עדן סבן. "ממש נלחמתי על התפקיד הזה, ראיתי בו שליחות"

עדן סבן: "בשביל השחורים הייתי לבנה מדי ובשביל הלבנים הייתי שחורה מדי"

סבן מככבת בסדרה "אינדל" שיצר בן זוגה לשעבר, אותו הכירה בבית "האח הגדול" ("חזרנו להיות חברים טובים"), ומספרת על הגזענות שחוותה בנעוריה ("סבלתי פעמיים"), ועל האהבה שמצאה אחרי גירושיה ("הוא האנטיתזה לכל הגברים שהיו לי")

פורסם:
אם הייתם מספרים לעדן סבן ששבע שנים אחרי שהכירה את אינדל קבדה בבית "האח הגדול", הוא יהיה תסריטאי שיכתוב סדרה הקרויה על שמו והיא תהיה שחקנית שמככבת בה, היא הייתה שואלת על איזה טריפ אתם. בעצם לא רק היא, כל צופי עונה 8 של "האח" היו צוחקים לכם בפרצוף - כי לעדן ואינדל, שהכירו והתאהבו מול עשרות מצלמות, אמנם היו כבר אז חלומות גדולים, אבל מי היה מאמין שהם יתגשמו באופן הזה?
הסדרה "אינדל", שקבסה יצר ביחד עם אודי ויסברוד, עוקבת אחרי חבורת צעירים אתיופים מרובע ו' באשדוד, שסובלים מאפליה ומאלימות המשטרה. מנהיג החבורה, אינדל (יניב אלמנך), מחפש את דרכו בעולם, אך העולם לא מפסיק לחכות לו בפינה. בפרק הראשון, כשבני החבורה יושבים בזולה הקבועה, הם רואים את השוטר המושחת אלון אדרי (שי חי) שמשליט טרור בשכונה, שוב מתעלל בצעיר אתיופי מזדמן על לא עוול בכפו. יצחק, חברו של אינדל, מחליט למלא בקבוק בשתן ולזרוק אותו לעבר הניידת, מה שמוביל לשורה של אירועים שהולכים ומסלימים, עד שהם מאיימים להצית לא רק את אשדוד, אלא את המדינה כולה. סבן מגלמת בסדרה את סאלם, אחותו של יצחק ובת הזוג של אינדל.
עדן סבן מצטלמת לשער לאשה
(צילום: ירון שרון)

