אוניכוליזיס שתוקף את הציפורניים

זהירות! המחלה שתוקפת את הציפורניים בגלל לק ג'ל

סטורי שגרתי שהעלתה משפיענית האוכל דניאל עמית, חשף שהיא סובלת מבעיה קשה בציפורניים בעקבות שימוש בלק ג'ל. מה זה אוניכוליזיס ואיך תדעי אם גם לך יש את זה?

פורסם:
דניאל עמית, מגה־משפיענית עם 420 אלף עוקבים שהם צרכנים אדוקים של מה שהיא מוכרת, העלתה יום אחד אופציה לשאלות עוקבים ונשאלה למה היא כבר לא עושה לק ג'ל. בתגובה חשפה עמית שהיא סובלת ממחלת ציפורניים שנקראת אוניכוליזיס (Onycholysis) שגורמת לכך שהציפורניים מתנתקות לה מהעור - מחלה שפרצה לטענת רופאיה בעקבות השימוש בלק ג'ל. היא סיפרה שזה לא עובר לה הרבה מאוד זמן, ואף הגדילה והעלתה תמונות תקריב של הציפורניים, והתמונות קשות.
"אוניכוליזיס או אוניכוליזה מוגדרת כהיפרדות של הציפורן ממיטתה" מסביר לנו ד"ר ערן אלנבוגן, מומחה לרפואת עור. "היא קורית מהמון סיבות רפואיות. היא יכולה להיגרם מטראומה עקב חבלה, עבודה רטובה, פסוריאזיס (ספחת), פטרת הציפורן, טיפולי כימותרפיה וכן עקב דלקת עור ממגע אלרגי. ברגע שהציפורן נפרדת, הסיכון לחדירת מזהמים שונים למיטת הציפורן, כגון פטריות וחיידקים עולה".
"זו תופעה שכיחה מאוד ובכל שבוע מגיעות אליי לקליניקה לפחות שתי נשים עם הבעיה הזו, והמספרים רק עולים", מוסיף ד"ר גיל טאובר, מומחה לרפואת עור ומין ב"מכבי שירותי בריאות". "אגב, המחלה לא נקראת 'אוניכוליזיס'. אוניכוליזיס זו הפגיעה המתוארת בציפורן, של היפרדות הציפורן. המחלה עצמה נקראת 'דרמטיטיס למגע' וזו בעצם אלרגיה - ללק ג'ל במקרה הזה. הרכיב של הדבק האקרילי בלק ג'ל גורם לאלרגיה, ואת האלרגיה הזו אפשר לפתח גם אחרי שימוש ארוך בלק ג'ל. כשהגוף מפתח פתאום אלרגיה, הציפורן מגיבה בהיפרדות ודיסקולרציה, כלומר, שינוי צבע של הציפורן. זה יכול להגיע גם עם אדמומיות סביב הציפורן וגרד לא נעים. בדרך כלל זה לא משהו שקורה בפעם הראשונה שמשתמשים בלק ג'ל וגם לא בשנייה. כמו רוב האלרגיות, זה קורה דווקא עם חומר שאנחנו משתמשים בו חודשים ושנים ופתאום מתפתחת האלרגיה. כשמגיעה אליי בחורה עם אוניכוליזיס, השאלה הראשונה שאני שואל היא אם היא משתמשת בלק ג'ל".
עד כמה התופעה הזו נפוצה? מאוד. עם זאת, מתברר שרוב הנשים כלל לא מודעות לכך שמדובר באלרגיה שמחייבת הפסקה של שימוש בלק ג'ל לצמיתות.
יוליה זכרין, בת 43 מרחובות, בנקאית, מספרת: "שנים עשיתי לק ג'ל בשיטת האבקה והכול היה בסדר. כשעברתי למניקוריסטית אחרת, הבחנתי שמשהו לא בסדר בציפורניים. זה לא מורגש מיד, כי מתחת ללק ג'ל לא רואים הרבה, אבל כשהיא הסירה את הלק פתאום ראיתי שהציפורן שלי ממש מתרוממת. בפעם הבאה שבאתי אליה ביקשתי להוריד עד הסוף כדי לראות מה קורה, כי פשוט הרגשתי שאחת הציפורניים ממש התנתקה לי. כשהיא הורידה את הלק ראיתי אזורים ריקים ואזורים צהובים והבנתי שהמצב ממש חמור. באותו רגע הלכתי הביתה והתמודדתי במשך כמה חודשים עם התרוממות והתפצלות של הציפורניים. ציפורן אחת אפילו ממש נשרה לי. חשבתי שאולי המניקוריסטית השתמשה בחומרים לא טובים והמתנתי. כעבור שנה חזרתי לעשות שוב לק ג'ל ואחרי שלושה טיפולים זה חזר".
ומה קורה איתך היום בגזרת הלק ג'ל?
"עכשיו אני בלי כלום. אני אוהבת לק ג'ל, כי זה נראה מעולה, אבל אני פשוט לא יכולה. זו הייתה החלמה מאוד ארוכה ומאוד קשה. סבלתי מכאבי תופת, לפעמים לא יכולתי להשתמש בידיים. העור היה מאוד פגוע, היו לי סדקים מסביב לציפורן והעור היה נקרע בגלל התזוזה של הציפורן. זו תקופה מאוד לא נעימה שאני לא רוצה לחזור אליה".
גם ליזה לוי, בת 39 מירושלים, גננת, פיתחה אלרגיה: "חמש שנים עשיתי לק ג'ל אצל מישהי תותחית וטובה, ואז היא עזבה והתפתיתי לעשות אצל נערה צעירה ללא הכשרה שהעלתה תמונות יפות באינסטגרם. אחרי חודש ראיתי שהציפורן מתנתקת והצבע שלה נהיה ירוק, זה היה מזעזע. הלכתי לרופא והוא אמר שזו פטרייה ורשם לי כדורים עם סטרואידים חזקים שעשויים לפגוע בכבד. אחרי כמה חודשים הציפורניים החלימו, והתפתיתי לעשות שוב".
ומה קרה?
"הבעיה חזרה והפעם ממש הסלימה. הציפורניים התנתקו וגם נהיו לי כוויות ושטפי דם מתחת לציפורניים. ציפורניים זה חלק חשוב מאוד בנשיות שלי. אני רווקה ויוצאת לדייטים, וזה מבאס מאוד. הפעם רופא העור אמר שזו אלרגיה, ושלח אותי למכון רוקח לעשות בדיקות אלרגיה, ואמר לי שאם אעשה עוד פעם לק ג'ל, הוא פשוט לא יקבל אותי כפציינטית. אז עכשיו אין לי ברירה, ואני צריכה שוב כמה חודשים כדי להחלים. האם אני אעשה שוב לק ג'ל? כנראה שכן, אבל הפעם אצל מישהי עם תעודות, ובכל מקרה כרגע זה לא על הפרק. גם אסתטית זה מכוער וזה גם כואב נורא".
אותו סיפור בדיוק קרה גם לרחלי בן חמו, בת 33 מעפולה, מנתחת התנהגות במשרד החינוך: "לפני שנתיים התחלתי לראות שהציפורניים שלי מתמלאות בצבעים צהובים ומתנתקות. שאלתי את המניקוריסטית שלי אם יכול להיות שזה בגלל הלק, והיא אמרה 'לא, אין לך כלום' ופשוט עשתה לי לק חדש. לאט־לאט ראיתי שהציפורן ממש נפרדת ומלא חומר צהוב נערם בין הציפורן לעור. שוב באתי אליה ואמרתי לה 'תסירי הכול, אני לא רוצה להמשיך'. היא יעצה לי לפנות לרופא עור, אבל נתתי לזמן לעשות את שלו וזה עבר".
כמה זמן זה לקח?
"המון זמן, לפחות ארבעה חודשים, עד שלא היה לזה זכר. היו ציפורניים שהיו יותר נגועות והיו כאלה שפחות. ובזמן הזה לא שמתי לק בכלל ורק גזרתי את הציפורניים כל הזמן. מאז אני מבואסת, כי אני בלי ציפורניים ואני מאוד אוהבת את הציפורניים שלי מטופחות ומסודרות, ובעצם מה שקרה הוא שבעקבות הלק ג'ל, קרה בדיוק ההפך".

