גבריאלה חבויניק (מימין) ועינת ברקן. ""בגיל המעבר אנחנו מפסיקות לדפוק חשבון"

פוסט. מנופאוזה: מה באמת מעסיק נשים בקבוצות הפייסבוק של גיל המעבר?

מתפדחת לשאול את הרופאה על בריחת שתן? מתלבטת אם לקחת הורמונים? ומה לעשות עם הבטן שמתנפחת מכל דבר? קבוצות ברשת שמיועדות לנשים בגיל המעבר מציעות מרחב בטוח להתייעצות ולקבלת מידע. מנהלות משלוש קבוצות מספרות מה מעניין את המשתתפות

פורסם:
קבוצות פייסבוק שמיועדות לנשים בגיל המעבר מציעות מרחב בטוח להתייעצות ולקבלת מידע. מנהלות משלוש קבוצות מספרות מה באמת מעניין את המשתתפות.

"כשאנחנו אומרות שאלכוהול מחמיר את התסמינים, נשים נדהמות"

הקבוצה: "מפצחות את אתגר גיל המעבר", המונה כמעט 22,000 נשים, "רובן מיישובים חילוניים במרכז הארץ".
המנהלות: גבריאלה חבויניק ועינת ברקן. חבויניק (61) היא נטורופתית הוליסטית ורפלקסולוגית, בעלת קליניקה בכפר־סבא, גרושה, בזוגיות, אם לשלושה וסבתא לשניים ("ועוד שישה של בן הזוג"). ברקן (48) היא מטפלת ברפואה סינית ויפנית, בעלת קליניקה בראש־העין, נשואה ואם לשלוש.
מה השאלה הכי נפוצה בקבוצה?
"שאלות על הורמונים, תחליפי הורמונים, גלי חום והשמנה. השמנה בטנית מעסיקה נשים רבות בקבוצה, בגלל האסטרוגן שיורד והמטבוליזם שנהרס. אם פעם היינו אוכלות משהו וזה לא היה מזיז לנו, היום הבטן מתנפחת מכל דבר".
מה נשים לא יודעות על גיל המעבר?
"אין תשומת לב בארץ לרצפת האגן, שתומכת באיברי העיכול ובכל האיברים בבטן התחתונה. הריונות ולידות מחלישים את רצפת האגן ואז מתחילות תופעות של בריחת שתן, תכיפות שתן, כאבים ביחסי מין ואפילו בריחת צואה. אף אחד לא מלמד אותנו על זה וגינקולוגים לא מפנים נשים לפיזיותרפיה, בעוד שבאירופה זה מאסט, הרבה לפני גיל 50. מעבר לזה, יש בארץ מחסור רב בידע בנושא. לפעמים אנחנו מעבירות בארגונים הרצאה בשם '10 טיפים לגיל המעבר'. כשאנחנו מדברות על זה שאלכוהול יכול להחמיר גלי חום או על הקשר בין סטרס לגלי חום, נשים נדהמות".
גבריאלה: "יש נשים שחושבות שהן מפתחות דמנציה בגלל העננה המחשבתית שלפעמים מופיעה בשלב זה: את מנסה להיזכר במילה ולא מצליחה, את הולכת לחדר מסוים בבית ולא זוכרת למה. זה דומה לטפשת היריון".
מה דעתכן האישית על נטילת הורמונים?
"תוחלת החיים הולכת וגדלה, והמשמעות היא שצריך להחזיק את הגוף שלנו בלי אסטרוגן טבעי הרבה יותר שנים. כדי לעשות את זה צריך תוכנית חדשה של הרגלי חיים, דבר שמעטות עושות. גם אם אישה נוטלת הורמונים, עדיין יש הרבה דברים שכדאי לעשות ברפואה המשלימה, בהתאם לתסמינים. לנדודי שינה כדאי למשל לעשות דיקור סיני ורפלקסולוגיה. אם אישה מחליטה שלא לקחת הורמונים, היא תזדקק לרפואה המשלימה, כי להשאיר את הגוף ללא תמיכה זו הזנחה שתוביל לסבל מתסמינים רבים".
ממה שעולה בקבוצה, גברים יודעים משהו על נשים בגיל המעבר?
"הם לא מבינים לאן נעלמה האישה שלהם.פתאום יש להם אישה כועסת, עצבנית או דיכאונית. הם לא קשובים לשינויים אצלה ולא פנויים להכיל את השינוי. אגב, גם לגברים יש גיל מעבר, שגם עליו לא מדברים".
איך הזוגיות משתנה בגיל המעבר?
"נשים ששאלו את עצמן לאורך שנים ארוכות 'מה בן הזוג שלי אוהב?', מתחילות לשאול את עצמן: 'מה אני אוהבת?' ולהצהיר: 'עכשיו הזמן שלי!'. לתחושתי, הרבה נשים מתגרשות בשלב זה".
עינת: "בגיל המעבר אנחנו מפסיקות לדפוק חשבון. כבר לא מעניין אותנו מה יחשבו עלינו אם נתגרש".
גבריאלה: "ויש גם הרבה שקט: אני כבר יודעת מי אני ומה אני רוצה, ונוח לי יותר להגיד כן או לא, בלי להתנצל".
ואיך הגיל הזה משפיע על האימהוּת?
"עם הירידה באסטרוגן חלה ירידה גם בפיטוצין, ההורמון שגורם לנו להתאהב בתינוק שלנו כשהוא נולד. זה לא שאנחנו פחות אוהבות את הילדים, אבל תשומת הלב עוברת קצת אלינו".
"באנגליה כבר יש חוקים לגבי טרום־גיל המעבר במקומות עבודה. מעסיקים מחויבים לאפשר גמישות בשעות העבודה ולתת יותר ימי חופש לנשים בגיל זה. אנחנו בישראל לא בכיוון"
ואיך הגיל הזה משפיע על הקריירה?
"באנגליה כבר יש חוקים לגבי טרום־גיל המעבר במקומות עבודה, כי יותר ויותר נשים יוצאות לפנסיה מוקדמת. בעקבות זאת חסרות עובדות מנוסות. מעסיקים באנגליה מחויבים לאפשר גמישות בשעות העבודה ולתת יותר ימי חופש לנשים בגיל זה. אנחנו בישראל לא בכיוון".
עינת: "בארץ יש אפליה נגד נשים בגיל המעבר ופחות סובלנות כלפיהן במקומות עבודה. האבסורד הוא שיש נשים רבות בעמדות מפתח בגיל הזה, ומן הסתם הן רוצות להצליח, דבר שמכניס אותן ליותר סטרס ועלול לגרום להן להסתיר תסמינים".
מה הטיפ הכי טוב שלכן לנשים בגיל המעבר?
גבריאלה: "לראות את התקופה כהזדמנות ליצור בריאות מחדש - ולא כבעיה".
עינת: "אל תישארו בחוסר ידיעה, תשאלו הכול!".
המלצה על ספר שעוסק בגיל הזה
"כל מה שאת חייבת לדעת על גיל המעבר", מאת ד"ר ג'ן גונטר
"המוח הנשי" מאת ד"ר לואן בריזנדיין (פרק על גיל המעבר)
"גופה של אישה, תבונתה של אישה" מאת ד”ר כריסטיאן נורת’רופ (פרק על גיל המעבר)
ומה עם סרט?
"אף פעם לא מאוחר", בכיכובה של אמה תומפסון.

