אל תוותרו על הליכה בשביל המקיף את האגם. פארק ביוגרדסקה, מונטנגרו

מונטנגרו: הפנינה הרומנטית של הים התיכון

פחות משלוש שעות טיסה מנתב"ג ואתם בגן עדן ים־תיכוני, עם נופי טבע ירוקים, עיירות מול הים ומסעדות דגים בכל פינה. טסנו לבדוק מקרוב

פורסם:
להיטי החופשה של ישראלים רבים בקיץ 2024 נמצאים במרחק לא רב מנתב"ג, שעתיים עד שלוש שעות טיסה. הסיבות מגוונות: מהמחירים הגבוהים לטיסות ולבתי המלון ועד חששות וסימני שאלה בנוגע לביטחון האישי, לבטיחות ולצפיפות בשורה של יעדים מסורתיים־פופולריים ובהם לונדון, פריז, אמסטרדם, ברצלונה ורומא. אז לאן כן טסים השנה? לקפריסין, אל איי יוון, אל מדינות מזרח אירופה ופה ושם גם ליעדים ישנים־חדשים, שזוכים כעת לפריחה. מונטנגרו, למשל.
מונטנגרו, שפירוש שמה הוא "ההר השחור", ממוקמת בדרומה של אירופה, באזור שעד שנות ה־90 של המאה שעברה היה חלק מיוגוסלביה, אותה מדינת ענק, שבתהליך ארוך וכואב, שכלל גם מלחמות אזרחים, התפרקה לשלל מדינות מקומיות־לאומיות קטנות ובהן קרואטיה, סרביה, בוסניה, מקדוניה הצפונית וגם מונטנגרו.
בשביל המבקרים מישראל מונטנגרו היא סוג של חלום - זו מדינה קטנה שכ־65% משטחה מכוסים בהרים וביערות, יש בה חופי ים ארוכים, ערים ועיירות ציוריות ואגמים תכולים, ומתגוררים בה רק כ־630 אלף תושבים, כ־250 אלף מהם בעיר הבירה - פּודגוריצה. נתון סטטיסטי אחד ממחיש היטב למה מדובר ביעד תיירות שלֵו ומשובח: צפיפות האוכלוסייה במונטנגרו היא כ־45 נפש בממוצע לכל קילומטר מרובע. בישראל, לצורך השוואה, מצטופפים בכל קילומטר מרובע כ־450 נפש בממוצע, פי עשרה. אצלנו לחוץ ורותח, אצלם מאוורר ורגוע. אצלנו חם והיסטרי, אצלם ממוזג ורומנטי.
המבנה הטופוגרפי של המדינה מאפשר להציע מגוון אפשרויות טיול ובילוי - אפשר לצאת, למשל, לחופשת סתלבט באזור הריביירה היפהפייה שלחוף האדריאטי, לצד מפרץ קוטור (Bay of Kotor) והעיירה המקסימה בודווה (Budua); אפשר לבחור בחופשה פעילה יותר, עם אטרקציות אקסטרים ובהן ראפטינג, אומגות וטרקים בצפון הפראי; אפשר לצאת למסלולי הליכה בשמורות טבע עוצרות נשימה, ובהן הפארק הלאומי דורמיטור (Durmitor National Park) ופארק ביוגרדסקה גורה (Biogradska Gora); ואפילו לשוט באגם סקאדר (Skadar Lake), לצלילי שיריו של עומר אדם (תכף נגיע לזה). כאמור, המרחקים במדינה קטנים, וקל להתמקם במלון אחד ולצאת בכל יום לכיוון אחר ולפעילות שונה. למי שמחפשים לטייל ממש, הנה 8 הצעות מושלמות.
1. פארק ביוגרדסקה גורה
(Biogradska Gora National Park)
ביוגרדסקה גורה היא שמורת טבע המשתרעת על פני שטח של כ־54 קמ"ר וכוללת יער סבוך עם צמחייה נדירה ועצים עתיקים ועבותים. שביל נוח להליכה שאורכו שלושה ק"מ מקיף את האגם המרשים ביוגרדסקה (Biogradsko Jezero), ומדובר בצעידה נינוחה של כשעתיים, שפשוט אסור לוותר עליה. כניסה לשמורה: 4 אירו לאדם מגיל 15.

