משתתפות הפאנל "מה תרצי לדעת על גיל המעבר".   אורית מרלין רונזצוייג, ד"ר רונית אלמוג וד"ר רונית עשת

"גלי חום בגיל המעבר נמשכים כשבע שנים בממוצע"

עד איזה גיל אסבול מגלי חום? האם כל אישה תחווה את גיל המעבר? ומהם הפתרונות הלא הורמונליים? ד"ר רונית אלמוג וד"ר רונית עשת התארחו באירוע "תעבירי את זה הלאה: נשים, מנופאוזה ומה שביניהן" של מגזין "לאשה", וענו על שאלות בוערות. צפו בווידיאו

עודכן:
איך אדע שהגעתי לגיל המעבר, כמה זמן נמשכים התסמינים, ואיך להקל על גלי החום - אלה היו חלק מהשאלות הבוערות שעלו בפאנל מיוחד של "לאשה" באירוע "תעבירי את זה הלאה: נשים, מנופאוזה ומה שביניהן". בפאנל בהנחיית עיתונאית "לאשה" אורית מרלין־רוזנצוייג, התארחו ד"ר רונית אלמוג, מומחית ברפואת נשים ולשעבר מנהלת מרפאת גיל המעבר ב"איכילוב" וראש זרוע הסיוע ההומניטרי של בית החולים, וד"ר רונית עשת, מומחית ביילוד וגינקולוגיה, שענו על השאלות.
צפו בפאנל "מה תרצי לדעת על גיל המעבר"
(צילום: streame)

מנופאוזה וטרום־מנופאוזה

איך אני יודעת שאני בגיל המעבר - מהם התסמינים?
ד"ר אלמוג: "גיל המעבר מוגדר כשנה ללא וסת, והתסמינים נובעים מחסר בהורמון האסטרוגן, שחיוני לגוף. יש תסמינים מוקדמים, תסמיני ביניים ותסמינים מאוחרים. בשלבי הביניים יש ירידה בחיונית, תחושה שאני זה לא אני, קושי ביכולת לשלוף מילים במהירות, קושי ביכולת להתרכז, גלי חום - התסמין הכי שכיח, יובש בנרתיק וירידה במצב הרוח. לנו הרופאים חשובים דווקא התסמינים המאוחרים, שנשים לא מתלוננות עליהם, הירידה בצפיפות העצם והעלייה בשכיחות מחלות הלב".
עד איזה גיל נמשך גיל המעבר?
ד"ר עשת: "אין גיל אחיד לכולן. הגיל הממוצע להפסקת הווסת הינו 51. חלק מהנשים יחוו תסמינים עד עשר שנים, בנות המזל יחוו תסמינים במשך שנתיים־שלוש, אולם יש נשים שחוות תסמינים גם 30-20 שנה. החשיבות בטיפול בנשים בגיל זה היא בשמירה על איכות חייה של האישה ועל בריאותה - בריאות העצם, בריאות הנרתיק, הלב והמוח. תסמינים יכולים לחלוף כעבור כמה שנים, אולם הטיפול המקומי לנרתיק, רצוי שיינתן עד גיל 120".
כמה זמן נמשכים התסמינים? עד איזה גיל אפשר לסבול, למשל, מגלי חום?
ד"ר אלמוג: "פעם חשבנו שגלי חום נמשכים שלוש שנים והיום יודעים שזה שבע שנים בממוצע, וזה משתנה מאישה לאישה. יש נשים שסובלות גם בגילים מאוד מתקדמים".
האם כל אישה תחווה תסמינים של גיל המעבר?
ד"ר עשת: "בכל הגוף, למעט הטחול, יש קולטנים לאסטרוגן, ומכאן שהסימפטומים של גיל זה רבים ומגוונים. המוכרים הם גלי החום, הפרעות שינה, מצבי רוח משתנים. לעתים, בתשאול נכון של האישה, מגלים תסמינים נוספים, למשל, כאב מפרקים שגורם לה לבקר אורתופדים וראומטולוגים, לעבור בדיקות וצילומים שלא מראים דבר, ובסופו של יום מתברר שהדבר נגרם מירידה ברמות האסטרוגן. עוד דוגמאות כאלה? יובש בריריות, ורטיגו, דפיקות לב מואצות. זה פוגש את רוב הנשים, וכן, יש נשים שמדווחות שהן א־סימפטומטיות".

