אודיה אזולאי. "רציתי זה שכולם ידעו שיש בחורה מוכשרת שקוראים לה אודיה"

אודיה: "אני מתאהבת סדרתית, נדיר למצוא אותי לא מאוהבת"

הזמרת אודיה אזולאי מספרת איך הפכה ליוצרת המושמעת ביותר בישראל, כיצד הקריירה משתלבת עם אורח החיים הדתי,  ואיך הילדות במשפחה חד־הורית עיצבה אותה: "זה גרם לי להיות לוחמת. אני יכולה להיות גם גבר כשצריך"

פורסם:
40 יום ו־40 לילה התפללה הזמרת אודיה אזולאי להצלחת שיר הפריצה שלה, "אור", שהיה הרביעי שהוציאה אחרי ששלושת השירים הראשונים נכשלו. "עברו חודשיים וחצי ולא קרה עם השיר כלום", היא מספרת. "כבר הייתי ממש בלחץ, התחלתי להבין שזה הסוף שלי. לקחתי סידור, פתחתי 'נשמת כל חי' ובכיתי לבורא עולם. זו תפילה שאומרים 40 יום ברצף, ובדיוק ביום ה־40 השיר התחיל לצמוח משום מקום. פתאום הוא עלה ועלה, התחילו לתייג אותי באינסטגרם, הגעתי למיליון צפיות, ואז הוא עבר פלייליסט גלגלצ ואמרתי 'תפילתי נענתה'. זו הייתה הוכחה בשבילי שהשם יתברך שומע אותי".
איך את מסבירה את ההצלחה הזו?
"תפילות. הרי הסיכוי ששיר פתאום יעבוד אחרי ארבעה חודשים שהוא בחוץ נושק לאפס. זה בגדר נס, זה כמעט לא קורה. כתבתי אותו בגיל 16, אחרי משמרת מלצרות באולם אירועים. סיימתי בשתיים בלילה, כבר לא היו אוטובוסים, הטבח התנדב להחזיר אותי הביתה ובדרך התחיל לדבר איתי על רוחניות, עשה לי כמו שיעור תורה. כשנכנסתי הביתה כתבתי את השיר, והטבח הזה אפילו לא יודע שהוא ההשראה".
מאז ההצלחה של "אור" אי שם בתחילת 2020 , אודיה, שמנוהלת על ידי עומר אדם, לא מפסיקה לדהור: היא הוציאה שני אלבומים מצליחים (והשלישי בדרך), שאותם כתבה והלחינה בעצמה; כתבה שירים לעומר אדם, אגם בוחבוט ועדן בן זקן; עידן רייכל, נועה קירל ונינט התארחו אצלה בהופעות; היא דורגה כיוצרת הכי מושמעת ברדיו לשנת 2023; קיבלה את פרס "פורצת הדרך" מטעם אמ"י; הובילה קמפיינים גדולים, והיא רק בת 23.
"הפרסים שזכיתי בהם, לא דמיינתי עשירית מהם", היא אומרת. "גם לא ראיתי את עצמי עושה קיסריות ומנורות. כל מה שרציתי זה שכולם ידעו שיש בחורה מוכשרת שקוראים לה אודיה. רציתי שיראו אותי. שיודו בקיום שלי. זה ממש לא היה קל ובטח לא מהיר. חיכיתי ליום הזה כמו למשיח".

