השער של השערים: 75 שנים וכמעט 4,000 שערים ב"מוזיאון המקוון" החדש של "לאשה"

השבועון "לאשה" משיק גלריה מקוונת מרהיבה, שמציעה מסע אל 75 שנות האישה הישראלית דרך ארכיון ייחודי של כל שערי המגזין משנת 1947 עד היום. בואו להיזכר ברגעים הכי גדולים ולסייר בין דמויות בלתי נשכחות

פורסם:
מי היא שיאנית השערים של "לאשה" בכל הזמנים? מי הופיעה על שער הגיליון הראשון? מי מזהה את השחקנית המבטיחה גילה אלמגור בת ה-19, ולהבדיל, כיצד נראה השער האחרון של עפרה חזה המנוחה? לכבוד יום הולדתו ה-75 משיק היום השבועון "לאשה" אתר חדש ומרהיב, המציג את כל שערי "לאשה" מיום הקמתו, כמעט שנה וחצי לפני קום המדינה, ועד היום. היום, לראשונה בתולדותיו, פותח השבועון את ארכיון השערים בפני הציבור, ומאפשר בו חיפוש קל ונגיש, לצד סיפורים מרתקים סביב דמויות נבחרות שהופיעו על שער השבועון.

מודלים של האישה הישראלית

ארכיון השערים של "לאשה" הוא פסיפס יחיד מסוגו, וציר הזמן שלו ממחיש את השינויים המפליגים שעברה האישה הישראלית בממדים רבים לאורך שנות קיומה של המדינה. שינויים אלה ניכרים במעמדה החברתי והתעסוקתי, במקומה בעולם הפוליטי ובתרבות הישראלית, ובדומיננטיות שלה בעולם האופנה והיופי לאורך השנים.
בשנותיו הראשונות נטה השבועון להדגיש את הסממנים הישראליים בדמויות שהופיעו על שעריו. היו אלה מודלים של אישה ישראלית - חיילות, מורות, פועלות ציוניות. בשנים הבאות התמקד במלכות יופי ובדוגמניות, ומאז שנות השמונים השער של "לאשה" הפך היעד הנחשק לכל דמות נשית שכוכבה דרך בישראל: זמרות, שחקניות, נשות תקשורת, ספורטאיות ונשות עסקים.
ארכיון השערים דרש מעורכות "לאשה" לגלות חוש בלשי ויצירתיות רבה בתהליך העיבוד שלו לאתר החדש שמושק כאן היום. הסיבה: בשנים הראשונות הציגו עורכי העיתון דמות אישה אקראית על השער, ולפעמים הסתפקו בציון שמה בלבד. זיהוי הדמויות המצולמות היה לא פשוט, ולא תמיד הצליח. אבל היו גם הפתעות: הצעירה דדיה פרידלנד, שנראתה לנו מוכרת, התגלתה כשחקנית הוותיקה דליה פרידלנד, והצעירה המחופשת לליצנית זוהתה כדוגמנית הוותיקה קארין דנסקי.

מה באתר החדש?

שער הכניסה לאתר מציג שערים נבחרים לאורך השנים: זמרות, שחקניות, דמויות מעולם התרבות בתחילת דרכן, שערים בלתי נשכחים בכיכובן של דוגמניות מפורסמות, מלכות היופי הבולטות ושערים שהשפיעו על סדר היום התקשורתי בכל הנוגע למעמד הנשים בחברה, למשל המאבק באלימות נגד נשים, הפרויקט הייחודי "לא תאנסו אותנו לשתוק", והפרויקט "לא מרימות ידיים".
שער יום ההולדת שלכם
החיפוש במסך "ארכיון השערים" המלא פשוט ביותר: הקלידו את השנה או את שם הדמות המבוקשת – ולחצו חיפוש. בלוח השנה בחרו את התאריך המבוקש - שנה וחודש – וצפו בכל השערים מהתקופה המבוקשת. בין השאר, תוכלו לצפות כך בשער שהתפרסם בשבוע שבו נולדתם.
תגיות
את המגוון הענק של כוכבות השער בחרנו להציג גם בחלוקה לתגיות, לפי תחומי העיסוק של הדמויות או על פי מאפיינים שאולי לא חשבתם עליהם, דוגמת נשים פורצות דרך, או נשים שפעלו למען נשים. בחרו תגית מתוך רשימת הנושאים המוצעת ולחצו חיפוש.


