תחת הכותרת Feel Good מציעים בגרמניה לטייל באופן שישמור על איזון עם הסביבה

החופשה הירוקה: המקום הטוב בעולם לחופשה מרגיעה ששומרת על הסביבה

שילוב של טבע מוגן, טכנולוגיה נקייה וטיפוח יזמות ותרבות מקומיים הופך את גרמניה למובילה בעולם בתיירות בר קיימא. איך הם עושים את זה ירוק יותר?

הגר שחר, בשיתוף לשכת התיירות הגרמנית
הגר שחר, בשיתוף לשכת התיירות הגרמנית
פורסם:
מהצד האחד, כולנו רואים נגד עינינו את תהליכי ההתחממות הגלובלית ומרגישים בנזקיה – מטמפרטורות גבוהות והפשרת קרחונים ועד בצורת, דליקות יער ואובדן יבולים. מהצד האחר, מעטים מאיתנו מוכנים לעשות מעשה: לוותר על הנוחות של נסיעה במכונית הפרטית המזהמת; לצמצם את השימוש בכלים חד־פעמיים ובאריזות שלא ניתנות למיחזור; להתאפק ולא להתפנק בארוחות, בנסיעות ובטיולים – בדרכים שמותירות חותם שלילי על הסביבה.
אבל יש מדינות שכבר הלכו כברת דרך ארוכה יותר, לטובת עתיד טוב יותר. גרמניה למשל, הנחשבת לאחת ממדינות התיירות המובילות בעולם. דווקא בגלל מספרם העצום של התיירים המבקרים בה, בחרה לשכת התיירות הלאומית, ה־German National Tourist Board, להוביל קמפיין חדשני לעידוד תיירות בת קיימא. תחת הכותרת FEEL GOOD (“תרגישו טוב”), מציעים אנשי התיירות של גרמניה לטייל באופן שיאזן בין המטיילים והמבקרים ובין משאבי הטבע וערכי התרבות והחברה.

8 צפייה בגלריה
מאואר פארק, ברלין
מאואר פארק, ברלין
מאואר פארק, ברלין
(צילום: @GNTB /Getty Images/Matias Castello / EyeEm )

אבל לפני הכל, למה מתכוונים כשאומרים “תיירות בר קיימא”?
גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות של גרמניה בישראל, מסבירה: “תיירות בת קיימא מתחשבת בהשפעות הסביבתיות, הכלכליות והחברתיות שהיא יוצרת, ומנסה למצוא וליצור איזון מתאים בין עצם קיומה ובין הצרכים של המקום המארח, תושביו והטבע שבו, על מנת שלא לגרום לפגיעה ולהרס בהם וכדי להבטיח את המשך קיומם התקין לטווח הארוך”.

8 צפייה בגלריה
ילדים מטיילים ומשחקים במים
ילדים מטיילים ומשחקים במים
(צילום: @GNTB /Kurverwaltung Juist )

מדוע נוצר הצורך בתיירות בת קיימא?
“כל עוד הייתה התיירות מנת חלקם של מעטים ובודדים, שבקושי השפיעו על הסביבה ועל החברות והתרבויות שבהן הם התארחו – לא הייתה לה השפעה מזיקה. אבל משהפכה התיירות להמונית, משטפטוף המטיילים הבודדים הפך לשיטפון, נוצרו השפעות שליליות ופגיעות מהותיות במשאבים הטבעיים, בטבע, בסביבה, בחברה ובתרבות של הצדדים המארחים, בכל העולם”.

8 צפייה בגלריה
טיול אופניים בשלג, היער השחור
טיול אופניים בשלג, היער השחור
טיול אופניים בשלג, היער השחור
(צילום: @GNTB /DZT/Daniel Geiger )

מהן הסכנות הטמונות באופי הקיים והמקובל של התיירות?
“אותם משאבים של טבע, סביבה, תרבות וחברה ייחודיים, מקוריים ומסורתיים, הם אלה שמלכתחילה מושכים את התיירים. הפגיעה וההרס שנגרם להם כתוצאה מתיירות המונית, עלולים להביא כליה על עצם הסיבה לקיומה של התיירות לאותם מקומות. הרי התייר מגיע כדי ליהנות מהטבע, מהתרבות ומהחברה של הארץ שבה הוא מטייל. ללא תיירות בת קיימא, ענף התיירות מסתכן בהרס עצמי. זו הסיבה שהארגונים הכלכליים והתיירותיים המרכזיים באירופה ובעולם רואים בהפיכת התיירות לבת קיימא כאחד היעדים המרכזיים לפעילותם”.

8 צפייה בגלריה
איפהופן, גרמניה
איפהופן, גרמניה
איפהופן, גרמניה
(צילום: @GNTB /DZT/Jens Wegener )

מה מציעים אנשי התיירות בגרמניה לתייר המגיע לבקר בה, כדי שהביקור שלו ייחשב לבר קיימא או אפילו ל”ירוק” יותר?
“תחת הסלוגן FEEL GOOD, מוצעים רעיונות, טיפים ודרכי מחשבה שמאפשרים טיול בעל אופי שונה, חדשני וטרנדי, שמתחשב בסביבה, שאינו פוגע, שמצמצם את העקבות המזיקות של התנועה. זה מתחיל ברעיונות בתחום הטיסות, דרכי התנועה והתחבורה, ממשיך להמלצות על איך לטייל בערים ובאתרי התיירות (רמז: לא במכונית), מה לקנות, איך, מה לאכול ובאילו אירועים להשתתף.