7 צפייה בגלריה
34 קמ"ר של יער סבוך, אגמים ושבילים. פארק ביוגרדסקה
34 קמ"ר של יער סבוך, אגמים ושבילים. פארק ביוגרדסקה
34 קמ"ר של יער סבוך, אגמים ושבילים. פארק ביוגרדסקה
(צילום: דינה חלוץ)
2. טיול ג'יפים בקולאשין
(Kolasin)
העיירה קולאשין מרוחקת כ־20 ק"מ מפארק ביוגרדסקה גורה. במקור זו הייתה עיירה מבוצרת שנוסדה על ידי התורכים העות'מאנים במאה ה־17. היא מוקפת ברכסי הרים מרשימים - בחורף שלג מכסה את פסגותיהם - מה שהופך אותה לאתר סקי פופולרי.
יצאנו ממנה בג'יפים לטיול במרומי הר ביילסיצה (Bjelasica), שמפסגתו נשקף נוף מרשים. טיפ: אפשר להזמין טיול לקולאשין, הכולל ביקור בפארק ובעיירה ואת מסע הג'יפים לפסגה, באתר חברת התיירות "אשת טורס", בלשונית "מונטנגרו לנוסע העצמאי". הטיול נמשך כעשר שעות ומחירו 146-117 אירו לאדם בהזמנה של 7-3 משתתפים.
3. ניקשיץ'
(Niksic)
ערי הקיט קוטור וטיוואט ממוקמות בדרום המדינה, מרחק של כשעה ורבע של נסיעה לא מהירה מדי מפודגוריצה. בדרך, מעט אחרי העיירה העיר ניקשיץ', העיר השנייה בגודלה במונטנגרו, ניצבת אנדרטה מפתיעה: מטוס "ספיטפייר" הצבוע בצבעי חיל האוויר הישראלי, לצד שלט הנצחה: "אנדרטה זו עומדת כסמל להוקרתה של ישראל לרפובליקה העממית הפדרלית של יוגוסלביה, עם הערכה מיוחדת למונטנגרו ולניקשיץ', על תרומתן הבלתי נשכחת לחוסנה של מדינת ישראל הצעירה בשנת 1948. אנו מוקירים את הידידות ארוכת השנים הקושרת את המדינות שלנו זו לזו".

7 צפייה בגלריה
מחמם לב. האנדרטה עם סמל חיל האוויר סמוך לנישקיץ'
מחמם לב. האנדרטה עם סמל חיל האוויר סמוך לנישקיץ'
מחמם לב. האנדרטה עם סמל חיל האוויר סמוך לנישקיץ'
(צילום: דינה חלוץ)
מה הסיפור ולמה דווקא פה? מתברר שאת האנדרטה הקימו בני הקהילה היהודית של מונטנגרו, המונה כ־300 איש בלבד, להנצחת מבצע "ולווטה", שנערך בין החודשים ספטמבר לדצמבר 1948, ובמסגרתו הועברו לישראל עשרות מטוסי "ספיטפייר" שנרכשו בצ'כיה, ובדרכם נחתו לתדלוק בנמל התעופה של ניקשיץ'.
4. מפרץ קוטור
(Boka Kotorska)
אומרים שזהו הפיורד הכי דרומי באירופה. למעשה, מדובר בארבעה מפרצים הנקראים כשם הערים שלצידם: קוטור, ריסן (Risan), טיוואט והרצג נובי (Herceg Novi). המפרץ־פיורד היפהפה הזה אף הוכרז כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו.

