אפרת אנגל. "כשהפרידה טראומטית וקשה, אנשים פחות רוצים לשמר מזכרות"

"הנישואים נגמרו אבל הם חלק ממני": נשים שהפכו את טבעת הנישואים לטבעת גירושים

יש נשים שאחרי הגירושים ממהרות להיפטר מטבעות האירוסים והנישואים. אפרת אנגל וקרן בליטי הרגישו אחרת. הן בחרו ליצור מהן תכשיטים חדשים שיסמלו את השינוי שעברו, והן ממש לא היחידות

פורסם:
תשע שנים שכבו טבעת האירוסים וטבעת הנישואים של אפרת אנגל מרמת־גן במגירה. “לאחר הגירושים שלי הרגשתי שאני רוצה לשמור על הטבעות, למרות שלא יכולתי לענוד אותן”, מספרת אנגל, עורכת דין, מיישבת סכסוכים במשפחה ומגשרת בשיטת גירושים בשיתוף פעולה.
“אני יודעת מלקוחות ומחברות שלא מעט נשים רוצות להיפטר מהטבעות האלה וממה שהן מסמלות. לפעמים טבעות כאלה הן תכשיטים שעוברים מדור לדור, או שיש עליהן חריטה. זה לא משהו שקל למכור במחיר הזהב.
"לעומת זאת יש לא מעט נשים שרואות בסילוק הטבעות האלה משהו סמלי. הן לא מסתפקות בלהתיך אותן או למכור אותן, אלא ממש הולכות לים וזורקות אותן, כמו תשליך. חשוב להן האקט הטקסי הזה של הזריקה. יש גם אנשים שיודעים את זה והולכים מוקדם בבוקר לים עם גלאי מתכות ומחפשים את הטבעות האלה. אני, לעומת זאת, ממש לא הרגשתי ככה".
אפרת אנגל: "יש לא מעט נשים שהולכות לים וזורקות את הטבעות כמו בתשליך. יש אנשים שיודעים את זה, הולכים מוקדם בבוקר לים עם גלאי מתכות ומחפשים את הטבעות האלה"

