הבטיחות שלה.
  • החליפו מסכות בתדירות גבוהה. הבעיה העיקרית היא שאנשים לא מקפידים לזרוק את המסכות אחרי הזמן המוקצב להן, שעתיים עד ארבע שעות לעטייה רציפה של מסכה כירורגית; שמונה שעות למסכה מסוג N95. את מסכות הבד צריך לכבס ב־60 מעלות אחרי כל שימוש של מספר שעות.
  • התאימו את המסכה לסיטואציה. אפשר להחזיק שני סוגי מסכות ולהחליף ביניהן לפי הנסיבות. כשהולכים לבד ברחוב אפשר להתמגן פחות, כשנכנסים לסופר צריך להתמגן יותר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button