צועדות באדום בהפגנה בירושלים

"לא נאבד את הזכויות שלנו ביום אחד, אבל לאט־לאט נידרדר לזה עם עוד חוק ועוד חוק"

מורן זר־קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה", שיזמה בין היתר את "צעדת השפחות" במסגרת המחאה על ההפיכה המשפטית: "אנחנו רוצות להציב תמרור אזהרה. במשמרת שלנו לא יפגעו בזכויות נשים"

פורסם:
מהי תנועת "בונות אלטרנטיבה"?
"תנועה לא מפלגתית של נשים, שחברו יחד להגן על זכויות נשים בנושאים כמו ייצוג הולם, שוויון זכויות, תקציבים ומאבק באלימות נגד נשים".
למה ייסדת אותה?
"פשוט נקלעתי לסיטואציה. באחת ממערכות הבחירות האחרונות היה נראה שהולכת לקום ממשלה קיצונית מאוד, דומה לזו שקיימת עכשיו. נבהלתי ופתחתי קבוצת פייסבוק בשם 'בונות אלטרנטיבה', כי זו הייתה המטרה: למצוא אלטרנטיבה. כעבור חודש התפרסמה ידיעה על אונס הצעירה מאילת על ידי 30 גברים, פתחתי 'איוונט' וקראתי לו 'שביתת הנשים'. שלחתי את הלינק בקבוצה, שמנתה בסך הכול 40 נשים והלכתי לישון. בבוקר קמתי לאלף שיתופים ובקשות מארגונים שרוצים להשתתף. מאז אנחנו פועלות ללא הפסקה במגוון נושאים, והכול בהתנדבות".
באילו נושאים, למשל?
"השתתפנו בקמפיין 'שוות משוות' להשוואת פערי השכר; הצטרפנו למאבק של שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל להשוואת תנאים לשחקנים גברים; ליווינו את המתלוננות נגד איל גולן והפגנו מול ההופעה שלו בבלומפילד, במטרה להפעיל לחץ על הפרקליטות לקבל את הערר שלהן - והצלחנו".

2 צפייה בגלריה
מורן זר־קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה"
מורן זר־קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה"
זר־קצנשטיין. "אנחנו רוצות להציב תמרור אזהרה"
(צילום: תמי גל אור)

איך נולד מיצג "צעדת השפחות"?
"אחת מבנות הקבוצה זרקה את הרעיון, וכולן חשבו שזה רעיון נהדר. רצינו לייצר אירוע ויזואלי שיתפוס את תשומת הלב כדי להבהיר את הסכנה".
המיצג בהשראת "סיפורה של שפחה", על פי רומן דיסטופי של מרגרט אטווד. את מאמינה שנגיע לשם?
"לא עשינו את המיצג הזה כי אנחנו חושבות שאנחנו שפחות. בגלעד נשים קמו בוקר אחד ואיבדו את כל הזכויות שלהן. אנחנו לא נאבד את הזכויות שלנו ביום אחד, אבל לאט־לאט נידרדר לזה עם עוד חוק ועוד חוק. אנחנו רוצות להציב תמרור אזהרה. במשמרת שלנו לא יפגעו בזכויות נשים".
נגד מה בדיוק אתן נלחמות?
"למשל, נגד פסקת ההתגברות להחלשתו של בית המשפט הגבוה לצדק, שעמד לצד נשים בהרבה מאוד מקרים: בג"צ אליס מילר; בג"צ 'קול ברמה' שאיפשר לנשים לדבר בתחנת רדיו חרדית; בג"צ לפתיחת מעון לנשים מוכות של אברכים; בג"צ עמנואל שקבע שאסור להפריד בין תלמידות מזרחיות לאשכנזיות ועוד. בנוסף, הממשלה פועלת לחקיקת חוקים נגד נשים ומצמצמת ייצוג נשים בכנסת, בממשלה ובתפקידים ציבוריים בכירים".
"מרגרט אטווד עצמה צייצה על המיצג, ה'וושינגטון פוסט' פרסם תמונה עם הכותרת 'דמוקרטיות מתות בחושך', וגם ה־CNN עשה כתבה"
כפי שזה נראה היום, אתן מזוהות עם מחנה השמאל.
"התנועה מורכבת מנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית, חרדיות, דתיות, ימניות ושמאלניות, שרוצות לקדם נשים".
אילו תגובות קיבלתן?
"סיקור אדיר בארץ ובעולם. מרגרט אטווד עצמה ראתה וצייצה; ה'וושינגטון פוסט' פרסם תמונה תחת הכותרת 'דמוקרטיות מתות בחושך', וה־CNN עשה כתבה יפה".

איך אתן משיגות מימון למיצג ולתלבושות?
"כרגע אנחנו מממנות את זה מכיסנו ותופרות בעצמנו. לפני המיצג במוצ"ש בקפלן, שבו צעדו 150 שפחות, ישבנו כל השבת ותפרנו כובעים. עכשיו אנחנו יוצאות בגיוס המונים". (לתרומות).
מה את עושה לפרנסתך?
"אני יועצת אסטרטגית לארגונים ומרצה בנושאים של אסטרטגיית תוכן ומיתוג. כרגע עיקר הפוקוס שלי הוא על 'בונות אלטרנטיבה', ואני נותנת הרצאות לנשות קריירה, כשכל ההכנסות הן לטובת התנועה".
ולסיום, מה העצה הכי טובה שקיבלת?
"תשחקי את המשחק שלך ובסוף כולם יצטרפו".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"כשהייתי קצינה, ההורים יעצו לי להישאר בצבא".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button