עיצוב: הלל אדריכל

איך הופכים דירת קבלן גנרית לקן משפחתי וחמים שמתאים בדיוק לצרכים שלכם?

וגם: מתי הזמן הנכון לשפץ? איך חוסכים בעלויות? ולמה בכלל צריך מעצב פנים? יצאנו לברר וחזרנו עם טיפים ממומחים

עמליה יעקובי
פורסם:
בשעה טובה, קניתם דירת קבלן. עכשיו, איך מתאימים אותה לצרכים שלכם, מדייקים אותה לחלומות שחלמתם, והופכים אותה מדירה גנרית לבית של ממש? “שיפוץ של דירת קבלן תלוי בשלב שבו הוא מתבצע”, אומר האדריכל בועז שניר. “אם קונים דירה על הנייר, את רוב השינויים עדיף לבצע דרך הקבלן, אבל חשוב לבדוק ולהשוות, משום שיש שינויים שעדיף שהוא יבצע, ואחרים שדווקא יעלו דרכו פי שניים ואפילו פי שלושה.
3 צפייה בגלריה
דירת קבלן
דירת קבלן
“תמיד כדאי לבקש עוד הצעות מחיר”.
(צילום: סוויס סיסטם)
“לרוב, כאשר קונים דירה מקבלן, מקבלים רשימת ספקים שרק חלקה ניתן לשינוי. אצל הספק עצמו כל שדרוג ביחס לסטנדרט ייצור עלויות נוספות, ולעתים אף תגלו שהקבלן מסרב לבצע דברים מסוימים. למשל, זוגות רבים מגיעים לתהליך השיפוץ עם תמונות השראה של חדרי רחצה מחופים באריחים מדוקקים גדולים, ואז מגלים שהקבלן לא יבצע זאת עבורם כי אריחים אלה לא נמצאים במפרט והעלויות גבוהות. במקרה כזה אפשר לבקש מהקבלן לחפות עם הסטנדרט ועליו לבצע הדבקה, או לחלופין לבקש ממנו להשאיר קיר חלק, ללא חיפוי”.
“תמיד כדאי לבקש עוד הצעות מחיר”, קובעת מעצבת הפנים קרן גנס. “למשל בכל הקשור למטבחים, הקבלן לרוב יאפשר לקנות מטבח אצל חברה אחת או שתיים בלבד, אבל לפעמים דווקא חברות שהקבלן לא הפנה אליהן יהיו זולות יותר, ובנוסף נקבל זיכוי מהקבלן על המטבח שלא קיבלנו ממנו. דבר נוסף שכדאי להביא בחשבון הוא בנייה של תשתיות מתאימות מראש. למשל, אם מתכננים תקרת גבס לטובת סאונד ותאורה, תכנון מקדים יכול לפתוח לנו אפשרויות רבות. במערכת סאונד רוב ההכנות לחוטים יעברו בתקרה, ודבר כזה יהיה יקר יותר לביצוע דרך הקבלן שממנו רכשנו את הדירה. רמת הגימור של קבלן כזה עלולה גם להיות פחות טובה מאשר רמת גימור של אנשי מקצוע ייעודיים, שאותם אפשר לשכור לאחר קבלת המפתח”.
3 צפייה בגלריה
דירת קבלן
דירת קבלן
אדריכלות ועיצוב: בועז שניר
(צילום: ולרי זויז)
“כשרוכשים דירה על הנייר, הקונה לא יוכל לעשות שינויים לאחר שהקבלן מתחיל לבנות. לכן אני ממליצה להיעזר בליווי מקצועי מיד עם הקנייה”, אומרת מעצבת הפנים הדס רוט מ”הלל אדריכלות”. “יש צדדים רבים להתנהלות מול הקבלן. מעצב פנים יקבל את התוכניות, ישוחח עם בני הזוג ויבין לעומק מה הם רוצים, תוך רצון להתאים לאילוצים שהקבלן לא יוותר עליהם ולהתחשב בהם, למשל קונסטרוקציה מבנית שאי אפשר להזיז, חיבורים לאינסטלציה ואלמנטים של ביוב בנייני שאין אפשרות לשנות את מיקומם. נושא נוסף שמצריך התייחסות מקצועית הוא ספרינקלרים, שהזזתם מחייבת יועץ מיוחד ואישור מהנדס וקבלן.
“את השינויים עדיף לבצע כמה שיותר מוקדם, כי ככל שהבנייה מתקדמת, כך קשה יותר לשנות. אם שוכרים מראש בעל מקצוע ומגיעים עמו להחלטות, אפשר להזיז חדרים, להקטין ולהגדיל ולשבור קירות. הקבלן נותן לקונה אפשרות לסטנדרט, ומיד לאחר חתימת החוזה הוא מתקדם עם הבנייה. אם עד שמגיעים להתייעץ עם מעצב ולתכנן את הדירה לפי הצרכים שלנו הדירה כבר נבנתה, עלול להיווצר מצב שבו משלמים פעמיים, גם לקבלן על מה שכבר נבנה וגם לספקים חדשים על השינויים המאוחרים. בשלב שהוא כבר מאוחר מדי והכול כבר בנוי, נוצר מצב שבו שולחים לקבלן את כל השינויים הרצויים בתוכניות ואז בעצם משלמים פעמיים – גם לקבלן וגם לספק הקרמיקות למשל. עדיף להימנע ממצב זה ולבצע את השינויים מראש בעזרת בעל מקצוע המלווה את התהליך”.
לסיכום, שינויים בדירת קבלן כדאי לעשות כמה שיותר מוקדם. תתפלאו, אפשר לערב מעצב/ת עוד לפני שקונים את הדירה ולבקש את עצתו או עצתה כבר בשלב ההתלבטות והבחירה. תמיד (אבל תמיד!) שווה לערוך השוואת מחירים ולא לקבל את האפשרות הראשונה המוצעת לכם (גם לא את השנייה). ונכון, מעצבי פנים דורשים תשלום עבור עבודתם, אבל לא פעם גם חוסכים לנו כסף כשהם תורמים מניסיונם ומהידע שלהם ועוזרים לנו לייעל את התהליך ולדייק את עיצוב הדירה שלנו, גם בכל הקשור להתאמה לתקציב.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button