"המילה דוגמנית היא מהמילה 'דוגמה' – אנחנו שלמות כפי שאנחנו, וזה מה שהופך אותנו לדוגמה הטובה ביותר"

אי-שלמות מופלאה: תשכחו ממודל היופי הישן, וקבלו את דוגמניות בגדי הים של 2021

האם מודל הדוגמנית שהכרנו, שדורש סטנדרט בלתי אפשרי של רזון ויופי, הוא נחלת העבר – ובמקומו צץ מודל חדש, נגיש יותר ומחובר לעולם האמיתי? אם לשפוט לפי הפקת בגדי הים שלפניכן, התשובה לגמרי חיובית

לורן שטרן
פורסם:
לורן (לורי) שטרן, 23, דוגמנית ואקטיביסטית שמככבת בהפקה הזו, כותבת על המהפכה בסטנדרט היופי, ומראיינת את הדוגמניות שהצטלמו יחד איתה:
בשנים האחרונות חל שינוי בתעשיית האופנה העולמית, שמאופיין בפרידה הדרגתית מסטנדרטי היופי של העולם הישן ואימוץ ייצוגים נגישים ואמיתיים יותר. את השינוי המדובר לא ניתן להפריד מכוחן של הרשתות החברתיות, שטרפו את כל הקלפים והעניקו קול ובמה ללא צנזורה לנשים שלא מציגות מטען גנטי נדיר של דוגמניות־על. בזכות כריזמה וכושר ביטוי ומתוך צורך לפלס מקום לעצמן, המובילות החדשות סחפו אחריהן את העולם ופתחו את השערים לדור חדש של דוגמניות ומשפיעניות שמאתגרות את המוסכמות – לא עוד הרעבות וריטושים, קדימה שיער גוף ואקנה.
6 צפייה בגלריה
לורן לורי שטרן קטיה לונגו טטי טליה ליפשוט לי אופיר
לורן לורי שטרן קטיה לונגו טטי טליה ליפשוט לי אופיר
מימין: לי אופיר, טטי (טליה) ליפשוט, קטיה לונגו ולורן (לורי) שטרן
(צילום: רותם לבל ל-Artbook, סטיילינג: חומי פולק)

בכתבה של רובין גיבהן, ״כולנו דוגמנים עכשיו״, שעלתה באתר ה"וושינגטון פוסט", העיתונאית החשובה הזאת מבססת טענה כי דוגמניות אינן התגלמות האקסקלוסיביות כפי שהיו עד היום אלא משקפות סוג של ״רגילות״ ואי־שלמות מופלאה. בכתבה היא מספרת עוד שסוכנויות דוגמנות מתגאות בעובדה שהן מחתימות את כל מי שרוצה להיות דוגמנית ולא רק את מי שעונה לסטנדרטים של 90־60־90.
עמית סילברמן, שהקימה לפני פחות משנה את סוכנות "דרפט", שבה חתומות הדוגמניות שבהפקה זו, אומרת: "עבדתי בסוכנויות שבהן הייתי צריכה לסרב להחתים אנשים מהממים שהיה חסר להם ס"מ בגובה. התהפכה לי הבטן. לא ראיתי שיש לזה סיבה. פתחתי את הסוכנות במטרה לעשות את הדברים קצת שונה, להתייחס לפרסונה, לא למדוד אותה בסרגל של 1.75 מטר".
כדוגמנית שמנה וכאקטיביסטית לדימוי גוף ידעתי שגם אחרות סובלות מהדרה או מדעות קדומות, אך לא תיארתי לעצמי, עד לעריכת הראיונות האלו, שהחוויה שלי כל כך דומה לזו של הנשים הנפלאות שהשתתפו בפרויקט הזה. שנים שלא העזתי לקרוא לעצמי דוגמנית, "סינדרום המתחזה" היה מנת חלקי למרות שעבדתי באופן קבוע וקיבלתי הכרה. כל אחת מאיתנו הזדהתה עם הקול הקטן בראש שלה, שעדיין לא מאמין. הקול הזה נחלש קצת, ומפנה מקום לסיפוק ולגאווה בכל פעם שאחת מאיתנו שוברת תקרת זכוכית. המילה דוגמנית היא מהמילה "דוגמה" – אנחנו שלמות כפי שאנחנו, וזה מה שהופך אותנו לדוגמה הטובה ביותר.

