פארק התכלת, צפת. בוסתנים וערוצי נחל

קפיצה קטנה לטבע: 4 פארקים עירוניים מצפון עד דרום

גם בשטחים עירוניים אפשר ליהנות מתחושה של טבע פראי, לראות מעיינות ומפלים ולפגוש קיפודים, נמיות ואפילו איילים

פורסם:
"טבע עירוני" הוא לכאורה שני מושגים מנוגדים, שהרי "טבע" אינו עיר, ו"עיר" לא יכולה להיות טבעית, אבל בעולם המתפתח במהירות אדירה והופך ברובו למתחמים עירוניים, לא נותר לטבע אלא להסתגל או להיכחד, או להימצא בחיכוכים ובעימותים עם בני האדם. חזירי הבר ברחובות חיפה הם דוגמה מצוינת, אבל הם עוררו תשומת לב בגלל גודלם. בעלי חיים אחרים מתקיימים היטב ולרוב בשקט בסביבה הקרובה לנו: תנים (למשל, בפארק הירקון שבלב תל־אביב), שועלים, קיפודים, נמיות, עטלפים, מיני נחשים, ציפורים ועופות. כדי לשמור על הטבע ולצמצם את החיכוך עם העיור, נשמרים ומפותחים בשטחים העירוניים או בקרבתם אזורים פתוחים ופארקים, שיכולים להיות בתי גידול לבעלי חיים ולצמחייה. הנה ארבעה מקומות כאלה:
צפת: חורש, נחל ואגם
המקום: פארק התכלת, צפת.
מתאים לתושבי: צפת.
מה יש כאן: מתחם של יער, בוסתנים, מעיינות וערוצי נחל, חלקם מלאכותיים, חלקם טבעיים (נחל ביריה), ששוקמו על ידי הקרן הקיימת לפארק ירוק בשטח 580 דונם, בכניסה לעיר צפת. טבעי לגמרי זה לא, אבל המטיילים בשבילים המסודרים כמעט ולא יחושו בכך. לצד צמחייה, מים זורמים, מפל יפהפה ומוצל ניתן לפגוש לעתים בעופות מים, בצבי ביצה, באיילים וביעלים.
עלות כניסה: חינם, פתוח בכל יום בשעות האור.
מה לכתוב ב"ווייז"? פארק עמק התכלת.

ירושלים: סלפי עם צבי

המקום: עמק הצבאים, ירושלים.
4 צפייה בגלריה
צבי בפארק הצבאים, ירושלים
צבי בפארק הצבאים, ירושלים
צבי בפארק הצבאים, ירושלים
(צילום: צביקה בורג)

מתאים לתושבי: ירושלים ויישובי הסביבה.
מה יש כאן: פארק הטבע העירוני הגדול בישראל, שנשמר בלב האזור הבנוי של ירושלים לאחר מאבק ממושך של ארגונים להגנת הסביבה ובעלי החי. הפארק אינו טבעי לגמרי אלא נתמך בעיקר באמצעות הזרמת מים, גידור ושבילי הליכה מוסדרים, אבל תחושת הטבע הכמעט פראי מאפשרת לכלול אותו כאן ברשימה. מוקד המשיכה העיקרי בעמק הוא עדר הצבאים, המונה כ־40 פרטים. לצדם, באגם המלאכותי שבלב העמק וסביבו, תמצאו מיני ברווזים ועופות מים, דו־חיים ובהם צפרדעים וקרפדות, צבים, קיפודים, תנים וחרקים מעניינים.
עלות כניסה: חינם, פתוח במהלך שעות האור, סגור בחשכה. יש מקומות ישיבה לאורך המסלול, חלקם אפילו מוצלים.
טיפ: נגיש חלקית למוגבלי ניידות.
מה לכתוב ב"ווייז"? עמק הצבאים.

ירוחם: חורשה ואגם

המקום: אגם ירוחם, ירוחם.
4 צפייה בגלריה
אגם ירוחם
אגם ירוחם
אגם ירוחם
(צילום: צביק הבורג)

מתאים לתושבי: ירוחם, יישובי רמת הנגב.
מה יש כאן: טבע מעשה ידי אדם, אגם שנוצר בעזרת סכר שהוקם באמצע שנות ה־50 של המאה שעברה על ערוץ נחל רביבים כדי ליצור מאגר מים לצורכי השקיה. עם השנים הפכו האגם וסביבתו לפארק ירוק, המשלב טבע מלאכותי (חורש שניטע על ידי קרן קיימת לישראל) ומרחב אקולוגי המשמש ציפורים ועופות מים. יש גם מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות בפארק וברכסים סביבו. למתעניינים בטבע כדאי להגיע עם משקפת או טלסקופ, להתרחק מהחורש ומהחניון ולצפות מרחוק בעופות מים, בשלדגים, ובציפורי שיר.
עלות כניסה: חינם.
טיפ: נגיש חלקית למוגבלי ניידות.
מה לכתוב ב"ווייז"? פארק ירוחם

אילת: גן עדן

המקום: פארק הצפרות, אילת.
4 צפייה בגלריה
פארק הצפרות, אילת
פארק הצפרות, אילת
פארק הצפרות, אילת
(צילום: צביקה בורג)
מתאים לתושבי: אילת, דרום הערבה.
מה יש כאן: הערבה ומפרץ אילת מהווים נתיב נדידה לעופות ולציפורים בין אירופה לאפריקה. לפי הערכות, יותר מ־500 מיליון בעלי כנף עושים דרכם מעל האזור מדי שנה. לפני הפיתוח המואץ של דרום הערבה (אילת, עקבה), נהגו העופות הנודדים לנוח בביצות המלוחות, שהמפורסמת שבהן הייתה מלחת עברונה מצפון לאילת. המלחות והביצות נעלמו, והפארק הקיים, שהוא שחזור מעשה ידי אדם לטבע של פעם, מהווה תחליף צנוע שמאפשר לטבע להמשיך להתקיים.בפארק – שבילי הליכה מוסדרים, חלקם מעל שטחי מים, כמו גם בתי מסתור המאפשרים תצפית מקרוב יחסית בעופות מים.
עלות כניסה: חינם, והמקום פתוח כל יום, בכל שעה (סיורים מודרכים – בתשלום סמלי ובתיאום). אם רוצים לצפות בנחת בבעלי כנף, מומלץ להגיע בשעת הזריחה בבוקר או לפני השקיעה.
טיפ: נגיש ברובו למוגבלי ניידות.
מה לכתוב ב"ווייז"? פארק הצפרות אילת.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button