"אני ואינדל הכרנו לפני שבע שנים בתוך מופע טלוויזיוני, למעשה בתוך סיר לחץ", היא מסבירה, "והיינו כתף אחד לשנייה מהיום הראשון. התפתח בינינו רומן בבית, ואחרי שהודחנו ביחד המשכנו להיות זוג ואפילו עברנו לגור ביחד. נפרדנו אחרי כמה חודשים והקשר נותק לגמרי".
אז איך קרה שאת מככבת בסדרה שלו?
"אחרי ארבע שנים, כשהייתי בחופשה באילת, פתאום קיבלתי ממנו הודעה: 'עדן, אנחנו מתחילים ליהוקים, יש לי תפקיד בשבילך והייתי שמח שתבואי לאודישן. אני מקווה שלא תיתני למשקעי העבר להשפיע, אני לא מבטיח כלום, תצטרכי לעבוד קשה'. כל כך התרגשתי לדעת שהוא מגשים את החלום שלו. כשהכרנו, הסדרה כבר הייתה לו בראש. שמחתי בשבילו ושמחתי שהוא רוצה שאהיה חלק מהמסע שלו".
היה לך ברור שהתפקיד שלך?
"לא עשו לי הנחות. עשיתי המון אודישנים, ממש נלחמתי על התפקיד הזה, ראיתי בו שליחות. הקשר שלנו נגמר בזמנו בלי סגירת מעגל, והנה קיבלנו את הסגירה הכי יפה שיש וחזרנו להיות חברים טובים. החיים האלה הם פשוט משוגעים".
6 צפייה בגלריה
עדן סבן
עדן סבן
"אני מבינה את אינדל, אנחנו מדברים באותה שפה"
(צילום: שי פרנקו, סגנון: תום רוזיליו)
ספרי על סאלם, הדמות שלך בסדרה.
"סאלם היא דמות חזקה וכריזמטית שרוצה לצאת מהמשבצת הזאת של האתיופית. היא שואפת גבוה בשביל עצמה ובשביל אחיה הקטן, יצחק, שעליו היא שומרת מכל משמר שלא יתדרדר לפשע, אבל זה לא פשוט אם אתה אתיופי. קיבלתי הרבה תגובות שהסדרה ממש מעיפה אנשים והופכת להם את הבטן. זאת סדרה מאוד נוקבת וביקורתית כלפי החברה הישראלית, היא לא מגיעה במעטפת ורודה, אלא בבום לפנים. היא קשה לצפייה, אבל ככה גם החיים של בני העדה".
איך הייתה העבודה המשותפת עם אינדל?
"היה מדהים. אני מבינה את אינדל, אנחנו מדברים באותה שפה. לא סתם הוא הראשון שהתחברתי אליו בבית 'האח' ולא סתם נהיינו זוג בבית".
עד כמה הסדרה משקפת את המציאות?
"זו לא סדרה דוקומנטרית, הסיפור הוא דמיוני, אבל הסיפורים שיש בה לקוחים מהחיים האמיתיים של אינדל ושל שאר בני העדה. למשל, הרצח של יצחק על ידי השוטר, זה משהו שאנחנו מכירים, היו כמה מקרים כאלה. לא חוויתי את זה בעצמי, אבל היו כמה סיפורים מאוד קשים של אלימות משטרתית כלפי אתיופים שראיתי כשהייתי ילדה בשכונה. יש פה נרטיב חוזר, ואני מקווה שהסדרה תעשה איזה שינוי".
בריאיון קודם אמרת לי שלא חווית מקרים של גזענות באופן אישי.
"סבלתי מגזענות ועוד איך, אבל הדחקתי. זה התעורר אצלי בשלוש השנים האחרונות. נזכרתי בהרבה מאוד מקרים שפשוט הדחקתי, בין היתר כי לא רציתי להדאיג את אמא שלי, שגידלה ארבעה ילדים לבד".
"כששמעתי שעמית חטופה, פתאום כל הזיכרונות שלנו יחד צפו. היא הייתה הבחורה הכי מצחיקה ואנרגטית שהכרתי, לא נתפס לי עד עכשיו שהיא נרצחה"
איך פתאום נזכרת?
"התחלתי טיפול תטא־הילינג, שיטה של דמיון מודרך, והכול צף לי וגרם לי לתת יד לילדה הקטנה שבי. לכאורה הייתי ילדה מאוד מקובלת ופעילה חברתית, שלא באמת הבינה שמה שהיא עוברת זו גזענות - כי זו לא הייתה גזענות בוטה. זה לא שקראו לי 'שחורה' או 'אתיופית מסריחה' כמו ששמעתי מאחרות, אבל כן היו סיטואציות פוגעות. למשל, בתיכון מישהו אמר לי שהוא מאוהב בי, אבל אני אתיופית. ואני עוד הייתי במעמד די פריווילגי - אני לא אתיופית משני הצדדים, אני חצי־חצי. למעשה, סבלתי מגזענות פעמיים: בשביל השחורים הייתי לבנה מדי ובשביל הלבנים הייתי שחורה מדי, ובעצם אף פעם לא הייתי שייכת באמת לשום קבוצה".