6 צפייה בגלריה
לורן לורי שטרן קטיה לונגו טטי טליה ליפשוט לי אופיר
לורן לורי שטרן קטיה לונגו טטי טליה ליפשוט לי אופיר
אי שלמות מופלאה
(צילום: רותם לבל ל-Artbook, סטיילינג: חומי פולק)



לי אופיר, 22
איך התגלגלת לתעשיית הדוגמנות?
"קיבלתי אינספור פניות שהגדירו אותי 'אקזוטית'", היא מתארת בנימה אמביוולנטית. ״זה הכל עניין של הקשר וגישה, המילה יכולה להיות גזענית במיוחד או בקונטקסט של החפצה, אבל אני משתדלת לקחת אותה בתור 'מיוחדת באופן יפה'״. לי משתפת בעוד פערים של מושג היופי בחייה: אם בארץ היא נתפסת כ״אקזוטית״, בביקור משפחתי בהונג־קונג הציעו לה לכסות את הנמשים המערביים מדי שלה.

6 צפייה בגלריה
לורן לורי שטרן לי אופיר
לורן לורי שטרן לי אופיר
הדוגמניות לורן (לורי) שטרן (עומדת) ולי אופיר
(צילום: רותם לבל ל-Artbook, סטיילינג: חומי פולק)

קטיה לונגו, 21
קטיה נולדה בקונגו ועברה לארץ עם משפחתה בגיל שנה וחצי. למרות שהיא מגדירה את עצמה קונגולזית־ישראלית, גם ממנה לא נחסכו חוויות לא נעימות שקשורות למוצא האתני שלה. בזכות הבית שממנו היא מגיעה, שהיא מתארת כמכיל, אוהב כל אדם ותרבות, הלך הרוח הזה מאפיין גם אותה ואת הקבלה העצמית שלה.
איך קיבלה אותך הסביבה, מעבר למשפחה?
״אני לא מרגישה צורך לצאת בהצהרות, אבל אני בטוחה שאם יש ילדה שחווה היום את מה שקטיה בת ה־11 חוותה מצד הסביבה, אז הייצוג שלי ייתן לה רוח במפרשים״.

טטי (טליה) ליפשוט, 27
ליפשוט גדלה באוסטרליה ועלתה לארץ לפני שלוש שנים. היא מספרת שהופתעה וגם נפגעה מהסטנדרט בתעשייה המקומית, שמתייחס לגיל שלה כמבוגר מדי להתחלת קריירה, בעוד בשאר העולם מקובל שדוגמניות בגילה עובדות ומקבלות הכרה.
אמרו לך שאת מבוגרת מדי לדוגמנות?
״נאמר לי שהשנים שלי בתעשייה ספורות, והתחלתי להיבהל מקמטים... כדי שאני ואחרות לא נרגיש ככה, צריך לשנות את זה מבפנים ולפנות מקום לנשים בוגרות יותר, שהרי הן קיימות וראויות לייצוג. האם אנחנו שוות רק בזכות הנעורים שלנו? אני מקווה שהנוכחות שלי תעשה הבדל״.
6 צפייה בגלריה
לורן לורי שטרן קטיה לונגו טטי טליה ליפשוט לי אופיר
לורן לורי שטרן קטיה לונגו טטי טליה ליפשוט לי אופיר
מימין: טטי (טליה) ליפשוט, קטיה לונגו, לי אופיר ולורן (לורי) שטרן
(צילום: רותם לבל ל-Artbook, סטיילינג: חומי פולק)

ומה ההשראה להפקה?
"ההשראה שלנו הייתה הפקה של הצלמת דבורה טורבוויל מהסבנטיז, שרצינו לתת לה תרגום מעודכן של אחווה נשית", מסבירה מרב פרנק־הוכברג, עורכת מדור הסטייל של "לאשה". "לכן החלטנו על צילום קבוצתי ועל דמויות מעניינות. ההפקה עברה הרבה תלאות, ובסופו של דבר מבצע 'שומר החומות' אילץ אותנו להחליף לוקיישן, ממש בדקה התשעים. התוצאה משקפת בעיניי ללא מילים את יחסי הגומלין שמתקיימים בין נשים".


רותם לבל, שצילמה את ההפקה, מוסיפה:
"לקחת חלק בהפקה הזאת היה כל כך משמעותי עבורי. בתור מי ש'התחנכה על ברכיהן' של דוגמניות־העל משנות ה־90 וההירואין שיק, ששלט גם בשנות האלפיים, חשוב לי מאוד לתת יד לייצוג אנושי רחב יותר של יופי, מתוך ידיעה שאנחנו מסוגלות ליצור שינוי אמיתי. הנושא הזה הוא חלק בלתי נפרד מהאג׳נדה שלי בתור צלמת אישה".

הפקה וצילום: רותם לבל ל־Artbook. דוגמניות: לורן שטרן, קטיה לונגו, לי אופיר וטטי ליפשוט לסוכנות Draft. איפור: לי ברכר ל־Artbook. שיער: עדן ירושלמי.
איפה משיגים? רשתות – סניפים/אתרים. אמריקן וינטג', קניון TLV וקניון רמת אביב ת"א. OMA, באתר: omaisawoman.com. זוהרה, באתר: zoharatights.co.il, דיזנגוף 255 ת"א. Palette, באתר: paletteswimwear.com
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button