סקירת היריון בלי לצאת מהבית. תמונת אילוסטרציה

"האולטרסאונד הביתי הציל לי את הילדה. לא אעבור שוב היריון בלעדיו"

 שירות חשוב של בית החולים בילינסון ושירותי בריאות כללית מעניק לנשים בהיריון שליטה רבה יותר על בריאותן. פרופ' ערן הדר מסביר כי באמצעות סריקות במכשיר אולטרסאונד ביתי, שמפוענח בבית החולים בילינסון, ניתן להפיג חששות ולאתר מקרי חירום. במקרה של מיטל ודוריה זה הציל חיים

מוגש בשיתוף בית-חולים בילינסון
עודכן:
ההיריון - יודעת כל יולדת - הוא מסע מופלא מלא ציפייה, התרגשות ואהבה. אך לצד רגשות אלו, עולות גם לא מעט דאגות וחששות. אנו מוטרדות משלום העובר (למה הוא לא זז?), מהתפתחותו התקינה (כמה הוא שוקל?), מהלידה הצפויה (אספיק לקבל אפידורל?) וגם מהשינויים הרבים שעוברים גופנו ונפשנו.
אחת הסיבות המרכזיות לחרדה היא חוסר הוודאות .ההמתנה הארוכה בין בדיקות האולטרסאונד, הציפייה לתוצאות והחשש מהלא נודע. סיוט!
בדיוק כאן נכנס לתמונה שירות האולטרה-סאונד הביתי של כללית ובלינסון, באמצעות מכשיר האולטרסאונד הביתי של pulsenmore. מכשיר זה, מסביר פרופ' ערן הדר, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ומנהל המוקד לאולטרסאונד ביתי בבית החולים בילינסון, מאפשר לך לראות את העובר שלך בכל עת ,מהבית, כשמומחי בית החולים לנשים בבילינסון נותנים את הפענוח הרפואי, סוקרים את הממצאים ומעדכנים אותך בתוצאות.
היכולת הזו מעניקה לך שקט נפשי אדיר. את יכולה לעקוב אחר התפתחות העובר באופן שוטף, לראות אותו גדל ומתנועע ולשתף את החוויה המרגשת הזו עם בני המשפחה והחברים הקרובים. אך חשוב מכול: זוהי טכנולוגיה שעשויה להציל חיים.

"השתמשנו במקרה וחיי בתנו ניצלו"

"חברה טובה שלי נפטרה מתסחיף מי שפיר, כשהייתי בשבוע השמיני להריוני השלישי והרגשתי שאני לא יכולה לתת לזה לקרות גם לי. אני לא יכולה להשאיר את הבנות שלי בלעדיי", מספרת דוריה מרלי מירושלים, בת 38, נשואה ואמא למאיה־לי (שבע וחצי) רוני (שש) ואלה (שנתיים וארבעה חודשים).
"ואז התחילו פרסומים של "הכללית" על האולטרסאונד הביתי להיריון והחלטתי מהר מאוד שזה מה שייתן לי קצת שקט. בכל פעם שקצת היה לי ספק או שרציתי לראות אותה, הפעלתי את המכשיר. זה היה מרגיע והעניק שלווה, באופן שרק אימהות יכולות להבין".

