מסמך שנחתם בהסכמה ימנע תסכול ומחלוקות עתידיות

כשעל הזוגיות המאושרת בפרק ב' איימה מחלוקת בענין ייפוי כוח מתמשך

מי ימונה כמיופה כוח בענייני בריאות ורכוש - בן הזוג או הילדים?  עורכת הדין אסנת אלדר מספרת על דילמה שהתעוררה בפרק ב'

עו"ד אסנת אלדר
פורסם:
פרק ב' מוצלח: לאחר שלוש שנים של זוגיות מלבלבת הם עברו לגור יחד בדירה שלה באזור יוקרתי ונהנו מאורח חיים מפנק שכלל נסיעות לחו"ל, מסעדות, מופעים והצגות. שניהם היו מעל גיל 60, גרושים עם ילדים בוגרים מפרק א'. כיוון שהיו למודי ניסיון, לפני שעברו לגור יחד חתמו על הסכם ממון בהפרדה רכושית מלאה ("שלי שלי, שלך שלך").
לאחר שחברה טובה נפגעה בתאונה: האישה החליטה לערוך ייפוי כוח מתמשך, מסמך משפטי שיאפשר למיופי כוחה לפעול בשמה אם חלילה לא תוכל לעשות זאת בעצמה (עקב נזק נוירולוגי, דמנציה וכו'). היא ביקשה למנות את בן זוגה כמיופה כוחה לעניינים אישיים ובריאותיים ואת בתה כמיופית כוח יחידה בענייני רכוש. את הבן שחי בחו"ל החליטה למנות כמיודע (אדם שמיופי הכוח נדרשים לדווח לו על פעולותיהם) וכמיופה חליפי.
החשש של האישה: היא אינה מעוניינת שבן הזוג "יחיה את החיים הטובים" בזמן שהיא תהיה, חלילה, מוגבלת, אלא מצפה כי במצב זה עיקר זמנו יוקדש לטיפול בה.
החשש של הגבר: אם בתה של בת זוגו תהיה בעלת ייפוי כוח בנוגע לענייני רכוש, רמת החיים שלו עלולה לרדת. בנוסף, הוא לא רוצה להיות תלוי בילדים בהחלטות שקשורות בבת זוגו.
החשש של הילדים: הם לא מעריכים במיוחד את בן הזוג של אמם, חשים שהוא מקבל במערכת היחסים הזו יותר ממה שהוא נותן, ולאורך השנים הם המעיטו במפגשים איתו. מצד שני, הם מבינים שכבן זוגה של אמם הוא האדם המתאים לטפל בענייניה האישיים והרפואיים.
הפתרון: האישה הבינה שאם היא רוצה שבן זוגה יטפל בענייניה, עדיף לדאוג כי רמת החיים שלו לא תיפגע. סוכם שלמרות ההפרדה הרכושית ביניהם, הוא יוכל להמשיך להתגורר בדירתה, אך אם היא תאושפז במוסד סיעודי, הדירה תושכר כדי לכסות את ההוצאות. עוד הוסכם כי האישה תמשיך לשלם את הוצאות הבית והמחיה עד לתקרה של הסכומים שהיא מוציאה נכון להיום.
יש להביא בחשבון את עמדת כל המועמדים להתמנות למיופי כוח, לשתף אותם ברצונותיכם ולהאזין לחששותיהם
כדי למנוע עימותים: קבענו מנגנון שלפיו במקרה שיהיו הוצאות מעל 10,000 שקל, הגבר יספק שלוש הצעות מחיר והילדים יבחרו ביניהן. בעניינים רפואיים נקבע שהמבוגר מבין המיופים יכריע, ובעניינים אישיים יכריע הרוב.
במקרה של פרידה: החוק קובע ברירת מחדל שלפיה במצב של פרידה, פוקע מינוי בן הזוג. האישה בחרה שכך יהיה, ובמקרה כזה בנה ימונה כמיופה כוח בפועל.
סוף טוב (בינתיים): הצדדים הצליחו להתעלות על המחלוקות. המסמך החתום הופקד אצל האפוטרופוס הכללי, וכולנו תקווה שלא ייעשה בו שימוש.
מה למדנו?
כשעורכים ייפוי כוח מתמשך, יש להביא בחשבון את עמדת כל המועמדים להתמנות למיופי כוח, לשתף אותם ברצונותיכם ולהאזין לחששותיהם. מסמך מפורט שנחתם בהסכמה ימנע תסכול ומחלוקות עתידיות.
העתיד אמנם לוט בערפל, אך ייפוי כוח מתמשך ערוך כהלכה ייתן מענה לכמה שיותר תרחישים וייצר שקט לממנה ולסביבתו.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button