"נשים משתפות את החברות, אבל לא הולכות לייעוץ מקצועי"

הקבוצה: "האגודה הישראלית לגיל המעבר", המונה כ־2,600 חברות, בהן גם רופאות ורופאים.
המנהלת: ד"ר מורן שויקה־רבאו, מומחית ברפואת משפחה, יועצת לגיל המעבר ומזכירת הוועד של האגודה הישראלית לגיל המעבר.
"הקמתי את הקבוצה יחד עם פרופ' ברי קפלן, גינקולוג שנפטר לאחרונה", היא אומרת. "הרגשנו שיש הרבה קבוצות בנושא, אבל המידע בהן לא תמיד מהימן ואובייקטיבי. יחד עם חברת VODoctors, המתמחה בתוכן רפואי מבוסס־וידיאו, אנחנו מעלים תוכני וידיאו קצרים ונגישים. חברות פארמה תומכות בנו להעלאת המודעות, אבל אין התערבות בתכנים ואין שום פרסום או תוכן בלתי אובייקטיבי. חשוב לזכור שבגיל המעבר כל טיפול צריך להיתפר באופן אישי לכל אישה, בהתאם לתופעות שמפריעות לה", היא מדגישה, "כי יש נשים שאסור להן לקחת הורמונים, יש כאלה שנרתעות מתכשיר וגינלי ועוד".
מה מטריד את רוב הנשים?
"בסקר שערכנו באגודה הישראלית לגיל המעבר, עלה שיותר מ־80% מהנשים סובלות מתסמינים. רובן התלוננו על השמנה, בעיקר בטנית. בקבוצה עולים גם לא מעט פוסטים על יובש בנרתיק, כאבים ביחסי מין וירידה בחשק המיני".
3 צפייה בגלריה
 ד"ר מורן שויקה־רבאו
 ד"ר מורן שויקה־רבאו
ד"ר מורן שויקה־רבאו. "הטיפול צריך להיתפר באופן אישי לכל אישה"
(צילום: גיא קרן)