מה תכננת לעשות בטבעות אחרי שהתגרשת?
“לא ידעתי בדיוק, אבל היה לי ברור שאני לא נפטרת מהן. יש לי שתי בנות. ידעתי שאני רוצה להשאיר להן את הטבעות באיזושהי דרך, אבל לא ידעתי בדיוק איך, וזה ככה זמזם לי בראש. בשנים הראשונות אחרי הגירושים הייתי די בשוק. היינו 20 שנה ביחד, והייתה לנו חלוקת עבודה כזאת שאני עבדתי ופיתחתי קריירה, והוא, בנוסף לקריירה שלו, היה אחראי לכל מה שקשור לניהול העסק שלי, הכספים והביטוחים. אחרי הגירושים פתאום הייתי צריכה להתאפס על עצמי וללמוד לעשות הכל בעצמי, להסתגל לחיים אחרים.
"בדרך כלל השנה הראשונה אחרי הגירושים היא די שוק. זה לונה פארק מטורף, הכל נחווה בעוצמות גבוהות גם כשמדובר בפרידה בהסכמה. יש את סוף השבוע הראשון בלי הבּנות, החג הראשון בלעדיהן, ימי הולדת, החתונה של הגרוש. לוקח הרבה זמן לבנות חיים חדשים ולהתרגל אליהם, והנושא של הטבעות נדחק הצידה כל פעם. ידעתי שאני צריכה למצוא זמן לטפל בזה, זה ניקר לי, זה היה מין ספיח כזה שממש חיכה לי. לפני שנה, כשנועה, הבת הגדולה שלי, אמרה לי שהיא רוצה שאשמור לה את הטבעות, הרגשתי שאני מוכנה לעשות איתן משהו".
באותה תקופה הגיעה אנגל לסדנה אצל מעצבת התכשיטים שושי שוהם מגבעתיים, וכששוהם שאלה אותה אם יש לה בבית תכשיטים שהיא רוצה לשנות, הכל התחבר. "אמרתי לשושי שקשה לי להיפרד מהטבעות, אבל אני לא יכולה לענוד אותן. הן מסמלות תקופה טובה, לא משהו שהייתי רוצה למחוק או להעלים. הרגשתי שאני רוצה אותן אבל בצורה אחרת”.
"טבעות האירוסים והנישואים מסמלות תקופה טובה, לא משהו שהייתי רוצה למחוק או להעלים. הרגשתי שאני רוצה אותן אבל בצורה אחרת”
בתהליך של חשיבה משותפת, חלק מטבעת הנישואים הפך לזוג עגילים בצורת חישוקים, חלק נוסף, יחד עם טבעת האירוסים, הפך לשרשרת עם יהלומים בצורת חץ, ועוד חלק הפך לטבעת חותם עם הטבעה של שתי ציפורים. “החישוקים של העגילים פתוחים מאחור, וזה מסמל שחרור מהחיבור האנרגטי של טבעת הנישואים. הרי הרעיון מאחורי הטבעת המקורית הוא לסמל חיבור וקשר, וזה כמובן משתנה אחרי הגירושים”, אומרת אנגל. “אני והגרוש שלי בקשרים טובים, אנחנו מציינים אירועים ביחד והוא מגיע אלינו פעם בשבוע עם הילד הקטן שלו. יש הבנה שאנחנו סוג של מרקם הוליסטי. צורת החץ של היהלומים מסמלת את התנועה שלי קדימה בחיים, ובהטבעת הציפורים על הטבעת בחרתי כי ציפור עפה ומסמלת חופש, תנועה והתקדמות. לא במקרה בחרתי שתיים. אני מוכנה גם לשותפות חדשה".
את ממליצה ללקוחות שלך על הרעיון? את מספרת על התהליך שעברת?
"באופן כללי אני משתפת את הלקוחות שלי בסיפור שלי. אני תמיד אומרת שבמשך הרבה שנים הייתי עורכת דין ומגשרת, ומאחר שאני טיפולית באופי שלי, תמיד דיברתי גם על הרגשות וההתנהלות, והייתי בטוחה שאני יודעת ומבינה מה עובר על הלקוחות שלי. אבל עד שלא חוויתי את זה בעצמי, לא יכולתי להבין את זה באמת עד הסוף. הניסיון האישי הזה פתח אצלי עוד משהו. אני מרגישה שזה נתן ערך מוסף ליכולת שלי להבין מה קורה ללקוחות שלי, כי באמת אין חכם כבעל ניסיון. נושא התכשיטים עולה לרוב בזמן השיחות, ואני בהחלט משתפת ומראה תמונות, ויש אנשים שמתחברים”.
לדעתך, יצירת תכשיטים חדשים מהטבעות האלה נפוצה יותר אצל זוגות שלא עברו תהליך גירושים טראומטי?
"אני חושבת שכן. כשהפרידה טראומטית וקשה, אנשים פחות רוצים לשמר מזכרות, גם אם מדובר בשינוי תצורה”.
את עונדת את התכשיטים החדשים ביומיום?
"עונדת אותם ונהנית מהם מאוד. הם מסמלים בשבילי את הרעיון שהעבר שלי ממשיך להיות חלק ממני, זה לא משהו שאני רוצה לשכוח. זה חלק ממני, ומי שאני היום נוצר בזכות מה שקרה אז. יש נשים שאומרות שכל הנישואים שלהן היו טעות, והזוגיות לא הייתה נכונה. אני רואה את זה אחרת. היינו צוות טוב, היה לנו קשר טוב, אני בהלימה עם מה שהיה. זה פשוט נגמר".