נחנקתי מרוב עלבון

סבן (28) התחילה קריירה כדוגמנית עוד בגיל 15, אבל אחרי שיצאה מבית "האח הגדול" התרחבה גם למשחק. ברזומה שלה סרט הקולנוע "פול גז" וגם הסדרות "ג'ודה", "תאג"ד" ו"מותק בול באמצע". בימים אלה, בנוסף ל"אינדל" (שמשודרת בימי חמישי ב־22:00 ב־HOT3, ב־HOT VOD וב־NEXT TVׂׂ), היא משחקת בסדרה "רוח צפונית" (גם היא של HOT), המביאה את סיפורה של יחידת 8200, ואפילו בסדרה "איש הניסים" של נטפליקס שצולמה בעמאן, שם שיחקה לשם שינוי ערבייה ולא אתיופית. במקביל, היא עדיין מדגמנת, בעיקר באירופה ("עבדתי בשוודיה, פריז ולונדון").
"עברתי ברבנות טקס מכווץ ומקומם. המילים שנאמרות שם, 'מגורשת, מגורשת, מגורשת'. להגיד דבר כזה לאישה? זה פשוט לא נתפס ולא מתאים בכלל לתקופה שאנחנו חיים בה"
רוב התפקידים שעשית עד היום היו של אתיופית. היית רוצה לצאת מהטייפקאסט הזה?
"בגדול זה קשה, וזה קרה לי גם בדוגמנות. כשהתחלתי לדגמן הייתי מגיעה לסוכנויות, רואה קיר מטורף של תמונות של דוגמניות, כולן באותו צבע, ואומרת לעצמי 'איזה כיף, כמה צבע אני יכולה להכניס פה', אבל לא נתנו לי הזדמנות. כשיצאתי מבית 'האח' קיבלתי הצעות מכל מיני חברות, הסוכן שלי רצה חברה מסוימת מאוד ופנה אליהם, והתגובה של הבעלים הייתה: 'איזה קהל היא תביא לי, אתיופי? זה קהל שלא קונה'. נחנקתי מהעלבון, הבנתי כמה לחברה שלנו יש עוד הרבה מה לעבוד על עצמה. מאז, אגב, אני לא קונה מהחברה הזאת כלום".
6 צפייה בגלריה
עדן סבן
עדן סבן
"עברתי טקס מכווץ ומקומם ברבנות"
(צילום: שי פרנקו, סגנון: תום רוזיליו)

זה קרה גם במשחק?
"כן. אמנם בכל תפקיד של אתיופית ישר מזמינים אותי לאודישן, אבל לתפקידים אחרים לא כל כך. זה מבאס, כי בכל הסדרות כמעט האתיופים יהיו בתפקידי משנה. את מבינה? אפילו בסדרות אין השתלבות של האתיופים, הם תמיד יהיו בצד".
היו מקרים שאמרו לך במפורש שאת לא מתאימה בגלל צבע עורך?
"לא, אבל יכולתי להבין בין השורות. אני זוכרת שלפני כמה זמן הייתה תקופה רגועה מבחינת אודישנים, אז הרמתי טלפון לסוכנת שלי לשאול מה קורה והיא אמרה 'אין כרגע אודישנים לאתיופים'".
6 צפייה בגלריה
עדן סבן
עדן סבן
"אפילו בסדרות אין השתלבות של האתיופים, הם תמיד יהיו בצד"
(צילום: שי פרנקו, סגנון: תום רוזיליו)

האנטיתזה לכל הגברים שהיו לי

שלושה חודשים לפני המלחמה סבן יצאה למסע התעוררות והתפתחות בהודו, שממנו חזרה עם תובנות חדשות על החיים. ואחרי שגילתה את האור בעצמה, החליטה לעשות ערבי התעוררות לנשים בביתה.
איפה תפסה אותך המלחמה?
"התעוררתי בעשר, שמעתי בומים ואמרתי לאסף, בן זוגי, 'יש מצב שיש אזעקה עכשיו?' הוא הסתכל עליי ואמר: 'עדן, מלחמה'. חמש דקות אחרי זה קיבלתי טלפון מאמא שלי וזה כבר הבהיר לי כמה המצב חמור, כי 15 שנה היא לא התקשרה אליי בשבת. ואז שמעתי על עמית בוסקילה ז״ל, שהייתה במסיבת הנובה (עמית נרצחה ב־7 באוקטובר ובהמשך גופתה חולצה מעזה, ד"ח). עמית הייתה חברה שלי בגיל 15־16. באיזשהו שלב דרכינו התפצלו ולא היינו בקשר, אבל כששמעתי שהיא חטופה, פתאום כל הזיכרונות שלנו יחד צפו. לצערי היא לא שרדה. היא הייתה הבחורה הכי מצחיקה ואנרגטית שהכרתי, לא נתפס לי עד עכשיו שהיא נרצחה.
6 צפייה בגלריה
עמית בוסקילה
עמית בוסקילה
עמית בוסקילה ז"ל
(ללא)

