2.2.1949. ורה ויצמן, אשת הנשיא, מצביעה בבחירות הראשונות

גם ב-1949 נלחמו להוציא אותנו מהבית: "אל תתאדשנה! לכנה לקלפי!"

"בשעת אפס זו אנו פונות לכל הנשים באשר הן שם – הצבענה! תנינה את קולכן בעד הרשימה הישרה בעיניכן!". בינואר 1949 התקיימו הבחירות הראשונות במדינת ישראל, ואנחנו חזרנו לגיליונות "לאשה" מהתקופה

פורסם:
ב-25 ינואר 1949 התקיימו לראשונה, לאחר דחיות עקב מלחמת העצמאות, בחירות כלליות במדינת ישראל הצעירה. הבחירות היו לאסיפה המכוננת, וזו הפכה, לאחר כינוסה, לכנסת הראשונה של ישראל. כחודשיים קודם לכן התקיים מפקד האוכלוסין הראשון, בעזרתו הוכן ספר הבוחרים. בבחירות עצמן הצביעו כ-430 אלף איש ואישה, כ-87% מכלל בעלי זכות ההצבעה.

15.12.1948. אנו הולכות לבחירות!

בחירות
"ביני לבין עצמי יודעת אני, כי טובת המדינה דורשת שתהיה באסיפה המכוננת סיעה חזקה של נשים. כשם שהשתתפותה הפעילה של האישה הציונית בבניין הארץ... היא לברכה, ובלעדיה לא יתואר כל מה שנקרא כיום מדינת ישראל, כן לא תהיה תמונת הפרלמנט שלנו שלמה בלי נציגות הוגנת של האישה.
"... צירות ויצ"ו לא בלבד שלא תהיינה גרועות יותר מהצירים של המפלגות השונות, אלא להיפך... מכיוון שלנגד עיניהן תעמוד תמיד טובת האומה כולה ולא טובת המפלגה או מעמד"
(מפלגת ויצ"ו קיבלה חשיפה רבה ב"לאשה". בבחירות זכתה במנדט, ורחל כהן־כגן כיהנה מטעמה. ר"ר)

29.12.1948, לשיתוף האישה בחיי הציבור

בחירות
"יש להתפלא על כך שעד היום לא הכירו נשי ישראל את הסכנה החמורה הנשקפת לזכויותיהן הראשוניות, וביחוד במשפטי המעמד האישי (דיני משפחה). בעיניהן שוות זכויותיהן בפני חוק ומשפט לזכויותיהם של גברים, ולא ידוע להן כלל וכלל, שמחוגי הרבנים הוגשו דרישות למחוקקים, שאם יתמלאו – יחזירו את המעמד האישי של האישה באלף שנים אחורנית.
"דרושים אומץ לב וכוח מחשבה, כדי להתגבר על כל המכשולים שלפנינו, במיוחד על הנשק המסוכן ביותר שבידי הגברים, הוא הלעג, שפצעיו מכאיבים יותר מכל רדיפות ממשיות". / מ. טורנובסקי־פינר
(ד"ר מרגריטה טורנובסקי־פינר הייתה מומחית לעבודה סוציאלית ופעילה למען זכויות נשים ושילוב מהגרים בחברה)

12.1.1949, הכל תלוי בנו...

בחירות
"חבל מאוד כי מספר הנשים ברשימות הוא כה קטן ואינו מייצג את חמישים אחוז הנשים שבארצנו... אם נמשיך לישון – העניינים לא ישתנו גם בעתיד.
"זו הפעם הראשונה שהאישה הערביה במזרח התיכון נקראת לקלפי – זהו תאריך היסטורי, שבלי ספק יצוין על ידי כותבי קורות העמים. אמנם ספק הוא אם רבות מהן תשתמשנה בזכותן זו... אבל ההתחלה נעשתה, ובעקבותיה יבוא ודאי המשך ההתפתחות". / אורה שם־אור
(אורה שם־אור הייתה עיתונאית בולטת ב"לאשה" באותן שנים)

23.1.1949, חובתך – להצביע!

בחירות
"בשעת אפס זו אנו פונות לכל הנשים באשר הן שם – הצבענה! תנינה את קולכן בעד הרשימה הישרה בעיניכן! אל תחוסנה על שעה או שעתיים ביום הבחירות! ... עמדה לנו הזכות, ואנו אזרחיות מדינה חופשית, מדינת ישראל. זכות זו מעמיסה על שכמנו התחייבויות וחובות.
... בכולנו פגעה שנה זו (תקופת מלחמת העצמאות, ר"ר), בצורה פחות או יותר חריפה. כולנו הוכחנו כי אנחנו בוגרות ברוחנו. יום הבחירות יוכיח לכל העולם, כי אנו בוגרות גם מבחינה פרלמנטרית, מבחינה סוציאלית... אנא, אל תתאדשנה! לכנה לקלפי – כולכן!". / אורה שם־אור

הופעת על שער "לאשה"? אולי יש לך סיפור מעניין שקשור לשער? נשמח לשמוע ממך laisha@laisha.co.il
כל שערי "לאשה" מאז 1947 זמינים באתר השערים: laishacovers.ynet.co.il
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button