200 השקלים האחרונים

מאז שהיא זוכרת את עצמה אודיה ידעה שהיא תהיה זמרת. בגיל שמונה החלה לנגן על פסנתר במסגרת בית ספרית. בגיל תשע ניסתה את מזלה ב"בית ספר למוסיקה", הגיעה עד השלב האחרון אך לא התקבלה. בגיל 14 ביקשה מאמה גיטרה. "אני זוכרת שהייתי איתה ב'סינמה סיטי' בראשון־לציון, היה שם דוכן של גיטרות פושטיות ב־200 שקל וביקשתי שתקנה לי", היא מספרת. "כשגדלתי היא סיפרה לי שאלה היו 200 השקלים האחרונים שהיו לה בארנק, ממש כאב לי בלב לשמוע את זה. ברוך השם, היום יותר קל לה. אנחנו גרות יחד בבית־דגן ואני עוזרת לה.
"כל הילדות שלי היה לי חלום ענק להיות זמרת ולשיר את השירים שלי, אבל לא ידעתי איך אני מגשימה את זה בכלל. יש הרבה סיפורים בתעשייה על זמרים שההורים מימנו להם את האלבום הראשון, ולי לא היה את זה. בגיל 16 כבר היו לי שירים מעולים, רציתי להוציא אותם ולא ידעתי מאיפה מתחילים. ראיתי לנגד עיניי את העוצמה שיש לילדה בת 16 שכותבת שירים טובים, וחששתי שאם אחכה עד שאעבוד ואחסוך כסף, בסוף אני אוציא את השירים בגיל 25 וכבר לא אהיה מיוחדת. הייתי בפאניקה מזה".
אז איך בכל זאת זה קרה?
"אבא שלי היה משווק של חברת קוסמטיקה וחיפש דוגמנית לחברה. הוא חשב על נועה קירל, הגיע לפגישה עם רוברטו, ובסוף השיחה הוא אמר לו, 'יש לי ילדה שיודעת לשיר, אולי תשמע אותה?'. הגעתי לרוברטו עם גיטרה, שרתי לו שיר, והוא פתח לי את הדלתות לאולפנים, אבל זה התמסמס כי עדיין לא מצאתי את הדי־אן־איי שלי. אחרי שנתיים פניתי שוב לרוברטו ושאלתי אם הוא יכול לחבר אותי לגיא ויהל, שאין עליהם בעולם. הם אהבו את השירים שלי ולקחו אותי למנהלים שלהם ב'ארומה מיוזיק', ומאז אני איתם, יצאנו לדרך מדהימה".
4 צפייה בגלריה
אודיה אזולאי
אודיה אזולאי
"הסוד להצלחה: לעבוד קשה ולא להתייאש מהלא"
( צילום: ערן לוי, סגנון: אור לוזון)

איך הגעת לעומר אדם, המנהל האישי שלך?
"בורא עולם סידר לנו להיפגש. הגעתי אליו עם הגיטרה והשמעתי לו את השירים שלי, וזה נגע לו בלב. עם הזמן השתפשפתי קצת בעולם המוזיקה, והיום הוא מנהל אותי, שזה כבוד עצום בשבילי. הוא הזמר שאני הכי מעריצה ומעריכה בעולם".
אנחנו נפגשות לפני עוד שתי הופעות שלה בקיסריה, שתיהן סולד־אאוט כמובן, ואודיה שוברת לכבודי את תענית הדיבור שהיא גוזרת על עצמה לפני כל הופעה גדולה. "אתמול לא דיברתי כל היום כדי לשמור על הקול. גיליתי שכששותקים יש יותר זמן להקשיב לסודות של הלב".
מה הסוד של אודיה?
"לעבוד קשה ולא להתייאש מהלא, ואני שמעתי הרבה פעמים 'לא' בחיים שלי. שנים הלכתי להופעות של זמרים, חיכיתי שהם יצאו מאחור וחקרתי אותם איך הם הגיעו לזה. כל אחד הביא לי את הכלים שלו, ואני מוכרחה לציין שאף זמר לא נפנף אותי".
"כשעוברת לידי תלמידת אולפנה עם חצאית ארוכה, זה קונה אותי, אני מסתכלת עליה בקנאה"
מי נתן לך את הטיפ הכי מועיל?
"בלי להיכנס לשמות, אחד מהם אמר לי להתייחס אל החלום הזה כאל עבודה, לקום כל בוקר ולעבוד בזה. מישהו אחר אמר לי שלא אוכל לשלב את החלום שלי עם עבודה אחרת, שאני צריכה להתגייס כל־כולי לדבר הזה. הוא צודק, אבל הייתי חייבת לעבוד, כי אפילו כסף לאוטובוס לאולפן לא היה לי".
במה עבדת?
"במה לא? הייתי מלצרית, מארחת, ברמנית, צלמת מגנטים באירועים, עשיתי בייביסיטר, הייתי מקפלת ב'קסטרו'. אחר כך נהייתי הפרזנטורית שלהם" (צוחקת).

