רז ונגה קלמנוביץ'

"חשבנו שילדים יזדהו עם הדמות של הגמד": אבא ובת יצרו יחד סדרת ספרים מצליחה

זה התחיל מסיפור לפני השינה שאב המציא למען בתו. היום רז ונגה קלמנוביץ' חתומים יחד על סדרת "הרפתקאות טרמלם הגמד"

פורסם:
בזמן שהורים רבים מתלוננים על "דור המסכים" ומתחננים לילדיהם שיעזבו לרגע את הסמארטפון ויקראו איזה ספר, יש כאלה שמוכיחים שאפשר גם אחרת. הכירו את רז ונגה קלמנוביץ' – אב ובתו בת התשע וחצי שכתבו יחד את סדרת ספרי הילדים "הרפתקאות טרמלם הגמד". סדרת הספרים המנוקדת והמאוירת מיועדת לגילאי חמש עד תשע והגיעה כבר לאלפי ילדים. היא כוללת שני ספרים שיצאו לאור בהוצאה עצמית ובימים אלה יוצא לאור הספר השלישי, "טרמלם הגמד וסוד הממלכה האבודה".
"כשנגה רואה איך הסיפור שהמצאנו יחד קורם עור וגידים ואיך מה שדמיינו יחד הופך לספר אמיתי, זה מעצים, תורם לתחושת המסוגלות שלה וגם מחזק את הקשר שלנו כאבא ובת", מספר
קלמנוביץ' (40) מהוד־השרון, הנשוי לענת ואבא לנגה, קרן (שבע) וגלי (שנתיים וחצי). גם ג'רי הכלב הוא חלק מהמשפחה. ביום־יום הוא סמנכ"ל שיווק ביקבי ברקן ובשעות הערב, הוא ונגה משקיעים את זמנם בכתיבת ספרי הילדים על הרפתקאותיו של טרמלם הגמד, יעל היען והא־צפרדע.
איך הגעתם לכתוב יחד את הספרים?
רז: "מאז ומתמיד אהבתי לכתוב. אמא שלי ז"ל הייתה מורה לספרות והמילה הכתובה הייתה חלק משמעותי בבית. נהניתי לקרוא ספרים ולכתוב סיפורים קצרים ושירים. בנוסף, בצעירותי איירתי קומיקס ל'מעריב לילדים'. החיים גלגלו אותי למקומות אחרים והגעתי לתחום הפרסום והשיווק. בתקופת הקורונה, כשכולם הסתגרו בבתים, היה פחד מהלא־נודע לצד תחושת קרבה. אני עבדתי מהבית ואז אני ונגה התחלנו ליצור יחד את 'הרפתקאות טרמלם הגמד'".
נגה: "זה התחיל מסיפורי לילה לפני השינה – אבא התחיל לספר לי סיפור שכבר הכרתי וביקשתי ממנו שימציא סיפור חדש, אז הוא התחיל להמציא את הסיפור על הגמד טרמלם שיוצא עם חבריו להרפתקאות. כל אחד מאיתנו חשב על דמות אחרת ועל קו עלילה, ואבא כתב את הסיפורים בטלפון שלו".
מה גרם לכם להוציא לאור את הספרים?
רז: "כתבנו שישה ספרים והרגשנו שאנחנו חייבים לעשות עם זה משהו ושזה יגיע לכמה שיותר ילדים. אז יצאנו לדרך – הוצאנו את הספרים בהוצאה עצמית, אני איירתי אותם לפי ההנחיות של נגה והאמנית בר פביאן עיבדה אותם דיגיטלית. קארין אהרון עורכת את הספרים ויפעת דיין מעצבת. בנוסף, השתתפתי בסדנת כתיבה של מאירה ברנע־גולדברג, מחברת סדרת 'כראמל'. טרמלם הגמד נכנס לפרויקטים של תרגול קריאה בבתי ספר ואנחנו מגיעים לבתי ספר, מספרים לתלמידים על הספרים, עונים על שאלות מהקהל ומציירים להם את הדמויות".
בספר הראשון, "טרמלם הגמד ואבן הגורל", טרמלם יוצא למסע להחזיר את אבן הקסם שגנבו הטרולים. הא־הצפרדע מצטרפת אליו בחיפוש משפחתה שנעלמה, ויעל היען המפוחדת לומדת לגלות את האומץ שלה. בספר השני "טרמלם הגמד ודרקון הזדון", הדמויות פוגשות את דרקון הזדון שנתפס כמפחיד, אך ככל שמקשיבים לו ומכירים אותו, מתברר שהוא הרבה פחות נורא. בספר השלישי "טרמלם הגמד וסוד הממלכה האבודה" טרמלם מקבל משימה מאביו למצוא ולהציל את ממלכת הגמדים האבודה.
