סיאול, ארמון קיאנבוק

קוריאה הדרומית: לא דומה לאף אחת אחרת

המלחמה, המחאות, האנטישמיות והחשש לביטחון האישי בחו"ל מביאים אותנו לגלות יעדים חדשים, רחוקים מהרעשים ומהמהומה הפוליטית. קוריאה הדרומית, למשל. טסנו לטייל שם, ושבנו עם המלצות חמות למדינה המהממת הזו, שתפתיע אתכן מחדש בכל רחוב, שכונה, חנות או מסעדה

פורסם:
מהקיי־פופ שהשתלט על העולם, דרך סדרות הטלוויזיה שכולנו מכורות אליהן ועד למוצרי הטיפוח שמשגעים את הרשת: אין ספק, דרום־קוריאה נהפכה בשנים האחרונות לאחת המדינות הכי טרנדיות והכי מסקרנות ומושכות בעולם. אמנם כשזה קשור לטיול במזרח אסיה, עדיין ההעדפות הראשונות הן המוכרות והשגרתיות – תאילנד או יפן – אבל מי שמעיזה לנחות בסיאול מתלהבת.
כך, אחרי טיול קסום שערכתי בה, שבתי עם שלל סיבות נהדרות שבגללן כדאי לפתוח את הראש ולהזמין כרטיס טיסה לשם ממש בקרוב. שורה תחתונה: הכול שם אחר ושונה ומפתיע, וזה בדיוק מה שתיירת אמיתית מחפשת.

נחתנו בסיאול

לעיר הבירה התוססת של דרום־קוריאה מומלץ להקדיש שבוע לפחות. אין סיכוי שתספיקו הכול, אבל זה מספיק זמן כדי לראות לא מעט וליהנות מהמון אוכל טעים. הרשימה כאן לא כוללת את רוב "אתרי החובה" ההיסטוריים או כמה מהמוזיאונים והמונומנטים המפורסמים (בשביל זה הרי המציאו את גוגל), אלא בעיקר אתרי סטייל, כיף ואוכל טוב, שאת רובם מצאנו בשיטוט עצמאי ברחובות או שליקטנו מהמלצות מטיילים שהיו פה לפנינו. והרשימה הזו, כמו שאומרים, היא רק הקצה של קצה המזלג.
הערה: בכוונה נכתבו שמות רוב המקומות באיות בלועזית, אחרת אין סיכוי שתאתרו אותם.
11 צפייה בגלריה
אפשר לבלות כאן חצי יום. ארמון קיאנבוק, המפארק והאגם
אפשר לבלות כאן חצי יום. ארמון קיאנבוק, המפארק והאגם
אפשר לבלות כאן חצי יום. ארמון קיאנבוק, הפארק והאגם
(צילום: אביב וינברגר)

לראות ולעשות:

ארמון קיאנגבוק (Gyeongbokgung). הארמון המלכותי העתיק משתרע על שטח עצום. הוא שרד מלחמות, שריפות ואינספור אתגרים, ותוכלו ללמוד בו על החיים בקוריאה מהמאה ה־14. לצד הארמון תמצאו שחזור בית של משפחה מאותה תקופה.
בקלות אפשר לבלות במקום זה חצי יום, כולל אופציה לשכור בגדים מסורתיים בשם "האנבוק" (Hanbok). מבקרים רבים עושים זאת, אבל אולי זה לא הכי מומלץ, לטעמי, הגזרה של הבגד לא הכי מחמיאה. ובכל זאת– חוויה.
הגן הסודי (Secret Garden in Changdeokgung). גנים מופלאים, שיש בהם אופציה למסלולי הליכה בתוך צמחייה יפהפייה לצד ארמונות עתיקים מהמאה ה־14. אם תקדישו למקום כמה שעות ותבקרו בכל מה שיש לו להציע, תראו גם בית זכוכית יפהפה מהמאה ה־19, אגם ציורי ועוד שלל הפתעות.

