נשים רבות מתחילות היריון עם המוגלובין נמוך מהרצוי

בשורה לנשים בהיריון ואחרי לידה: נמצא הפתרון המושלם שישמור לכן על רמת הברזל.

ברזל הוא מהמינרלים החשובים ביותר בגוף – בעיקר בתקופת ההיריון. מתי וכיצד נגרם חוסר ברזל? אילו תוספי ברזל מומלצים וכיצד לבחור את התוסף הנכון? ספאטון (SPATONE), תוסף הברזל בנוזל ללא ממתיקים מלאכותיים, בעל יכולת ספיגה וזמינות ביולוגית גבוהה ואשר אינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול¹. שיהיה בשעה טובה

מוגש מטעם קבוצת לפידות
פורסם:
ברזל הוא מינרל חיוני, שגוף האדם זקוק לו להעברת חמצן ממערכת הנשימה אל המוח והאיברים. בעיקר בתקופת ההיריון, מדובר במשאב קריטי לאם ולעוּבר. מחסור בברזל הוא מצב מסוכן, שהסיבוכים שלו יכולים לנוע ממשקל לידה נמוך ולידה מוקדמת ועד לפגיעה קוגניטיבית אצל התינוק. גם בקרב האם לעתיד, מחסור ברזל פוגע משמעותית בבריאות ובאיכות החיים.
לא עוד. ספאטון (SPATONE) המשווק ע"י קבוצת לפידות, הינו תוסף הברזל המוביל בשוק תוספי התזונה. הוא מכיל מי מעיין עשירים בברזל 100 אחוז טבעי וקיים גם בטעם תפוח בתוספת ויטמין C. כל שקית של ספאטון מכילה 5 מ״ג ברזל אלמנטלי, בהרכב ברזל סולפאט (ברזל דו-ערכי). התוסף הינו כשר פרווה בהשגחת בד״ץ העדה החרדית ירושלים. חשוב לציין, כי ספאטון אינו מכיל ממתיקים מלאכותיים כגון אספרטיים, שנמצא בין היתר במוצרי מזון ובמשקאות דיאטטיים ואשר ארגון הבריאות העולמי פרסם החודש אזהרה מפניו.
מה גורם למחסור ברזל בהיריון?
לנשים יש, באופן טבעי, רמת המוגלובין נמוכה יותר מזו של גברים. בנוסף, נשים בגיל הפריון מאבדות דם בעת המחזור החודשי – ויכולות לאבד ברזל ולהגיע לרמות המוגלובין נמוכות עוד יותר. אם הדיאטה השגרתית של האישה מכילה פחות ברזל, רמתו יכולה עוד לרדת. לכן, נשים רבות מתחילות מראש היריון עם המוגלובין נמוך מהרצוי ועם אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל, שרק הולכת ומחמירה בתקופת ההיריון. למעשה, אנמיה יכולה להיגרם כתוצאה מכמה גורמים. זה יכול להיות קשור במחסור בברזל, בחומצה פולית או בוויטמין B12 ויש סיבות נדירות יותר. המצב השכיח ביותר הוא אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל.

2 צפייה בגלריה
תוסף ברזל של ספאטון
תוסף ברזל של ספאטון
אינו מכיל ממתיקים מלאכותיים. ספאטון תוסף ברזל בנוזל
(צילום: עידן מלכה)

מהם הסימפטומים של מחסור בברזל בהיריון?
קל לאתר מחסור בברזל או אנמיה, מאחר שהסימפטומים הראשונים הם עייפות, קוצר נשימה, חיוורון, סחרחורות וחולשה, בעקבות ההמוגלובין הנמוך והתרוקנות מחסני הברזל. זאת הסיבה שמשרד הבריאות העולמי פרסם הנחייה במסגרתה על כל אישה בהיריון לצרוך תוספי ברזל. השאיפה היא לאפשר לתוסף הברזל להשלים את רמת הברזל בגוף ולהימנע ממצב קיצוני של צורך בעירוי תוך-ורידי או במנות דם.
מאיזה שלב בהיריון מומלץ לצרוך תוספי ברזל?
מומלץ ליטול תוספי ברזל כבר מתחילת ההיריון, אולם החל מהטרימסטר השני, יש עלייה בצורך של הגוף בהשלמת מחסני הברזל וההמלצה היא לצרוך ברזל, רצוי מהסוג שרמת הספיגה שלו בגוף אפקטיבית יותר, כלומר ברזל בנוזל. המינון עובר התאמות בהתאם לתוצאות בדיקות דם ורמת ההמוגלובין בגוף. שקית אחת של ספאטון מסייעת להגיע לכמות היומית המומלצת של ברזל ובמהלך ההיריון, ניתן ליטול יותר משקית אחת בהתאם להמלצת הרופא.
החל מהטרימסטר השני, יש עלייה בצורך של הגוף בהשלמת מחסני הברזל וההמלצה היא לצרוך ברזל, רצוי מהסוג שרמת הספיגה שלו בגוף אפקטיבית יותר, כלומר בנוזל
אילו תוספי ברזל קיימים בשוק?
שוק תוספי הברזל נחלק לטבליות לבליעה, אבקה או ברזל נוזלי. ספאטון מתאים לכל המשפחה לשימוש מגיל שנתיים³. רוב הגינקולוגים בישראל ממליצים על ספאטון לנשים בהיריון ונשים מיניקות². תוסף ברזל בנוזל הוא בעל יכולת ספיגה וזמינות ביולוגית גבוהה ואינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול¹. בנוסף, היות שספאטון קל ונוח לשימוש ויתרונותיו רבים, נשים מתמידות לצרוך אותו גם לאחר הלידה ובתקופת ההנקה.
מה לגבי מאכלים שעשירים בברזל?
במהלך ההיריון, מומלץ לעבור לתזונה שמשלבת חלבון כמו בשר ודגים עם מאכלים שעשירים בוויטמינים כמו פירות וירקות. ויטמין C מסייע בספיגת ברזל ולכן מומלץ ליטול את תוספי הברזל עם מיץ תפוזים וכמובן, להימנע במידת האפשר ממאכלים עתירי סוכר או שומן רווי.

¹תופעות לוואי מסוג Dyspepsia, על פי מדד GDSS, בנשים בשבועות ה-22-28 להיריון, בהשוואה לפלצבו. בהתאם לממצאי המחקר McKenna, D., Spence, D., Haggan, S. E., McCrum, E., Dornan, J. C., & Lappin, T. R. (2003). A randomized trial investigating an iron‐rich natural mineral water as a prophylaxis against iron deficiency in pregnancy. Clinical & Laboratory Haematology, 25(2), 99-103.
²בהתאם לממצאי סקר של מכון ברנדמן בע"מ בנושא המלצות על תוספי ברזל למטופלות בהיריון או בתקופת הנקה בשנת 2022, שבוצע בדגימה משולבת באינטרנט ובטלפון בפברואר 2022 בקרב מדגם ארצי ומייצג של 70 גינקולוגים בישראל.
ספאטון הינו תוסף תזונה. ³נשים בהיריון, נשים מיניקות, אנשים הנוטלים תרופות מרשם וילדים - יש להיוועץ ברופא
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button