סדרת הספרים מעבירה מסרים על ביטחון, אמונה עצמית, חברות, נתינה, שיתוף פעולה, עזרה הדדית והתגברות על פחד. "היה לי חשוב ליצור עם נגה ספר מעצים לילדים, שמצד אחד הוא הרפתקה כיפית עם הרבה הומור ומצד שני, שיהיו בו ערכים ומסרים שמועברים בגובה העיניים", מספר רז. "בחרתי בדמות של גמד שהוא קטן וביישן, אבל כשהוא נקרא לדגל לעזור לחברים, הוא יוצא מאזור הנוחות שלו. באותה תקופה נגה התחילה ללמוד בכיתה א' וכשליוויתי אותה לבית הספר, ראיתי שיש ילדים שקשה להם להיפרד מההורים שלהם בשער. חשבנו שהילדים יכולים להזדהות עם הדמות של הגמד שהיא קטנה וביישנית, ולהאמין שאם גמד מסוגל להציל את העולם, אז וודאי שגם הם יכולים".
איך התחושה לכתוב ביחד ספר, אבא ובת?
נגה: "כיף לי לכתוב עם אבא את הספרים. לפעמים אנחנו מתווכחים על דמויות ועל קו עלילה, אבל בסוף מסכימים ומרוצים מהתוצאה".
רז: "נגה היא הבכורה שלי ויש לנו מערכת יחסים מיוחדת. כיף גדול לשבת איתה ולהמציא סיפורים. אני שמח שיצרנו טרילוגיה של הרפתקאות, שגם כשנגה תהיה סבתא היא תוכל להקריא לנכדים שלה את הספרים שכתבה".
אילו תגובות אתם מקבלים על הספרים?
רז: "כמעט כל יום אנחנו מקבלים מיילים, מכתבים והודעות בפייסבוק מילדים ששואלים על הדמויות ועל העלילה. זה מדהים. בספר השלישי ניצלנו את ההזדמנות כדי לענות על השאלות הנפוצות של הילדים שעלו לאורך הסדרה. אני חושב שהספרים שלנו נותנים לנו הזדמנות לעשות טוב – העלינו את הספרים לאתר 'עברית' וכל ההכנסות ייתרמו לילדי העוטף. המסרים המעצימים בספר חשובים בתקופה הזאת".
נגה: "מרגש כששואלים אותי על הספר ומתייעצים איתנו על כתיבת סיפורים. כיף לדעת שהרבה ילדים אוהבים את הספרים שלנו".
רז, איך אתה מסביר את העניין של נגה בכתיבה?
"אני חושב שברגע שנותנים לילדים, ולכל אחד, את ההזדמנות לחדוות היצירה, זה חזק יותר מכל דבר אחר - מכל גלישה בסמארטפון או צפייה בנטפליקס. כשאתה יוצר משהו, אתה מפעיל את הראש ונהנה. לכן, גם נגה, שהיא חובבת מסכים, מוצאת זמן לכתיבה ולקריאה. מבחינת הקוראים, סדרת הספרים זוכה לפופולריות בקרב ילדים כי היא מצחיקה ומהנה. היה לנו חשוב להשקיע בכתיבה הומוריסטית, במגוון רחב של דמויות ובאיורים. אחד הדברים שהילדים הכי אוהבים במפגשים איתנו הוא ללמוד איך לצייר את הדמויות".
מה התוכניות שלכם לעתיד?
רז: "אנחנו חושבים כל הזמן על רעיונות ועל סיפורים חדשים. מי שיקרא את הספר השלישי יגלה שמחכה טרילוגיית ספרים נוספת שעתידה לצאת לאור עם דמויות חדשות. בנוסף, אני כותב סדרת ספרי פנטזיה המיועדת לילדים גדולים יותר בהשראת קרן, בתי האמצעית. אני מאמין שבהמשך גם נשלב את קרן וגלי ביצירה של הספרים".
נגה: "הייתי רוצה להיות סופרת כשאהיה גדולה. אני ממליצה לכל מי שרוצה לכתוב ספר להאמין בעצמו וגם אם הוא לא מרוצה בהתחלה, להמשיך לנסות ולא לוותר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button