משפחת דהן. האטרקציות יקרות אז מטיילים בטבע

לו"ז לחופש הגדול: המשפחות שמתכננות כל רגע (וגם אלה שלא)

ספונטנים או קפדנים בחופש הגדול? במשפחת זיידה עובדים וגם מחלקים את הזמן בין עשרת הילדים, משפחת שגב-כהן עדיין זורמת בלי תוכניות

פורסם:
חצי חופש כבר מאחורינו, אבל אוגוסט הארוך והלח רק מתחיל. שתי משפחות ספונטניות ושתיים שמקפידות על לו"ז קפדני גם בחופש הגדול, משתפות אותנו בתוכניות (או בחוסר התוכניות) שלהן לחודש שנשאר.

הזדמנות לזמן איכות

אליה (32) ויוסף דהן (30), סטודנטים להנדסה ומוזיקאים, מתגוררים בירושלים, הורים לאביעד (ארבע) ואלדר (שנה ושמונה חודשים):
"איליה אוספת רשימת אטרקציות במשך כל השנה ובאוגוסט ניקח חופשה מהעבודה וניסע לפארק מים, שמורות טבע, אתרים ארכיאולוגיים, ג'ימבורי ועוד. התכנון הוא לחלק את הזמן של החופש הגדול בין ירושלים ובין הצפון שבו נמצאת המשפחה של איליה. אוגוסט שעבר היה אינטנסיבי ולא הייתה לנו דקה מנוחה - נסענו כ־10,000 קילומטר. השנה אנחנו מתכננים לקחת יום־יומיים למנוחה.
"כל השנה אנחנו עובדים קשה, אז זאת הזדמנות בשבילנו לבלות זמן איכות עם הילדים. הלו"ז שלנו קפדני, אבל אם אין ברירה ויש בלת"מים אנחנו משנים תוכניות. קשה לנו שדברים מתבטלים, אבל אם אנחנו לא יכולים לעמוד בלו"ז אנחנו מתאימים את עצמנו. האטרקציות יקרות וכדי להתמודד עם זה אנחנו מחפשים קופונים ומשלבים טיול בטבע. למשפחות שרוצות לתכנן לו"ז לחופש הגדול, אנחנו מציעים לחשוב על אטרקציות שמתאימות לכל המשפחה. כדאי להשאיר מרווחים ביניהן וזמן למנוחה ולתכנן את הזמנים כך שהילדים יוכלו לישון בנסיעה בדרך".

בדרך לאירופה

רבקה (42) ואהרון זיידה (45), בעלים של חברת קוסמטיקה, מתגוררים בקריות. הורים לאברהם (23), נחמן (22), יענקי (20), מוישי (18), שרה (16), תהל (13), שמעון (12), ליבי (עשר), רייזי (שבע) וגולדי (ארבע)
4 צפייה בגלריה
משפחת זיידה
משפחת זיידה
משפחת זיידה. הקרוואן מחכה להם
(צילום: אלבום פרטי)
"כבעלים של חברה גדולה יש לנו לו"ז מאוד תובעני ואינטנסיבי, אבל אנחנו מצליחים לשלב את העסק עם גידול עשרה ילדים בעזרת תכנון נכון. הקיץ זה הזמן שלנו ליהנות מזמן איכות משפחתי, ואנחנו מתכננים לו"ז קפדני לחופש הגדול. אנחנו משלבים אטרקציות לילדים כמו פארק מים וגן חיות, לצד סדנאות כמו פיסול בקצפת שאנחנו מזמינים עד הבית.
"אנחנו מצמצמים מעט את שעות העבודה לטובת זמן עם הילדים, נעזרים בילדים הגדולים שישמרו על הילדים הקטנים או לוקחים בייביסיטר. אנחנו גם מתכננים נופש משפחתי: במשך עשרה ימים באוגוסט נצא לטיול קרוואנים ברחבי אירופה ונהיה עם הילדים 24 שעות ביממה.
"יש ימים שבהם התוכניות מתבטלות ואז אנחנו לוקחים את הילדים לעבודה והם מאוד נהנים. אנחנו תמיד משתדלים לפצות אותם כשיש שינויים ולעשות מהלימון לימונדה. אנחנו עובדים קשה כדי שנוכל להרשות לעצמנו לעמוד בהוצאות על הפעילויות והאטרקציות לילדים. הטיפ שלנו להורים שרוצים לתכנן לו"ז לחופש הגדול הוא לתכנן כמה שיותר מוקדם. אם מדובר בטיול לחו"ל, כדאי אפילו לתכנן אותו שנה לפני כן. אם יש שינויים בתוכניות, לא להיבהל ולשמור על קור רוח ואנרגיות טובות כי בסוף הכל לטובה. מבחינת תקציב, אפשר למצוא טיסות זולות אם מתכננים מספיק זמן מראש, ולא חייבים ללכת למלונות הכי יקרים. העיקר החוויה".