5 צפייה בגלריה
דוריה ואלה
דוריה ואלה
דוריה ואלה
(צילום באדיבות המשפחה)
ואז הבחנת במיעוט תנועות של העוברית. ספרי על התחושות שהציפו אותך. מה עשית?
"זה היה בסוף ההיריון. ניסיתי כל דבר שאפשר לעשות כדי לגרום לה לזוז. שתיתי קולה, אכלתי שוקולד, נגעתי בבטן פה ושם, נגמרו כבר שעות הפעילות של פענוח האולטרסאונד, אבל אז למרבה ההקלה היא כבר נכנסה לפעילות רצינית שם בפנים, ונרגענו. למחרת עשיתי בדיקה ללא כל סיבה מיוחדת. בעלי ואני אמרנו: 'יאללה, פעם אחרונה נשתמש במכשיר, הרי הוא מתאים להיריון אחד בלבד'. אז עשיתי את הסקירה ונכנסתי להתקלח. בזמן המקלחת, התקשר אליי פרופסור ערן הדר מבילינסון ותשאל אותי לגבי הסיבה שעשיתי את הסקירה. הוא שאל אם אני מרגישה טוב, אם הרגשתי משהו חריג. ציינתי את מיעוט התנועות של אתמול, ואז הוא אמר לי שהוא מאבחן מיעוט מי שפיר ומבקש שאגיע לחדר המיון, בלי לחץ, אבל כדאי שזה יהיה מהר.
"הגעתי לבית החולים ואיך שעליתי למחלקה והתיישבתי על המיטה שקיבלתי, ירדו לי המים. כתבתי לבעלי בווטסאפ, שיקרא לאמא שלו שתבוא להיות עם הגדולות. הצירים התגברו משנייה לשנייה, היו תכופים מאוד והתחלתי לדמם. העבירו אותי לחדר לידה, בדקה אותי מיילדת ואמרה לי שאנחנו מוכנות ללידה ואין זמן לאפידורל. מפה לשם הרגשתי צורך ללחוץ וזהו, היא הייתה בחוץ."
"בעלי הצליח להגיע בערך שעה וחצי אחרי והיה בהלם שילדתי אותה לבד".
מה את ממליצה מניסיונך להריוניות שקוראות את הכתבה?
"אני ממליצה לכל אחת להיות עם אצבע על הדופק ולא להסס לרכוש את המכשיר. אנחנו ההוכחה לכך שהוא יכול להציל חיים. יש היום כל כך הרבה סיבוכים לא ידועים בהריונות, אז אם מציעים לכן משהו שיכול להציל אתכן ואת העובר, למה לא?".

"המכשיר הציל לי את הילדה"

גם מיטל שרה סוננזון־שולמן מחיפה, מורה בחינוך המיוחד, בת 30, נשואה ואמא ליובל אסיה (בת שנה ושבעה חודשים), הצטרפה לשירות האולטרה-סאונד הביתי בכללית וחיי בתה ניצלו בזכותו. "אני מגדירה את עצמי בן אדם מאוד רגוע וסומכת מאוד על הרפואה. קניתי את מכשיר האולטרסאונד בעיקר כדי לראות את העובר כשמתחשק לי, אבל זה הוכיח את עצמו כמציל חיים. התחלתי להשתמש באולטרסאונד בשבוע 28 בהמלצת חברה שקנתה אותו כבר בשבוע 14. היא סיפרה לי שהוא מחליף לה בדיקת רופא במיון בכל פעם שהיא בלחץ, כי היא לא מרגישה תנועות כראוי והוא חוסך לה המון זמן. אני חייבת לציין שהשימוש בו ברור וקליל, יש הוראות כיצד להשתמש בו ויש בו משהו מאוד מרגיע. נהניתי להשתמש בו גם סתם בשביל ה'כיף' לצפות בעובר, לראות את הדופק ועוד".