11 צפייה בגלריה
סיאול, מקדש Jogyesa
סיאול, מקדש Jogyesa
סיאול, מקדש Jogyesa
(צילום: אביב וינברגר)
Jogyesa Temple, מקדש יפהפה מהמאה ה־14, שמומלץ לבקר בו בעיקר באביב ובקיץ, אז כל רחבת המקדש מכוסה בבלונים צבעוניים וזה פשוט מרהיב.
המקדש עצמו מעוצב למופת ומעניין להגיע אליו בזמן תפילה, לשבת על הכיסאות ולהאזין למנגינות התפילה של המקומיים.
Oil Tank Culture Park. אחד המקומות המיוחדים שתראו בסיאול. מדובר באתר שבעבר שימש כאתר לאחסון דלק לשעת חירום בתוך מכלי ענק שהכילו כמעט 70 מיליון ליטרים של דלק. בשנת 2002, כשנבנה בסמוך האצטדיון הלאומי, נוקה האתר ובהמשך נהיה מרכז תרבות עם מוזיאון, ספרייה, מרכז להופעות ועוד, כשאפילו הדרך אליו מעוצבת עם המוני פרחים.
Ader Error. מותג אופנה קוריאני יוקרתי, שאולי לקנות בו זה פחות אופציה, אבל ביקור בחלל החנות הוא אטרקציה לא רעה. החנות נראית כמו יצירת אמנות אבסטרקטית עם מדפים מרקדים, טילים פרוותיים, חלליות ושלל אלמנטים משגעים, ולא פלא, שכן בעלי המקום שייסדו אותו ב־2014 הם יוצרים ואנשי עיצוב קוריאנים.

11 צפייה בגלריה
סיאול, בסאונה קוריאנית
סיאול, בסאונה קוריאנית
סיאול, בסאונה קוריאנית
(צילום: אביב וינברגר)
הסאונה. קוריאנים אמיתיים הולכים בין פעם לפעמיים בשבוע לסאונה הציבורית, ואחרי שתעשו זאת גם אתן, תבינו למה. פנו לאירוע הזה כמה שעות טובות, ותנו לעצמכן להירגע באמת ולשכוח לרגע מכל צרות היום, החודש והמזרח התיכון. אם השרירים שלכן תפוסים - חום הסאונות פשוט ימיס אותם, זה איזשהו קסם שקורה רק שם. ועוד טיפ: אולי קצת מוזר ולא בדיוק בתרבות שלנו, אבל אל תוותרו על הג'קוזי בעירום (לא לבד – עם כולם). אחרי שעוברים את מחסום הבושה הראשוני, מתרגלים וזו חוויה משחררת ונהדרת. מקום אפשרי: Supsok Hanbang Land. הכי אותנטי ומקומי שיש, בלי שמץ פינוק וסטייל שמוכרים מאתרי ספא באירופה.
לטעום ולאכול:
שוק האוכל במיונג־דונג. Myeong-Dong הוא רובע עסקים ומסחר גדול, חלקו יוקרתי (ויקר), הכולל מלא חנויות מכל סוג ומין, ואפשר לשוטט בהן וביניהן במשך שעות על גבי שעות. הכי כיף להגיע אחרי השקיעה וליהנות מתאורת הניאון המיוחדת (מיונג־דונג בקוריאנית זה “העיר המוארת”) ומדוכני שוק האוכל, שתמצאו בו נקניקיות בציפוי פריך או גבינה לצמחונים; לחם חביתה בגרסת קוריאה; מרשמלו במילויים שונים על האש; פירות ים; שיפודי עוף; עוגות גבינה ומגוון עצום של נודלס וכל מזון אסייתי אפשרי. הסוד הוא להגיע רעבים ולטעום קצת בכל דוכן.
Delphic. בית תה אסתטי ומקורי, השוכן באזור Jongno District, שבו יש הרבה לעשות ולראות. בית התה מתמחה בעיצוב כלי ההגשה שבו, ותמצאו בו תה מכל סוג אפשרי. טיפ: מנה מומלצת – טארט שומשום שחור. אפשר כמובן לקנות במקום כלי חרס מהממים.
11 צפייה בגלריה
תה וכלים יפים. Delphic, סיאול
תה וכלים יפים. Delphic, סיאול
תה וכלים יפים. Delphic, סיאול
(צילום: אביב וינברגר)
Analog Garden. המלצה שאולי לא תמצאו בגוגל ברשימת "מקומות שחייבים לאכול בהם". אחרי שלל מנות מהמטבח המקומי, כולל נודלס וגימבאפ (Gimbap), שזה סושי קוריאני המכיל ירקות מוחמצים ודג, חביתה או פיש־קייק ("עוגת־דג", בתרגום חופשי), יגיע הבוקר הזה שפשוט יתחשק לכן לאכול טוסט עם אבוקדו וביצה עלומה לצד מיץ תפוזים סחוט טבעי, וזה המקום למצוא את העולם המוכר הזה. הכול פה טעים מאוד, העיצוב מהמם ויש גם מערכת סאונד טובה.
Hills & Europa. אם כבר דיברנו על מערכות סאונד ואם בא לכן באחד הערבים בעיר להכיר משהו מסצנת התרבות ההיפסטרית של סיאול, לכו לבר התקליטים המגניב הזה. מוגשים במקום קוקטיילים מיוחדים ולא שגרתיים, שכוללים, למשל, עגבניות אבל זה לא הבלאדי מרי שלנו, וגם למשל פודינג עם רוטב קפה. הבעלים אוהב מאוד את ישראל, ביקר בה פעם ושמח מאוד לראות ישראלים בקהל.
La Bab. מסעדה שהתגלתה במקרה בשיטוטים שלנו ברחבי העיר. זו מסעדה קטנה המנוהלת על ידי נשים מבוגרות שלא דוברות אנגלית. תהליך ההזמנה מתבצע בעזרת תמונות וגוגל טרנסלייט. במקום מגישים מנות נודלס, ראמן, גימבאפ, הרוב עם בשר אך יש גם לא מעט אופציות צמחוניות. הכול טעים מאוד ולגמרי מרגיש כמו בישול ידני ואישי. עוד יתרון של המקום: הוא פתוח עד שעות הלילה הקטנות.
11 צפייה בגלריה
סיאול, שוק מיונג דונג
סיאול, שוק מיונג דונג
סיאול, שוק מיונג דונג
(צילום: אביב וינברגר)
Egg Drop. מקום נוסף לבוקר כזה שבו תאמרו לעצמכן שנמאס לכן מאוכל מקומי ואתן רוצות משהו מוכר ומושחת. מדובר ברשת שבייסיקלי מוכרת סנדוויצ'ים עם חביתה, אבל כאן הם מושחתים וטעימים ברמה לא שגרתית.
Summer Lane. מקום מושלם לבראנץ' שכולל קפה מצוין, מגוון מאפים מיוחדים וארוחות טובות. נסו כאן את האגז בנדיקט עם ופל, זו מנה מיוחדת וטעימה, ואיכשהו גם קצת חריפה, אבל בקטע עדין וטוב.