7 צפייה בגלריה
הפיורדי הכי דרומי באירופה. הטיילת של טיוואט, מפרץ קוטור
הפיורדי הכי דרומי באירופה. הטיילת של טיוואט, מפרץ קוטור
הפיורדי הכי דרומי באירופה. הטיילת של טיוואט, מפרץ קוטור
(צילום: Shutterstock/ASAP Creative)
מול עיירה ציורית ורומנטית בשם פראסט (Perast) ניצבים שני איים קטנים: סנט ג'ורג', שהוא אי טבעי שעליו ניצבת כנסייה עתיקה (אין אפשרות להיכנס אליה) ואי מלאכותי מושלם ביופיו - Lady of the Rocks - שלפי המסורת המקומית תחילתו במנהג של מלחים שהניחו במקום סלעים על שברי אונייה טרופה, בתקווה שזה מה שיגן עליהם במסעותיהם. במשך מאתיים שנה הונחו הסלעים, עד שנוצר אי שכיום ניצבת עליו כנסייה קטנה בשם "סנט מארי". כדאי להיכנס אליה (המחיר: 3 אירו), כי היא עמוסה בפריטי אמנות שהובאו במהלך השנים כמנחה על ידי אמהות של מלחים, בתקווה שמארי הקדושה תשמור עליהם.

7 צפייה בגלריה
עיירה ציורית ורומנטית. פראסט
עיירה ציורית ורומנטית. פראסט
עיירה ציורית ורומנטית. פראסט
(צילום: Shutterstock/ASAP Creative)
5. הר לובצ'ן
(Lovcen)
את מלוא יופיו של מפרץ קוטור אפשר לראות מתצפית שבפסגת הר לובצ'ן. מטפסים אליו בעזרת רכבל, Kotor Cable Car שמו, שהתחנה שלו ממוקמת בין קוטור לטיוואט (13 אירו לכיוון, 23 אירו לכרטיס הלוך ושוב).
לצד הנוף תמצאו בפסגה מסעדה מפוארת עם מחירים מופקעים (למשל, 4.40 אירו לכוס קפה לעומת 1.5 אירו למטה בעמק), חנות מזכרות נחמדה ורכבת הרים מאתגרת שהילדים שלכם ממש יאהבו (תכלס, גם אתם). הרכבת דומה לזו שפעלה אצלנו בישראל, באתר צוק מנרה, רק עם נוף מרהיב קצת יותר ומסלול מאתגר מעט יותר. הנסיעה ברכבת, שנקראת Mountain Moaster, נמשכת כעשר דקות ומחירה 8 אירו.
6. טיוואט
(Tivat)
עיירת הנופש הקטנה נהייתה שם מוכר בישראל, בעיקר בשל קרבתה לנמל התעופה שבו נוחתות רוב הטיסות הישירות מנתב"ג. עד שנות ה־70 של המאה שעברה הייתה טיוואט עיירת דייגים מנומנמת, אבל נמל התעופה הזניק את המקום, וכיום מדובר בעיירת קיט נאה עם מרינת יאכטות וסביבה אחוזות יוקרה של בעלי הון, רבים מהם אוליגרכים רוסים. למענם, תמצאו בעיירה שדרת חנויות יוקרה עם מותגים מוכרים מעולם האלפיון העליון ובהם דיור, רולקס, ולנטינו ודומיהם.
לאורך הטיילת תמצאו מגוון מסעדות. בחרנו לאכול בזו של מלון "אסטוריה", שמציעה אוכל מוקפד וטעים במחירים סבירים לתייר הישראלי. למשל, סלט יווני (11.5 אירו), דג טרי על הגריל (22 אירו), סטייק עסיסי (24 אירו) וקינוחים מעלפים (7 אירו).

