ד"ר לירז מרגלית. "המסרים שאומרים שיש דרך אחת נכונה עושים עוול להרבה נשים"

אנחנו יותר שמרניות בסקס ממה שנדמה לנו

ד"ר לירז מרגלית בדקה מה נשים חושבות על סקס בלי מערכת יחסים מחייבת וגילתה שזה לא כל כך פשוט: "מצד אחד החברה משדרת שאפשר ליהנות ממין, מצד שני עבור הרבה נשים זה עדיין נתפס כפריצות ומשהו לא לגיטימי"

פורסם:
ד״ר לירז מרגלית (42), פסיכולוגית חברתית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, עוסקת בהשפעת העידן הדיגיטלי על מערכות יחסים, קבלת החלטות והאושר שלנו. לאחרונה ערכה מחקר שבדק "מה נשים רוצות?" עבור BUMBLE, שבו השתתפו 565 נשים בטווח הגילים 55-22.
מה בדק המחקר?
"מה שעניין אותי כחוקרת היה לראות אם ב־2023 יש שינוי בתפיסות לגבי המיניות, מערכות יחסים וזוגיות. הסתכלתי על אוכלוסיות של רווקות, של נשים במערכות יחסים ושל גרושות".
ומה גילית?
"כפסיכולוגית אני תמיד מעוניינת לחקור את הפער בין מה שמישהי אומרת בצורה מפורשת ובין העמדות שלה, כי הרבה פעמים מתגלים שם דברים מעניינים. כששאלתי את השאלה, 'האם נשים יכולות לקיים יחסי מין או להיות במערכת יחסים מינית ללא מערכת יחסים מחייבת?', אז 82% מהנשים, ללא הבדל של גיל או סטטוס, אמרו כן. כלומר, לכאורה יש המון פתיחות למיניות האישה. אני אומרת לכאורה, כי כששיניתי את הנוסח של השאלה ושאלתי 'האם את תקיימי יחסי מין ללא מערכת יחסים מחייבת?', פתאום האחוזים צנחו משמעותית ל־52%".
עוד כתבות בלאשה:
מה זה אומר?
"שאנחנו נמצאות בתקופה מאוד מבלבלת. מצד אחד, יש 'מי טו' ויש שוויון, וכל המסרים אומרים, 'אל תהיי הבן אדם המובל והפסיבי', 'את רוצה? תעשי', ו'אין בעיה שתגידי שאת אדם מיני'. מצד שני, יש לנו ביולוגיה ותפיסות שהשתרשו במהלך מיליון שנות אבולוציה, ולפיהן לאישה יש ביצית אחת והיא רוצה 'לבזבז' אותה בקפידה, ולכן מבחינתה חשוב להיות קשה להשגה ולא לקפוץ מיד למיטה. כלומר, מצד אחד החברה משדרת שיחסי מין זה משהו שאפשר ליהנות ממנו, אבל מצד שני הפתיחות הזאת עדיין נתפסת עבור הרבה נשים כסוג של פריצות ומשהו שהוא לא מקובל ולא לגיטימי.
"לכן הפער בסקר: כששואלים באופן כללי, הנשאלת עונה את מה שהיא יודעת שהוא המסר של החברה מבחינת מה נכון לאישה להגיד. אבל כשאני שואלת אותה על עצמה, אז היא כבר תיקח צעד אחורה ותהיה הרבה יותר מהוססת".
מה עוד גילית על היחס שלנו למיניות?
"הסתכלתי כמה זמן לוקח לאישה לענות על שאלה, כמה זמן היא חושבת לפני שהיא עונה, ורואים שבכל השאלות שקשורות למיניות עדיין יש הססנות. זה אומר שיש נשים שעדיין צריכות להבין עם עצמן מה נכון להן ומה הן רוצות, שמיניות היא עדיין נושא שמייצר קונפליקט פנימי אצל הרבה מאוד נשים".

"מצד אחד החברה משדרת שאפשר ליהנות ממין, מצד שני עבור הרבה נשים זה עדיין נתפס כפריצות ומשהו לא לגיטימי"

מה המסקנה שלך?
"לדעתי, המסרים שאומרים שיש דרך אחת נכונה עושים עוול להרבה נשים שנמצאות בבלבול גדול מאוד. רבים מהארגונים של הפמיניזם הרדיקלי קוראים לשוויון מוחלט, אבל נשים לא מעטות אמרו לי שככל שהן רוצות יותר גבר, חשוב להן שהוא יעשה את הצעד הראשון ושהן ירגישו מחוזרות".
איך את מסבירה את זה?
"היום הרבה מההיכרויות קורות דרך אפליקציות. ראינו שבעצם העובדה שאישה נמצאת באפליקציה, היא מרגישה שהיא מעבירה מסר לעולם, 'אני פנויה', וזה מסר שלכאורה לא מקובל להעביר באופן כל כך גלוי ועולה צורך למתן אותו. רואים שככל שנשים נמצאות יותר באפליקציה, ככה הרבה יותר חשוב להן שהצעד של הגבר יהיה הרבה יותר ברור והרבה יותר דומיננטי. אני לא אומרת שאין נשים ששוכבות בדייט ראשון, יש יותר ויותר, אבל הרבה נשים עדיין מעוניינות ברומנטיקה של תפקידי מגדר ומרגישות צורך לשחק אותה קשות להשגה גם בכל מה שקורה במיטה".
יש לזה גם בסיס אבולוציוני?
"לפי מחקרים, אצל גברים ככל שיש יותר מסתורין, יותר חוסר ודאות ויותר קושי להשיג בהקשר המיני, רמות הדופמין במוח עולות. דופמין הוא מוליך עצבי שקשור בתחושות העונג שלנו, וגילו שהרמות הגבוהות ביותר שלו מופרשות בציפייה לגירוי, עוד לפני שאנחנו מקבלים את מה שחשבנו שרצינו. כאשר אין ודאות בבת הזוג - הגבר רוצה אותה יותר ורמת הנחשקות שלה עולה. אצל נשים זה קצת יותר מורכב. נשים לפעמים יעדיפו את הוודאות ואת מי שיישאר לידן לעזור להן לגדל את הצאצאים, יותר מאשר את הגיוון".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button