3 צפייה בגלריה
התכשיטים של אפרת אנגל
התכשיטים של אפרת אנגל
התכשיטים שיצרה אפרת אנגל מטבעת הנישואים ומטבעת האירוסים
(צילום: יובל חן)

"חלק מהעבר שלי"

קרן בליטי, מורה לאנגלית ממודיעין, בחרה להשאיר את טבעת הנישואים וטבעת האירוסים כפי שהן, אך ליצור מהן תכשיט כפול חדש. “את טבעת האירוסים בחרנו יחד", היא מספרת. “זו הייתה טבעת כסופה מזהב לבן, ועליה הצטלבות של אלכסונים ויהלום קטן. את טבעת הנישואים הגרוש שלי קנה לי, והיא הייתה טבעת עגולה מיוחדת. משתי הטבעות האלה יצרתי, אצל הצורפת יפעת לשם ארגמן, תכשיט חדש אחד. הלבשנו את היהלום על הטבעת העגולה, וגם הוספנו מטבעת האירוסים מין מעגל שעוטף אותה. עשיתי את הטבעת החדשה מהר מאוד, כשהאבק עוד לא שקע. אני אדם שמחליט מהר ופועל מהר”.
קרן בליטי: "כאב לי על פירוק המשפחה, אבל היה לי טוב לנרמל את הקשר, ומבחינתי הטבעת הזאת מסמלת את זה"
מה הייתה המחשבה מאחורי יצירת הטבעת החדשה?
“יש לנו ילדים משותפים, נגה (בת 9) ומיכאל (בן 7 וחצי), חיינו יחד תשע שנים. לא בא לי לזרוק את הסמל של החלק הזה ממני. הנישואים נגמרו, אבל הם חלק מהעבר שלי וחלק ממני. מובן שרציתי שהתכשיט החדש יביע משהו חדש, דרך חדשה”.
ובכל זאת, הטבעת היא מזכרת לקשר שנגמר. לא קשה לך לענוד אותה?
“לא, אולי כי נפרדנו יפה. לא היו מלחמות ואנחנו ביחסים מצוינים. אנחנו מציינים ביחד אירועים של הילדים, יש לשנינו מפתחות לשתי הדירות, אנחנו מתגמשים בימים עם הילדים. לא מתחשבנים. כאב לי על פירוק המשפחה, אבל היה לי טוב לנרמל את הקשר, ומבחינתי הטבעת הזאת מסמלת את זה".

3 צפייה בגלריה
קרן בליטי
קרן בליטי
קרן בליטי עם הטבעת החדשה
(צילום: קובי קואנקס)

"יצירת התכשיט החדש משחררת מאוד"

"בשנתיים האחרונות יותר ויותר נשים מגיעות אליי כדי ליצור תכשיט גירושים", אומרת יפעת לשם ארגמן, צורפת ממודיעין שמעבירה גם הרצאות בשם "הופכים קש לזהב", בנושא התמודדות עם שינויים באמצעות דוגמאות מעולם הצורפות. "אני זוכרת שהאישה הראשונה שהגיעה אליי, אחרי תהליך גירושים לא סימפטי, לא ידעה מה ליצור מהטבעות. שאלתי אותה, מה בכל זאת יצא טוב מהנישואים? והתשובה הייתה: הילדים. בסופו של דבר היא בחרה להתיך את הטבעות וליצור תליונים תואמים לה ולבנות שלה.
"דוגמה הפוכה היא גבר בפרק ב', שרצה להעניק לילדה שלו מהנישואים הראשונים תכשיט שיסמל את השייכות שלה גם לנישואים השניים שלו. הוא הביא את טבעות הנישואים הראשונים שלו ושל גרושתו וטבעת מאשתו הנוכחית, ויצרנו לילדה תכשיט משלוש הטבעות האלה. זה היה מרגש מאוד".
מוסיפה הצורפת שושי שוהם: "התהליך של יצירת התכשיט החדש מתוך טבעות הנישואים והאירוסים הוא משחרר מאוד. הורסים משהו ישן ויוצרים ממנו משהו חדש שממשיך ללוות אותך בהקשר חדש. בדרך כלל התהליך קשור למערכת היחסים. יש כאלה שרוצות להשמיד את הטבעות המקוריות, ויש כאלה שרוצות לשמר משהו מהן”.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button