7 צפייה בגלריה
עיירה יפה ומוקפת בחומה. בודווה
עיירה יפה ומוקפת בחומה. בודווה
עיירה יפה ומוקפת בחומה. בודווה
(צילום: Shutterstock/ASAP Creative JoyCaym)
7. בודווה
(Budua)
בודווה מפורסמת בריביירה שלה, רצועת חוף יפהפייה וארוכה, לא פחות מ־35 ק"מ, הזרועה בבתי מלון, אטרקציות תיירות וגם עיר עתיקה הבנויה על חצי אי ומוקפת בחומה. בין החומות - סמטאות ציוריות, רחובות צרים, פינות חמד, חנויות מיוחדות (כולל אחת שנבנתה על אתר ארכיאולוגי), מסעדות, פאבים וכנסיות. טיוואט נהרסה ברעידת אדמה שאירעה בשנת 1979, אבל היא שוקמה ושוחזרה באופן מדויק למקור.
מחוץ לחומות תמצאו מרינה קטנה ובה עוגנות יאכטות יוקרתיות, וטיילת ובה מסעדות דגים, שזולות הן לא. אחת מהן היא "ג'דרן" (Jadran), במיקום מושלם על המזח ועם בריזה נהדרת מהים ותפריט אקלקטי, כיאה למסעדת תיירים. הזמנו שם דג סי־בס טרי על הגריל (26 אירו) בתוספת צ'יפס פריך ומוצלח, לצד סלט יווני (8.5 אירו). טעים מאוד.

7 צפייה בגלריה
אגם סקאדר. בגבול שבין מונטנגרו לאלבניה
אגם סקאדר. בגבול שבין מונטנגרו לאלבניה
אגם סקאדר. בגבול שבין מונטנגרו לאלבניה
(צילום: Shutterstock/ASAP Creative)
8. אגם סקאדר
(Skadar Lake National Park)
האגם ממוקם מרחק כחצי שעת נסיעה מדרום לפודגוריצה, נחשב לגדול בדרום אירופה ומשמש בית ותחנת מעבר לעופות נודדים. שני שלישים ממנו נמצאים בשטחה של מונטנגרו, החולקת אותו עם אלבניה השכנה, וחשוב לדעת שמעבר בין שני חלקי האגם אסור.
בכניסה לפארק הלאומי (5 אירו, מגיל 15) תמצאו קומץ חנויות למזכרות ובתי קפה, וגם דוכני כרטיסים לשיט על האגם. בחרנו בסירת העץ של כריסטינה, שהתגלתה כחובבת ציון שב־7 באוקטובר קעקעה מגן דוד על הזרוע לאות הזדהות ומכנה את עצמה באינסטגרם "מונטנגרית עם נשמה יהודית. עם ישראל חי".
כריסטינה מקבלת את אורחיה, שרובם ישראלים, עם שירים של עומר אדם ודגל ישראל. השיט נמשך כשעה וחצי, מעל מרבדים של פרחי נופר וצמחי מים ובתוך נוף קסום במיוחד. הזמנות בווטסאפ: 38269274440+ (כריסטינה), מחיר: 40 אירו להפלגה, עד ארבעה אנשים. כל אדם נוסף - 10 אירו.
הפרטים הקטנים
מונטנגרו עדיין אינה חברה באיחוד האירופי, אבל המטבע הנהוג בה הוא האירו.
ברוב הכבישים במדינה מוגבלת מהירות הנסיעה ל־80 קמ"ש, למעט באוטוסטרדה שמספרה 1-A, שהיא היחידה במדינה. הכביש הרחב, 42 ק"מ אורכו, נחנך לפני שנה בערך, כולל מנהרות רבות, ונבנה בעלות עצומה על ידי חברה מסין. זהו גם כביש האגרה היחיד במונטנגרו: לוקחים כרטיס בכניסה ומשלמים ביציאה, 3.50 אירו לכיוון.
טיסות ישירות מישראל נוחתות בדרך כלל בעיר טיוואט, אך לאחרונה השיקה חברת "אשת טורס" קו טיסה חדש, לבירה פודגוריצה, באמצעות חברות התעופה Neos ו־Corendon Airlines. היתרון: פודגוריצה ממוקמת במרכז מונטנגרו וקל לצאת ממנה לטיולים בסגנון כוכב, לאזורי הטבע הפראי שבצפון ולחופי הים שבדרום.
מחיר הטיסה מתחיל ב־350 דולר לאדם, וחבילות נופש יעלו 1,200-900 דולר לאדם בהרכב זוגי, במגוון בתי מלון, כולל במלון "קינג'ס פארק" בפודגוריצה (4 כוכבים), שבבעלות "אשת טורס".

  • הכותבת הייתה אורחת "אשת טורס" במונטנגרו (eshet.com)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button