זה רק חלום

תרגיעו: חלומות ארוטיים מטרידים לא מעידים על כוונות להגשים אותם במציאות

חלומות ארוטיים יכולים לנבוע מאיזושהי פנטזיה מינית, אבל לפעמים אין מקור ברור ואין מחשבה חושנית שחלפה במוחנו והובילה לחלום. ד"ר צחי בן-ציון מסביר

פורסם:
אחורי חזותו המרשימה של הפציינט בן ה־50 ומשהו הסתתרה בושה לא קטנה. מאחורי סבר פניו היפות בעבעה מצוקה שלא נתנה לו מנוח. האיש, מנהיג רוחני בקהילתו, כמעט פרץ בבכי כאשר מילט מפיו את סודו. זה תקופה ממושכת, כך סיפר, פוקדים אותו מדי לילה חלומות ארוטיים. הוא חולם למשל על סקס עם נשים בקהילתו; על צעירה שמתרפקת עליו בנסיעה באוטובוס; על מגע מיני עם בת משפחה רחוקה; פעם חלם על מגע עם כבשה. הוא שטוף בחלומות זימה, שחלקם חורגים בעליל מכל מוסכמה חברתית, ותוהה אם יום אחד יוציא את החלום מן הכוח אל הפועל. לטיפול החליט להגיע מחשש שהחלומות שלו מעידים כי הוא לוקה בנפשו, מה עוד שהמחשבות שמייסרות אותו משבשות את שגרת חייו.
מדוע בכלל אנשים חולמים? החוקרים והמדע לא יודעים בדיוק. ההנחה הרווחת היא שמיני טרדות בחיי היומיום מוצגות כתמונות במהלך שעות השינה. אחד השלבים בשנתנו מכונה "רע״מ" (ריצודי עיניים מהירים), וזוהי שנת החלום. כשאנשים זוכרים מה שחלמו בלילה, הם מתייחסים לפרק הזה בשנתם.
על מה אנחנו חולמים? על כל מיני דברים, כולל כאלה שהם נטולי תוכן קוהרנטי כלשהו, ואז יש מי שמנסים לצקת תוכן גם בהיעדר התוכן. אנשים זוכרים שחלמו על עציץ, על מפתח שוודי, על מחבת, על ירידה בסולם. לענייננו: חלומות ארוטיים יכולים לנבוע מאיזושהי פנטזיה מינית, אבל לפעמים אין מקור ברור ואין מחשבה חושנית שחלפה במוחנו והובילה לחלום. כך או כך, הכל תקין, אין שום מסר חבוי או אות אזהרה במה שחלמנו.
החלום הוא מרכיב אחד מיני רבים במערכת הבקרה הרגשית־גופנית שלנו. זוכרים מה קורה במכונית כשמתניעים אותה? כל נורות הבקרה נדלקות לשנייה או שתיים כדי לבשר לנו שהכל בסדר. כך גם החלום - כל חלום, כולל הארוטי - וכך גם זקפת הבוקר אצל הגברים: שניהם אישוש לכך שהמערכת תקינה.
"החלום הוא מרכיב אחד מיני רבים במערכת הבקרה הרגשית־גופנית שלנו. זוכרים מה קורה במכונית כשמתניעים אותה? כל נורות הבקרה נדלקות לשנייה או שתיים כדי לבשר לנו שהכל בסדר. כך גם החלום - כל חלום, כולל הארוטי"
אם נחזור לרגע לאיש המיוסר שמצוקתו פתחה את מדורנו, אז יכול מאוד להיות שאדם כזה, שמרבה לפגוש בגברים ובנשים ולשמוע מהם השכם והערב מה מעיק על לבם, הולך לישון עם הסיפורים האישיים האלה והם משתחלים אל החלום הפרטי שלו בגרסה מינית מוקצנת. דווקא היותו אדם שמרן המקפיד על דרך הישר, הוא שמעורר בו מחשבות כה מטלטלות בעקבות חלומותיו הארוטיים.
כשהייתי ילד קטן, קמתי פעם ממיטתי מוקדם בבוקר והערתי את הוריי. סיפרתי להם שחלמתי שאבא קונה לי מכונית שמפעילים בשלט רחוק ואמא קונה לי גיטרה. הוריי אמרו לי שהמציאות היא תמיד ההפך מהחלומות. אמרתי להם: 'בסדר, אז אבא יקנה לי גיטרה ואמא תקנה לי מכונית'. אלא שהמציאות לא פתוחה להתחכמות תמימה של ילד קטן, היא חוסמת את החלום בקיר ברזל. פגשתי בעבר פציינט מבוהל שחלם שהוא מקיים יחסים עם אחותו; פגשתי במורה שחלמה על סקס עם תלמידים; וגם גבר שמצא את עצמו בחלום במיטתה של אִמו. כולם הגיעו אליי מבועתים, חוששים מהאפשרות שהחלום יגלוש למציאות. אחרי טיפול קצר הפנימו את המשמעות של ״זה רק חלום״.
  • ד"ר יצחק (צחי) בן־ציון, מנהל המרפאה לבריאות מינית בבית החולים "סורוקה" ופסיכיאטר מחוז הדרום, שירותי בריאות כללית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button