5 צפייה בגלריה
מיטל
מיטל
מיטל ויובל אסיה
(צילום: יעל פלד)
האם את זיהית באולטרסאונד שלא נצפו תנועות עובר או שקיבלת את ההודעה אחרי הפענוח?
"בשבוע 39 ביצעתי בדיקת אולטרסאונד לאחר שלא הרגשתי תנועות. האמת היא שאני, בעין לא מקצועית, לא ראיתי משהו לא תקין בבדיקה. ראיתי את הדופק, את הידיים, את הרגליים ועוד. להפך, הבדיקה כהרגלה הרגיעה אותי.
"אבל אז קיבלתי שיחת טלפון מבית החולים בילינסון (לפני ששלחו לי את האבחון של הרופאים באפליקציה, התקשרו לעדכן אותי על מנת שלא אלחץ מהתוצאות). הרופא היה נחמד מאוד ושירותי וממש לא מלחיץ. הוא המליץ לנסוע לבית החולים באופן מיידי, היות והוא לא רואה תנועות כרצוי בשבוע זה. בגלל שהוא בישר את הבשורה בצורה נעימה, לא נלחצתי. יכול להיות שזה גם היה בשילוב השבוע המתקדם והידיעה שאני קרובה ללידה ממילא. התקשרתי לבעלי ונסענו יחד. הנסיעה הייתה רגועה, אך עדיין לא הייתה השלמה מלאה שאני 'הולכת ללידה' - תיק הלידה נשאר בבית. גם שהגעתי לבית החולים קיבלו אותי ללא לחץ, דבר שמנע ממני לפתח לחץ או חרדה".
"חד משמעית, הפענוח של בילינסון הציל לי את הילדה. ללא המכשיר לא הייתי נוסעת לבית החולים והייתי פשוט מחכה לצירים. מבחינתי אין שום אפשרות לעבור שוב היריון בלעדיו".
מה את ממליצה לנשים בהיריון שקוראות את הכתבה?
"בעיניי מדובר במכשיר חובה בהיריון. זהו מוצר בסיסי בהיריון בדיוק כמו בדיקה אצל רופא נשים. המכשיר מאפשר לך להיות במעקב בהיריון וחוסך נסיעות מיותרות לבית החולים ברגעים של לחץ".


"המכשיר אינו מחליף בדיקת רופא"


פרופ' ערן הדר, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ומנהל המוקד לאולטרסאונד ביתי בבית החולים בילינסון מסביר, כי ניתן לזהות בסקירה מרחוק מצבי מצוקה של העובר - האטות בדופק העובר, מיעוט במי השפיר או היעדר תנועות. "וזה יכול לסייע בהצלת העובר ממצב מצוקה". זה בוודאי מייצר חווית הריון אחרת, חיבור וקשר לעובר ומפחית את אי הוודאות לגבי מצבו ושלומו.

5 צפייה בגלריה
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר
(צילום: שלומי יוסף)
שאלנו את פרופ' הדר את השאלות שבוודאי מעניינות כל אם לעתיד:
אני רוצה להשתמש במכשיר, מה עלי לעשות?
"כל אישה המבוטחת בשירותי בריאות כללית, בביטוח המושלם, יכולה לרכוש את המכשיר ללא צורך במרשם או בהפניה, מהאתר של כללית ולקבלו בשליחות עד הבית.|ניתן להתחיל להשתמש בו החל משבוע 14. מתקינים שתי אפליקציות בטלפון (את אפליקציית כללית ואת אפליקציית pulsenmore) ומתחילים לבצע סריקות באופן עצמאי. השירות כולל ביצוע ופענוח של עד 50 סריקות לאורך כל ההיריון ולא יותר מאשר שלוש סריקות ביום.
כל סקירה נמשכת כשלוש דקות, בסיומן המידע עולה לענן ועובר פענוח על ידי הצוות הרפואי של המוקד בבילינסון - רופאים, רופאות וטכנאיות אולטרסאונד. הפענוח הרפואי בודק שלושה פרמטרים של העובר: דופק, תנועות וכמות מי שפיר.
במידה שהסקירה תקינה, המטופלת מקבלת SMS עם קישור לתיק הרפואי שלה שהכול נמצא תקין. במידה שאחד הפרמטרים אינו תקין מסיבה מהותית או טכנית, רופא או רופאה של המוקד מתקשרים למטופלת ומנחים אותה מה לעשות – לרוב זאת תהיה סקירה חוזרת או הפניה למיון/ מוקד של הכללית. ההנחיה שלנו היא מאוד ברורה - כאשר יש תלונה או בעיה רפואית דחופה כלשהי, צריך לפנות מיד למיון המיילדותי ולא להסתפק בביצוע של אולטרסאונד ביתי".

