"אנחנו רוצים שבני הזוג שלנו יחזרו הביתה בדיוק אותו הדבר, אבל הם כבר לא אותו הדבר וגם אתם לא". רונית זמורה

איך היציאה של בן או בת הזוג למילואים תשפיע על הזוגיות? תלוי מה היה מצבה לפני כן

נשים וגברים רבים נמצאים כבר יותר מחודש לבד, לאחר שבן או בת הזוג גויסו לצבא. מצד אחד, הריחוק יכול לעורר געגוע, מצד שני, הוא תחושת נטישה

פורסם:
רונית זמורה, מטפלת זוגית מוסמכת, אמא לשניים מתל־אביב

היי רונית, הרבה נשים וגברים נמצאים כבר יותר מחודש לבד, אחרי שבן או בת הזוג שלהם גויסו למילואים. איך השינוי הדרמטי הזה משפיע על הזוגיות?
"אצל זוגות נשואים הריחוק הכפוי יכול לעורר געגוע, רצון בקרבה והערכה מחודשת של המעלות של בן הזוג. מצד שני, ההיעדרות יכולה להיות מלווה בתסכול, בדידות, כעסים ותחושת נטישה. יש זוגות שלפני היציאה למילואים שקלו לפרק את הקשר, ודווקא הריחוק גורם להם לרצות להשהות את ההחלטה. לעומתם, יהיו אלה שהמרחק הכפוי יאיץ עבורם את ההחלטה להיפרד. הם יגידו שהחיים קצרים ולא צפויים, ושהם לא רוצים להתפשר יותר על האושר שלהם. ‬‬זה סובייקטיבי מאוד".
את מתארת פה שני קצוות מנוגדים. מה הגורמים שמשפיעים על התחושות של בני הזוג? במה זה תלוי?
"אחד הדברים שמשפיעים הוא מצב היחסים לפני היציאה למילואים. אם הזוגיות לפני המלחמה הייתה טובה וחזקה, יהיה לזוג קל יותר לצלוח את התקופה החדשה. זה יכול אפילו לגרום לקרבה יתרה, להתגייסות הדדית ולהבנה שהזוגיות שלנו היא מקום בטוח ומוגן. לעומת זאת, כשהזוגיות רוויה במריבות ובתסכולים, רוחות המלחמה נכנסות הביתה. המתח שנוצר בעקבות היציאה למילואים מקצין עוד יותר את התקשורת הלקויה, ונגרם עוד יותר נזק ליחסים".
יש עוד גורמים שמשפיעים? ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
"למעגלי התמיכה של בני הזוג יש השפעה רבה. ככל שהזוג התברך יותר במעגלי תמיכה של חברים ומשפחה, יהיה לו קל יותר לשאת את המצב החדש. אישה או גבר שאין להם חברים או משפחה תומכת מרגישים עכשיו הכי מסכנים בעולם, לעומת מי שיכולים לחלוק את הנטל, הרגשי לפחות, עם הסביבה הקרובה".
"אנחנו רוצים שבני הזוג שלנו יחזרו הביתה בדיוק אותו הדבר, אבל הם כבר לא אותו הדבר. כדאי לקבל את השינוי ולא להיבהל ממנו"
מה לגבי זוגות חדשים שרק הכירו?
"בשלב של ההתאהבות, שאני מכנה 'שלב המשקפיים הוורודים', יש הרבה מאוד פנטזיה. הגבר שלי והאישה שלי הם מושלמים, לכן הגעגוע פה עצום. בשלב זה הריחוק גורם לפנטזיה לעלות על גדותיה ולהקצין. זה יכול להחזיק את הקשר, אבל אחר כך, כשהם כבר ייפגשו, הפנטזיה עלולה להתנפץ, כי לא בטוח שהאימג' המושלם שבנינו לגבי אותו בן זוג אכן תואם את המציאות".
ואם הזוג כבר לא בשלב המשקפיים הוורודים?
"אז יכול להיות שהם הגיעו לרגע בקשר שבו מבינים שבן הזוג שלנו אינו מושלם. בשלב הזה מתחילים שיקולים והשוואות של מה אני מביאה לקשר ומה הוא, ואז הריחוק הכפוי עלול להביא לדעיכת הקשר הזוגי. מלכתחילה אתם כבר פחות מתרגשים, ומצד שני זה שלב שבו עדיין אין נאמנות זוגית ומינית, כי אתם עדיין בבדיקה. אם יש סבלנות ונכונות להבין שמערכת יחסים היא משהו שנבנה ולא הוקוס־פוקוס, אז בני הזוג לא ימהרו להיפרד עכשיו".‬‬‬
מה את מציעה לעשות כדי לשמור על הגחלת של הקשר כשנמצאים בנפרד לתקופה לא ידועה?
"חשוב כל הזמן לשוחח ולהתעדכן ולשמוע מה כל אחד מבני הזוג עובר, ואם אני נמצא או נמצאת עכשיו בעזה ולוקחים לי את הטלפון לארבעה ימים, אז לעדכן את בן או בת הזוג שלי. להגיד להם שהם חשובים, שלא נעלמתי כי לא אכפת לי, אלא כי לא יכולתי להתקשר. מהצד השני, חשוב לגלות אמפתיה ולהיות סבלניים, להבין שאותו אדם שיצא למילואים עובר חוויה מאוד לא פשוטה. אנחנו רוצים שבני הזוג שלנו יחזרו הביתה בדיוק אותו הדבר, אבל הם כבר לא אותו הדבר וגם אתם לא. המצב הזה יוצר שינוי, וכדאי לקבל את השינוי ולא להיבהל ממנו".
איך כדאי להתנהל בזמן חופשה מהמילואים?
"לערוך תיאום ציפיות לפני שאתם ממהרים להזמין לכם מקום במסעדה. לשאול את בן או בת הזוג, 'מה הדבר הראשון שאת/ה רוצה לעשות?'. אם הם אומרים, 'קודם כול להניח את הראש לשעתיים ואז נדבר' - אז לחכות להם. למצוא דרך לשלב את הצרכים של שניכם בזמן הקצר שניתן לכם. אני מציעה לא להתעסק בסידורים, בקניות ובהסעות של הילדים, אלא להקפיד שגם ביומיים־שלושה של החופשה או סוף השבוע יהיה לכם זמן זוגי רק לשניכם. אל תוותרו על השקעה בזוגיות שלכם, ותשאפו לשמור על אש התמיד של הקשר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button