אמא לביאה

אודיה נולדה בבית מסורתי־דתי בבת־ים, אחות צעירה לדניאל אזולאי (27), שעושה בימים אלה צעדים ראשונים במוזיקה, לא מעט על חשבון אחותו המפורסמת.
כשאודיה הייתה בת שנתיים הוריה התגרשו ואביה עזב את הארץ, ומאז, היא אומרת, הקשר שלהם היה "הכי מינימלי שיכול להיות. הוא חי בטורקיה, רומניה, קנדה וצרפת, ואחרי חמש שנים חזר לארץ עם מריה, רומנייה בת 20 ומשהו שלא הסתדרתי איתה. קצת בא לי מקולקל שאבא שלי נמצא עם בת זוג שהיא לא אמא שלי, והייתה תקופה שבכלל לא דיברנו. כשהייתי בת 13 הוא התחתן עם אישה מדהימה בשם סיון, ויש להם שלושה ילדים קטנים. תארי לך שיש לי אחות בת שנתיים. אנחנו לא כל כך בקשר, ואני מניחה שהעובדה שהוא לא גידל אותי השפיעה".
איך הסתדרתם מבחינה כלכלית?
"החיים היו ממש קשים. כשאבא עזב אמא נשארה עם שני ילדים קטנים, היו חובות. היא עבדה בכל עבודה אפשרית ונלחמה כמו לביאה לגדל אותנו.
"יש לאמא שלי חמש אחיות, כולן חד־הוריות, כל אחת יותר ווינרית מהשנייה. זה עיצב אותי, גרם לי להיות האישה שאני, לוחמת, בלי לחכות לאף גבר שיעשה בשבילי. אני יכולה להיות גם גבר כשצריך".
כמו שהמוזיקה שלה היא שילוב של ראפ ופופ ים־תיכוני ("אני שילוב של אמינם ושרית חדד", היא צוחקת), גם בחייה האישיים אודיה מדלגת בין ההגדרות: דתייה שלובשת טייצים וחולצות בטן וגם שרה על זה ("ואני חצי חרדית ואני חצי לבושה" ב"אינטלקטוערס"). אחרי שחגגה בת־מצווה התרחקה מהדת, וכעבור כשנתיים התחזקה שוב. למרות זאת החליטה להתגייס לצה"ל ושירתה ביחידת מופת בתל־השומר.
4 צפייה בגלריה
אודיה אזולאי
אודיה אזולאי
"אין לי ספק שהצניעות תגיע, אני בדרך לשם"
( צילום: ערן לוי, סגנון: אור לוזון)