המשכנו לקוואנג'ו

קוואנג'ו (Gyeongju) היא עיירה ציורית המלאה באתרים היסטוריים מרהיבים. את רוב האתרים שבה אפשר לסווג כמלכודות תיירים, לכן אין מה לעשות בה יותר מאשר יום אחד, אבל אם תמקדו את עצמכן במה ששווה - היום הזה יהיה מהנה במיוחד.
לקוואנג'ו מגיעים באוטובוס או בבולט־טריין ("רכבת קליע") מהתחנה המרכזית בסיאול. מדובר בנסיעה של שלוש שעות בערך, לכן העצירה בעיירה הזאת כדאית רק אם התחנה הבאה שלכן היא בעיר בוסאן (Busan), ואז קוואנג'ו תתאים לכן להפסקה בדרך.
Daereungwon Tomb Complex. מקבץ של גבעות ירוקות, יפהפיות ופסטורליות, ותתקשו להאמין שמדובר בעצם בקברים של מלכים עתיקים ובני משפחותיהם שנקברו במקום מהמאה ה־14 ועד תחילת המאה ה־20.
האתר מלא בהסברים היסטוריים מעניינים, ומי שהיסטוריה קוריאנית מעניינת אותה פחות, תמצא במקום מלא ספוטים מרהיבים לצילומים.
Bridge or Woljeonggyo. ספוט שפשוט אסור לפספס. מדובר בגשר עתיק הניצב מעל נהר ובשעות הצהריים משתקף במים. זה יפה בקטע מוגזם עד קיטשי, אבל לא תוכלו להימנע מלצלם מכל זווית. אפשר לטייל גם בתוך הגשר, וגם משם הנוף מדהים. בשעות הערב התאורה מהממת.
Cheomseongdae. מצפה הכוכבים העתיק באסיה. האתר נבנה במאה השביעית לספירה, וזו לא הסיבה היחידה לבקר בו, האזור כולו טובל בנוף מרהיב. בקרבת מקום תמצאו מסלול הליכה קליל - אם מתאים לכן קצת טבע – ובקצהו גבעה שמראשה נשקף נוף משגע.