"למחרת השבת השחורה, ביום ראשון בתשע בבוקר, הייתי אמורה להתחיל חזרות לפסטיגל. במקום זה אסף, אני ועוד חבר שהגיע להתארח אצלנו הלכנו לארוז חבילות מזון למפונים".
"כשיצאתי מבית 'האח' הסוכן שלי פנה לחברה מסוימת, והתגובה של הבעלים הייתה: 'איזה קהל היא תביא לי, אתיופי?' מאז אני לא קונה מהחברה הזאת כלום"
כבר שלוש שנים שסבן בזוגיות עם אסף שולוב (34), שעובד בחברת הבנייה של אביו. היא הכירה אותו ביום ההולדת של חברה הטוב מתן בלו, מהמתמודדים הבולטים ב"נינג'ה ישראל", שעבר לפני שנה וחצי אירוע לבבי. "מתן הציע לי להצטרף אליו ולחברים שלו לסיני לחגוג יום הולדת. באותה תקופה קיבלתי החלטה לא להיכנס לזוגיות, החלטתי להיות בזוגיות עם עצמי. אהבתי את הלבד שלי, הייתי אחרי גירושים ולא רציתי מערכת יחסים. ואז הגעתי לסיני, ואסף, שהוא החבר הכי טוב של מתן, היה שם. התיידדנו, בהתחלה זו הייתה חברות כיפית וטובה, ואז זה פשוט התפתח לסיפור אהבה. זה קרה מהר, כי כשהאהבה דופקת בדלת קשה להגיד לה לא. אסף הוא הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים, הוא האנטיתזה לכל הגברים שהיו לי. מעבר לזה הוא אמן מטורף, כל מה שהוא נוגע בו הופך לזהב, הוא הנדימן והוא גם מבשל, לא הכרתי אנשים כאלה".

את אסף הכירה כמעט שנה אחרי שנפרדה מבעלה לשעבר, אדם טל (36), בנו של צ'רלי אבוטבול ז"ל, מי שהוגדר על ידי המשטרה כראש ארגון פשע ונרצח בביתו ב־2014. "כשהכרתי את אדם, כל מיני אנשים ניסו להגיד לי מי הוא דרך הרשתות החברתיות, והחלטתי שאני מכבדת אותו מספיק כדי לתת לו לספר לי את הסיפור שלו בזמן שלו. אני יודעת שהמשפחה שלו כבר לא עוסקת בפשע, ובכל מקרה אני הכרתי בן אדם שרצה להשיל מעצמו את הטייטל הזה ועשה המון בשביל זה. היינו ארבע שנים ביחד, ואני לא מתחרטת על אף רגע, זו הייתה אחת ממערכות היחסים היותר מלמדות שהיו לי.
"גיליתי שקשה מאוד לאישה להתגרש במדינה שלנו, הייתה לי חוויה לא פשוטה ולא נעימה ברבנות".
מה היה שם?
"עברתי טקס מכווץ ומקומם. המילים שנאמרות שם, 'מגורשת, מגורשת, מגורשת'. להגיד דבר כזה לאישה? נשים הן הכוח העליון, זה פשוט לא נתפס ולא מתאים בכלל לתקופה שאנחנו חיים בה".
אז לא תמהרי לרבנות שוב?
"מתישהו בטח כן אתחתן, לא בטוח שברבנות. כרגע אני לא מרגישה צורך".
הריאיון המלא עם עדן סבן מתפרסם בגיליון "לאשה", השבוע בדוכנים

6 צפייה בגלריה
עדן סבן
עדן סבן
עדן סבן
(צילום: שי פרנקו, סגנון: תום רוזיליו)

איפור: אור צעירי, שיער: אסף באבו
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button