למה כל כך הרבה נשים מפחדות ליטול הורמונים?
"בגלל מחקר שיצא בשנת 2002, שבו הגיל הממוצע של המשתתפות היה יחסית מבוגר, וסוג ההורמונים שבהן השתמשו היה שונה מהסוג שמשתמשים בו כיום, דבר שהביא לתוצאות פחות חיוביות. בהמשך, כשבדקו לעומק, עם התאמה לתרופות הקיימות היום, הבינו שהתוצאות יצאו מוּטות ולא בהכרח מדויקות. כיום יודעים שלטיפול הורמונלי יש חסרונות, אבל לפי הקווים המנחים של כל האיגודים הבינלאומיים בתחום הטיפול ההורמונלי הוא עדיין קו ראשון לתסמיני גיל המעבר. לנשים שלא יכולות ולא רוצות לקחת הורמונים, יש פתרונות, כגון תרופות ממקור צמחי או תרופות שעובדות על מנגנונים אחרים".
"הייתה אצלי במרפאה אישה שאמרה שהיא אוהבת את בן זוגה, אבל יש שעות ביממה שהיא לא יכולה לסבול את הנשימות שלו. היא מרגישה שמשהו השתבש אצלה"
את מרגישה שחל שינוי ביחס לגיל המעבר לאורך השנים?
"בהחלט כן, המודעות עלתה וזה משמח מאוד, ועדיין, יש אי־נוחות, הסתרה וחוסר ידע. למשל, נשים רבות לא יודעות שגלי חום יכולים להופיע כבר בתקופה שבה המחזור לא סדיר. בנוסף, אין מודעות לקשר ההדוק בין תסמיני גיל המעבר לסכנה הגלומה בהם - השמנה בטנית, שהיא מסוכנת ועלולה לחזות מחלות לבביות, וגלי חום שעלולים להשפיע על לחץ הדם ולהעלות בעתיד את הסיכון למחלות לבביות. יותר נשים משתפות את החברות שלהן במה שהן עוברות, אבל לא מתקדמות לצעד הבא, שזה ללכת לייעוץ מסודר".
איך גיל המעבר משפיע על האימהות ועל הזוגיות?
"עכשיו הייתה אצלי במרפאה אישה שאמרה לי שהיא כבר לא בטוחה שהיא אמא מספיק טובה, בעוד שבעבר הרגישה שלמה עם האימהות שלה. פתאום עכשיו היא פחות רוצה לשמוע מה הילדים מספרים, פחות מבלה איתם. כנ"ל לגבי בן זוגה: היא יודעת שהיא אוהבת אותו, אבל יש שעות ביממה שהיא לא יכולה לסבול את הנשימות שלו. היא מרגישה שמשהו השתבש אצלה. נשים בגיל זה נעשות חסרות סבלנות וחלקן משתבללות: עושות רק את מה שהכרחי ולא מעבר. כל זה מלווה בתסכול גדול".
ומה בנוגע לקריירה?
"נשים בגיל הזה עושות שינוי קריירה, כי הן לא מצליחות לתפקד כבעבר: יכולות הריכוז והיעילות יורדות והן סובלות מעייפות במשך היום. אישה שלא ישנה טוב בלילה תתפקד פחות טוב בעבודה, ואז התסכול שלה יגבר".
מה הטיפ הכי טוב שלך לנשים בגיל המעבר?
"אם את מרגישה שמשהו השתנה אצלך, האמיני לעצמך. גשי לייעוץ ובדקי. אולי מה שאת חווה קשור לגיל. אל תוותרי על הזכות שלך להרגיש טוב".
המלצה על ספר שעוסק בגיל הזה
"כמה קשה זה כבר יכול להיות?" מאת אליסון פירסון

"חסרים רופאים ורופאות בתחום"