11 צפייה בגלריה
קוואנג'ו, שעת חשיכה בפארק Wolji Pond
קוואנג'ו, שעת חשיכה בפארק Wolji Pond
קוואנג'ו, שעת חשיכה בפארק Wolji Pond
(צילום: איתי יעקב)
Donggung Palace and Wolji Pond. כי לא היו לנו מספיק מקדשים ומקומות עתיקים במהלך הביקור בקוריאה, אז עוד אחד. על בריכה שנבנתה במאה השביעית ניצבים מבנים עתיקים, שבאור יום זה מעניין ונאה, אבל בשעות החשכה, כשהכול מואר, זה פשוט מדהים.
לילה ב־Hanok. לא צריך יותר מיום אחד בעיירה, אבל אם הגעתן, זה המקום לכלול גם לינת לילה בבית אירוח קוריאני מסורתי. זה נקרא "האנוק", ומדובר בחדר קטן מאוד, עם מזרן דק על הרצפה. החוויה מיוחדת ולא שגרתית, ויכולה להיות יוצאת דופן, ללילה אחד. ממילא לא תתלהבו לעשות זאת שוב.

11 צפייה בגלריה
האנוק, ההוסטל הקוריאני
האנוק, ההוסטל הקוריאני
האנוק, ההוסטל הקוריאני
(צילום: אביב וינברגר)

סיימנו בבוסאן

בוסאן, העיר השנייה בגודלה בקוריאה הדרומית (כשלושה וחצי מיליון תושבים), היא בעלת הנמל החמישי העמוס ביותר בעולם, ויש בה 15 אוניברסיטאות.
לצד גודלה, בוסאן היא גם עיר חוף, מלאה באטרקציות ודברים לעשות ולראות. היא מרוחקת כשלוש שעות נסיעה מסיאול וכשעה מקוואנג'ו. באביב ובקיץ אפשר לבלות בה בקלות כשלושה ימים, כולל יום של רביצה ומנוחה בחוף הים.
11 צפייה בגלריה
בוסאן, שכונת Gamcheon הצבעונית
בוסאן, שכונת Gamcheon הצבעונית
בוסאן, שכונת Gamcheon הצבעונית
(צילום: אביב וינברגר)
Gamcheon. שכונה המעוצבת בצבעוניות, וכמעט כל בית בה צבוע בצבע שונה. השכונה ממוקמת בגיא בין גבעות, ואם מקיפים אותה וצופים בה מלמעלה, יש מקומות שאפשר לראות מהם גם את הבתים וגם את הים, והמראה ייחודי. אל תוותרו על שיטוט בסמטאות השכונה הזאת, גם זו חוויה.

11 צפייה בגלריה
בוסאן, שוק הדגים
בוסאן, שוק הדגים
בוסאן, שוק הדגים
(צילום: אביב וינברגר)
שוק הדגים של העיר ענקי ולמי שאוהב – צבעוני וציורי ומלא בדגים ובפירות ים מכל סוג, זן ומין. אם אתן מסתדרות עם המראות של אלפי דגים מחוץ למים, תוכלו ליהנות בשוק מארוחת דגים ופירות ים טריים וסופר־טעימים, ב־250-230 שקל לזוג בערך. לא זול, אבל איכותי. טיפ: במסעדות, הדג הוא המחיר ההתחלתי, יש תוספת לארוחת בישיבה וגם לתוספות.
Haedong Yonggungsa Temple. המקום הכי יפה בבוסאן ואולי אפילו בדרום־קוריאה כולה: מקדש הממוקם על שפת הים, צבעוני ומעוצב באופן הכי ציורי שיש. הביקור בפנים מרתק, כולל עלים מוזהבים וטושים שמקבלים ועליהם אפשר לרשום משאלות – מין נוסח מקומי של הכותל שלנו. אם הגעתן, מומלץ לטפס במדרגות ולהגיע למקדש העליון, משם יש תצפית לים וגם נעים לשמוע מכאן את התפילה.

