נורית אירן כהן. "אף אחד לא צריך לראות מראות כאלה"

מתנדבת של זק"א תשיא משואה: "המראות הקשים תמיד ילוו אותי"

נורית אירן כהן,  תשיא משואה בערב יום העצמאות לכבוד מתנדבי הארגון שהתגייסו למשימת איתור וזיהוי גופות ב־7 באוקטובר: "לכל בית שנכנסנו היה סיפור יותר מזעזע מקודמו"

פורסם:
ברכות על בחירתך להדליק משואה. הופתעת?
"הופתעתי מאוד כשהתקשרו אליי מהוועדה. אמרו ששוקלים את מועמדותי להדלקת משואה כנציגת זק"א, שהתגייס למשימה הקדושה באיתור וזיהוי הגופות של הקורבנות של 7 באוקטובר. אמרתי שאני אמורה לצאת במשלחת הסברה ללטביה ואשמח לדעת אם עליי להקדים את חזרתי ארצה. למחרת קיבלתי טלפון מהשרה מירי רגב שבישרה לי שהוחלט סופית על בחירתי. אני גאה להדליק את המשואה יחד עם נציגי כוחות הצלה אחרים: אושרית חדד ממד"א, ד"ר תמר שלזינגר מ'איחוד הצלה' ויואל דמרי משירותי הכבאות".
במה את עוסקת פרט להתנדבות בזק"א?
"אני מג'נגלת בין עיסוקים רבים: לפרנסתי אני עובדת סוציאלית ב'צבר רפואה' בהוספיס בית ומטפלת בפסיכותרפיה בנפגעי שכול, אבל וטראומה. אני גם פעילה בקהילת 'יחד', קהילה עירונית מעורבת של דתיים וחילונים במודיעין, שבמסגרתה אני מתנדבת בחלוקת מזון לנזקקים. בנוסף אני מתנדבת בארגון 'מנדלת הלב' התומך בחולי סרטן, וכאמור גם ביחידת הצוללנים של זק"א. אני צוללת כבר שנים, בעברי הדרכתי צלילה בסיני, ולפני שמונה שנים חבר הציע לי להצטרף ליחידה ונעניתי ברצון".
למה ארגון זק"א זקוק ליחידת צוללנים?
"כשיש נעדרים במים או כשיש חשד שראיות פליליות נזרקו למים, אנחנו נקראים לחפש. היחידה שלנו, לדוגמה, מצאה את הילדה רוז פיזם ז"ל בנחל הירקון, וגם באסון נחל צפית הוזעקנו. אחרי ה־7 באוקטובר כולנו התגייסנו למשימה הקשה בעוטף לאיתור וזיהוי גופות וחלקי גופות, ללא קשר לתפקידנו בארגון".
2 צפייה בגלריה
נורית אירן כהן, מתנדבת ביחידת הצוללנים של זק"א
נורית אירן כהן, מתנדבת ביחידת הצוללנים של זק"א
"היחידה שלנו מצאה את גופתה של רוז פיזם". באחת הצלילות
(צילום: דוברות זק"א)

איך התמודדת עם המשימה הקשה?
"יש לי תעצומות נפש, ברוך השם. בעבר התנדבתי במד"א וכבר ראיתי גופות בחיי. אני משערת שהמראות הקשים תמיד ילוו אותי, כי זה לא נמשך יום־יומיים אלא שלושה חודשים, אבל אני מאמינה בעצמי וגם בקדוש ברוך הוא, וזה תמיד עוזר. לאסוף גופה שחסר לה יד, רגל או ראש זה מזעזע, אף אחד לא צריך לראות מראות כאלה.
"הגעתי למחנה רעים ולעין־השלושה כשעדיין התנהלה שם לחימה והיו הפגזות באזור, אבל היה חשוב לבצע את המשימה כדי לתת לאנשים האלה את הכבוד הראוי ולהביאם לקבורה במהירות. לכל בית שנכנסנו היה סיפור יותר מזעזע מקודמו. באחד הבתים ראינו מיטת תינוק עם כרית מגואלת בדם, לא רצינו אפילו לדמיין מה קרה שם".
איך קיבלו אותך מתנדבי זק"א ושאר הכוחות בשטח?
"קיבלתי יחס של אחד מהחבר'ה, אני לא רואה בזה שאני אישה משהו יוצא דופן. כבר ראיתי גברים שהיה להם יותר קשה ממני, אבל אנחנו לא בתחרות. זק"א הוא ארגון חרדי ואני מצדיעה להם על כך שהם בחרו דווקא באישה כנציגה שלהם לטקס, זה רק מראה כמה הם פתוחים ופלורליסטיים ואני מרגישה שזו זכות גדולה לייצג אותם בטקס".
מה עמדתך בנוגע למחלוקת סביב עצם קיום הטקס, שייערך השנה ללא קהל?
"יש כרגע מלנכוליה לאומית מכל הסיבות הלגיטימיות, קרה לנו דבר נורא ואיום. אבל אני בדעה שצריך להרים את הראש. מתוך הזוועות צמחו סיפורי גבורה, וזה מה שאנחנו מציינים בטקס".
במי את היית בוחרת להדליק משואה?
"בכל אמא בישראל. לכל האמהות מגיע להדליק משואה כי הן הכוח של החברה שלנו. נשים תמיד היו גיבורות וברוך השם שסוף־סוף מרימים לנו".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button