האסתטיקה היפנית הייחודית, שמקורותיה נעוצים בשורשי הזן והבודהיזם ומושפעים עמוקות ממאפייניה הפיזיים של המדינה מוכת אסונות הטבע, נחשבת לחלק מרכזי במהות היומיומית של היפנים. האדריכלות והעיצוב ביפן מבוססים על עקרונות שונים לגמרי מאלה שאנחנו מכירים, ומושתתים על הטבע הפראי. מראשית ההיסטוריה ראו היפנים בטבע מקור השראה מעמיק ונצמדו לשימוש בחומרים טבעיים וגולמיים תוך בנייה של עולמות פילוסופיים שלמים המסבירים את הבחירה. היפנים רואים בטבע אלמנט חי, ראשוני ואורגני – מקור השראה לאופן שבו ראוי שהאדם יחיה את חייו. העיצוב היפני מתרכז בא־סימטריה ובהיעדר חזרתיות, בדומה למצב הטבעי. עיקרון מעניין נוסף הוא הוואבי־סאבי, השקפת עולם שמקורה בבודהיזם ודוגלת בקבלת הארעיות וחוסר השלמות.
חומרי הגלם במדינה שונים מאלה שהיו מקובלים באופן מסורתי במערב, למשל במבוק ונייר, ובכל הקשור לאדריכלות ולעיצוב פנים ניכרת השפעתו של הטבע לא רק מבחינה חומרית אלא גם כגורם מחולל של הרס וכאוס. האיים היפניים ממוקמים על קו טקטוני פעיל ומאופיינים בריבוי של רעידות אדמה ולצדן בגלי צונמי והתפרצויות געשיות. חוסר הוודאות שגורמים אלה, כאשר בכל רגע האדמה עלולה לפעור את פיה ולבלוע את כל מה שיצר האדם, ניכר ומשפיע על התרבות היפנית כולה, ובאופן בולט על האסתטיקה המקובלת בה, על חומרי הבנייה הקלילים ועל עיצוב הפנים האוורירי.
“מבחינת היפנים, אידיאל היופי נעוץ דווקא באלמנטים ארעיים, חסרים, שאינם מושלמים”, מסבירה הדס טוויזר, סמנכ”לית שיווק ומבעלי טופז קרמיקה. “יש שם קבלה מוחלטת של העובדה שפגמים הם חלק אינטגרלי מהחיים. זו תפיסת עולם שמאדירה את היופי והחן בהזדקנות האדם והחומר, את הבשלות וסימני הזמן שהם אנושיים ומרגשים מעצם קיומם. בראייה המקומית, הקומפוזיציה הא־סימטרית היא המפתח להגיע לאיזון מושלם, ולא בכדי אדריכלים, מעצבים ומותגים מערביים מאמצים את הגישה הבריאה הזאת בשתי ידיים ומיישמים אותה בחללי הבית השונים”.
“כשאנחנו בוחנים את העיצובים של המותגים היפנים המובילים, ברור מאוד שהם נמנעים מדקורציה מוגזמת ושהם אינם מנסים להרשים. נהפוך הוא, הפריטים צנועים ומתמקדים בפונקציה, וזה בדיוק מה שהופך אותם למושלמים”, מוסיפה מעצבת הפנים נועה קופרמן. “בעיצוב היפני המודרני ניכרת ההשפעה של תרבות המערב, אך עדיין הוא מאופיין באותה צניעות וקומפקטיות של האדריכלות המסורתית. החללים קטנים, צפופים, מוגדרים וצנועים. אין בהם פאר, בטח לא במופגן, ועיקר ההתמקדות הוא דווקא בפריטים. גם ב־2022 היפנים מאמינים שלכל חפץ יש משמעות ורוח, כך שארגון הבית מחדש מלווה בטקס שבמהלכו הם מודים לחפץ שהם עומדים למסור או להשליך על התקופה שבה שירת אותם. הגישה שדוגלת כי לכל חפץ יש מטרה, עד השלב שבו הוא מפסיק למלא את הפונקציה שלו, גורמת לבתים להישאר מינימליסטיים, חפים מטרנדים או מסגנונות. הבית היפני חף כמעט לחלוטין מדקורציה, ויופיו נמצא בפרטים הקטנים”, היא מסכמת.
פורסם לראשונה: 08:48, 28.11.22