איך נפטרים מזה?

אולי לא תשמחו לדעת, אבל ד"ר טאובר קובע שלמעשה אין טיפול, וצריך לחכות שהציפורן תגדל מחדש: "אין היום טיפול לרגישות או אלרגיה לחומרים שבלק ג'ל, בדיוק כמו שאין טיפול לרגישות לניקל. הטיפול הוא הימנעות. כשאני מודיע את זה למטופלות שלי, זו בשורה קטסטרופלית עבורן, ורוב הבנות פשוט לא מקבלות אותה. הן מתפתות לכל מיני מניקוריסטיות שמבטיחות בניית ציפורניים או לק ג'ל היפואלרגניים, אבל למעשה אין דבר כזה. בכל בניית ציפורניים או לק ג'ל קיים הרכיב של דבק אקרילי והוא הטריגר לאלרגיה".
מה בכל זאת צריך לעשות?
"להגיע לרופא לצורך בירור הבעיה, לקחת תרבית ולעתים גם ביופסיה עורית, כדי לאשר את החשד ולהבין אם מדובר ברגישות למרכיב בלק ג'ל (למשל, אקריל, כאמור) שגרמה לדלקת בעור", אומר ד"ר אלנבוגן. "חשוב לטפל בזמן וכמה שיותר מוקדם כדי למנוע התפתחות זיהומים או פטריות. לגזור את החלקים הנפרדים ולהקפיד על ייבוש מלא של אזור הציפורניים, ואפשר ורצוי גם להשתמש בתכשיר מניעתי או טיפולי לפטרת הציפורניים. בנוסף, יש להימנע ממניקור מכשירי".
"זה משתנה מאדם לאדם וזמן ההחלמה ייקח בין חודשיים לארבעה, מוסיף ד"ר טאובר. "מה שכן, חשוב למרוח קרם לחות. ככל שסביבת הציפורן תהיה לחה ושומנית יותר, כך האזור יחלים טוב יותר, אז אחרי כל נטילת ידיים כדאי למרוח קרם לחות. בשלב הבא, צריך להיפרד מהלק ג'ל. מי שפיתחה אלרגיה, לעולם תהיה לה אלרגיה ותוכל למרוח רק לק רגיל. רובן לא מקשיבות ומנסות עוד פעם. בפעם השנייה והשלישית התגובה היא יותר מהירה ויותר חריפה, ואז הן מבינות".

סימני זיהוי

ספיר קנר, מנהלת מותגי OPI ו־Footlogix בישראל, מסכמת: "כדי לאפיין אוניכוליזיס אנחנו נראה בבירור היפרדות בין הציפורן למיטת הציפורן, בדיוק כמו שדניאל תיארה שהציפורן מתנתקת. לעתים יופיע כתם צהבהב אשר בהדרגתיות יגדל לכיוון שורש הציפורן עצמה". ד"ר טאובר מוסיף: "כשאני רואה שהאוניכוליזיס הופיע למטופלת בכמה ציפורני ידיים בבת אחת וברגליים לא, כי ברגליים היא הרי לא משתמשת בלק ג'ל, מאוד קל לי לקבוע שזו הבעיה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button