8 צפייה בגלריה
פארק אאורבך, מחוז ברגשטראסה, גרמניה
פארק אאורבך, מחוז ברגשטראסה, גרמניה
פארק אאורבך, מחוז ברגשטראסה, גרמניה
(צילום: @GNTB /Deutsches Weininstitut GmbH (DWI))

“הקיימות לא מתבטאת רק ברעיונות, גרמניה עסוקה מאוד במעשים שגורמים לה להיות נקייה יותר וידידותית לסביבה, לחברה ולאקלים, ואפשר להציג דוגמאות רבות. למשל, בתחום היין, שהוא ענף כלכלי גדול בגרמניה: בעשר השנים האחרונות הוכפל שטח הכרמים האורגניים בגרמניה, ויינות טבעיים־אורגניים הפכו לטרנדיים ואופנתיים. זה משליך גם על הכרמים הקונבנציונליים, שמשתמשים בפחות חומרי הדברה וביותר דישון טבעי, וכך משפיעים לטובה על הסביבה.
“בתחום האירוח, מאות בתי מלון ואלפי חדרי אירוח, מפחיתים את פליטת ה־CO2 בעזרת שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, מציעים לאורחים אוכל אורגני ומשתלבים בפעילויות הקהילה הקרובה. למטיילים בטבע ומחוץ לערים מוצעים מסלולי הליכה ורכיבה, אזורים שאין בהם ‘זיהום אור’ בלילות כך שניתן לצפות בכוכבים וכמובן, קיימים מאות שמורות טבע ופארקים לאומיים, שבהם קיימת הקפדה רבה על שמירת הטבע והסביבה. כל הצעדים האלה וגם אחרים נועדו להפוך את ענף התיירות הגרמני לבר קיימא, לידידותי לסביבה ולחברה”.

8 צפייה בגלריה
גשר בקלן, הקתדרלה של קלן, כנסיית מרטין הקדוש, גרמניה
גשר בקלן, הקתדרלה של קלן, כנסיית מרטין הקדוש, גרמניה
גשר בקלן והקתדרלה של קלן, גרמניה
(צילום: @GNTB )

איך יכולים גם התיירים הישראלים לחוות את גרמניה כיעד לתיירות בת קיימא וירוקה?
גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות של גרמניה בישראל, מציעה 10 טיפים פשוטים שיחברו כל אחד לטרנד הירוק ובר הקיימא:
1. נסו לגלות, לבד או באמצעות המידע הרב הקיים באתר לשכת התיירות של גרמניה, germany.travel/en, או בעזרת לשכות תיירות מקומיות, על כפרים רומנטיים, אטרקציות ייחודיות, אפשרויות אירוח מקוריות וטיולי בוטיק בנופים בתוליים – ויש כאלה גם בגרמניה.
2. התאימו את החופשה לאופיו המעודכן של הטיול. העדיפו מחופשה אחת אורכה במקום שתים קצרות, ובכך תצמצמו את ההשפעה השלילית על הסביבה הנובעת מטיסות ונסיעות; העדיפו שימוש בתחבורה ציבורית, והעמיקו את ההיכרות שלכם עם הסביבה המארחת: אנשים, טבע ותרבות.
3. בחרו מקומות לינה, מסעדות ואטרקציות שבהם מתחייבים לפעול באופן השומר על הסביבה ומותאם לקיימות. אפשר להיעזר ב- Green Travel Guide באתר Germany.travel
4. צמצמו את השימוש במוצרים מזהמים או מיותרים. אפשר למשל לשתות מים מכל ברז בגרמניה או מתוך 6,140 תחנות מילוי מי שתייה ציבוריות (חפשו באתר: refill-deutschland.de), במקום לקנות בקבוקים פלסטיק; שתו קפה מכוסות רב-פעמיות; קנו פירות וירקות בתפזורת, ולא כשהם ארוזים בעטיפות ניילון.
8 צפייה בגלריה
גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות של גרמניה בישראל
גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות של גרמניה בישראל
ברגל, באופניים וברכב חשמלי. גולדי מולר
(צילום: באדיבות לשכת התיירות של גרמניה)

5. לכו ברגל, רכבו על אופניים, נסו לשכור רכב חשמלי כשאפשר, וכמובן, השתמשו בתחבורה ציבורית, שבאזורים שונים בגרמניה היא חינמית בעזרת כרטיסי תיירות מקומיים.
6. יוצאים לאכול? העדיפו מסעדות המצהירות שחומרי הגלם שהם משתמשים בהם מגיעים מהאזור הקרוב ומתאימים לעונת השנה, כלומר – לא הובילו אותם ממרחקים ולא אחסנו אותם בבתי קירור. ניתן לבחור גם באוכל צמחוני וטבעוני.
7. התחברו לחיי המקומיים. השתתפו בפסטיבלים ובחגיגיות, פגשו אנשים ודברו איתם, למדו להכיר את המסורת המקורית שלהם.
8. קניות ומזכרות? העיפו תוצרת מקומית, של אמנים ויוצרים מהסביבה, או שוקי יד שנייה ופשפשים, ולא חיקויים המגיעים ממרחקים.
9. אל תיקחו לחופשה מטען כבד ורב. נסו להצטמצם. זכרו, לא נוח לטייל עם מזוודות גדולות וכבדות, והן גם מגבירות את צריכת הדלק. במקרה ואין ברירה אלא לשנע מטען מסורבל, תוכלו להיעזר בשירות המזוודות של הרכבת, The Deutsche Bahn luggage service, שיכול להביא את המטען שלכם עד חדר המלון.
10. הפחיתו את זיהום האוויר שהטיול שלכם מייצר: סעו פחות, הימנעו מאריזות ומכלים חד פעמיים. תוכלו ללמוד על תוכניות גלובליות לקיזוז פליטת CO2 בעזרת האתר myclimate.org

נסיעה טובה, נעימה וירוקה!
מידע מקיף על תיירות ברת קיימא בגרמניה, הצעות ורעיונות:
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button