5 צפייה בגלריה
פרופ' ערן הדר בעת פענוח סקירה מרחוק
פרופ' ערן הדר בעת פענוח סקירה מרחוק
פרופ' ערן הדר בעת פענוח סקירה מרחוק
(צילום: שלומי יוסף)
האם אני יכולה לזהות לבד סכנה מהתבוננות בסרטון?
"המטופלת שעושה את הסרטונים באופן עצמאי אינה מיומנת ולכן לא מצופה כי היא תצליח לזהות בעיות - כמו איש צוות רפואי. לכן, עליה להמתין לפענוח הרפואי שמגיע תוך מקסימום ארבע שעות ובפועל תוך זמן קצר הרבה יותר של קרוב לשעה".
האם השימוש במכשיר עלול לייצר חרדה מיותרת?
"המחקרים שבוצעו בשימוש במכשיר, חלקם הסתיימו וחלקם עדיין בתהליכי תכנון או ביצוע, מלמדים בדיוק ההפך - המכשיר עשוי לסייע בהפחתת חרדה.
הרוב המוחלט - 97% מהבדיקות שנעשות - הן טובות ותקינות.
האם המכשיר יכול להחליף סקירה אצל הרופא?
"לא, המכשיר לא מחליף סקירת מערכות, ביקורת מעקב של הרופא/ה או בדיקה אצל האחות, ובכלל - שום דבר ממעקב ההיריון. את כלל הבדיקות של מעקב ההיריון, לרבות סקירות מערכות, יש לבצע כרגיל".
עד כמה השימוש במכשיר רווח?
"נכון להיום, מאז הפעלת השירות, המוקד בבילינסון פענח מעל 120,000 בדיקות אולטרסאונד. בכל רגע נתון יש כ־2,000 נשים אשר משתמשות במכשיר ואנחנו מפענחים כ־120 בדיקות ביום, 365 ימים בשנה, משעה 8.00 עד השעה 22:00".
מה הצפי להמשך השימוש בטכנולוגיה?
"הכללית ובילינסון היו הראשונים בעולם שהפעילו שירות כזה, שמתאפשר בין היתר באמצעות טכנולוגיית האולטרסאונד שפיתחה חברת הסטארטאפ הישראלית pulsenmore, שהיא יצרנית המכשיר והטכנולוגיה. זה משנה את חוויית מעקב ההיריון, מעצים את המטופלת ומפחית חרדות. אנחנו מרחיבים את היכולות ואת הטכנולוגיה ובעתיד הקרוב נוכל לעשות עוד הרבה דברים טובים ומרגשים באמצעות המכשיר והשירות".

בית החולים אונליין של בילינסון NEXT

פענוח האולטרסאונד מרחוק הוא חלק משורה של שירותי רפואה וירטואליים שניתנים בבית החולים אונליין בילינסון NEXT לכל תושבי ישראל בכל מקום. ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון: "המלחמה חיזקה את הצורך בשירותי רפואה מרחוק. אנחנו רואים תחומים שבהם העלייה חדה יותר ומגיעה למעל 50% כמו עיניים, גנטיקה, אורולוגיה ועור. הגדלנו משמעותית את היכולת של בית החולים להעניק שירותי רפואה אונליין בשלבי אבחון, טיפול ומעקב".
אלי כהן, מנכ"ל כללית: "המטופל של היום מעדיף לקבל את השירותים הרפואיים בזמן ובמקום אשר נוחים לו - בבית, בדרך לעבודה וכחלק משגרת היומיום שלו. בבסיס התפיסה של הקמת בילינסון NEXT עומדת ההבנה כי בית החולים הוא כבר לא רק מקום פיזי שאליו מגיעים לקבל שירותים רפואיים. הקשר שלנו עם המטופלים מותאם לצורכי התקופה ולצרכים המשתנים של המטופלים ויכול להיעשות בדרכים מגוונות".

*כל האמור מתייחס לשירות האולטרסאונד הביתי הניתן באמצעות שירותי בריאות כללית. *השירות כרוך בתשלום. *בכפוף למדיניות הפרטיות ותנאי השימוש *השירות אינו מחליף יעוץ רפואי

פורסם לראשונה: 08:57, 27.05.24
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button