הקבוצה: "On Fire - נשים מדברות עם נשים", המונה כמעט 19,000 חברות.
המנהלות: ליאת זנד (59), רווקה המתגוררת בגבעתיים ועינב בן יהודה (52), נשואה ואם לבן, מתגוררת כבר שמונה שנים בקרדיף, בריטניה. שתיהן עיתונאיות עצמאיות שעוסקות ביצירת תוכן דיגיטלי. "עבדנו יחד ושמרנו על קשר", הן מספרות. "לפני ארבע שנים נפגשנו לקפה והתחלנו לדבר על תסמיני גיל המעבר שהטרידו אותנו. אמרנו לעצמנו: 'אם אנחנו, עיתונאיות, לא יודעות מספיק על הנושא, מה יודעות על זה נשים סביבנו?', והקמנו את הקבוצה".
מה מטריד את חברות הקבוצה?
ליאת: "נשים בנות 50 הן כיום בשיא שלהן, להבדיל מהסבתות שלנו. הן מיוצבות יותר מקצועית, רבות מהן עוסקות בספורט ונראות מצוין. חלקן מחפשות בגיל הזה חברות חדשות, כי אם קודם היו להן חברות דרך הילדים, זה נגמר. חלקן שינו סטטוס משפחתי ומרגישות לבד. בעקבות זאת נוצרו אצלנו בקבוצה כל מיני חבורות, כמו נשים שהולכות יחד לסיורי אמנות".
עינב: "הרבה נשים מחפשות אנשי מקצוע. מבחינת משרד הבריאות אין התמחות כזו ובהתאם לכך חסרים רופאים ורופאות בתחום. בנוסף, אף אחד בארץ לא עורך סקר ובודק באיזה גיל נגמר לנו המחזור".
3 צפייה בגלריה
עינב בן יהודה (מימין) וליאת זנד. "הרבה נשים מתביישות לשתף במה שעובר עליהן"
עינב בן יהודה (מימין) וליאת זנד. "הרבה נשים מתביישות לשתף במה שעובר עליהן"
עינב בן יהודה (מימין) וליאת זנד. "הרבה נשים מתביישות לשתף במה שעובר עליהן"
(צילום: אורית פניני, שלומי יוסף)

נתקלתן בקבוצה בתסמינים יוצאי דופן?
ליאת: "מישהי כתבה בקבוצה שהתעוררה בוקר אחד עם ערפל בעיניים וחשבה שהיא מתעוורת. אחרי שורת בדיקות בחדר מיון, מתמחה שאל אותה בת כמה היא והציע שאולי זה פשוט יובש בעיניים. נתנו לה טיפות עיניים והערפל התפזר. אני סבלתי מכאבי מפרקים. זה הדיר שינה מעיניי ולא היה אפשר להבין מה זה.
המדריכה בחדר הכושר עשתה לי תרגילים לחיזוק האגן והירכיים ולא עלינו על זה, ואז רופא אמר לי שאולי המינון ההורמונלי לא מתאים לי, החליף לי טיפול, וכאבי המפרקים עברו מיד".
30% מהפוסטים בקבוצה הם אנונימיים. למה?
"יש הרבה נשים שמתביישות לשתף במה שעובר עליהן, בגלל המודלים שניצבים לנגד עינינו. אין הרבה נשים בגילנו במרחב הציבורי, וכשיש, הן לא תמיד אותנטיות. הרי לא ישימו בטלוויזיה מישהי שלא נראית מושלמת. עבדתי פעם בטלוויזיה, ואני זוכרת שהיו אומרים על מגישה מתבגרת: 'שימו לב, שלא יראו לה את הצוואר, שלא יראו את הקמטים בפנים'. עם זאת, בשנים האחרונות יש יותר פתיחות בעניין: יותר נשים מדברות על זה ומעיזות להיות קצת אחרות, נפתחו יותר מרפאות לגיל המעבר, יש אתרי אינטרנט, יש דיבור על כלכלה נשית. ענת לב־אדלר כתבה רומן שעוסק בזה. אלה דברים שמזינים אחד את השני. בעקבות הביקוש צצים דברים".
"חלק מהנשים מחפשות חברות חדשות, כי אם קודם היו להן חברות דרך הילדים, זה נגמר. חלקן שינו סטטוס משפחתי ומרגישות לבד"
מה דעתכן על נטילת הורמונים?
עינב: "אני מרגישה שיש רופאים שדוחפים את זה קצת באגרסיביות, בקטע של מעיין הנעורים: קחי את זה והעור שלך ייראה טוב יותר! קחי את זה והחשק המיני שלך לא ייפגע! זו טעות, כי הורמונים לא ישאירו את העור שלך מתוח! אקח הורמונים רק כשארגיש שאיכות החיים שלי נפגעה, לא כדי להישאר צעירה לנצח".
ליאת: "אני מאמינה ברפואה הקונבנציונלית ונוטלת הורמונים, אבל מודעת לכך שיש כאלה שלא יכולות, מסיבות רפואיות. גם עבורן יש פתרונות".
מה הטיפ הכי טוב שלכן לנשים בגיל המעבר?
עינב: "טפלי בעצמך. אנחנו לא צריכות להתבודד במערה עד שזה ייגמר".
ליאת: "אם את עדיין לא עושה ספורט, תתחילי. זה משפר את בריאות הלב וכלי הדם, את צפיפות העצם, את מצב הרוח - ועוזר להיראות טוב יותר".
יש לכן המלצה על ספר שעוסק בגיל הזה?
"המדריך הישראלי לבנות 40+" מאת טלי רוזין, ד"ר גדעון קופרניק וד"ר עמוס בר
"תזונת המעגלים הנשית" מאת הדיאטנית עמית גנור
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button