11 צפייה בגלריה
בוסאן, העלים המוזהבים במקדש Haedong Yonggungsa
בוסאן, העלים המוזהבים במקדש Haedong Yonggungsa
בוסאן, העלים המוזהבים במקדש Haedong Yonggungsa
(צילום: אביב וינברגר)
Bujeon Market. שוק המתפרס על פני כמה רחובות, והוא צבעוני, המוני, ולגמרי כיף ללכת שם לאיבוד בין דוכני הירקות הטריים והפנקייקים הקוריאניים.
יש דוכנים של הכול מהכול, משורש ג'ינסנג, שעל־פי הקוריאנים מעניק אריכות ימים ואפשר להשיג אותו בשוק כשהוא טרי וטוב, ועד צעצועים ופריטים שונים. מומלץ להמשיך לטייל בשכונת סמיון (Seomyeon) שיש בה בתי קפה וחנויות של אמנים.

לפני שממריאים:

הכול בזול. הכיף הגדול בדרום־קוריאה הוא ליהנות מהמחירים הנמוכים. ארוחה יוקרתית מלאה תעלה סביב 50 שקל; מנה משביעה במסעדת רחוב קטנה – שקלים ספורים. גם הכניסה לאטרקציות היא במחירי רצפה לעומת הנהוג אצלנו: 5-15 שקל לכרטיס.
הכול יעיל. קוריאה נראית מרחוק מפחידה משהו, בעיקר בגלל פערי שפה, אבל הקוריאנים הם אנשים יעילים מאוד, לכן קל מאוד להסתדר שם. מפות גוגל, למשל, לא עובדות בקוריאה, אבל אפליקציית הניווט הפופולרית שם, NAVER Map, תוביל אתכן לכל מקום.
ואם הזכרנו דרכים, דעו שהדרך הכי קלה להתנייד במדינה היא בתחבורה ציבורית, אוטובוסים ורכבות. קונים כרטיס נטען בכל קיוסק, טוענים אותו בסכום כסף ומתקפים בעלייה ובירידה מאמצעי התחבורה, בדומה לכרטיסי ה־Octopus הנהוגים בהונג־קונג.
איך מגיעים? הטיסות הישירות בין תל־אביב לסיאול הופסקו בפרוץ המלחמה וטרם חודשו, וכך נאלצים המבקשים להגיע לקוריאה לעצור בחניית ביניים בדרך. המקומות המועדפים והחברות שטסות משם לסיאול: עם אל על לבנגקוק ומשם לסיאול עם תאי או אסיאנה, דרך אבו דאבי ומשם עם איתיחאד, דרך דובאיי ומשם עם אמירייטס, דרך רומא ומשם עם ITA, דרך אדיס־אבבה עם אתיופיאן, דרך ורשה עם לוט, דרך פריז עם אייר פראנס, וממינכן עם לופטהאנזה.
הכול זורם. קוריאה אינה "עוד מדינה", וטיול בה אינו דומה לחופשה שגרתית במדינות אירופיות־מערביות, הדומות למדי זו לזו מבחינת סגנון החיים וההתנהלות בהן. הטיפ החשוב בדרך לסיאול ותכלס, כמו בדרך ליעדים אחרים שטיפה מאתגרים, הוא לבחור את הפרטנר הנכון לדרך. הכי טוב יהיה אם אחד מהצמד יהיה ה"מתכנן" והשני יהיה ה"זורם". לענייננו, קוריאה גדולה כל כך ומגוונת מבחינת הדברים שיש לראות ולעשות בה, שבטיול שגרתי בן שבועיים עד שלושה קל מאוד ללכת לאיבוד בין המגוון העצום, להתבלבל ולפספס את העיקר.
את המסלול שלנו תכנן בקפידה ובהצטיינות חברי איתי יעקב. אני זרמתי, וזה הצליח. כך, אם אתן לא מהאוהבות לתכנן, בחרו בפרטנר או בפרטנרית שאתן סומכות עליהם ועל טעמם האישי ושיש לכם תחומי עניין משותפים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button