לא לאטרקציות

שני רובין שגב (36), מנהלת משרד עורכי דין, וליאור כהן (37), מורה לאיפור, די־ג'יי ושחקן, מתגוררים בתל־אביב, הורים לאיליי (שנתיים וחצי):
4 צפייה בגלריה
משפחת שגב-כהן
משפחת שגב-כהן
משפחת שגב-כהן. הילד עדיין זורם
(צילום: יריב כץ)
"שנינו עובדים בחופש הגדול. העבודה של ליאור משתנה מאוד, אז קשה לקבוע תוכניות מראש. אנחנו לא יכולים לקחת חופש מהעבודה, אז אנחנו זורמים ולא מתכננים תוכניות. אנחנו עושים בינינו משמרות על הטיפול באיליי. הוא עדיין בגיל שבו הוא לא דורש אטרקציות וזורם איתנו, אז אין לנו תכנון מיוחד חוץ מנסיעה לסבתא או טיול בשכונה.
"חשבנו לטוס לחו"ל הקיץ, אבל כשהגענו להוציא דרכון לאיליי אמרו לנו שזה ייקח חודשיים, אז זה כבר לא יקרה. אם היו לנו עוד ילדים, אולי היה צורך לתכנן לו"ז, אבל אנחנו ספונטנים. אנחנו יכולים להחליט על בילוי באותו יום. אנחנו מאמינים שכשאיליי יגדל, נצטרך לתכנן תוכניות מראש בהתאם ללוח החופשות שלו מהגן".

כלים לעצמאות

טל מאור זינגרמן (38), יוצרת תוכן ומנהלת קהילת "אמהות בסטייל", ושי זינגרמן (41), עורך סאונד בטלוויזיה, מתגוררים בכפר־סבא, הורים ללי (תשע) ואן (ארבע)

4 צפייה בגלריה
משפחת זינגרמן
משפחת זינגרמן
משפחת זינגרמן. לו"ז דינמי
(צילום: יאיר שגיא)
"אנחנו דוגלים בשיטת החינוך המונטסורי, שעוקבת אחרי שלבי ההתפתחות של הילד מגיל לידה ועד גיל 24 ומלווה אותו כדי לממש את הפוטנציאל האישי. למבוגרים יש תפקיד חשוב ביצירת סביבה מתאימה עבורו מבחינה פיזית, התפתחותית ורגשית.
"בהקשר של החופש הגדול אנחנו נותנים לילדות שלנו את העצמאות לקבוע לעצמן את סדר היום שלהן ולתכנן תוכניות. לבת הגדולה שלנו יש יומן שבו היא מתכננת באיזו שעה היא רוצה לצייר או להיפגש עם חברות. אנחנו נותנים לה כלים, אבל לא מתכננים בשבילה. לקטנה אנחנו מציעים כמה אפשרויות של פעילויות כמו החלפת ספרים בספרייה או בריכה, ומאפשרים לה לבחור. שנינו עצמאים, אז הלו"ז שלנו דינמי. אנחנו זורמים לפי הלו"ז שלנו והבחירות שלהן. הכל פתוח".

כל משפחה והצרכים שלה

"למרבית ההורים שמתכננים לו"ז לחופש הגדול יש ילדים קטנים. ילדים בגילים האלה לא מתכננים תוכניות משלהם, אז להורים נוח יותר לתכנן לו"ז. יש ילדים שזקוקים למסגרת ברורה והם שואלים מה עושים כל יום. יש הורים שמרגיע אותם לדעת שיש תוכניות, בייחוד בקיץ כשצריך לרכוש מראש כרטיסים לאטרקציות. יש הורים שצריכים לעבוד ומתכננים מי ישמור על הילד בזמן שהם בעבודה", כך אומרת נעמה צובל, בעלת קליניקה לליווי משפחתי, מדריכת הורים לגיל הרך ולבני נוער, יועצת זוגית ויועצת שינה.
נעמה צובל: "גם למשפחות שלא מתכננות לו"ז לכל יום בחופש, כדאי להשתמש בעוגנים: פעילויות מסוימות שמחכים להן, כמו נופש משפחתי"
"הרבה פעמים הורים שגדלו בבית שבו הקפידו על לו"ז, יביאו למשפחה שלהם את התכנון הקפדני. החופש ארוך, וכדי לעבור אותו בשלום וליהנות מזמן איכות, הורים רבים מתכננים פעילויות ואטרקציות. לחלופין, יש משפחות שמבחינתן החופש הוא זמן להוריד הילוך, לקום מאוחר יותר ולנוח. כל משפחה צריכה לחשוב מה הצורך שלה ולהחליט בהתאם אם לתכנן לו"ז או לזרום. הדברים עלולים להסתבך כשיש ילדים גדולים שמתכננים תוכניות משלהם לצד ילדים קטנים יותר שזקוקים ללו"ז.
"חשוב לערוך תיאום ציפיות בין ההורים לסבא וסבתא ולבדוק אם הם זמינים. במקביל, יש להכין את הילדים מראש לפעילויות שתכננתם. במקרה שבו ההורים רוצים לנוח, חשוב להנמיך ציפיות, להכיל את חוסר הסבלנות של הילדים וגם ללמד אותם איך להעסיק את עצמם. גם למשפחות שלא מתכננות לו"ז לכל יום בחופש, כדאי להשתמש בעוגנים - פעילויות מסוימות שמחכים להן, כמו נופש משפחתי. הביאו בחשבון שגם אם מתכננים לו"ז, תמיד עלולים להיות שינויים והפתעות, וחייבים להיות מוכנים לכך רגשית ונפשית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button