גלי חום והזעות

איך אפשר להקל על גלי החום?
ד"ר אלמוג: "הטיפול היעיל והטוב ביותר לתסמינים הוא הטיפול ההורמונלי וכל ניירות העמדה מעידים על כל. יש מגוון רחב של טיפולים - טיפול עורי, כדורים וטיפול מקומי לנרתיק שמבוסס תמיד על ההורמון אסטרוגן יחד עם פרוגסטרון".

הורמונים

האם אישה שחלתה בסרטן שד יכולה לקחת הורמונים? מה האופציות הטיפוליות בגיל המעבר למחלימות מסרטן שד?
ד"ר עשת: "למחלימות מסרטן שד הסובלות מתסמיני גיל המעבר קיימות אופציות טיפוליות שאינן הורמונליות, תרופות ממקור צמחי כמו קוהוש שחור. קיימת למשל תרופה חדשה וייעודית לגלי חום ממשפחת ה-SSRI.
"בנוסף, יש חשיבות לבריאות הנרתיק לאיכות חייה של האישה, מבחינת הבריאות המינית ובריאות מערכת השתן. חשוב לציין שאין מניעה מטיפול מקומי לנרתיק בתכשיר אסטרוגני למחלימות מסרטן שד. נשים שעברו כריתת שד מניעתית בגלל שהן נשאיות, יקבלו טיפול הורמונלי מיד עם שחרורן מבית החולים".
לכמה זמן יש לקחת הורמונים? האם שימוש לטווח ארוך בטוח?
ד"ר אלמוג: "פעם חשבנו שיש הגבלה של משך הזמן והיום ידוע שאין בעיה לקחת הורמונים שנים רבות. הרבה פעמים מנסות נשים לעשות הפסקה ולבדוק אם הן מרגישות טוב, ואם לא, אפשר לחזור לטיפול, שיש לו גם יתרונות של שמירה על הלב ושיפור חיוניות. כדאי לעשות דיון פרטני עם הרופא ולהחליט יחד אם כן או לא".

טיפולים

מהם מצבי הרוח המאפיינים את גיל המעבר? האם וכיצד ניתן לטפל בהם?
ד"ר עשת: "בגיל המעבר אישה יכולה לחוות מנעד רחב של מצבי רוח - עצבנות יתר, אי־שקט, סף חרדה עולה, דכדוך, דיכאון, התכנסות לתוך עצמה. זה תהליך שנובע מהגיל, מתסמונת הקן המתרוקן ומהצורך לדאוג להורים. כל אלה הם גם חלק ממצב הרוח, וכל אלה גם מושפעים מהירידה ברמות האסטרוגן. במצבים האלה יש טיפולים הורמונליים או תרופה ממקור צמחי. אפשר להיעזר ברפואה משלימה או ללכת לטיפול רגשי פסיכולוגי. וכמובן, עוזר כשיש בסביבה חברות תומכות".
נשים שלא מעוניינות בהורמונים, האם יש להן אופציות אחרות?
ד"ר אלמוג: "בהחלט. לנשים שלא יכולות מאיזו סיבה רפואית, כמו קרישיות יתר או סרטן שד, יש תרופה לא הורמונלית ממקור צמחי, בשני מינונים, שמבוססת על קוהוש שחור. כדאי לפנות לרופא להתאמת המינון. בנוסף, יש תרופות חדשות בעולם שיביאו בשורות נוספות שקשורות להקלה על גלי החום. שווה לעקוב".
פורסם לראשונה: 15:52, 08.07.24
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button