למה התרחקת מהדת בזמנו?
"ראיתי את כל הבנות עם הג'ינסים ובא לי גם. תמיד עניין אותי להשתלב באורח החיים החילוני. אחרי שנתיים הרגשתי שחסר לי משהו, הרגשתי כמו בן אדם שאין לו נשמה, והחלטתי לחזור לשמור שבת. יש עליות וירידות: יש תקופות שאני יותר חזקה בתפילות, יש תקופות שקשה לי יותר עם צניעות. אני לא יוצאת בהצהרות. אני עושה את מה שאני מרגישה איתו בכיף, לא רוצה לעשות משהו מתוך צער. אני, למשל, לא מאמינה בעבודה בשבת. אין ברכה בכסף הזה".
קשה לך עם הלבוש הצנוע?
"יש לי קושי עם זה ותמיד היה, אבל אין ספק שאני שואפת לשם וגם אגיע לשם מתישהו, כי זה מה שאני רוצה לחיים הבוגרים שלי. כשעוברת לידי תלמידת אולפנה עם חצאית ארוכה, זה קונה אותי, אני מסתכלת עליה בקנאה. אני לא יודעת להגיד אם אלך עם כיסוי ראש כשאהיה נשואה, אבל אין לי ספק שהצניעות תגיע, אני בדרך לשם".
מה עם האיסור על שירת נשים?
"מצד אחד אני מבינה את העניין ההלכתי, מצד שני מספר האנשים שכתבו לי שהם התחזקו בעבודת השם או שהתחילו לשמור שבת בזכות השירים שלי, הוא עצום, אז יש לי גם תרומה לעולם הרוחני. את שואלת אם אמשיך לעמוד על הבמות גם אחרי שיהיו לי משפחה וילדים? לא יודעת. אני מתייעצת עם רב והוא איתי בזה. אני לא חושבת שאוותר על לשיר מול מי שרוצה להתחזק דרך השירים שלי".
"יש תקופות שאני יותר חזקה בתפילות, יש תקופות שקשה לי יותר עם צניעות. אני לא יוצאת בהצהרות. אני עושה את מה שאני מרגישה איתו בכיף, לא רוצה לעשות משהו מתוך צער"
היה שווה לך לקחת את הסיכון? ואם הרב היה אומר לך לא?
"אז הייתי מתרכזת בכתיבה. היום, ברוך השם, אני יכולה לכתוב שירים לכל זמר שאני רוצה. אין ספק שאחד הדברים שהכי ממלאים אותי בעולם זה לעמוד על במה ולשמוע את הקהל שר את המילים שלי בדמעות, אבל בסוף האהבה הגדולה שלי זה לכתוב שירים".
הייתה לך זוגיות משמעותית?
"כל זוגיות שהייתה לי הייתה משמעותית, גם אם היא הייתה קצרה. פשוט התאהבתי באנשים הלא נכונים, יש לי בעיה כזאת".
כתבו על רומן שניהלת עם גל אדם, אחיו הצעיר של עומר.
"זה לא קרה. כן התחיל משהו עם רואי אדם (האח האמצעי במשפחה, ד"ח), אחרי שהקלטנו יחד את הדואט 'האמת', אבל זה לא הגיע למערכת יחסים. אני מאוד אוהבת אותו וחבל שזה לא הסתדר לנו".
מה הכוונה מאוד אוהבת אותו?
"אני מתאהבת סדרתית, נדיר למצוא אותי לא מאוהבת. זה גם המינוס וגם הפלוס בחיי. לכל מערכות היחסים שהיו לי היה פוטנציאל חתונה. אני לא מתאהבת ולא נכנסת למערכת יחסים עם מישהו שאין לו פוטנציאל להיות בעלי".
הוא צריך להיות דתי?
"הוא צריך להאמין ולדעת שיש בורא לעולם. בואי נגיד שאני לא אצא עם אתאיסט או עם גוי. זה לא יקרה".
ואם תכירי גבר ירא שמים שהקריירה שלך לא תבוא לו טוב?
"אז נדבר ונמצא את עמק השווה. אין לי ספק שאם אצא עם בחור דתי והוא יגיע עם בעיה כזאת, נפתור אותה, לא נראה לי שאוותר על הקריירה כל כך מהר".
הריאיון המלא עם אודיה אזולאי מתפרסם בגיליון "לאשה" החדש, השבוע בדוכנים
4 צפייה בגלריה
אודיה אזולאי
אודיה אזולאי
אודיה אזולאי
( צילום: ערן לוי, סגנון: אור לוזון)
שיער: אושר סעדון, איפור: שחף ביטון
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button