מסע בציר הזמן
לאורך השנים העמידו השערים של "לאשה" מראה בפני החברה הישראלית, ושיקפו את השינויים שחלו בה. אחד השינויים הבולטים היה בעצם מעמדן של דמויות השער של העיתון – בשנים הראשונות הן הוצגו שם משיקולים אסתטיים או שיווקיים, לצד כיתוב קצרצר, ללא שום אזכור או התייחסות אל דמותן בתוך העיתון. עם השנים הפכו הדמויות על השער לנושא מוביל בכל גיליון, ובמקום כיתובים קצרים – הוקדשו להן הראיונות המרכזיים במהדורה.
האתר החדש מביא 75 סיפורים על 75 שערים נבחרים, אחד מכל שנה משנות קיומו של העיתון. כל שער מציג אישה בולטת בחברה, וממחיש את מאפייני אותה השנה. לחיצה על עיגול בציר הזמן תפתח בפניכם את השנה הנבחרת, לקריאה מעמיקה יותר.

ראיונות וידאו
מאז 2004 פועל "לאשה" גם בזירה הדיגיטלית, וכבר יותר מעשור מלווה את כוכבות השער גם בריאיון ובכתבת וידאו, המתעדת את מאחורי הקלעים של צילומי השער. בנגן הווידאו באתר החדש תוכלו לצפות בכמה מסרטוני הווידאו המרגשים ביותר שפרסמנו: הריאיון עם אילון נופר, מקימת להקת מיומנה, שהצטלמה זמן קצר אחרי שעברה ניתוח כפול לכריתת השדיים; צילומי השער ההיסטורי של הדוגמנית-החיילת יעל שלביה, שהתפרסם במקביל גם במגזין הנשים הערבי L'Officiel Arabia מדובאי, וגם ריאיון מרגש עם שירה איסקוב על חייה החדשים אחרי ניסיון הרצח ששרדה.
הבחירה של הנשים המשפיעות
ביקשנו מ-75 נשים מובילות בישראל לבחור את השער האהוב עליהן ביותר של "לאשה", ולספר מדוע בחרו דווקא בו. הבחירות מפתיעות, וגם ההסברים. בין המשתתפות: הג'ודאית האולימפית יעל ארד, המתכונאית והמו"לית רות סירקיס, מיס יוניברס הישראלית הראשונה רינה מור, אשת העסקים והאקטיביסטית חנה רדו, אשת הנשיא מיכל הרצוג, ניצב סיגל בר צבי, פרופ' עידית מטות, פרופ' גליה רהב, הזמרת והמוזיקאית קרן פלס, השחקנית יונה אליאן, מלכת היופי לשעבר טיטי איינאו, זוכת האירוויזיון נטע ברזילי, הסופרת והמשוררת נורית זרחי ורבות אחרות.


כתבו לנו

אתן ואתם מוזמנים לגלוש אל הארכיון המרגש של שערי "לאשה". מלאכת הזיהוי של שערים מסוימים עדיין בעיצומה - אם זיהיתם דמות מוכרת, או שיש לכם תיקון, סיפור משלים, או אנקדוטה אודות נסיבות הצילום של שער מסוים, אנא, כתבו לנו למערכת "לאשה", במייל laisha@laisha.co.il ונוסיף פרטים רלוונטיים בשמחה. בנוסף, בשערים מהשנים הראשונות – לא תמיד הצלחנו לאתר את שם הצלם. אם ידוע לכם מי הוא, אנא כתבו לנו כדי שנוסיף את שמו. ועכשיו: אתם מוזמנים לשוטט במנהרת הזמן. תיהנו!
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button